Gå til innhold

WD black disker i NAS


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har 2 x 6tb WD black harddisker. Disse bråker i overkant mye så vurderer å flytte de ut av PCen og over i en ekstern enhet som jeg kan ha i et annet rom. Lurer på å kjøpe en WD My Cloud Pro PR2100 uten disker og muligens sette de i en raid 1 oppsett. Men er det en god idé å bruke disse diskene i en NAS enhet? Jeg kontaktet Wester Digital angående dette og de frarådet meg dette oppsettet da Black diskene kun er beregnet på desktop bruk. Det er noe som sier meg at dette vil gå helt fint likevel. Noen her som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Anbefaler det definitivt ikke pga manglende TLER og manglende vibrasjonskompensasjon.

Dette er ekstremt godt dokumentert og de som anbefaler noe annet vet ikke hva de snakker om.
Det vil teknisk sett virke, men det er helt umulig å si noe om hvor lenge. Så det er absolutt ikke anbefalt.

 

Med en raidkontroller så henter kontrolleren dataen fra en annen disk i raidet hvis disken ikke responderer pga. sektorfeil, eller lignende. Med consumerdisker som WD black, så risikerer du også at kontrolleren/sw-raidet kaster disken(e) ut av raidet pga. manglende tler, uten at det nødvendigvis er feil som ikke er gjenopprettbar med at kontrolleren markerer sektorene som bad og flytter dataen til andre sektorer (dette tar fort litt tid, og disken timer da ut pga manglende tler, og blir kastet ut av raidet).

 

Jeg har prøvd dette, og har generelt dårlig erfaring med det. Jeg har bl.a. en filserver som jeg kjøpte med 15x seagate consumerdisker der diskene ble kasta ut av raidet i hytt og gevær pga. tler (og muligens vibrasjon). Det ble litt bedre når jeg satte opp time out limiten på kontrolleren (Areca 1882), men det var fortsatt ikke til å stole på. Så når kontrolleren begynte å kaste ut mer enn en disk i gangen til tider, byttet jeg ut alle 15 diskene med WD RE / Gold disker og det har snurret og gått i 5 år uten et eneste problem.
 

Ville heller gått for red / red pro, evt ligende disker fra andre leverandører enn WD/HGST.

 

Når du setter opp et raid, mister du data på alle diskene som du setter opp raidet på, såfremt ikke naset har mulighet for å migrere fra single drive / passtrough til raid, men det tror jeg ikke finnes. Dog er det mer vanlig at man kan migrere fra f.eks. raid 1 til raid 5 / 6, kanskje også fra JBOD til raid.
 

 

https://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-features/31202-should-you-use-tler-drives-in-your-raid-nas

Endret av JKJK
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også consumerdisker fra Seagate som blir kastet ut i ny og ne på FreeBSD med ZFS. Feilen der skyldes nok neppe manglende TLER, men bugs i firmwaren. Andre disker uten TLER fungerer helt fint. Sektorfeil skjer innimellom, men timeout skal kunne håndteres fint. Det som derimot er kritisk er at med høy timeout, så kan all IO stoppe helt opp. Og der kommer fordelen med TLER som bare gir opp, det gjør at kritiske business systemet fremdeles kan svare. ZFS har jo self healing, så en defekt datablokk på disk har ingen konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...