Gå til innhold

Frykter at høyblokk skal rase sammen - 3000 er evakuert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, alt sånn er spredd jevnt utover hele året. En husker det bare bedre fordi det er jul. TU.no og en må holde på med mytefjering...

 

Det er en del ting som ikke jevnt "..er spredd jevnt utover hele året". Og det gjelder bl.a jordskjelv, vulkaner og ting som har med jordskorpen å gjøre. Dette fordi månen og solen kommer nermere og nermere jorden helt fra sommeren til januar, og på slutten av desember er det ikke uvanlig at det er noe som brister, som kan gi f.eks jordskjelv, sunami og andre store hendelser.

 

I tillegg har vi det psykologiske. I julen er det mer tid for samtaler og smalltalk, og ting i nyhetsbilde blir ekstra sterkt.

Lenke til kommentar

 

Nei, alt sånn er spredd jevnt utover hele året. En husker det bare bedre fordi det er jul. TU.no og en må holde på med mytefjering...

 

Det er en del ting som ikke jevnt "..er spredd jevnt utover hele året". Og det gjelder bl.a jordskjelv, vulkaner og ting som har med jordskorpen å gjøre. Dette fordi månen og solen kommer nermere og nermere jorden helt fra sommeren til januar, og på slutten av desember er det ikke uvanlig at det er noe som brister, som kan gi f.eks jordskjelv, sunami og andre store hendelser.

 

I tillegg har vi det psykologiske. I julen er det mer tid for samtaler og smalltalk, og ting i nyhetsbilde blir ekstra sterkt.

Den forklaringen virker plausibel på meg.

At månen liksom herjer og leer på fast land,

som den gjør på havet når den skaper tidevann.

Da var uttrykket jeg valgte "gravitere" et ufortjent

heldig valg. ?

Lenke til kommentar

Jojo, man trenger ikke være spesielt religiøs for å ta høyde for Murphy's lov: Det er 'alltid' i starten av juleferien – subsidiært påske – at opp-/vaskemaskinen tar kvelden. Når alle butikker er stengt og kjøkkenbenken er nedlesset med oppvask. I tillegg er det akkurat på denne tid man får bruk for legevakt som følge av at man i ren forbannelse har prøvd løfte ut maskinen for å reparere den.

 

Murphy sorterer under risiko-vs-konsekvens vurderinger. Det er riktig som Wabakken sier over, at en helt jevn fordeling av ulykker ville vært høyst unaturlig.

Lenke til kommentar

Det samler seg vel opp på et vis tenker jeg. Mot slutten av året sånn. 

Vanskelig å forklare men, er vel noe i det.

 

Jeg er tilhenger av å la tallene tale, istedet for å spekulere. Så jeg tok ut alle jordskjelv i verden med en styrke på over 5,5 for de siste 6 årene, over 2700 jordskjelv tilsammen, fra earthquake.usgs.gov, og fordelte dem på årets måneder. (Takk til Excel som gjorde jobben for meg.) Resultatet ble som følger:

 

post-52698-0-89216800-1545732727_thumb.png

 

Beklager, men ingen oppsamling mot slutten av året.

 

Det er en del ting som ikke jevnt "..er spredd jevnt utover hele året". Og det gjelder bl.a jordskjelv, vulkaner og ting som har med jordskorpen å gjøre. Dette fordi månen og solen kommer nermere og nermere jorden helt fra sommeren til januar, og på slutten av desember er det ikke uvanlig at det er noe som brister, som kan gi f.eks jordskjelv, sunami og andre store hendelser.

 

Interessant teori, men den gjenspeiles ikke i tallene.

 

Må ikke glemme heller at hvis noe er spredd jevnt utover året, så er det en form for mønster og ikke tilfeldig. Eventer som er generert av tilfeldighheter vil ha mange klynger med lav/høy aktivitet.

 

Sant nok, men over flere år vil klyngenes fordeling på årstidene jevne seg ut, som vist.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en del ting som ikke jevnt "..er spredd jevnt utover hele året". Og det gjelder bl.a jordskjelv, vulkaner og ting som har med jordskorpen å gjøre. Dette fordi månen og solen kommer nermere og nermere jorden helt fra sommeren til januar, og på slutten av desember er det ikke uvanlig at det er noe som brister, som kan gi f.eks jordskjelv, sunami og andre store hendelser.

I tillegg har vi det psykologiske. I julen er det mer tid for samtaler og smalltalk, og ting i nyhetsbilde blir ekstra sterkt.

https://cosmosmagazine.com/geoscience/earthquakes-don-t-wait-for-time-or-tide

Lenke til kommentar

 

Takk for link. Jeg er ikke fagmann, men tallene sier sitt. Jeg tok for moro skyld ut diagrammer over de aller sterkeste skjelvene, det vil si alle over 7,5 og alle over 6,5. De så nokså like ut det jeg har over, med april som sterkeste måned. Med færre skjelv pr. måned var det selvsagt større variasjoner, og over 7,5 var det så få skjelv totalt at det neppe var egnet som statistisk bevis. Over 6,5 var desember en helt middelmådig måned, med bare halvparten så mange skjelv som i april i løpet av de 6 årene.

 

Jeg kunne tatt ut data for en lenger tid tilbake, og også tatt med mindre skjelv enn 5,5, men artikkelen du linker til antyder vel at det ikke ville gjort noen forskjell.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei, alt sånn er spredd jevnt utover hele året. En husker det bare bedre fordi det er jul. TU.no og en må holde på med mytefjering...

 

Det er en del ting som ikke jevnt "..er spredd jevnt utover hele året". Og det gjelder bl.a jordskjelv, vulkaner og ting som har med jordskorpen å gjøre. Dette fordi månen og solen kommer nermere og nermere jorden helt fra sommeren til januar, og på slutten av desember er det ikke uvanlig at det er noe som brister, som kan gi f.eks jordskjelv, sunami og andre store...

Kan du fortelle litt mer om hva som skal få både måne og sol til å nærme seg jorden fra sommeren til januar? Dette er nytt for meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nei, alt sånn er spredd jevnt utover hele året. En husker det bare bedre fordi det er jul. TU.no og en må holde på med mytefjering...

 

Det er en del ting som ikke jevnt "..er spredd jevnt utover hele året". Og det gjelder bl.a jordskjelv, vulkaner og ting som har med jordskorpen å gjøre. Dette fordi månen og solen kommer nermere og nermere jorden helt fra sommeren til januar, og på slutten av desember er det ikke uvanlig at det er noe som brister, som kan gi f.eks jordskjelv, sunami og andre store...

Kan du fortelle litt mer om hva som skal få både måne og sol til å nærme seg jorden fra sommeren til januar? Dette er nytt for meg ;)

eliptisk bane

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...