Gå til innhold

Trenger hjelp til feilsøke LED bremselys på Volvo V50


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. Jeg håper det skal være en eller annen her ute som kan hjelpe meg å fikse det her.

 

På denne bilen får man selvfølgelig kun tak i baklyset som enhet - rundt 4500.-

 

Imidlertid lyser alle diodene som man ser av bildet, bare dårlig. Min første tanke er derfor at det må være en feil på en av motstandene. Kan noen fortelle om jeg er på rett spor?

 

Ingen av komponentene ser brent ut. Må jeg bare lodde av alle sammen og teste dem mot spec?

 

Hva er den lille gule ( 5 )?

Hva er den blå ( 6 )?

Hva er den svarte ( 2 )?

 

Det kommer 14,2V inn til kortet.

 

Med litt flaks fikser jeg dette for kronestykker  :dremel:

 

 

post-15834-0-96158200-1545314198_thumb.jpg

post-15834-0-55442000-1545314206_thumb.jpg

post-15834-0-61410900-1545314217_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett på denne?

 

 

Ser ut som dette er en vanlig feil, og at du trenger en ny 1N4007-diode. Ser ut til å være nummer 2 på bildet.

 

Støtter dette. Prøv å bytte dioden, og se om det blir bedre. Hvis det ikke virker har du bare tapt noen få kroner. 

 

Hvis du bor i en større by i norge får du sikkert tak i dette: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/elektronikk/halvledere/dioder/luxorparts-diode-1n4007-100-pk--p90411

Endret av St Thicket
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ta et bilde av baksiden av kretskortet?

(2) er en diode.

(6) minner om en varistor. Mulig å lese hva teksten på komponentene (5 og 6) er?

6 ser ut som PTC / C985 / 1007

5 ser ut som ASC / 104

deletegn angir linjeskift.

 

Jeg så videoen, takk Kajac. det er mye som tyder på at det er dioden ja, bare synd Kjell ikke har den på lager. Jeg bestiller fra utlandet. Hvis ingen av dere har en liggende?

 

Jeg tar seieren på forskudd, og sier takk for hjelpen!  :xmas:

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Foreslår at du måler spenningen over dioden. Hvis det er ca 0.7V er den i orden. 

Jeg ser ikke helt hvordan den dioden skal forårsake svake lys. Hvis den har brudd blir alt mørkt.

 

Mål motstand over (3), med frakoblet spenning.

Tror den PTCen (6) fungerer som en sikring. Hvis det blir for varmt så kutter den ut. (6) og (3) er koblet i parallel, så motstanden i disse øker fra 4,6 til 330 Ohm. Det gir mindre strøm, dvs svakere lys.

 

Du har feilen bare på den ene siden, eller begge?

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Jeg bør på østlandet, men har St Thicket diode, så spanderer jeg med glede postgang og skilling på dioder  :) Jeg har funnet dioder flere steder men, i Norge er det enten tomt, eller de selger ikke til privatpersoner.  :hm:

 

Jeg målte alle  (1) til mellom 2,1 og 2,5 ohm

4 og 3 var 650ohm og 980ohm eller omvendt.

6 husker jeg ikke.

 

Jeg har feilen kun på en side.

Jeg skal hente bilen fra verkstedet om et par timer. Jeg kan måle mer da.

Lenke til kommentar

Foreslår at du måler spenningen over dioden. Hvis det er ca 0.7V er den i orden. 

Jeg ser ikke helt hvordan den dioden skal forårsake svake lys. Hvis den har brudd blir alt mørkt.

Dioder pleier å feile "short". Altså kortslutning. Dette tester man med diodetester på multimeter. Hvis man måler 0 begge veier er den gåen.

Lenke til kommentar

Vel, det er der motstand (3) kommer inn. Den er i parallell med PTC. Når strømbegrenser slår inn er det bedre med svake bremselys enn ingen i det hele tatt.

"This property is extremely important in automotive electronics, for example, where the safety requirements do not allow the lights to be switched off completely."

 

Jeg har ikke skjema, men har tegnet en enkel skisse basert på bildene.

Mener å se at på hvert kretskort er det 6 LED i parallel. Så er det 4 kretskort koblet i serie, med hver sin 2,8 Ohm motstand.

Så er PTC og dioden også koblet i serie med alt. Anslår strømmen i LED til ca 300 mA. Med brudd i PTC blir det bare 15 mA.

Lenke til kommentar

Vel, det er der motstand (3) kommer inn. Den er i parallell med PTC. Når strømbegrenser slår inn er det bedre med svake bremselys enn ingen i det hele tatt.

"This property is extremely important in automotive electronics, for example, where the safety requirements do not allow the lights to be switched off completely."

 

Jeg har ikke skjema, men har tegnet en enkel skisse basert på bildene.

Mener å se at på hvert kretskort er det 6 LED i parallel. Så er det 4 kretskort koblet i serie, med hver sin 2,8 Ohm motstand.

Så er PTC og dioden også koblet i serie med alt. Anslår strømmen i LED til ca 300 mA. Med brudd i PTC blir det bare 15 mA.

Dette høres fornuftig ut.

 

Jeg legger ved et bilde av print-siden. Jeg har bestilt dioder og motstandsett. Men ikke PTC. Er det noen av dere som vet hvem som selger i norge? Eventuelt om noen av de på Mouser kan benyttes?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...