Gå til innhold

Absinth i Norge


Kasp0me

Anbefalte innlegg

Heisann! Har sett meg rundt ganske greit på nettet. Ser at det er lite til null miljø i Norge på dette? Vinmonopolet har kjempedårlig utvalg (finnes maaaaasse bra absinth under 60%) og det de har er 50% fake å kan i prinsippet ikke kalles absinth engang.

Får ikke tak i Absinth "la blanche" som er hvit absinth fra sveits. Noen som vet om importører til Norge?
Noen som vet om gode importører til Norge generelt?

Har litt på følelsen av at absinth kan slå godt ann ettersom det vokser opp igjen etter forbudstiden. Hadde vært gøy å møte medinteresenter :)

Jeg er selv en samler og begynner å få en grei mengde absinth, både av gode kjente varianter og litt mindre kjente. Pling på om du vil slå av en prat!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje lov å til å importere eller lage ekte Absint i Norge utan særskilt løyve.

Grunnen er at malurten som blir brukt til Absint står på urtelista og er regulert av forskrift om legemiddelklassifisering som slår fast at malurt er eit legemiddel.

For å få selge ekte Absint må ein altså ha markedsføringsløyve, dette får ein ved å søke til Statens legemiddelverk.

I søknaden må ein kunne dokumentere den medisinske bruken, og dokumentere eit positivt nytte-/risikoforhold.

 

Eit rusmiddel til rekreasjonsbruk vil ein sjølvsagt ikkje få godkjent som legemiddel.

 

Skal du ha ekte Absint i Norge så må du altså enten smugle inn ferdig Absint, smugle inn malturt for å lage din eigen Absint, eller finne ein langar som kan smugle for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikkje lov å til å importere eller lage ekte Absint i Norge utan særskilt løyve.

Grunnen er at malurten som blir brukt til Absint står på urtelista og er regulert av forskrift om legemiddelklassifisering som slår fast at malurt er eit legemiddel.

For å få selge ekte Absint må ein altså ha markedsføringsløyve, dette får ein ved å søke til Statens legemiddelverk.

I søknaden må ein kunne dokumentere den medisinske bruken, og dokumentere eit positivt nytte-/risikoforhold.

 

Eit rusmiddel til rekreasjonsbruk vil ein sjølvsagt ikkje få godkjent som legemiddel.

 

Skal du ha ekte Absint i Norge så må du altså enten smugle inn ferdig Absint, smugle inn malturt for å lage din eigen Absint, eller finne ein langar som kan smugle for deg.

Feil Absint er lovlig og det er malurt også, men hvis du bestiller Absint pass på at den er under 60% så kan den importeres lovlig, over det straffes som alkohol loven ikke som narkotika, polske og tsjekkiske absinter har dålig rykte på seg, finn franske og tyske, også amerikanske tilogmed,  feks denne har fått god omtale fra en fra annet forum uten at jeg vet om smaken er bra, sier at man skal blande det med iskaldt vann for god smak:

 

https://www.absinthes.com/en/absinthe-eichelberger-60-verte-organic-de-oeko-037-p54

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Man får tak i ekte absinth i Norge jo? Får det jo direkte fra vinmonopolet! De har et partre tsjekkiske/polske e-stoff "absinther" der også, men noe ekte fra France. Disse har jeg prøvd å "loucher" greit, med grei smak, både 55% og 60%. Problemet er at den hvite absinthen som locher hvit med blåskjær fra sveits ikke er å få tak i, å det var dette jeg hovedsaklig ønsket å høre om noen hadde peil på å få tak i via lovlige kilder i Norge. De finnes ifra 50-60% så skal ikke være problem å bestille selv, men ønsker ikke betale sinnsyk importavgift på dette, så mye er det ikke verdt for meg.

 

Lenke til kommentar

Kunne du lagt ut et bilde av samlingen? Skulle vært interessant å se.

Jeg kunne, men velger ikke å åpne skapet det lagres i. Har et vinskap som alt er i. Åpnes så sjeldent som mulig så jeg slipper å forstyrre temp. Har ca 40 forskjellige Absinth-flasker (noen ekstra eksemplarer for egen kos) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...