Gå til innhold

Chilimobil-sjefen svarer på kritikken: – Fri data handler også om tillit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper et teleselskap kommer med en "blokk-konto" hvor dem selger f.eks 1TB for 1500kr, eller hva de trenger for å tjene penger. Data som ikke går ut på tid. Da er det opp til kunden om man vil se på 480p eller 4K. Rettferdig for begge parter, og man får det man betaler for.

 

Ja, men problemet er jo at folk tydeligvis ikke vil betale noe særlig for sin ekstreme surfing heller. De sier de vil ha ubegrenset, men hadde det kommet ett ubegrenset abonnement til feks 3000 kr i måneden, så hadde plutselig ikke surfebehovet vært så innmari stort lenger. Da hadde de heller gått for ett 25GB abonnement, og klaget resten av sine liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først; Jeg er enig i at Chili burde reklamere med det de faktisk har, 200GB eller noe i nærheten av det.

 

Men skjønner ikke folk at jo mer dere klager over å «bare» få brukt 250GB på to uker, jo større er sjansen for at Chili går konkurs rimelig snart? Det er veldig tydelig at de sliter. De hadde en god tanke, og det får de svi for. Og er det ikke bra nok, så bytt til noe annet!

De som er storforbruker av GB klager fælt over Chili, men det eneste dere oppnår er å miste det beste tilbudet dere har. Men dere skjønner det vel ikke før det skjer. Og er ting til: Med dette rabalderet dere har laget er det helt fullstendig sikkert at ingen andre kommer til å lansere ett fri bruk abonnement i Norge igjen på lang tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med dette rabalderet dere har laget er det helt fullstendig sikkert at ingen andre kommer til å lansere ett fri bruk abonnement i Norge igjen på lang tid.

Rykter går at telia og ice har noen godsaker over nyttår så vi får no se. og hele problemet er jo at chili ikke har had klare grenser på bruk men drevet å missledet kundene. så at vi klager er ikke så rart

Lenke til kommentar

Kan han ikke bare innrømme at det er umulig å tilby fri data i dagens telemarked? Vi vet jo alle at fri data ikke lar seg gjennomføre så lenge Telia og Telenor kontrollerer hele telemarkedet og kan ta seg så godt betalt for nettleie som de gjør nå. 

 

Jeg tipper at Chili ikke har gjort en god nok analyse av kostnader og brukermønstre før de innførte dette. Komplett Mobil har jo allerede bekreftet at det ikke er bærekraftig med store eller ubegrensede datakvoter i Norge grunnet hvor dyrt det er å være teleoperatør uten eget nett her til lands. 

 

Det er en grunn til at Norge er nordens mest kundefientlige land når det gjelder datakvoter for mobilabonnementer, og hadde fri data slik som Chili praktiserer det vært bærekraftig ville definitivt flere aktører gjort det samme. Dessverre er det nesten garantert at Chili i mange tilfeller betaler mer til Telia i nettleie enn hva de tjener på kunden.

Lenke til kommentar

Kan han ikke bare innrømme at det er umulig å tilby fri data i dagens telemarked? Vi vet jo alle at fri data ikke lar seg gjennomføre så lenge Telia og Telenor kontrollerer hele telemarkedet og kan ta seg så godt betalt for nettleie som de gjør nå. 

 

Jeg tipper at Chili ikke har gjort en god nok analyse av kostnader og brukermønstre før de innførte dette. Komplett Mobil har jo allerede bekreftet at det ikke er bærekraftig med store eller ubegrensede datakvoter i Norge grunnet hvor dyrt det er å være teleoperatør uten eget nett her til lands. 

det morsomme er jo at han har stådd fram i en av di første artiklene og sakt at di har fått en avtale med telia så di tjener på det.. han har vell for mye stolthet til å gå tilbake på et ord og holder helvette i stede :p 

Lenke til kommentar

Nei ærlig talt altså. 200+GB under vanlig moderne mobil databruk (slik han selv beskriver dét), er overhodet ikke urealistisk.

 

La oss nå si at jeg tar toget ca en times tid, hver morgen og ettermiddag påvei til/fra jobb. Jeg streamer Netflix-innhold til en moderne modell av tablet eller telefon i det øvre sjiktet anno 2018. Enheten velger en god kvalitet på inneholdet, som matcher enhetens egenskaper.

 

Der alene går det 10-11GB/timen. Så om jeg omså setter mobilen/tablet'en i flymodus til enhver tid jeg ikke er på toget - altså ikke bruker -noe som helst mer- i hele hverdagen, har jeg altså toppa grovt 200GB iløpet av månedens 2 første uker. Jeg er da forholdsvis garantert å bli sparka ut av abbonnentet av Chili.

 

Hvordan i h****** kan noen mene at dette er misbruk av tjenestene, når det faller midt i smørøyet på deres egne beskrivelser av normal bruk?? Og for den saks skyld, frata og utestenge meg fra en tjeneste jeg har betalt for, på grunnlag av "mistanke om misbruk", uten å så mye som en epost ala "hei, vi ser du bruker tjenesten vår som beskrevet og reklamert, og har høyere forbruk enn snittet - kan du legitimere bruksmønsteret slik at vi kan utelukke misbruk?"

 

Reklamerer man for fri bruk, må man levere fri bruk. Reklamerer man for 1000GB må man være forberedt på å kunne levere dét. Om den praktiske grensa dem er villige til å levere er ca 1/5-1/4 av grensa dem oppgir, før dem hiver kundene ut uten dialog - er det påtide å stille i retten.

 

Sist jeg sjekket, var dette ordbokoppskrift på svindel. Klarer man ikke levere produkter man selger, endrer man avtalen, man lar ikke bare være å levere. Skulle ikke tro det var nødvendig å peke ut grunnleggende prinsipper for hvordan handel foregår, for en slik bedrift, men her er vi. Om Chili Mobil har tatt seg vann over hodet her, er DERES problem, ikke kundenes (så langt dem holder seg innenfor sin del av avtalen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor er reaksjonene over Telenor sin bruk av "fri"?

 

Eller Telia sin?

 

Slik kan man fortsette. Alle abonnement som leverer "fri bruk" av det man er vant til i dag (ringeminutter, SMS og MMS) har en øvre grense for bruk og en begrensning på at det gjelder privat bruk innen gitte rammer. Det Chili har gjort er å utvide praksisen til også å gjelde mobildata med tilsvarende rammer. Skal man henge seg opp i forståelsen av "fri bruk" eller hvilke bruksbegrensninger som kan avtalefestes, så burde man gjort det for bransjen som helhet. Jeg får inntrykk av at det heller handler om en gruppe som ønsker å bruke mobilabonnementet som et mobilt bredbånd.

Jepp, men de tillater kanskje kundene å bruke kvoten de har betalt for?

Lenke til kommentar

Et helt legitimt og saklig svar på all kritikken som har har dukket opp på tek.no de siste dagene.

Det er ikke engang en overraskelse at Mill fremstiller abonnementet på den måte, da det er akkurat slik oppegående kunder også har forstått det.

Men her på forumet så er det jo noen som tar ting så bokstavelig at det gjør vondt.

Helt enig, kjøper du en liter melk og tror du får mer en to desiliter er du jo idiot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva man skal si om tilsvaret til Chilis sjef Mill. Burde dette i det hele tatt stått på trykk?

 

Jeg synes redaksjonen i TEK har opptrått meget kritikkverdig som har sluppet gjennom så mange udokumenterte påstander. TEK burde gitt beskjed at replikken har store svakheter i nåværende versjon og kanskje latt replikkforfatter revidert replikken. Droppet replikken i sin helhet, eventuelt sluppet gjennom replikken for så å kjøre en sak på de punktene hvor anser replikken har større svakheter der de ber om tilsvar på sine spørsmål basert på replikken.  Å bare slippe den gjennom er redaksjonellt svakt.

 

Sitater fra artikkelen.

 

 

Før sommeren i år bestemte vi i Chilimobil oss for å endre markedet for mobildata i Norge. Vi tok alle konkurrentene våre på sengen og innførte «Chili Fri Data». Konkurrentene våre ble frustrerte, men kundene har omfavnet denne muligheten.

 

Belegg? En slik påstand burde TEK aldri latt komme på trykk uten belegg. Har de virkelig endret markedet med luftslottet Chili Fri Data (Versjon 1 og 2)? Tror ikke det. Har kundemassen virkelig "omfavnet" produktet? Hva med å opplyse antall kunder? Her har ansvarlig redaktør i TEK gjort en slett jobb.

 

Jeg skal ikke påstå noe om konkurrentene, men jeg tviler Telia, som leverer nettverket Chili leier seg inn i anser Chili sine forretninger som at de ble tatt på senga og frustrerte. De ler nok hele veien til banken og er veldig fornøyd med å ikke være i en lignende markedsføringsmessig situasjon som Chili.

 

Da gjennstår Telenor og ICE. Jeg kan ikke se at de skal være så veldig frustrerte eller noe sånt. Mangelen på bevegelse i markedet (størrelse på kvoter o.l.) sier vel sitt. Igjen er det en udokumentert påstand fra Chili.

 

 

Vi ga våre kunder muligheten til å bruke mobilen fritt, uten å tenke på dyre datakvoter. Med en begrensning på 1000 GB i måneden til personlig bruk, er vår påstand at man har fri data.

 

Fasinerende hvordan dette gikk på tvers av innholdet i vilkårene til Chili Fri Data 1000GB... Det er en smule uredelig fra Chili å komme med en slik påstand når de blant annet ikke tillot å dele nett (Hotspot) med egne enheter. Det er vel en tydelig begrensning på "fritt". Det er greit NKOM kom på banen i det tilfellet.

 

Videre, var 1TB/Måned i det hele tatt reellt? Igjen faller TEK redaksjonen gjennom. De burde ikke tillatt at en slik påstand fremlegges udokumentert når det foreligger nok anekdotisk materie av interesse for å  stille spørsmål ved denne påstanden. Igjen slett arbeid fra redaksjonen. Her kunne de gjort et stykke arbeid som i det minste ville være i leserens interesse. Hva med litt skikkelig forbrukerjournalistikk? Kjøp et abonnement og test.

 

 

Forutsetningen for dette nyskapende abonnementet var at data ikke skulle deles med andre enheter, med andre brukere – og heller ikke erstatte bredbånd/fiber. Vi laget et abonnement for mobilkunder som ønsket å bruke mobilen på moderne vis, uten å bekymre seg.

 

Hva forutsetningen måtte være er uinteressant. Hva forbruker bruker sine kjøpte GB/måned på er forbrukers problem. Det har ingen andre noe med. Chili kommer med disse intensjonspåstander, som også er reflektert i vilkår (både pre- og post-29/Nov/18), men de kunne kanskje henvist til lov, forskrift eller gjeldende rett som viser hvor dette er mulig å begrense? NKOM kom også på banen i dette tilfellet og satte skapet på plass. Skulle Chili være så uenig som de later å være får de gå rettsmølla.

 

Hvorfor kan ikke det være et "moderne vis" å benytte sin mobil som en hub (hotspotting) når en er hjemme og derfor ikke trenger en bredbåndsløsning i tilegg til mobiltelefonen. Det er ikke alle som trenger flere internettabonnement. En tanke om "alternativ" modernitet.

 

Basert på hva som skjer med brukere som benytter seg av abonnementet Fri Data tilsier vel nok anekdotiske "bevis" at kunder av Chili faktisk må bekymre seg for å holde seg innenfor en usynlig, ikke definert grense, når de forbruker sitt Frie Ubegrensede abonnement. For en ironi, men den ser de nok ikke.

 

 

99,5 prosent elsker Fri Data

 

Og de resterende 0.5 prosent er hva? Igjen TEK, hvorfor slipper dere denne dritten gjennom? For et makkverk dere har sluppet igjennom. I det minste når Telia/Telenor skryter av fart, eller Chess/Onecall o.l. skryter av fornøyde kunder så henviser de til en eller annen brukerundersøkelse. Hvorfor gjør de dette? Jo for å ha belegg. Noe med villedende markedsføring vil jeg tippe.

 

 

Vi vet at mange gjerne vil teste grensene og utfordre brukervilkår. Særlig når man kan få en så god deal som dette. Derfor har vi vært nøye med å utforme vilkårene for tjenesten. Dette er for å unngå at ikke noen ganske få skal få ødelegge for det store flertallet som forstår og respekterer spillereglene. Vår erfaring er at langt de fleste anerkjenner dette. I dette tilfellet 99,5 prosent av kundene våre.

 

Teste grenser? For pre-29 November, eller var det 28/11, vilkårene så gav dere forbruker inntill 1TB/måned for 399 kr og forbruk ut over dette ble fakturert per løpende MB. Hvordan kan dette på noen måte teste grenser og utfordre brukervilkår? Morsomt at noen i det hele tatt nedtegner dette. Kan være av interesse når "myndighetene" før eller siden åpner øynene og tar en titt på gjeldende praksis.

 

Videre, når ble det å teste grenser og utfordre brukervilkår å inneha et ønske om å faktisk få det man betaler for? Enten det resulterer i en klage til forbrukermyndighetene, offentlige organ som NKOM eller en frustrasjonsutblåsning på et offentlig forum som her eller FB. Kjøper jeg en liter bensin forventer jeg at det kom 1 liter bensin ut av pumpa ikke 2 desiliter.

 

Det store flertallet, også de som ikke er kunder, forventer vel i grunn at vilkårene er konforme til gjeldene lov og rett. NKOM hadde visst et syn som skilte seg på noen punkter, da har ikke Chili gode nok spilleregler ovenfor sine kunder.

 

 

Fri data gjelder fortsatt. Og for noen uker siden åpnet vi også for å dele data med egne enheter, så lenge det er til personlig bruk. Men det er fortsatt slik at noen få forsøker å erstatte fiberbredbånd med et Chilimobil-abonnement – og benytter tjenesten vår som en ren nedlastingstjeneste. Det bryter med vilkårene og ødelegger for kunde-fellesskapet.

 

Fri data gjelder fortsatt, jeg kan til og med lovlig  dele med mine andre enheter (det innebærer nok naturlig mer forbruk) men bruker du mye data (fri bruk) så er det dermed ikke personlig bruk? For et god dag man økseskaft svar. Det er ingen logikk i det, annet enn at de vil ha vekk brukere som faktisk benytter seg av Fri Data. Dette stiller jeg meg undrende til om vil være godtatt praksis hvis dette abonnementet går gjennom forbrukermølla/NKOM o.l. på nyåret.

 

Kjøper jeg Chili Fri Data og har ubegrenset med data, hvorfor kan jeg ikke si opp eksisterende bredbånd og benytte meg kun av denne tjenesten? Hvilken hjemmel i lov, forskrift og dom har de å hvile sine argumenter på når det ? Rart de ikke har komt med det i den shitstormen de står i.

 

Det blir spennende å se om NKOM vil ta en titt på nyeste versjon av vilkår. Etter å ha tvunget gjennom deling med egne enheter er det vanskelig å se at en tilbyder skal kunne legge føringer på hva slags bredbånds- internettabonnement kunden skal kunne/måtte ha. Selger de fri bruk må de kunne forvente at kunden bruker det fritt. Høyt forbruk bryter vel i grunn ikke noe annet enn bunnlinja til Chili, og det er i grunn ikke kundens problem.

 

 

Et av tiltakene vi har innført er at man må «åpne» nye datakvoter, dersom forbruket overstiger 5 GB på en dag. Dette er helt gratis, men gir oss en forsikring om at abonnementet brukes personlig og i tråd med vilkårene. Noen synes kanskje det er litt mye jobb, men for de fleste er dette en overkommelig handling for å fortsatt kunne surfe videre uten å måtte betale mer for dyre kvoter – slik de må gjøre hos våre konkurrenter.

 

Jeg skjønner ikke helt referanse til at det er helt gratis. Skulle det koste penger? Vent, betaler ikke kunden allerede for privilegiumet Fri Data? For en dum formulering.

 

Det artige er at de anser brukerintervensjon (sende en melding) som bevis på at det er personlig bruk. Da må det vær greit å ta en xx GB nedlastning fra Steam/Xbox/PS4/Itunes etc. så lenge jeg bekrefter at det er meg. Hvorfor kan det ikke være personlig å samtidig slippe unna med disse tåpelige meldingene. Hadde nå grensene vært av en noe mer fornuftige størrelse. Glem også ikke at NKOM påla at jeg kunne bruke, dele, mitt abonnement med mine egne enheter som f.eks en XBOX. Med andre ord er det inforstått at det vil kunne forekomme en del slik indirekte bruk som kunden ikke styrer automatisk av seg selv. Det skulle vel ikke ha noe betydning, en har tross alt "Fri Bruk":

 

Henvisningen til "surfe videre" viser også entydig at de ikke liker NKOMs pålegg om deling med egne enheter. Igjen det burde ikke spille noen rolle om det er min telefon eller xbox som står for forbruket og det vil fortsatt være personlig forbruk om min xbox vil oppdatere ting på egen hånd. Vi er tross alt i en moderne hverdag hvor slikt er mulig om ikke forventet.

 

Den nye, post-29/Nov/18 vilkår 2.0 for Chili Fri Data, vilkårene har en finurlig vinkling på personlig som jeg vil anta er med for å kunne håndtere problemkunder. Det før man tenker på innholdet i paragraf 17 delen om gjennomsnitt av brukere og hvordan dette i praksis, om ikke prinsipielt, bryter med Fri Bruk og Ubegrenset.

 

Kan de ikke bare komme med en kvote som er innenfor Chilis smertegrensen og slutte med det de holder på nå?

 

 

Erfaringen frem til nå er at de aller, aller fleste kundene våre er glade for å ha fleksibiliteten som ligger i «Fri Data». Kun 4 prosent har hatt behov for å åpne nye kvoter med SMS. Imidlertid har det vært litt plunder nå i en overgang, og man må slå av og på flymodus for å åpne ny datakvote. Det er altså ikke slik at mobilen må slås helt av og på. Dette endrer seg uansett på nyåret. Da er det kun en SMS som gjelder.

 

Igjen kommer en udokumentert påstand om kunder av Chili Fri Data tilfredstillhet med abonnementet. Det forekommer ingen dokumentasjon på denne påstanden. For et slett arbeid av TEK redaksjonen i forbindelse med denne replikken.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Kan videre melde at chili har satt opp prisen på ekstra data nå. Det var 249 for 5gb da jeg fylte før jul, nå er det 349...

 

Latterlig selskap.

 

Det hørtes rart ut at de ikke har oppdatert dette i prislisten sin, står 239 kr for 5 GB her:

https://chilimobil.no/kundeservice/prisoversikt/abonnement/

 

Prisene gjelder fra gjelder fra 29. november 2018 ifølge nettsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at folk mener at hvis man har en 1000gb grense per måned så skal man kunne bruke 1000gb i løpet av en dag og likevel ikke bli kastet ut av Chilli... men samtidig så føler jeg at mange av kritikerne av dette her er de samme typene som hadde gått til media og klaget over at de ble kastet ut av en All-You-Can-Eat restaurant etter å ha sittet der i 8 timer og spist nok mat for 10 personer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...