Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

sdf123 skrev (23 timer siden):

Hvor mye(%) sparer dere fast av nettoinntekten deres i fond, og setter dere av noe for å kjøpe inn ekstra på dupper? 

Jeg ligger på ca 20%, men sparer ikke noe i cash.

2020: 50,9 %
2021: 54,7 %
2022: 46,5 %

Dette er total sparing. Altså fond, den delen av huslånet som er nedbetaling (så teller ikke med renter, det er utgift) og litt annet. Ser man kun på fond er det som regel rundt 35-40 % av det jeg får utbetalt etter skatt.

Setter ikke av noe for å kjøpe på dupper, sparer bare trutt og jevnt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Craque skrev (1 time siden):

Noen som synes investeringer som gir mellom 5.1 og 6.1 % etter skatt er en god deal? 

Eller bør man ligge på over 7.5 (etter skatt) før det kan kategoriseres som gode greier? 

Helt avhengig av mengden risiko, 

Nå er vel den risikofrie renta ca 3,3% (før skatt) (innskudd garantert for av bankenes sikringsfond=risikofri rente for meg)

Hvis risikoen er svært lav er det en god deal.  

 

Endret av HW1
Lenke til kommentar
Craque skrev (1 time siden):

Ja, det er ingen risiko forbundet i det hele tatt. Kun hvis banken går konkurs vel og merke, men da er man jo uansett sikret via FGC. Det er en høyrente-sparekonto det er snakk om - i år ligger den på 6.17% 

Jeg tenker ikke på valutarisiko som ingen risiko.
Edit: og jeg vet ingenting om hvor sikker FGC ordningen er. 

Endret av HW1
la til en setning til
Lenke til kommentar
Craque skrev (6 timer siden):

Ja, det er ingen risiko forbundet i det hele tatt. Kun hvis banken går konkurs vel og merke, men da er man jo uansett sikret via FGC. Det er en høyrente-sparekonto det er snakk om - i år ligger den på 6.17% 

Klart det er risiko forbundet med det. Hvis brasiliansk real halverer seg i verdi mot den valutaen du faktisk har dine utgifter i, så svir det. Hvis du har dine utgifter i real så minimerer du risiko ved å ha innskudd i real. Hvis du har utgiftene dine i kroner eller dollar så tar du en betydelig risiko ved å plassere dem i real. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Klart det er risiko forbundet med det. Hvis brasiliansk real halverer seg i verdi mot den valutaen du faktisk har dine utgifter i, så svir det. Hvis du har dine utgifter i real så minimerer du risiko ved å ha innskudd i real. Hvis du har utgiftene dine i kroner eller dollar så tar du en betydelig risiko ved å plassere dem i real. 

Jeg ser den. Utgiftene i real ja, så risikoen blir jo minimert dersom realen svekker seg. 

Grunnen til at jeg spurte er jo for å få en oversikt over hvilke innvesteringsmuligheter som er best. 

Simulatoren tyder jo til statsobligasjoner (prefixado)  Utgangspunkt 75k R$ med mnd bidrag på 5k R$ (69 mnd)

 

Statsobligasjoner (Tesouro) ETTER skatt = 615.082 R$ vel og merke. Nesten 100k R mer en poupanca som er sparekonto (høyrente) - Alt annet er jo ugunstig i følge grafen etter skatt da den gir så og si samme rente som poupanca. 

image.thumb.png.059eb197370728c30c19e35b2931ec81.png

 

Endret av Craque
Lenke til kommentar
2 hours ago, Craque said:

Jeg ser den. Utgiftene i real ja, så risikoen blir jo minimert dersom realen svekker seg. 

Sparer du til å kjøpe noe i Brasil er jo det riktig tenkt. Problemet melder seg om du senere vil ha pengene ut i kroner, da kan plutselig halvparten være borte pga valutakurser. Skulle det feks. gå tilbake til 2021 nivå får du 25% mindre NOK i forhold til i dag og da er de 6% rentene lite trøst. 

Edit: For all del det kan jo også gå andre veien, men det blir en vurdering av risikoen for hvordan det går med Brasil og Norge i valutamarkedet fremover. 

Endret av process
Presisering
Lenke til kommentar
sdf123 skrev (På 12.3.2023 den 13.27):

Hvor mye(%) sparer dere fast av nettoinntekten deres i fond, og setter dere av noe for å kjøpe inn ekstra på dupper? 

Jeg ligger på ca 20%, men sparer ikke noe i cash. 

 

Jeg har ikke boliglån, så jeg sparer ca 50% av inntekten min. Går rundt 10k på vanlig sparekonto (=boligsparing) og resten på aksjesparekonto. I praksis er det vel ca 10k i fond/aksjer i måneden, pluss minus.

Lenke til kommentar
Craque skrev (15 timer siden):

Jeg ser den. Utgiftene i real ja, så risikoen blir jo minimert dersom realen svekker seg. 

Grunnen til at jeg spurte er jo for å få en oversikt over hvilke innvesteringsmuligheter som er best. 

Simulatoren tyder jo til statsobligasjoner (prefixado)  Utgangspunkt 75k R$ med mnd bidrag på 5k R$ (69 mnd)

 

Statsobligasjoner (Tesouro) ETTER skatt = 615.082 R$ vel og merke. Nesten 100k R mer en poupanca som er sparekonto (høyrente) - Alt annet er jo ugunstig i følge grafen etter skatt da den gir så og si samme rente som poupanca. 

Er dette penger du skal investere og KUN bruke i Brasil? I så fall kan det muuuligens være noe i det
Er dette penger du skal konvertere tilbake til EUR/USD/NOK er risikoen skyhøy i forhold til potensiell gevinst

Lenke til kommentar
wampster skrev (27 minutter siden):

Er dette penger du skal investere og KUN bruke i Brasil? I så fall kan det muuuligens være noe i det
Er dette penger du skal konvertere tilbake til EUR/USD/NOK er risikoen skyhøy i forhold til potensiell gevinst

Dette er penger som ikke skal overføres til andre valutaer nei. Skal brukes til kjøp av bolig i BR. 

Lenke til kommentar
Nuttery skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke boliglån, så jeg sparer ca 50% av inntekten min. Går rundt 10k på vanlig sparekonto (=boligsparing) og resten på aksjesparekonto. I praksis er det vel ca 10k i fond/aksjer i måneden, pluss minus.

Mine 20% er ikke inkludert boliglån, så blir jo en del ekstra når man tar med det. 

Merker at det er veldig kjedelig å spare i disse nedgangstider, men samtidig som all sparing nå skjer automatisk så tenker jeg ikke like mye over det, har blitt vant til at pengene som er igjen er det man har å bruke. 

Lenke til kommentar

Hvordan bør man egentlig forholde seg til inflasjonen? På en måte er det jo dumt i at pengene man har spart plutselig blir verdt en del mindre. Samtidig, har man økonomi til å stå igjennom de høye rentene, kommer man jo ut i andre enden med leilighet og ting verdt mye mer og med et lån som plutselig er lite i nåverdi. 🤔

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Det er noe som skjer med en når man har valgt den veien her altså. Man jobber mot et mål, først var det store målet å ha 100.000 kr i fond, så 250.000 kr og nå jobber jeg mot 500.000 kr. Man begynner å se muligheter istedet for begrensninger og for min del har det faktisk betydd så mye at jeg har begynt å få selvrespekten tilbake. Jeg finner meg ikke i alt lenger og har begynt å stå opp for meg selv mer når jeg mener at jeg blir tråkket på. (Ble mobbet alle 3 åra på ungdomsskolen, så det er der jeg har den mangelen fra) Har også gått fra å være en NAV'er mesteparten av året til å ha en helt grei inntekt, 650.000 kr i 2022. Fordi jeg har funnet noen jobber her og der og kunne booste inntekt, igjen - jeg ser muligheter der jeg bare så mørke før. Kanskje klarer jeg booste enda mer i år, hvem vet.

Så at dette prosjektet skulle bety så mye mer enn bare pengene, det visste jeg ikke. Takk for tråden og ideen :)

Så bra! En inspirasjon til mange dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...