Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

Smart og smart, men takk @PgUp:) Mener jo jeg støtta meg på empiri, og sånn sett var det smart, men jeg har jo hatt litt tur også 🤠

Men, ja, la oss glemme at ting går opp og ned, snitt, empiri, skatt også videre for et øyeblikk: tok ut 10k for en snau uke siden, for å finansiere varmepumpe og en skattefut som ikke er fornøyd med hva jeg skatta i 2020 (rest på 36,2). Så, da jeg tok dem ut, at fondet hadde steget med 10,3k på de par dagene siden siste sjekk. For en deilig følelse av GRATIS PENGER! 

Og nå har altså fondet steget 65,5, siden penga landa hos Kron 17/10. Sjuuuuuukt. 

Det er noe perverst opphissende over å tjene penger på å ha penger - selv for en beinhard sosialist (men som langtfra fornekter kapitalistiske prinsipper, det må sies) som meg. 

 

Endret av Bjarnemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjarnemann skrev (6 timer siden):

Smart og smart, men takk @PgUp:) Mener jo jeg støtta meg på empiri, og sånn sett var det smart, men jeg har jo hatt litt tur også 🤠

Men, ja, la oss glemme at ting går opp og ned, snitt, empiri, skatt også videre for et øyeblikk: tok ut 10k for en snau uke siden, for å finansiere varmepumpe og en skattefut som ikke er fornøyd med hva jeg skatta i 2020 (rest på 36,2). Så, da jeg tok dem ut, at fondet hadde steget med 10,3k på de par dagene siden siste sjekk. For en deilig følelse av GRATIS PENGER! 

Og nå har altså fondet steget 65,5, siden penga landa hos Kron 17/10. Sjuuuuuukt. 

Det er noe perverst opphissende over å tjene penger på å ha penger - selv for en beinhard sosialist (men som langtfra fornekter kapitalistiske prinsipper, det må sies) som meg. 

 

Å følge empiri er jo det smarteste man kan gjøre når det kommer til investeringer :) La magefølelser ligger langt unna. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, utrolig å se det fyke oppover. Jeg er jo i Forsvaret nå, og har satt av nok til nytt kamera på fond på egen konto til bedriften. Å se hvor mye av tilbehøret det å ha de penga der finansierer er vilt. For jeg har jo ikke noe jeg kan investere de i nå som ville gitt mer avkastning uansett. Og, når jeg begynner å jobbe igjen med firmaet så står penga der og kan tas ut når jeg vil kjøpe det kameraet. Skulle det gå drastisk ned så venter jeg bare litt uansett, det går helt fint og den «risikoen» tar jeg.

Ellers har jeg kjent på et skikkelig savn etter å jobbe med det jeg driver med, og merket at muligheten for å tjene penger er langt mindre. Forhåpentligvis blir det litt mulighet for å jobbe i helger etter rekrutten, men det vil tiden vise. Noen av dere var litt bekymra for om jeg skulle bruke penger og. Kan si at godteri fortsatt er godt, og byen med alle de andre rekruttene har vært gøy. Så dere trenger ikke bekymre dere der. 😛 Når det er sagt så er det månedtlige trekket på fond satt til 3600, og 400 på sparekonto. Totalt 4000. Får utbetalt 5800 per måned, så kan nok godt hende at det må settes ned. Men, jeg satser heller på å tjene litt mer. Bilen har dessverre ikke blitt solgt, så å få den solgt tror jeg nok jeg må da den koster en del å ha. Eller så får jeg avregistrere den, men det er også litt bortkasta da jeg enten vil bruke den eller kvitte meg med den. Men trenger fort bil for å komme meg til dit jeg eventuelt skal jobbe.. 

Så vet jeg heller egentlig ikke hva jeg sparer til. Bolig kommer etterhvert. Fin bil blir det først etter bolig. Lavest mulig kostnader er alltid å ettertrakte. Kanskje en billig elbil kan være en mulighet? Jeg aner ikke, men å holde på prosjektbilen videre tror jeg umulig kan gå bra, økonomisk og praktisk sett. For å komme meg til byen ser det ut til at jeg enten må ha bil, eller nærmest reise dagen før. 
Videre så er det nye ørepropper som blir neste kjøp, høres ut som en liten ting, men denne gangen blir det noen ordentlige uten kabel i veien. 1/3 av lønna er en del, og det er det som er nå: det tar faktisk mye lenger tid å spare til ting. Men, om jeg plutselig virkelig skulle trenge det så kan jeg jo bare bestille det nå. Så hva jeg skal bruke pengene på fond til, det vet jeg ikke. Kanskje noe lignende som dimmepengene? De har jeg tenkt til at skal gå til en fin sykkel blant annet, da jeg liker å sykle, og helst vil det deler av året i stedet for å kjøre eller ta buss, om det går.

Lenke til kommentar

Det som er mest gøy er ihvertfall å kjøpe noe som man har hatt behov for lenge, uten å ha "bare gått og kjøpt det" når impulsen er der.

Når det gjelder ny/fin bil,  For meg har det gått fra at jeg har ønsket meg ny bil, til at det jeg egentlig ønsket var en bil som gikk fra A-B og at jeg hadde økonomisk sikkerhet til å fikse bilen om det skulle skje noe.
Å ha ny bil når man er ung er ikke nødvendig, og da har man til gode å ha en ny bil for senere. Jeg har fortsatt noe jeg kan glede meg til. For når man allerede har hatt ny bil så er jo fallhøyden større om man en gang må kjøpe en gammel bil igjen. Det er kanskje det folk ikke forstår med å kjøpe nye ting, at nye ting er bare nye i en viss periode. For å opprettholde dette, samt dopaminrushet, så må man kjøpe nye ting hele tiden.

 

Så langt i år har forresten porteføljen gått opp 513k. For meg er det ingen tvil om hva jeg sparer til, det er fremtidige inntekter (ved å investere penger)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (8 minutter siden):

Det som er mest gøy er ihvertfall å kjøpe noe som man har hatt behov for lenge, uten å ha "bare gått og kjøpt det" når impulsen er der.

Når det gjelder ny/fin bil,  For meg har det gått fra at jeg har ønsket meg ny bil, til at det jeg egentlig ønsket var en bil som gikk fra A-B og at jeg hadde økonomisk sikkerhet til å fikse bilen om det skulle skje noe.
Å ha ny bil når man er ung er ikke nødvendig, og da har man til gode å ha en ny bil for senere. Jeg har fortsatt noe jeg kan glede meg til. For når man allerede har hatt ny bil så er jo fallhøyden større om man en gang må kjøpe en gammel bil igjen. Det er kanskje det folk ikke forstår med å kjøpe nye ting, at nye ting er bare nye i en viss periode. For å opprettholde dette, samt dopaminrushet, så må man kjøpe nye ting hele tiden.

 

Så langt i år har forresten porteføljen gått opp 513k. For meg er det ingen tvil om hva jeg sparer til, det er fremtidige inntekter (ved å investere penger)

Akkurat nå er det ikke så dumt å kjøpe ny elbil, da disse er ganske billige mtp avgifter og forbruk.

Lenke til kommentar

Ny bil kan jeg ikke allverdens om, utover at jeg har fått med meg hvor mye penger venner har blåst på det oppigjennom åra. Jeg jobba og sparte i BSU/fond i "ungdommen" min, de blåste penga på.. bil. Elbil endrer dog, som PgUp påpeker, premissene. Har fortsatt verditap, da. Vi leker med tanken på å kjøpe bil, men da starter vi i så fall med en dritt-Leaf/-Zoe til 50-60-70k, og bruker den til å finne ut av hvor kjekt vi synes det er med bil :) 

Angående ørepropper. ALLE blåser penger på et eller annet. Også oss sparere. Jeg har alltid hatt rimelig godt specca telefoner, og god lyd. Grunna lenge for halvannet år siden om jeg skulle kjøpe meg trådløse ørepropper i tillegg til det fine 3k-headsettet jeg hadde. Rimelig flott å blåse 2k+ når du alt har et fint headsett. Men jeg har ikke angra et sekund (spesielt siden øreproppene, grunnet feil og innleveringer, i dag har blitt til et av de nyeste ørepropparene). Jeg trener 10 timer i uka, og for meg, er det defintitivt livsglede å ha god, trådløs lyd i propper når jeg løfter/løper. Når jeg ser på hvor mye jeg har fått av glede gjennom både godt headsett, og gode propper, så fremstår utgiften som liten. Jeg har også hatt (/har) en lang og "stolt" tradisjon med å drikke meg usmakelig ganske ofte. Sistnevnte har gitt meg mye smerte, men definitivt også mye glede.

ALLE blåser penger, på ett eller annet. Det trenger ikke være uforenelig med å også være økonomisk oppegående. Så kjøper jeg ikke kaffe og pølse hver dag, har aldri vært på ferie, bruker lite penger på klær, og handler alltid på kilopris. Trikset er bare å ikke gjøre alt samtidig :D Du virker økonomisk oppegående, jeg tenker at du definitivt kan unne deg et par ørepropper, om det er noe som vil gi deg mye glede :) 

Angående avkastning: HUNDRE OG FEM TUSEN siden 17/10 (om man tar med pensjonen, som selvsagt også står i global indeks) 🤯🤯🤯Helt sjukt. 

Endret av Bjarnemann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbil endrer litt ja. Fetteren min brukte like mye penger på en ny elbil som en gammel bensinbil ved hans forbruk. Ikke iregnet verditap. Personlig har jeg valgt å vente pga det andre jeg nevnte, sånn som fremtidig glede osv. Dessuten har jeg varebil, som ikke har hatt veldig mange alternativer enn så lenge. Diesel får holde litt til

Ørepropper er jo et must nesten, så den ser jeg. Selv blåste jeg av 2k på trådløse ørepropper for å bruke når jeg sykler. Det var definitivt noe jeg trengte og som gjorde ting lettere og jeg har ikke sett meg tilbake. 

 

Jeg har lagt en kjærlighet til frasen "wasting money on things that will improve your life", etter jeg hørte på en podcast med samme tittel av Tim Ferriss. Paradokset er at så lenge det forbedrer livskvaliteten, så er det ikke helt bortkastet å bruke penger på det. Til en viss grad. Vil en helt ny bil ut fra forhandler forbedre livet ditt? Det må man bestemme selv.

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (11 timer siden):

Angående avkastning: HUNDRE OG FEM TUSEN siden 17/10 (om man tar med pensjonen, som selvsagt også står i global indeks) 🤯🤯🤯Helt sjukt. 

Nå har jo du drevet og flyttet rundt penger og kanskje truffet litt heldig på timingen. Men sånn ellers er det jo egentlig bare en bounce opp fra nedgangen rett før. Er vel ca. likt som starten av september desember nå. 😅

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
hfthomas skrev (11 timer siden):

Jeg har lagt en kjærlighet til frasen "wasting money on things that will improve your life", etter jeg hørte på en podcast med samme tittel av Tim Ferriss. Paradokset er at så lenge det forbedrer livskvaliteten, så er det ikke helt bortkastet å bruke penger på det. 

Er vel ikke et paradoks, hvis det forbedrer livskvalitet er det ikke bortkastet. 

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (51 minutter siden):

Nå har jo du drevet og flyttet rundt penger og kanskje truffet litt heldig på timingen. Men sånn ellers er det jo egentlig bare en bounce opp fra nedgangen rett før. Er vel ca. likt som starten av desember nå. 😅

Desember? Markedet har aldri vært så bra som det er nå.

Lenke til kommentar
Bjarnemann skrev (11 timer siden):

Ny bil kan jeg ikke allverdens om, utover at jeg har fått med meg hvor mye penger venner har blåst på det oppigjennom åra. Jeg jobba og sparte i BSU/fond i "ungdommen" min, de blåste penga på.. bil. Elbil endrer dog, som PgUp påpeker, premissene. Har fortsatt verditap, da. Vi leker med tanken på å kjøpe bil, men da starter vi i så fall med en dritt-Leaf/-Zoe til 50-60-70k, og bruker den til å finne ut av hvor kjekt vi synes det er med bil :) 

Angående ørepropper. ALLE blåser penger på et eller annet. Også oss sparere. Jeg har alltid hatt rimelig godt specca telefoner, og god lyd. Grunna lenge for halvannet år siden om jeg skulle kjøpe meg trådløse ørepropper i tillegg til det fine 3k-headsettet jeg hadde. Rimelig flott å blåse 2k+ når du alt har et fint headsett. Men jeg har ikke angra et sekund (spesielt siden øreproppene, grunnet feil og innleveringer, i dag har blitt til et av de nyeste ørepropparene). Jeg trener 10 timer i uka, og for meg, er det defintitivt livsglede å ha god, trådløs lyd i propper når jeg løfter/løper. Når jeg ser på hvor mye jeg har fått av glede gjennom både godt headsett, og gode propper, så fremstår utgiften som liten. Jeg har også hatt (/har) en lang og "stolt" tradisjon med å drikke meg usmakelig ganske ofte. Sistnevnte har gitt meg mye smerte, men definitivt også mye glede.

ALLE blåser penger, på ett eller annet. Det trenger ikke være uforenelig med å også være økonomisk oppegående. Så kjøper jeg ikke kaffe og pølse hver dag, har aldri vært på ferie, bruker lite penger på klær, og handler alltid på kilopris. Trikset er bare å ikke gjøre alt samtidig :D Du virker økonomisk oppegående, jeg tenker at du definitivt kan unne deg et par ørepropper, om det er noe som vil gi deg mye glede :) 

Angående avkastning: HUNDRE OG FEM TUSEN siden 17/10 (om man tar med pensjonen, som selvsagt også står i global indeks) 🤯🤯🤯Helt sjukt. 

Kjenner meg igjen i det du skriver ;) Jeg er heldig som har billige hobbier, er glad i både lyd, gaming og TV. Kjøpte nylig en LG toppmodell OLED for litt over 20k. Er kanskje dyrt, men med tanke på at denne holder 5 år pluss, og vil gi veldig mange timer glede, så er det ikke så ille alikevel. Det er sånn ca. så gode TV-er blir i 2021. Samme med gaming PC som kosta en 15k. Gir mye glede, og trenger ikke å betale så mye for å få en helt topp opplevelse. Er verre med de som har bil som hobby, og betaler 1 mill for å få "det beste".    

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DNB Global Indeks A og KLP AksjeGlobal V avslutta like under ATH på fredag, men var høgare 20. august i år. Dei er no nesten tilbake der dei var for 2 1/2 månad sidan, så ev. verdiar ein hadde inne i august er verdt like mykje i dag. Kjøpte du i starten på oktober så er det opp 8% sidan den gang.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Zeph skrev (7 minutter siden):

DNB Global Indeks A og KLP AksjeGlobal V avslutta like under ATH på fredag, men var høgare 20. august i år. Dei er no nesten tilbake der dei var for 2 1/2 månad sidan, så ev. verdiar ein hadde inne i august er verdt like mykje i dag. Kjøpte du i starten på oktober så er det opp 8% sidan den gang.

Dette har mest med verdien av NOK å gjøre mot USD, så for usikrede fond så stemmer det. DOW har aldri vært så høy som den er i dag. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Er vel ikke et paradoks, hvis det forbedrer livskvalitet er det ikke bortkastet. 

Nei, bare paradokset med setningen. Jeg falt litt for ordbruken :D

 

 

Jeg har benyttet anledningen til å selge ut litt, da jeg fant ut at jeg hadde litt lite cash til å reinvestere. Forrige lille dipp som det ble snakket om over her benyttet jeg til å kjøpe, men så endte det opp med at jeg hadde litt lite likvider igjen. Resten er i firmaet som liksom ikke bare er å ta ut på 123

Er det noen av dere som har solgt seg ut noe nå? 

Endret av hfthomas
Lenke til kommentar

Noen som tenker å realisere noe avkastning som følge av skatteendringene på området (om det skulle bli en realitet)?
Gevinstrealisering går fra 31.68% til 35.2% (justeringsfaktoren økes fra 1.44x til 1.6x).

Sitter og regner på hvor mye aksjene må øke for å dekke inn dette hoppet, versus å realisere og reinvestere i forkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...