Gå til innhold

Nye komponenter til sønnen


Anbefalte innlegg

Hei dere,

 

Jeg har tenkt til å gi sønnen min en pc til 5 000, kan strekke meg til 5 500 ved behov. Han har i utgangspunktet kabinett, hd, skjerm, mus og tastatur. Formålet er i hovedsak lekser, men som folk flest liker han å game. Det er trolig utopi å få til en perfekt gaming pc med det budsjettet, men kanskje noe som er helt ok i ett par år? Trenger sårt hjelp, har lite hw peiling :-)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei dere,

 

Jeg har tenkt til å gi sønnen min en pc til 5 000, kan strekke meg til 5 500 ved behov. Han har i utgangspunktet kabinett, hd, skjerm, mus og tastatur. Formålet er i hovedsak lekser, men som folk flest liker han å game. Det er trolig utopi å få til en perfekt gaming pc med det budsjettet, men kanskje noe som er helt ok i ett par år? Trenger sårt hjelp, har lite hw peiling :-)

 

Dette er hva du skal løpe å kjøpe mens du har sjansen. Prisen på CPU er romjuls salgs pris, og kommer aldri igjen. Bare 5+ igjen på lageret av det som var en av fjorårets raskeste CPU'er. Årets modell selges for ~2800 Kr, og er bare ~6% raskere.

 

Skjermkortet er allerede det overlegent raskeste skjermkortet tilgjengelig for sin pris. Men på toppen av det, får man med spill for ~1200 Kr på kjøpet! Skjønt, avhengig av alder er de kanskje ikke for poden? Men i så fall kan de selges på finn.no for å få prisen på totalpakken litt ned.

 

Det ble da litt lite RAM i denne omgang, men det kan utvides senere. Og jeg anbefaler jo også å hive inn en SSD når dere får råd, i stedet for å spille med bare HDD. Et alternativ er å kjøpe den billigste 128GB disken vi kan finne (Edit: En av disse f.eks.), og bruke den til å akselerere HDD som dere har med et program som følger med hovedkortet. Men vi er allerede 100 Kr over skjema, så...

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=548602&view=l

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Hei Gabri3L! Det ser veldig bra ut, men savner en PSU. Finnes det en rimelig en som klarer å kjøre det her uten å overstige 6000 med for mye?

 

 

Dette er hva du skal løpe å kjøpe mens du har sjansen. Prisen på CPU er romjuls salgs pris, og kommer aldri igjen. Bare 5+ igjen på lageret av det som var en av fjorårets raskeste CPU'er. Årets modell selges for ~2800 Kr, og er bare ~6% raskere.

 

Skjermkortet er allerede det overlegent raskeste skjermkortet tilgjengelig for sin pris. Men på toppen av det, får man med spill for ~1200 Kr på kjøpet! Skjønt, avhengig av alder er de kanskje ikke for poden? Men i så fall kan de selges på finn.no for å få prisen på totalpakken litt ned.

 

Det ble da litt lite RAM i denne omgang, men det kan utvides senere. Og jeg anbefaler jo også å hive inn en SSD når dere får råd, i stedet for å spille med bare HDD. Et alternativ er å kjøpe den billigste 128GB disken vi kan finne (Edit: En av disse f.eks.), og bruke den til å akselerere HDD som dere har med et program som følger med hovedkortet. Men vi er allerede 100 Kr over skjema, så...

 

https://www.prisjakt.no/list.php?l=548602&view=l

Lenke til kommentar

Hei Fast_Eddie,

 

Litt usikker på om integrert grafikk holder, kanskje bedre med et billig 1050 kort?

Uten å vite hva sønnen din spiller osv, så er jo dette et sted å begynne ihvertfall.
CPU'n her har integrert grafikk, ikke allverdens, men men skjermkort kan jo bare legges til sener ved behov 


 

Lenke til kommentar

Hei Fast_Eddie,

 

Litt usikker på om integrert grafikk holder, kanskje bedre med et billig 1050 kort?

Vega 11 som er integrert i r5 2400g er en del bedre enn hva du finner i f.eks intel sin iGPU.

Men et dedikert skjermkort er helt klart å foretrekke, ja.

Legger ved ett klipp fra youtube som referanse.

 

Men hvis du har mulighet, gå for det som Gabri3l har lista opp, der får du mye mer for penga.

Lenke til kommentar

Hei Gabri3L! Det ser veldig bra ut, men savner en PSU. Finnes det en rimelig en som klarer å kjøre det her uten å overstige 6000 med for mye?

 

Oisann, trodde dere hadde PSU også. Vel, Elkjøp har romjuls salg på denne, og den blir da et ganske bra kjøp. Dere kan også gå ned en hundrings i både Watt og pris, og heller gå for denne. Begge vil være mer enn store nok for denne maskinen. Og med gull sertifisering og 10 års garanti, så klarer jeg ikke se noen som helst grunn til å spare ~200 kroner ved å gå for noe dårligere.

 

750W er min "go to" størrelse, litt basert på historikk. Det hender det dukker opp komponenter som er veldig strømkrevende. La oss si dere senere fant et Vega 64 skjermkort på bruktmarkedet til en tusenlapp (koster 5000 Kr i dag). Så hadde det vært litt kjedelig å måttet sagt; "Pokker, jeg har for liten PSU, så den må også byttes i så fall.". 650W ville taklet Vega 64, men ikke med veldig stor margin. Så selv i dag synes jeg 750W gir mening, selv om komponenter har stort sett blitt mer strøm effektive de siste årene. Begge disse PSU'ene har også en "Idle mode", der viften ikke spinner, dersom man ikke bruker mer enn 40% av PSU's pålydende effekt. Så med 750W versjonen , kan man trekke 40W ekstra over 650W versjonen, uten at viften begynner å spinne.

 

Edit: Der ble pokker meg Proshop utsolgt for det skjermkortet... Jeg skal følge tråden i kveld, så si ifra om du ikke fikk benyttet det tilbudet, så skal jeg se om jeg finner noe annet, i tilfelle dere ikke fikk bestilt før de ble utsolgt...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Jeg rakk dessverre ikke å kuppe skjermkortet :/

Takk for tips vedrørende PSU!

 

Oisann, trodde dere hadde PSU også. Vel, Elkjøp har romjuls salg på denne, og den blir da et ganske bra kjøp. Dere kan også gå ned en hundrings i både Watt og pris, og heller gå for denne. Begge vil være mer enn store nok for denne maskinen. Og med gull sertifisering og 10 års garanti, så klarer jeg ikke se noen som helst grunn til å spare ~200 kroner ved å gå for noe dårligere.

 

750W er min "go to" størrelse, litt basert på historikk. Det hender det dukker opp komponenter som er veldig strømkrevende. La oss si dere senere fant et Vega 64 skjermkort på bruktmarkedet til en tusenlapp (koster 5000 Kr i dag). Så hadde det vært litt kjedelig å måttet sagt; "Pokker, jeg har for liten PSU, så den må også byttes i så fall.". 650W ville taklet Vega 64, men ikke med veldig stor margin. Så selv i dag synes jeg 750W gir mening, selv om komponenter har stort sett blitt mer strøm effektive de siste årene. Begge disse PSU'ene har også en "Idle mode", der viften ikke spinner, dersom man ikke bruker mer enn 40% av PSU's pålydende effekt. Så med 750W versjonen , kan man trekke 40W ekstra over 650W versjonen, uten at viften begynner å spinne.

 

Edit: Der ble pokker meg Proshop utsolgt for det skjermkortet... Jeg skal følge tråden i kveld, så si ifra om du ikke fikk benyttet det tilbudet, så skal jeg se om jeg finner noe annet, i tilfelle dere ikke fikk bestilt før de ble utsolgt...

Lenke til kommentar

Jeg rakk dessverre ikke å kuppe skjermkortet :/

Takk for tips vedrørende PSU!

 

Pokker, så kjedelig! Skjønt, jeg har ikke forstått hvordan de har klart å holde det tilbudet så lenge som de har uten å bli utsolgt...

 

Uansett, det var jo det billigste innen den ytelses gruppen jeg kunne finne. Så vi må nesten litt opp i pris, for å holde oss på dette ytelses nivået. Spørsmålet er hvor mye dere vektla de medfølgende spillene? For dere kan bestille "storebroren" RX 580 4GB for 1990 Kr hos Netonnet. Det er nok rundt 10% raskere enn RX 570, så ytelse per krone blir nesten identisk. Men Netonnet er ikke med på AMD's kampanje, så dere får ikke med spillene på kjøpet. Jeg hørte med Komplett for en stund siden, hvorfor de ikke var med på kampanjen. Da sa de at de ikke hadde hørt om den, og 3 dager senere var Komplett også med. Men nå har de altså sluttet å følge kampanjen hos Komplett igjen, uten at jeg vet hvorfor. Men det betyr uansett at det bør være mulig å høre med Netonnet om de kan bli med i kampanjen, slik at dere får spillene med på kjøpet, slik dere ville fått om dere handler fra Proshop.

 

Om ikke, så har jo Proshop, der man får med spillene, et annet RX 570 kort, litt dyrere. Det er en mini versjon beregnet på mini PC'er, så jeg vet ikke hvordan ytelsen er, spesielt ikke i forhold til støy. Vi kan google etter reviews om det er aktuelt. Skjønt, jeg ville da kanskje like så godt heller gått opp til RX 580 8GB hos Proshop. Men når man først har gjort det... Hvorfor ikke gå for RX 590? ;) Med RX 590 kommer man enda et ytelses hakk opp, og man får med alle 3 spillene på kjøpet. Altså et spill ekstra, med en veiledende verdi på ~600Kr. Så 400 Kr opp i pris, for å få et spill til 600 Kr, og ~10% høyere ytelse. Det er jo 10% ekstra ytelse "gratis". Bare synd man må betale for de "gratis" spillene. ;)

 

I forhold til budsjettet deres, som nå vel er grundig sprengt, så tenker jeg kanskje RX 580 4GB til 1990, uten spill, eller RX 570 4GB med spill til ~samme prisen er de mest nærliggende alternativene til det vi var på før de ble utsolgt. Men disse andre alternativene er også gode, da man får noe igjen for pengene. RX 580 kortet, og RX 590 kortet jeg viser her, har altså begge to, 8GB med VRAM, og det vil hjelpe en del mer på fps, når dere bare har 8 GB system minne. Og det vil også sannsynligvis forlenge levetiden til skjermkortet, da man nok i nær fremtid vil oppleve at 6 - 8GB VRAM på skjermkortet er mer eller mindre minimum..

 

Beklager at jeg ikke kunne finne noe bedre tilbud, altså, en klar vinner. Alle alternativene her har noe for seg, og det er ikke lett for meg å vite hvordan dere vil prioritere, så jeg får nesten bare vise alternativene jeg oppfatter som gode kjøp. :)

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...