Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skarpe skjærende lyder på høyt volum, finnes det fiks?


Anbefalte innlegg

Hei! Har nylig innstallert anlegg i bobla mi. Fikk hjelp av en venn som har drevet en del med anlegg. Lyden på lav og mid volum er fantastisk synes jeg. Men på høyt volum skjærer lyden så det gjør vondt i ørene. Dette er kjipt da jeg vil kunne spille høyt uten å få så vondt, dermed den litt overkille bassen for en boble. Equalizer er flat og urørt da jeg ikke har peil på slikt. Lpf/hpx, hvor mange hz, cut off og alt det har kompissen min tunet og det ble bedre, men er fortsatt skjærende på høyt volum.

 

Specs er:

 

Pioneer XH7800DAB

 

1x Rockford Fosgate T112D4

https://www.crutchfield.com/S-K6dZ1Tug0sO/p_575T112D4/Rockford-Fosgate-T112D4.html

 

1x Rockford Fosgate RFC1

 

2x Infinity reference 6022i 6,5 tommer (bak)

https://www.sonicelectronix.com/item_9271_Infinity-Reference-6022i.html

 

2x Infinity kappa 42.7i 4 tommer (foran)

http://www.onlinecarstereo.com/CarAudio/p_15352_Infinity_Kappa_427i.aspx

 

1x dynabel bf0756 (4x 75w, 2x 200w)

 

Boom mat speaker baffles

 

Har tenkt på at watt kanskje er problemet at de ikke får nok og at front høyttalerene (4 tommerene) er en dårlig match. Har dermed tenkt på å kjøpe noen rockford fosgate diskanter med 50w rma, kjøre de rett fra spilleren og kjøre bakhøyttalerene i bride så de får 150w rms.

 

Er det noen med noen kloke innspill/ideer? Bare forvirring her:P

 

På forhånd takk!

Endret av ExpensiveGameFinder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du anlegget for hardt låter det vanligvis ille.

 

Du kan prøve å justere ned bass og diskant på equalizer før du vil dra opp volumet. Hørselen fungerer sånn at du ikke trenger dette i samme grad når du spiller høyt og du barberer derfor også ned strømbehovet til forsterker som gir den mer pusterom til å levere god lyd. Høyttalerene får også en litt lettere jobb. Pass spesielt på å ikke få for mye høyfrekvent lyd over tid da dette kan gå ut over hørselen din.

Generelt bør du også tenke over hvor lang tid du eksponerer deg for høy lyd uansett så du unngår stor hørselsskade. Jo høyere du spiller jo kortere tar det å få hørselsskade.

 

Du bør alltid ha marginer i utstyr som er høyere enn det du har tenkt å spille siden ting blir dårlig når du pusher grensene på hva utstyret er designet for å takle.

Lenke til kommentar

Kjører du anlegget for hardt låter det vanligvis ille.

 

Du kan prøve å justere ned bass og diskant på equalizer før du vil dra opp volumet. Hørselen fungerer sånn at du ikke trenger dette i samme grad når du spiller høyt og du barberer derfor også ned strømbehovet til forsterker som gir den mer pusterom til å levere god lyd. Høyttalerene får også en litt lettere jobb. Pass spesielt på å ikke få for mye høyfrekvent lyd over tid da dette kan gå ut over hørselen din.

Generelt bør du også tenke over hvor lang tid du eksponerer deg for høy lyd uansett så du unngår stor hørselsskade. Jo høyere du spiller jo kortere tar det å få hørselsskade.

 

Du bør alltid ha marginer i utstyr som er høyere enn det du har tenkt å spille siden ting blir dårlig når du pusher grensene på hva utstyret er designet for å takle.

Har du noen tips/vet du om hvordan man får tunet dette i equalizer? Helt noob der. Når jeg sier høyt er det sånn at man spiller høyt når man kjører på motorvei så blir det skjærende.
Lenke til kommentar

Med denne og manualen til Pioneeren din burde du vel kunne fikse dette.

 

Ellers er det bare å søke på equalizer så finner du mer info.

 

Spiller du høyt mens du kjører må du huske på å følge ekstra godt med rundt deg.

 

Lyden skal aldri være skjærende og ubehagelig å høre på. Da er det noe som ikke stemmer, så det er jo et greit siktemål.

Lenke til kommentar

All musikk som folk synger S i. Uansett om det er techno, rap, russelåter, gammel hiphop.

 

Takk skal prøve justere da.

 

Har sett på disse som erstattere:

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/pp4t-punch-pro-spl-diskanter

 

Og

 

https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/hoyttalere/fulltone-hoyttalere/16-5-cm-6-5-tommer/pps46

 

Noen formening om de?

Lenke til kommentar

Takk til begge to, skal prøve tune etter den guiden neste gang jeg er i garasjen.

 

@vidor nja, altså jeg satt på med en annen i hans type 3 som spilte like høyt om ikke høyere og var sjokkert over at det ikke var noen skarpe/skjærende lyder. Så er noe med oppsettet mitt.

 

Ellers, om tuning ikke skulle funke, skulle de høyttalerene jeg linket være ok?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...