Gå til innhold

Hvilket kamera?


Anbefalte innlegg

Tenkte å kjøpe mitt første speilreflekskamera. Skal brukes til å ta bilder av hester i bevegelse. Noen anbefalinger? Helst ikke så alt for dyrt. Har sett litt på Nikon d3300, passer hvilken som helst Nikon linse til dette kameraet? Slik at jeg kan bygge opp kvaliteten litt etterhvert. Noen andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte å kjøpe mitt første speilreflekskamera. Skal brukes til å ta bilder av hester i bevegelse. Noen anbefalinger? Helst ikke så alt for dyrt. Har sett litt på Nikon d3300, passer hvilken som helst Nikon linse til dette kameraet? Slik at jeg kan bygge opp kvaliteten litt etterhvert. Noen andre tips?

 

D3300 (og D3400) gir veldig mye for pengene, men det er også Nikons enkleste modell. Beveger du deg opp til D5300/D5500/D5600 får du litt mer avansert autofokus.

 

Felles for de nevnt over er at du kan bruke nesten alle nyere Nikon-linser. Forutsetningen er at det er autofokusmotor i linsen. Nikon hadde tidligere autofokusmotor i kamerahuset og eldre linser laget for dette vil ikke gi autofokus med D3300, men jeg oppfatter det som et veldig lite problem hvis du ikke allerede har tilgang til noen gamle Nikon-linser du vil bruke.

 

Som de andre her kommenterer er ting i bevegelse inne i lite lys noe av det vanskeligste for et kamera, men for å få noe vesentlig bedre må du opp i helt andre prisklasser.

 

Her er link til side med kompatible linser. Burde holde en stund. http://www.lensora.com/camera.asp?slr=nikon-d3300

Endret av se#
Lenke til kommentar

Hvorfor er D3300 skarpere enn D3400?

Høres rart ut at Nikon lager ny modell som er mindre skarp enn den forrige

Det er ikke så mye å finne i tester som underbygger den påstanden. D3300 har inngang for ekstern mic og d3400 Bluetooth. Autofokus, sensor, bildeprosessor er så godt som likt så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Hva du burde ha er litt avhengig av lysforholdene så derfor spørmål om innendørs eller utendørs, jo mørkere omgivelser desto bedre kamerautstyr trenger du for å ta bilder av bevegelige objekter.

Skal brukes mest utendørs, men ønsker at kameraet skal fungere OK innendørs også.

Lenke til kommentar

Kombinasjonen Canon 800D og Canon 70-200 f/4 burde gi deg akseptabel bildekvalitet for under 10.000.- og brukbar autofokus.

Det finnes bedre kombinasjoner med prisen blir vesentlig høyere.

 

Canon 800D m/kitobjektiv "les gjerne linken på tester i prisguiden"

 

Canon 70-200 f/4 "uten IS" ca.3500.-  brukt på finn.no

 

IS er stabilisering av objektivet, du trenger ikke stabilisering ved actionfotografering men veldig kjekt ved statisk fotografering "foreksempel portretter", jo mindre tall f/5.6 er høyt tall "liten åpning" og dårlig i mørke omgivelser, f/2.8 er lavt tall "stor åpning" og gir bedre bilder i mørke omgivelser.

 

Anbefaler og lese denne guiden "lukker, blender, iso og litt til", det gir på en enkel måte innblikk i fotografering.

 

Edit: her har du et knippe bilder tatt med Canon 70-200 f/4

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vil ikke karakterisere den som rimelig, og det er vel ikke brukte og finne av den?, samt 100mm er nok i grenseland ved den type fotografering som ønskes, 200mm er nok i grensesonen den også.

 

Innendørs i ridehall passer det fint med Sigma 150mm for å rekke over hele banen uten mulighet for fot-zoomen.....og det er mye detaljer på en hest som fortjener et knakende godt objektiv...... 

Lenke til kommentar

Innendørs i ridehall passer det fint med Sigma 150mm for å rekke over hele banen uten mulighet for fot-zoomen.....og det er mye detaljer på en hest som fortjener et knakende godt objektiv...... 

Du skrev 50-100mm :) er enig at 150mm kan fungere.

 

Vil da påstå at Canon  70-200 f/4 er noe av det beste du kan bruke hvis detaljer er viktig, den lille forskjellen imellom de to er ubetydelig for denne type bruk.

Lenke til kommentar

Du skrev 50-100mm :) er enig at 150mm kan fungere.

 

Vil da påstå at Canon  70-200 f/4 er noe av det beste du kan bruke hvis detaljer er viktig, den lille forskjellen imellom de to er ubetydelig for denne type bruk.

 

Ja, forslaget mitt er 50-100mm, men har også testet med 150mm.....innendørs 

 

 

Her er et ex. på 340mm utendørs.....

 

post-226353-0-02993800-1546030396.jpg

post-226353-0-02993800-1546030396_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...