Gå til innhold

Den store tråden om finansiell uavhengighet


Bjarnemann

Anbefalte innlegg

0,2 % forskjell på 2 MNOK utgjør 333 NOK i måneden. Det er ikke en veldig stor sum penger, men i forhold til noen av de andre tiltakene på andre fronter som har blitt diskutert her inne så vil jeg påstå at det er litt.

Angående mellomalternativet som Bjarnemann tenker på ser jeg ikke helt poenget. Man får uansett Storsum x Høyest honorar + veldig liten sum * lavt honorar ~= storsum * høyest honorar. Altså blir det ubetydelig forskjell, så skal man først gjøre noe så er det å få flyttet alt. Noe annet er ikke verd bryet IMO.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wisd0m skrev (4 timer siden):

0,2 % forskjell på 2 MNOK utgjør 333 NOK i måneden. Det er ikke en veldig stor sum penger, men i forhold til noen av de andre tiltakene på andre fronter som har blitt diskutert her inne så vil jeg påstå at det er litt.

Angående mellomalternativet som Bjarnemann tenker på ser jeg ikke helt poenget. Man får uansett Storsum x Høyest honorar + veldig liten sum * lavt honorar ~= storsum * høyest honorar. Altså blir det ubetydelig forskjell, så skal man først gjøre noe så er det å få flyttet alt. Noe annet er ikke verd bryet IMO.

Og 260 kroner i månaden etter skattefrådrag på 22%.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (7 timer siden):

Angående mellomalternativet som Bjarnemann tenker på ser jeg ikke helt poenget. Man får uansett Storsum x Høyest honorar + veldig liten sum * lavt honorar ~= storsum * høyest honorar. Altså blir det ubetydelig forskjell, så skal man først gjøre noe så er det å få flyttet alt. Noe annet er ikke verd bryet IMO.

Ikke enig, gitt at det han vurderer er å avvente før han velger langsiktig leverandør. Akkurat nå er markedet i endring, men mest sannynlig vil prisforskjellene på indeksfond blant de billigste være relativt marginale når ting har satt seg litt mer. Ved å spre pengene litt akkurat nå får du testet ut forskjellige leverandører, og kan vurdere funksjonalitet/brukervennlighet og avvente at prisene stabiliserer seg (det tror jeg de gjør om ikke lenge, nå er de fleste over på platformavgiftsmodell), og så flytte til dem du liker best. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Herr Brun said:

Ikke enig, gitt at det han vurderer er å avvente før han velger langsiktig leverandør. Akkurat nå er markedet i endring, men mest sannynlig vil prisforskjellene på indeksfond blant de billigste være relativt marginale når ting har satt seg litt mer. Ved å spre pengene litt akkurat nå får du testet ut forskjellige leverandører, og kan vurdere funksjonalitet/brukervennlighet og avvente at prisene stabiliserer seg (det tror jeg de gjør om ikke lenge, nå er de fleste over på platformavgiftsmodell), og så flytte til dem du liker best. 

Har foreløpig ikke vært borti en leverandør som ikke greier å sette inn pengene i fond basert på innbetalinger på avtalegiro. Betalingsviljen min er derfor ikke noe spesielt bra for et godt  GUI , men vi vurderer vel det forskjellig.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Oooh. Takk! Da blir det nok fort Kron i oktober.

Edit: har for ordens skyld sendt DnB en melding og spurt om jeg betaler totalt 0,21% for Global Indeks A, eller om det er 0,21 + 0,3%. Egentlig er det vel et idiotisk spørsmål - selvfølgelig tar ikke DnB plattformavgift på egne fond. På den andre siden: selvfølgelig tar DnB plattformavgift på egne fond..Prøvde å søke litt på nettet, men klarte ikke å finne sikkert svar.

Edit2: skal man tro denne artikkelen, så snakker vi totalt 0,4%. 0,1 i forvaltning, og 0,3 i plattform. Som jo er annen informasjon enn det som kommer fram i fondsvelgeren på nettsidene deres/i Spare-appen. Vel! Så dårlig informasjon er i seg selv grunn nok til å bytte.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Som sagt trur eg ikkje det er innført endå. Artikkelen er frå februar og det står at ein skal bli informert i god tid, og så langt har eg ikkje høyrt noko meir.

Eg vil ikkje investere stort framover pga. redusert inntekt, så eg vil nok ha mitt i Global Indeks A enn så lenge sidan prisen blir uendra.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (14 timer siden):

Du mente jo det ikke var lurt å putte i markedet nå 😛 Hei September skrev du. 

Jeg sa at jeg hadde vært betenkt med å gå inn med en stor enkeltsum akkurat nå (starten av august) og at jeg i hvert fall ville ventet til slutten av september med tanke på at det er en statistisk svak måned og var rett rundt hjørnet.

Videre sa jeg at FED har rentemøte onsdag i forrige uke og at de sannsynligvis ville gi markedet et nytt skudd med heroin. Les: oppturen fortsetter. Så, grundig feil vil jeg ikke si. Har aldri sagt at jeg tror vi skal ha et krakk i nærmeste fremtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/26/2021 at 6:12 PM, Bjarnemann said:

Oooh. Takk! Da blir det nok fort Kron i oktober.

Edit: har for ordens skyld sendt DnB en melding og spurt om jeg betaler totalt 0,21% for Global Indeks A, eller om det er 0,21 + 0,3%. Egentlig er det vel et idiotisk spørsmål - selvfølgelig tar ikke DnB plattformavgift på egne fond. På den andre siden: selvfølgelig tar DnB plattformavgift på egne fond..Prøvde å søke litt på nettet, men klarte ikke å finne sikkert svar.

Edit2: skal man tro denne artikkelen, så snakker vi totalt 0,4%. 0,1 i forvaltning, og 0,3 i plattform. Som jo er annen informasjon enn det som kommer fram i fondsvelgeren på nettsidene deres/i Spare-appen. Vel! Så dårlig informasjon er i seg selv grunn nok til å bytte.

Kan informere om at det kom nytt brukergrensesnitt i Kron appen. Nå har de fått opp de viktige dataene, og jeg får litt Nordnet vibber (slik Nordnet var tidligere). Altså nå er det fram med all viktig investeringsdata. Grafer med avkastning og avkastningstall er i sentrum. Tror de fleste blir fornøyd.

Lenke til kommentar

1469797657_Screenshot_20211005-092044_PulseSMS.thumb.jpg.6b9292bc43728f12f1331c6f75ee8f1f.jpg

Én av de hyggeligere meldingene jeg har fått i det siste. Raskt regnestykke:

Hvis jeg har forstått det rett, og det er en total på 0,4% DnB sikter seg inn mot for Global indeks, så utgjør det en årlig merkostnad på 3800 sammenligna med Kron sine 0,21%.

Brutt ned på 12 mnd, blir det 317 kr/mnd. Over 20 år, gitt 8% avkastning, så utgjør det HUNDRE OG ÅTTI TUSEN. Det er mye penger! 180 000 utgjør for øvrig 14 400 i videre, årlig antatt avkastning ved 8%.

Så er det antageligvis noen av premissene som ikke er helt rett - regnestykket er gjort i farta. Men det gjelder på begge sider av streken; de to millionene holder seg selvfølgelig ikke kostant over 20 år. Det er derfor fair å anta at innspart beløp faktisk er LANGT større. 

Én alternativ innfallsvinkel, er at 0,19 Pp i diff utgjør en relativt stor andel av formueskatten/kanskje hele økninga etter at Ap strammer formueskattskrua. 

Penger spart, samt drastisk kutt i hvor mye penger DnB tjener på meg. Sistnevnte viktig av prinsippielt grunnlag. God dag! 

 

 

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Vel, det er nå uansett bare et spørsmål om tid før man har nye to millioner. Dessuten, for egen del, så teller 1,4 av dem som nyinvesterte, iom at de ble tatt ut ifm boligkjøp, og satt inn igjen etter boligsalg.

Og kjenner jeg DnB rett så gjelder nok gammel pris inntil den ikke gjør det lenger. Kanskje er jeg litt for skeptisk anlagt, men jeg ser vanskelig for meg at man har denne prisen om feks fem år.

Lenke til kommentar

Når man snakker om finansiell uavhengighet. Kom over denne fibo hvor man får 4% avkastning. Betyr med rett mengde kan man leve kun på avkastning etterhvert. Denne er helt fersk i markedet og sier den skal revolusjonere med en platform hvor man vil kunne trade coin too coin på tvers av nettverk og dermed unngå unødvendige  fees. Har selv tatt noen lodd i denne og bygges solid opp med stor progresjon  på de 3mnd den har eksistert. Har selv brukt fibswap til handel og fungerer bra. De som er interessert kan jo lese seg opp og kom gjerne med innspill og tanker. Risikoen er at den er liten, men fordelen er at denne er først ut i verden med å lage en slik platform som vil sette uniswap, pancace osv i skyggen. De begynner få på plass flere avtaler og antall holders øker, er nok bare snakk om tid før rette person får vite om den og det blir litt omtale. Enda veldig tidlig i utviklingsfasen så en potensiell kandidat for en 100x for å oppnå samme mcap som de store? 

https://twitter.com/fibswap 
https://www.fibswap.io/

Lenke til kommentar
On 10/5/2021 at 12:46 PM, Bjarnemann said:

Vel, det er nå uansett bare et spørsmål om tid før man har nye to millioner. Dessuten, for egen del, så teller 1,4 av dem som nyinvesterte, iom at de ble tatt ut ifm boligkjøp, og satt inn igjen etter boligsalg.

Og kjenner jeg DnB rett så gjelder nok gammel pris inntil den ikke gjør det lenger. Kanskje er jeg litt for skeptisk anlagt, men jeg ser vanskelig for meg at man har denne prisen om feks fem år.

Jeg støtter deg i siste punkt. Har man en normert kostnadsstruktur er det fort gjort å "harmonisere" kundene. 

Man må nesten regne med å hoppe litt rundt som kunde. Ser jo ut som Nordnet har tenkt å melke fondskundene sine også. Foreløpig er heldigvis ETFer skånet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om alle ender opp på ~0.4% til slutt. Kan bli litt som med lånerenta, at styringsrenta blir endra og så tar det nokre månader før alle har justert si rente. Bankane som justerer med ei gang mistar kanskje kundar til dei som er seinast ute. Eg var ganske langt på vei til å flytte lånet frå DNB til Danske Bank for eit par år sidan. Einaste som sto igjen var å signere papirene, men eg var litt skeptisk og nokre dagar etter eg fekk tilbodet hadde dei justert opp renta.

Over lang tid blir det litt pengar av det, som Bjarne viste, men nokre veker frå eller til med 0.4% betyr ingenting, så eg gjer ingenting før det ev. skjer noko hos DNB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...