Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Sentinelle skrev (37 minutter siden):

Hvis man ønsker å leve på renter kan det selvsagt være en fordel med gode renter. Ser ikke helt hva gambling og daytrading har med saken å gjøre.

Google Bernie Madoff. Ga 10% i avksastning flere år, gjennom gode og dårlige tider, til tilslutt bobla sa paff og milliarder av investerte kroner var borte. 

Så du videoen om celsius? Hvor mye penger har du puttet på nexo?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si det ble veldig barnslig her plutselig. 

Crypto og DeFi er en sentral rolle i min FIRE plan, uten det ville jeg nok ikke klart det.
Ingenting er risikofritt, spesielt lakseaksjer. 

På lik linje med at folk promotere sine index fond, så må det være takhøyde for at vi som er på DeFi som endel av Fire, å snakke om det. Bare fordi du ikke liker noe, betyr ikke at det er feil/dumt eller ulovlig. 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (5 timer siden):

Kult. Shorting? 

Circa 50/50 long/short. Long i dag selvsagt. Gode forhold for trading nå.

Matsemann skrev (5 timer siden):

Gambling, crypto og daytrading kan man kanskje ta i andre passende tråder? Ikke så mye FI-spesifikt over det.

Ikke?

Day trading er mitt middel for å bli økonomisk uavhengig. Det siste tiåret har vært bra for long-only og indeksfond, men det er slett ikke sikkert at de neste ti årene blir det. 

Men jeg sjekker gjerne ut av tråden. Går som regel noen uker mellom hver gang jeg har tid til å logge på diskusjon uansett. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Olav55 skrev (14 timer siden):

Jeg må si det ble veldig barnslig her plutselig. 

Crypto og DeFi er en sentral rolle i min FIRE plan, uten det ville jeg nok ikke klart det.
Ingenting er risikofritt, spesielt lakseaksjer. 

På lik linje med at folk promotere sine index fond, så må det være takhøyde for at vi som er på DeFi som endel av Fire, å snakke om det. Bare fordi du ikke liker noe, betyr ikke at det er feil/dumt eller ulovlig. 

 

Du tror 12% risikofritt avkastning er ekte? For hvis det er det har man absolutt 0 grunn til å putte pengene på noe annet... men historien har alltid vist at når noe er for godt til å være sant er det det. Du sier at ingenting er risikofritt men det er jo det som påstås her. 

 

Der handler ikke om å ikke like noe. Har selv god avkastning fra crypto. Det handler om hva som er ulovlig/ scam/ svindel.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (På 3.10.2022 den 20.44):

Vel, Nexo fungerer, og det har det gjort siden 2018 da det ble grunnlagt. Kundene er også fornøyde (4.5 på Trustpilot). Man trenger heller ikke å investere en eneste krone i krypto for å få meget gode renter. Jeg bruker ikke tjenesten ut av interesse for krypto.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme

https://en.wikipedia.org/wiki/Pyramid_scheme

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 10/3/2022 at 4:30 PM, Sentinelle said:

Det er ikke scam. Midlene er forsikret på opptil $775 millioner dollar. Les mer om det her: Nexo’s Custody and Insurance in Depth and at Length • Nexo

For oss som har vært med en stund er dette helt åpenbart et rent svindelselskap. Det kan være at det som står der ikke er ren løgn, og at de har kjøpt en stor forsikring for et eller annet, men det er i så fall for å lure lettlurte til å tro at det er trygt. Den kommer ikke til å betale ut noe når de ikke lenger får nok innskudd til å dekke uttakene, slik at svindelen faller sammen. Det er av naturlige årsaker ingen forsikringsselskaper som selger forsikringer som dekker svindel fra dem som kjøper dem.

Det er ingen forskjell fra dette selskapet og alle de utallige ponzisvindlene som allerede har falt sammen i cryptomiljøene. Jeg håper at ikke du taper for mye, og lærer av det. Dessverre har de som biter på sånt en tendens til å overbevise seg om at de bare var uheldige, og kaste seg over neste svindel med like stor iver.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
5 hours ago, Herr Brun said:

Hihi, ja, det var moro! 

Også fornøyd med arbeidet av journalisten. Sa i forkant av saken at hun ikke kom til å få luftslott- svadatøv* hos meg. Mindre sexy overskrifter, men til gjengjeld nøkterne tall med rot i virkeligheten. Og at om hun syntes det var interessant, så var jeg interessert i å stille 🙂 Føler hun levde bra opp til det. 

@sureup: jeg skaffa meg tilgang med tilbudet én måned til én krone. Skulle gjerne delt, men jeg tror ikke de har noen funksjon for deling av artikler bak betalingsmur (evt så har ikke jeg klart å finne). Så får jeg meg ikke helt til å piratkopiere. Noe av prinsipp, men også mye fordi at jeg synes journalisten både var grundig, dyktig, etterrettelig, og ikke minst: hyggelig.

*Har vært mange luftslottartikler oppigjennom. Leste én gang om et par som hadde pensjonert seg på 4M. Mente de kunne hente ut nord for 10%/året i avkastning 🙄 Lurer attpåtil på om det var i Aftenposten.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (28 minutter siden):

Eg som trudde du heitte Bjarne.

Stusset også på det. Jeg heter jo Mats, liksom! Følte historien virket kjent da jeg leste den, men koblet det ikke.

Alltid skummelt å stikke hodet ut når det kommer til økonomi, håper du ikke får så alt for mye motbør @Bjarnemann. :) Hvordan fant journalisten deg?

Endret av Matsemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Matsemann said:

Stusset også på det. Jeg heter jo Mats, liksom! Følte historien virket kjent da jeg leste den, men koblet det ikke.

Alltid skummelt å stikke hodet ut når det kommer til økonomi, håper du ikke får så alt for mye motbør @Bjarnemann. :) Hvordan fant journalisten deg?

Fytti, så tafatt. Vi er jo navnebrødre! Og det har jeg ikke skjønt før nå. Hjernen og dens blindsoner, altså..

Takk for det :) Skal medgi at jeg har tenkt tanken. Jeg synes altfor mange er for lite rause både med seg selv, og andre. Litt for lett å rive ned, bortforklare og redusere. 

Så, ja, tenkt tanken. Spesielt siden jeg tilhører, og jobber i, et miljø som er godt planta på venstresida. For mange der er det jo den reneste dødssynd å ha penger. Altså; det er mye å kjefte på Støre for. Men at han er rik, det er en meningsløs kritikk.

Denne rive ned- og redusere-mentaliteten er så tafatt at jeg ikke klarer å ta det seriøst. Jeg står med glede i det som skulle komme av motbør. Taps-/vinstmentalitet er dessuten noe jeg er godt drilla i - mer presist, så er det jo én av kjerneoppavene i salgs(leder)yrkene jeg har hatt siden 2009. 

Nå beveger vi oss over i rante-land her, men jeg er så lei av denne smålige, blinde måten å være på. Kritikken som kommer fra forbruker"økonomen" i artikkelen er jo også delvis i dette landet. Min umiddelbare respons til journalisten som lurte på om jeg ville gi et tilsvar, var at hun var en "innavla nisse som ikke skjønte noe som helst". Men at dette neppe var noe som kunne stå på trykk. Helt rett, svarte hun :D 

Hun spurte i FIRE Norge-gruppa om den var noen som var interessert i å stille. Jeg slo til :) 

Edit: viktig presisering: jeg snakker ikke om alle mennesker. Det er også mange flotte, rause og varme folk der ut. Folk flest er temmelig OK, synes jeg. 

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (9 minutter siden):

Fytti, så tafatt. Vi er jo navnebrødre! Og det har jeg ikke skjønt før nå. Hjernen og dens blindsoner, altså..

Takk for det :) Skal medgi at jeg har tenkt tanken. Jeg synes altfor mange er for lite rause både med seg selv, og andre. Litt for lett å rive ned, bortforklare og redusere. 

Så, ja, tenkt tanken. Spesielt siden jeg tilhører, og jobber i, et miljø som er godt planta på venstresida. For mange der er det jo den reneste dødssynd å ha penger. Altså; det er mye å kjefte på Støre for. Men at han er rik, det er en meningsløs kritikk.

Denne rive ned- og redusere-mentaliteten er så tafatt at jeg ikke klarer å ta det seriøst. Jeg står med glede i det som skulle komme av motbør. Taps-/vinstmentalitet er dessuten noe jeg er godt drilla i - mer presist, så er det jo én av kjerneoppavene i salgs(leder)yrkene jeg har hatt siden 2009. 

Nå beveger vi oss over i rante-land her, men jeg er så lei av denne smålige, blinde måten å være på. Kritikken som kommer fra forbruker"økonomen" i artikkelen er jo også delvis i dette landet. Min umiddelbare respons til journalisten som lurte på om jeg ville gi et tilsvar, var at hun var en "innavla nisse som ikke skjønte noe som helst". Men at dette neppe var noe som kunne stå på trykk. Helt rett, svarte hun :D 

Hun spurte i FIRE Norge-gruppa om den var noen som var interessert i å stille. Jeg slo til :) 

Edit: viktig presisering: jeg snakker ikke om alle mennesker. Det er også mange flotte, rause og varme folk der ut. Folk flest er temmelig OK, synes jeg. 

Veldig kult at du stiller opp på noe sånn,  til god inspirasjon! Ja synes det er håpløst å kritisere småsparer som oss som jobber og tjener pengene. At man ikke bruker opp alle pengene som kommer inn og sparer og investerer disse er utelukkende positivt IMO. 

Er dog manges førstereaksjon å se negativt på alt gjøres annerledes og er bedre enn det de selv gjør. 

Synes fint man kan rette kritikk mot Røkke og co som gjør alt de kan for å slippe å betale skatt, men ikke for de som ønsker å spare penger for å nyte livet mer i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Me er på flyttefot og går då frå å eige til å leige, i alle fall 1-3 år for å finne ut av ting. Det er ein del pengar som går rett ut til å leige eit hus, men når eg rekna litt på kva det kosta berre det å ha eit hus så er det ikkje så vondt likevel. Blir nok ein pris på 10-13k i månaden. Sal av leilegheit gjekk bra, og nettoformue for meg blir over 5m, totalt 6m i hushaldninga. Har ikkje avgjort kva eg gjer med midlane endå, men antar det blir fordelt på indeksfond og noko lågrisiko for det eg ev. har planar om å bruke til EK på sikt.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Me er på flyttefot og går då frå å eige til å leige, i alle fall 1-3 år for å finne ut av ting. Det er ein del pengar som går rett ut til å leige eit hus, men når eg rekna litt på kva det kosta berre det å ha eit hus så er det ikkje så vondt likevel. Blir nok ein pris på 10-13k i månaden. Sal av leilegheit gjekk bra, og nettoformue for meg blir over 5m, totalt 6m i hushaldninga. Har ikkje avgjort kva eg gjer med midlane endå, men antar det blir fordelt på indeksfond og noko lågrisiko for det eg ev. har planar om å bruke til EK på sikt.

Kjipt med formuesskatt da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Kjipt med formuesskatt da. 

Jepp. Me er gift, så det hjelper på totalen. Forutan å kjøpe bustad så ser eg ikkje så mange andre alternativ enn å smile og betale skatten. Om fondet går sånn noko lunde greit så utgjer det ikkje så veldig stor del av avkastninga, men ein får jo litt sympati med Røkke og co. :D 

Synd at aksjerabatten er blitt redusert så mykje. 35% i 2020, 45% i 2021, 25% i 2022, potensielt 20% i 2023.

Lenke til kommentar

@ITtraktor: "FIRE Norge" på Facebook :) 

@PgUp: hehe gleden var på min side! Synes jo bare det er stas :D Og, ja, jeg synes at litt for mange, kan være litt for raske med å rive ned, bortforklare eller redusere ting andre får til. Jeg har hatt det moro i kommentarfeltene, for å si det sånn. Min konspirasjonsteori? I møte med folk som får til ting/gjør noe bra, så blir man jo litt konfrontert med egne tilkortkommenheter. Man kan selvfølgelig gjøre noe med dem, men det er mye lettere å isteden rive ned eller bortforklare.

Det er også veldig behagelig å skylde på samfunn, omstendigheter, forutsetninger eller andre - istedenfor å gjøre noe med saken. Og, joda, vi vet at disse tingene har noe å si. Utdannelse går i arv, hvor bollene er plassert i butikken er med å påvirke salget, og selv det at fattern røyka, øker sannsynligheten for at jeg ender opp som nikotinist. Men å late som at det er hele bildet, det blir altfor enkelt. Det er jeg som stapper den fordømte snusen opp i kjeften (pokker ta deg, pappa!), og det er du selv som kjøper disse bollene. Å innbille seg noe annet, er å fraksrive seg alt av agens. Da er man intet annet enn en glassmanet.

@Zeph: knallsterkt med seks millioner. Kan jeg spørre om hvor gammel du er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...