Gå til innhold

Program med ansiktsgjenkjenning PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv liker jeg katalogfunksjonen i Lightroom men her får du nok mange svar. LR inneholder også en del funksjoner for bilderedigering så så å si all bilderedgigering gjør jeg der.

 

Når det gjelder ansiktsgjenkjenning harLightroom en bra funksjon på dette men detfinnes sikkert andre programmer som har tilsvarende funkjon. 

Lenke til kommentar

Som Ilpostino skriver har Adobe Lightroom ansiktsgjenkjenning og det har også Adobe Photoshop Elements. Lightroom må du abonnere på mens Adobe Photoshop Elements kjøper du for en fast sum. Jeg har bare brukt Lightrooms ansiktsgjenkjenning som fungerer OK, men ikke superbra på de bildene jeg har testet med.

 

Det finnes i andre program også, men jeg har ikke detaljer for hvilke og hvor bra.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Hiver meg på denne..

 

Har prøvd følgande programvare utan å bli heilt fornøgd:

 

Adobe Photoshop Elements 2020

  > Bruker Adobe Sensei AI teknologi for ansikts gjenkjenning.

  Link: https://www.adobe.com/no/products/photoshop-elements/features.html#feature-page-organize

 

CyberLink PhotoDirector Ultra 11.0.2203.0

  > Bruker CyberLink’s eigen FaceMe™ teknologi.

  Link: https://www.cyberlink.com/stat/technology/enu/tech_face.jsp

 

ACDSee Photo Studio Ultimate 2020 v13.0 Build 2007

  Link: https://www.acdsee.com/en/products/photo-studio-ultimate/

 

Problemet har vel ikkje vore sjølve gjenkjenninga, men korleis ting er organisert/indeksert. Eg har bygd opp mappestruktur på NAS disk og ønsker kun at programvaren skal indeksere dei bildene, samtidig som dei blir analyserte UTAN at det blir skreve noko Meta data på filene. Har til dags dato ikkje funne noko løysning på det..

 

Er det noko som har ei løysning på det eg skriv over?

Lenke til kommentar

..... Problemet har vel ikkje vore sjølve gjenkjenninga, men korleis ting er organisert/indeksert. Eg har bygd opp mappestruktur på NAS disk og ønsker kun at programvaren skal indeksere dei bildene, samtidig som dei blir analyserte UTAN at det blir skreve noko Meta data på filene. .....

 

Du kan sjekke Adobe Lightroom sin ansiktsgjenkjenning. Ikke superbra synes jeg, men siden Lightroom opererer med en egen database for Metadata er det mulig du unngår oppdatering av originalfiler. LR har en setting for om metadata skal lagres til fil eller bare i basen.

 

Har du RAW-filer (unntatt DNG) skriver forøvrig LR metadata til egne XMP-filer i stedet for å oppdatere originalene selv om du velger å skrive metadata til fil. Har du JPG, TIF og DNG tror jeg originalene oppdateres hvis du velger å skrive til fil.

 

Du kan laste ned en trial av LR og se omd et fungerer. Men hvor lett det er å få metadata ut igjen (hvis det er det du ønsker) er jeg ikke sikker på. Du kan jo google og se om noen har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...