Gå til innhold

Er det dumt å si opp før man har funnet ny jobb?


Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Hei alle og god jul! :)

 

Jeg har mer eller mindre bestemt meg for å si opp min nåværende jobb. Jeg ser ikke noen fremtid hvor jeg nå er og føler at lønnsutsiktene ikke er gode nok til at det kan rettferdiggjøre å fortsette. Planen har egentlig vært å slutte på sikt, men nå tenker jeg kanskje at det er på tide å bare gjøre det og ikke vente på at alt skal være perfekt.

 

Er det (strategisk) dumt å si opp jobben uten et alternativ eller en fast annen jobb på forhånd? For eksempel av hensyn til lønn i en eventuell ny jobb?

 

Egentlig har jeg et alternativ jeg ønsker å forfølge, men det innebærer usikkerhet og det er slett ikke sikkert at jeg står på egne bein etter tre måneder. Jeg har imidlertid nok oppspart i tillegg til feriepenger til at jeg skal kunne greie meg noen måneder til. Men i verste fall må jeg nok begynne å jobbe igjen innen august 2019.

 

Vedr. egne kvalifikasjoner har jeg 4 års høyere utdannelse (økonomi og ingeniør) med gode karakterer. Fikk nåværende jobb blant 30 søkere og har ellers gode attester. Er utdannet tømrer, så tenker at jeg alltid kan ta på meg tømreroppdrag om det skulle bli krise. 

 

Takknemlig for innspill rundt min situasjon! :)

 

PS: Postet spørsmålet delvis i en annen tråd, men ble litt skjult, så håper jeg kan tillate meg å starte en egen tråd.

Endret av Slettet-Mnmu8bXnRB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil da tro at du har mye bedre forutsetninger for å forhandle om lønn hvis du allerede har en jobb. Med mindre jobben din suger så ekstremt at din psykiske helse står på spill så høres det mest fornuftig ut å ha en jobb allerede. Det gir deg fleksibilitet i jobbsøkingsprosessen og et ekstra forhandlingskort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ville ha sagt opp jobben før jeg fikk ny fast jobb. Kvalifikasjonene dine er meget gode, og jeg ser ikke for meg hvorfor du ikke skulle få jobb innen 3 måneder etter du har sagt opp.

 

Jeg har flere ganger gjort følgende:

 

- Først funnet noen interesante stillinger.

- Rett etter at jeg har fått innkaliing til intervju har jeg sagt opp jobben.

- Da har jeg 3 måneder for å få ny jobb.

 

Jeg har aldri stått uten fast jobb etter 3 mnd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Takk for alle svar! :) 

 

Jeg vet nok selv alt før jeg laget tråden at det er et dumt trekk i forhold til såkalt karriere og forhandlingskort med tanke på ny jobb. Så et bedre formulert spørsmål er kanskje heller: "Hvor dumt er det?" :)

 

Jeg vil da tro at du har mye bedre forutsetninger for å forhandle om lønn hvis du allerede har en jobb. Med mindre jobben din suger så ekstremt at din psykiske helse står på spill så høres det mest fornuftig ut å ha en jobb allerede. Det gir deg fleksibilitet i jobbsøkingsprosessen og et ekstra forhandlingskort.

 

 

Som kakofoni sier så er det ingen grunn til å slutte med mindre den nåværende jobben tærer på helsen din.

 

Akkurat dette skjønner jeg. Samtidig føler jeg det er vanskelig å ta et valg all den tid man bruker mye tid på nåværende jobb og på en måte føler seg bunden. Og i perioder har den faktisk tappet meg psyksik, men det går litt opp og ned.

 

Tror jeg hadde følt det som en lettelse å si opp og at det hadde blitt enklere å gå videre. Men er jo redd for at det kanskje er for tidlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Takk for bra svar! Det inspirerer. :) 

 

Det som kanskje er litt unik i forhold til min situasjon er at jeg i utgangspunktet ikke ønsker meg en ny jobb etter tre måneder, men å kunne jobbe for meg selv med et nåværende sideprosjekt som jeg ønsker å kunne drive med på fulltid. I verste fall er jeg ikke klar nok i løpet av tre måneder, men det føles tungt å skulle forplikte seg til en ny jobb nå før man har gitt dette en sjanse i noen måneder. 

 

I verste fall står jeg da uten noen jobb etter tre måneder og må da begynne å lete etter jobb for fullt. Økonomisk skal jeg nok greie meg noen måneder og jeg vet rimelig sikkert at jeg kan jobbe som håndverker stort sett når som helst. Har heller ingen familie eller barn å tenke på enda. 

 

Jeg er vel bare litt redd at i tilfelle jeg skulle måtte returnere til arbeidsmarkedet, så får jeg både et forklaringsproblem og potensielt lavere lønn hvis jeg ikke har en fast jobb som forhandlingskort. Det virker jo som om det er slik folk flest øker lønnen sin. Samtidig er kanskje det en sjanse jeg bare må ta?

 

Ser ikke på det som usannsynlig at nåværende arbeidsgiver vil tilby meg å fortsette etter tre måneder om jeg i hvert fall gir beskjed i rimelig tid da vi har rimelig mye å gjøre og jeg vet at de ikke har fått tak i folk ved tidligere forsøk i nyere tid. I tillegg har to andre nettopp sluttet.

 

Jeg ville ha sagt opp jobben før jeg fikk ny fast jobb. Kvalifikasjonene dine er meget gode, og jeg ser ikke for meg hvorfor du ikke skulle få jobb innen 3 måneder etter du har sagt opp.

 

Jeg har flere ganger gjort følgende:

 

- Først funnet noen interesante stillinger.

- Rett etter at jeg har fått innkaliing til intervju har jeg sagt opp jobben.

- Da har jeg 3 måneder for å få ny jobb.

 

Jeg har aldri stått uten fast jobb etter 3 mnd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Kvalifikasjonene dine er meget gode, og jeg ser ikke for meg hvorfor du ikke skulle få jobb innen 3 måneder etter du har sagt opp.

 

Håper også du har rett vedrørende dette. Har vel totalt 12 års arbeidserfaring med gode attester. Fagbrev. Gode karakterer. Jeg har sikkert vært veldig heldig, men har aldri opplevd å ikke ha jobb eller mulighet til å jobbe. :) 

 

Føles bare litt skumlere å hoppe av karusellen i voksen alder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Husk bare på at om du sier opp jobben selv får du vanligvis forlenget ventetid på utbetalingen av dagpenger...opptil 12 uker....

 

Så langt som dagpenger har jeg ikke engang tenkt, men bra innspill. Vil jo helst greie meg selv. Enten på egenhånd eller i jobb. :) 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Jeg ville ha sagt opp jobben før jeg fikk ny fast jobb. Kvalifikasjonene dine er meget gode, og jeg ser ikke for meg hvorfor du ikke skulle få jobb innen 3 måneder etter du har sagt opp.

 

Jeg har flere ganger gjort følgende:

 

- Først funnet noen interesante stillinger.

- Rett etter at jeg har fått innkaliing til intervju har jeg sagt opp jobben.

- Da har jeg 3 måneder for å få ny jobb.

 

Jeg har aldri stått uten fast jobb etter 3 mnd.

 

Hva hvis jeg i stedet sier opp, gjør noe annet i en periode og blir jobbsøker igjen uten fast jobb? Vil det gi en stor bakdel med tanke på forhandling i ny jobb?

 

Andre kan også svare. :)

 

Hva har du forresten sagt når du har levert oppsigelsen og ikke enda har funnet ny jobb? Innbiller meg at arbeidsgiver kommer til å ville ønske en forklaring. Kolleger vil også komme til å spørre hva jeg skal.

 

Vurderer si opp denne uken...

Endret av Slettet-Mnmu8bXnRB
Lenke til kommentar

Hva hvis jeg i stedet sier opp, gjør noe annet i en periode og blir jobbsøker igjen uten fast jobb? Vil det gi en stor bakdel med tanke på forhandling i ny jobb?

 

 

Det kommer an på arbeidsmarkedet i din bransje. Innen for min bransje (IT) så ville du vært ekstra ettertraktet dersom ny arbeidsgiver slapp å vente 3-4 mmd. Man trenger ofte folk med en gang og er villig til å betale litt ekstra for det.

 

Hva har du forresten sagt når du har levert oppsigelsen og ikke enda har funnet ny jobb? Innbiller meg at arbeidsgiver kommer til å ville ønske en forklaring. Kolleger vil også komme til å spørre hva jeg skal.

 

Vurderer si opp denne uken...

Du kan jo bare si som sant er; At du vil prøve deg for deg selv? Det er da ingen skam i det og det er åpenbart at det er noe du ikke kan få i nåværende stilling.

 

Edit: Det fine med å si at du vil prøve deg for deg selv er at du kan fortelle at du stortives i jobben og håper at du kan komme tilbake hvis du mislykkes.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Hva hvis jeg i stedet sier opp, gjør noe annet i en periode og blir jobbsøker igjen uten fast jobb? Vil det gi en stor bakdel med tanke på forhandling i ny jobb?

 

Det kan være ein ulempe, men det varierer alt etter kor ettertrakta du er i arbeidsmarkedet.

 

Den store fordelen med å ha fast jobb når du søker/forhandler om ny jobb er at du beviselig er dyktig nok til å behalde ein jobb. Dersom du står utan jobb når du søker så kan dette føre til at den potensielle arbeidsgiveren spekulerer i om det er ein grunn til at du ikkje har jobb.

Tilsvarande vil ein ved lønnsforhandlingane ofte referere til den lønna som ein har i dag pluss eit tillegg. Dersom du ikkje har jobb og dermed ei konkret lønn å vise til så kan din potensielle arbeidsgiver prøve seg på å gi deg eit lavt lønnstilbod i håp om at du er desperat nok til takke ja.

Når du har jobb så er det innforstått at den potensielle arbeidsgiveren må kome med eit betre tilbod enn det du har i dag.

 

 

Når det er sagt så treng det ikkje å føre til praktiske utfordringar, ein god referanse og attest vil ofte være godt nok, og stort sett kan ein ta utgangspunkt i den lønna som ein hadde i forrige jobb sjølv om det er ei stund sida du jobba der.

 

 

Det som kan være lurt å tenke over, er at du bør ha ei forklaring på kva du har gjort i perioda mellom jobbane. På den måten unngår du at friperioda framstår som eit hol i CV'en.

Det treng ikkje å være ein veldig god grunn, men det ser betre ut på CV'en om du kan opplyse om at realiserte ein draum om å reise eller oppleve eit eller anna, at du engasjerte deg i politikken eller veldedige organisasjonar, eller likande grunn.

Dette for å unngå å skape inntrykket av at du f.eks. hadde ei periode med depresjon der du satt åleine foran TV'en med rusmidlar i eit år utan å søke hjelp, og det er dette som er grunnen til at du sa opp jobben for å ta litt fri.

Då høyres det betre ut at du tok fri for å få tid til å feriere i ein månad, reiste til Australia for å lære å surfe, at du reiste rundt for å besøke slektningar som du ikkje har hatt tid til å knyte kontakt med, eller liknande positive forklaringar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Har du en ide du tror på så må du jo prøve, går det ikke denne gangen har du jo prøvd. Kan ikke forestille meg at det skulle bli ett tema at du har valgt og ta fri i noen måneder, med gode attester og rykte burde det være ett ikke tema.

Nei, så lenge man har en god historie å fortelle eller alibi, så burde det ikke være problematisk hadde jeg trodd selv. Eneste jeg kan tenke meg er at noen arbeidsgivere vil se det på som negativt hvis en arbeidstaker virker mest interessert i noe annet enn å faktisk jobbe for en arbeidsgiver. :D 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Det kommer an på arbeidsmarkedet i din bransje. Innen for min bransje (IT) så ville du vært ekstra ettertraktet dersom ny arbeidsgiver slapp å vente 3-4 mmd. Man trenger ofte folk med en gang og er villig til å betale litt ekstra for det.

 

Skjønner. Bedriften min skal rekruttere flere nå snart og jeg vet de tidligere har hatt problem med å rekruttere. Ikke fordi de er en dårlig bedrift. Tvert i mot. Men fordi det rett og slett er vanskelig å oppdrive folk med relevant erfaring og kompetanse. Jeg er byggingeniør og har inntrykk av det er veldig mange stillingsannonser ute nå, men vet ikke hvor lett det faktisk er å få seg ny jobb. Har aldri prøvd. :)

 

Du kan jo bare si som sant er; At du vil prøve deg for deg selv? Det er da ingen skam i det og det er åpenbart at det er noe du ikke kan få i nåværende stilling.

 

Edit: Det fine med å si at du vil prøve deg for deg selv er at du kan fortelle at du stortives i jobben og håper at du kan komme tilbake hvis du mislykkes.

 
Kanskje jeg skal gjøre det. Men jeg har litt lyst å holde kortene litt tett til brystet også i tilfelle ting ikke går. Men enig i at det hadde vært fint å slutte på en måte hvor man kanskje har muligheten til å komme tilbake også. :) 
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Det kan være ein ulempe, men det varierer alt etter kor ettertrakta du er i arbeidsmarkedet.

 

Den store fordelen med å ha fast jobb når du søker/forhandler om ny jobb er at du beviselig er dyktig nok til å behalde ein jobb. Dersom du står utan jobb når du søker så kan dette føre til at den potensielle arbeidsgiveren spekulerer i om det er ein grunn til at du ikkje har jobb.

 

Jeg er vel per definisjon ikke ettertraktet og har ikke så mange år som ingeniør på baken, men samlet arbeidserfaring inkludert fagbrev som tømrer er ganske lang og jeg har gode attester.

 

Det du sier til slutt er noe jeg frykter, men samtidig må man kanskje ta litt risiko av og til. Jeg tenker som så at i beste fall kan jeg kanskje ha mulighet til å begynne på igjen hos firmaet jeg slutter hos og at det eventuelt kan brukes om et forhandlingskort. Egentlig har jeg et stående jobbtilbud hos en kamerat også, så vel mulig det er tilstrekkelig. 

 

 

 

Tilsvarande vil ein ved lønnsforhandlingane ofte referere til den lønna som ein har i dag pluss eit tillegg. Dersom du ikkje har jobb og dermed ei konkret lønn å vise til så kan din potensielle arbeidsgiver prøve seg på å gi deg eit lavt lønnstilbod i håp om at du er desperat nok til takke ja.

Når du har jobb så er det innforstått at den potensielle arbeidsgiveren må kome med eit betre tilbod enn det du har i dag.

 

 

Når det er sagt så treng det ikkje å føre til praktiske utfordringar, ein god referanse og attest vil ofte være godt nok, og stort sett kan ein ta utgangspunkt i den lønna som ein hadde i forrige jobb sjølv om det er ei stund sida du jobba der.

 

 

 

Håper og tror du har rett. :) 

 

Jeg har mulighet til å jobbe som håndverker omtrent når jeg vil, så jeg blir aldri desperat i en forhandlingssituasjon. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Mnmu8bXnRB

Takker for svar! :)

 

Merker at jeg ikke ser spesielt frem til å si opp, men kanskje jeg overtenker det? Noen tips?

 

Ellers - er det normalt tre måneder dato til dato eller fra og med måneden man sier opp? Dette er ikke spesifisert i min kontrakt. Det står kun tre måneders oppsigelsestid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...