Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Er det egentlig relevant hva som er normal bruk eller hva folk bruker dataen på?

Om jeg har et abonnement som sier 50gb i mnd så har vel ikke leverandør noe med om jeg bruker 50gb fordelt over 1 mnd eller alt på dag 1/30?

Har de reklamert med 1000gb i mnd så forventer jeg å kunne bruke opptil 1000gb i mnd.

Så kan de naturligvis ha i vilkårene restriksjon på daglig bruk på ~30gb. Men når en som har ~12gb dagen blir sperret så vil jo ingen kunne oppnå 1000gb.

(Har ikke Chili, men en må jo kunne stå for de en reklamerer for)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan si meg enig, eg hadde begrenset meg til 200 om dette var tilfelle og mulig. Problemet er at chili sier at du ikke skal tenke over hvor mye data du bruker og oppfordrer deg til å bruke det så mye du ønsker,slik at dem kan sette deg på et 25Gb abonnement uten varsel når du bruker mer enn hva andre bruker. Det er jo en helt fantastisk, men ulovlig måte og svindle folk på.

Det er uproblematisk å begrense deg til godt under 200gb på mobil. Du må faktisk ikke endre mobilvaner i det hele tatt, tvert om må du endre mobilbruk betydelig for å nå 200gb.

 

De gir deg varsel på SMS, 25gb er billigere enn fri data, og såvidt jeg kan se får du ikke en umiddelbar faktura på overforbruk. Så svindelen er at du blir satt på ett tilbud som er sammenlignbart med konkurrentene...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De gir deg varsel på SMS, 25gb er billigere enn fri data, og såvidt jeg kan se får du ikke en umiddelbar faktura på overforbruk. Så svindelen er at du blir satt på ett tilbud som er sammenlignbart med konkurrentene...?

 

Hvis jeg forstår han rett, mener han at svindelen er at Chili oppgir en maksgrense på 1000 GB, mens personer som har bare brukt ca 20% av maksgrensen blir tvangsflyttet over til et annet abonnement. Da er det noe galt med informasjonen fra Chili angående dette abonnementet. 

 

Akkurat som at hvis et abonnement inkluderte 100 ringeminutter i måneden, og folk ble tvangsflyttet over til andre abonnement når de nådde 20 minutter, ville de også reagert.

 

Alle bruker ikke mobilen likt som deg. Vet du hvilke mobilvaner folk du ikke kjenner har?

Lenke til kommentar

Er det egentlig relevant hva som er normal bruk eller hva folk bruker dataen på?

Om jeg har et abonnement som sier 50gb i mnd så har vel ikke leverandør noe med om jeg bruker 50gb fordelt over 1 mnd eller alt på dag 1/30?

Har de reklamert med 1000gb i mnd så forventer jeg å kunne bruke opptil 1000gb i mnd.

Så kan de naturligvis ha i vilkårene restriksjon på daglig bruk på ~30gb. Men når en som har ~12gb dagen blir sperret så vil jo ingen kunne oppnå 1000gb.

(Har ikke Chili, men en må jo kunne stå for de en reklamerer for)

 

Det som er er at de som er fornøyd med fri data i dag, (de som synes enkelte misbruker fri data), kan være misfornøyd neste måned fordi abonnementet deres er stengt fordi de har brukt 10GB mer data, som da faller innunder Chili's "vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk". Plutselig ser en de miste smilet rundt munnen og da får tonen en annen pipe,.. Bare vent å se når den tid kommer... 

 

Er det i det hele tatt noen som vet hva gjennomsnittsforbruket ligger på slik at det er mulig å holde en viss kontroll på dette? Og en blir vel varslet før dette skjer? Så gode er Chili at dette bidrar de i alle fall med?

Lenke til kommentar

Problemet er jo at "normal bruk" endrer seg med en gang man får et abonnement med fri bruk. 

Med fri bruk ville jeg jo aldri koblet meg til usikret WiFi igjen, da ville jeg jo brukt mobilnettet i stede. Jeg ville satt på automatisk backup av bilder over mobildata i google photos, slik at jeg vet at det alltid er backup av alle bilder. Jeg ville nok også droppet offline spillelister på Spotify, samt offline innhold på Netflix. 

 

Hadde nok ikke kommet over 200GB/mnd stort sett, men kan se at jeg enkelte måneder kunne nermet meg, med stille perioder på jobb og/eller mye reise.

 

Et normalt bruk med fri bruk og normalt bruk med 6GB/mnd kan ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar

Det er uproblematisk å begrense deg til godt under 200gb på mobil. Du må faktisk ikke endre mobilvaner i det hele tatt, tvert om må du endre mobilbruk betydelig for å nå 200gb.

 

De gir deg varsel på SMS, 25gb er billigere enn fri data, og såvidt jeg kan se får du ikke en umiddelbar faktura på overforbruk. Så svindelen er at du blir satt på ett tilbud som er sammenlignbart med konkurrentene...?

 

Nei, de gir deg ikke varsel på SMS. De gir deg oppsigelse.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo litt kjipt for deg som har Telia, bruker du lett 30gb på en dag har du jo bare 10gb til resten av måneden, og i tillegg betaler du mer.

Den er kjip, da!

Ganske grei times betaling om du i værste fall må svare ja på en eller to SMSer for å øke forbruket (over 5gb) så fremt du ikke misbruker abonnementer.

 

Denne diskusjonen har du tapt.

 

Hehe det handler jo ikke om å tape eller vinne diskusjoner. iPhoneX sier han lever odt med 40 GB data per måned. Og at han verdsetter friheten til å bruke de 40 GB som han selv vil. Alt på kort tid om behovet oppstår eller å porsjonere ut så kvoten varer hele måneden. Kanskje verdsetter han kundeservicen hos Telia, eller misliker kundeservicen hos Chili sterkt nok til å ikke ville bli kunde der. Hva en person velger for sitt bruk er ikke enten rett eller galt valg basert på datakvote som eneste parimeter. Det blir for de fleste en samlet vurdering. Og det eneste som synes klart så langt er jo Chili ikke leverer iht avtalen og at kunder med feks ujevn bruk kan bli kastet ut. Kanskje er det alene god nok grunn til å velge andre leverandører?

 

 

Ikke tullete når de ikke leverer hva de lover?

Og i tillegg må man sende sms når man har brukt mer enn 5Gb? Latterlig

 

Sms kunne jo vært greit for det kunne man automatisert, men Chili har virkelig gått langt for å være helt sikre på at ingen får brukt særlig mye data. For en må reboote mobilen hver gang en har sendt sms om økt data. Og da er det jo ikke lenger særlig praktisk å benytte Chili. 

 

Til tross for at Chili på sine nettsider skriver:

 

Kundene må svare på en sms når 5GB data/døgn overskrides. Det er ingen kostnader forbundet med påfyllingen og kunden kan fylle på med ekstra data så mange ganger kunden ønsker.

Hadde folk vært fornøyd dersom tilbudet bare var 200gb for 499,- og uten begrensinger?

Hva dersom det var 100gb for 499,-?

Kan si meg enig, eg hadde begrenset meg til 200 om dette var tilfelle og mulig. Problemet er at chili sier at du ikke skal tenke over hvor mye data du bruker og oppfordrer deg til å bruke det så mye du ønsker,slik at dem kan sette deg på et 25Gb abonnement uten varsel når du bruker mer enn hva andre bruker. Det er jo en helt fantastisk, men ulovlig måte og svindle folk på.

 

Helt enig, en ryddig avtale som helt klart definerer en maxgrense per måned ville vært helt greit for kundene å forholde seg til. Og det ville jo fremdeles vært et godt tilbud, men det tilbudet ville jo ikke hatt den enorme markedsføringskraften dagens tilbud har, der kundene lokkes med fri bruk også viser det seg at det ikke er fri bruk.

 

Men hadde Chili tilbudt et abonnement på 200GB til 499,- så ville jo det i praksis vært at du kun fikk bruke 40GB for så bli nedgradert til 5GB. :)

 

Hehe dagens! Basert på hva Chili har vist så langt så har du jo rett :D

 

Ble også nedgradert til 25GB for noen dager siden etter å ha brukt 250GB på 14 dager. Sendte en epost til avdelingslederen (pr instruks fra telefonsupport) og fikk et generisk svar hvor han pekte til vilkårene. Nå er jeg på en sinnsyk treig 4G linje da jeg har brukt mine 25GB for lengst, fikk ikke disse i tilegg da jeg ble nedghradert. Jævlig dårlig for å si det pent.

Ja Chili fremstår direkte useriøse når de driver på denne måten.

 

Først fjerner de 1000GB grensen, setter opp prisen og tilater deling til egne deler, men så fjerner de brukere for at de bruker mer enn gjennomsnittet? Latterelig gjort av Chili. Håper de får svi.

Vet ikke hva du legger i svi, men for min del så holder det lenge at Chili blir pålagt å ha ryddige avtaler og faktisk selv også må følge disse avtalene slik at kunder ikke blir sparket ut.

 

Har hatt "Fri data" i et par måneder nå og har brukt cirka 80-100GB måneden uten problemer. Er selv en av de som ble kastet ut nå for å "vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk" etter å ha hatt en travel desember så langt, der jeg har vært lite hjemme og brukt cirka 12-13GB dagen. Jeg har etter min mening ikke misbrukt data på noen som helst måte, jeg har ikke delt data og jeg har bare brukt "fri data" som fri data uten å sitte å holde telling på hver GB som går. Å bli kastet ut midt i måneden uten noe varsel og ikke i nærheten av å nå grensene de har definert er jo bare tull. Synes at de burde ta i betraktning at kunder i perioder bruker mer en "tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk" siden mobildata forbruk er jo ikke statisk slik det hadde vært om man faktisk brukte det som en erstattelse for hjemmelinjen slik de prøver å hindre.

 

Så ja det ser ut til at de har en usynlig grense på rundt 200GB før du ryker ut uten varsel. Hadde ikke hatt noe problem å forholde meg til det om de hadde faktisk opplyst om det.

 

Har ikke noen radikale meninger om at de svindler oss fordi 200GB for 499,- hadde fortsatt vært langt bedre enn hva andre operatører tilbyr men det er åpenbart at de skaper mye unødvendig styr med å ikke definere hva som er greit å bruke med abonnementet deres.

Ja det er jo nesten noe litt trist over det hele, for Chili kunne jo levert et veldig bra produkt om de ikke hadde vært fastlåst på falsk markedsføring og cowboy-drift. Selv 200GB/mnd ville vært et godt abonnement. Forutsatt at kundene faktisk kunne bruke 200GB/mnd uten begrensninger, trusler fra Chili eller utkastelse.

 

 

Hvis det er 200 GB så får de begynne å markedsføre det som 200 GB og justere ned hastigheten til 64 eller 128 Kbps etter, ikke kaste ut eller flytte over kunder på andre abonnement.

Ja dette med utkasting og tvangsoverføring til dårligere abonnement er problematisk, for de reklamerte jo kraftig for at kundenes overforbruk skulle faktureres. Det ble aldri sagt at kundene skulle nedgraderes til et dårlige produkt.

Lenke til kommentar

Så svindelen er at du blir satt på ett tilbud som er sammenlignbart med konkurrentene...?

 

Ja, det er svindel. Det har ikke noe å si om det er sammelignbart med noen andre. En har rett og slett ikke lov til å selge noe for deretter ikke levere det, det kalles for svindel.

NÅr man reklamerer med ubegrenset bruk, så må man faktisk regne med at kundene forandrer vanene sine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er uproblematisk å begrense deg til godt under 200gb på mobil. Du må faktisk ikke endre mobilvaner i det hele tatt, tvert om må du endre mobilbruk betydelig for å nå 200gb.

 

De gir deg varsel på SMS, 25gb er billigere enn fri data, og såvidt jeg kan se får du ikke en umiddelbar faktura på overforbruk. Så svindelen er at du blir satt på ett tilbud som er sammenlignbart med konkurrentene...?

 

Er det 200GB som er gjennomsnittsforbruket? Eller er det 1-2GB pr dag? Kan du fortelle meg dette? Hva konkurrentene tilbyr spiller ingen rolle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og selvsagt måtte noen lage en artikkel om dette.

Ender vel opp godt over 1000kr dette tilbudet snart.

Takker'........

 

Om Chili hadde levert "Fri data 1TB til 1000 kr/mnd" der kundene hadde faste rammer og fritt kunne disponere sin bruk innenfor et tak på 1TB, uten merkelige begrensninger, eller sms svar for ny datakvote så tror jeg nok de ville fått svært mange nye kunder. Og de kunne sikkert hatt 200 GB/mnd til dagens pris og fått mange kunder også der. 

 

Den dagen Chili kommer med et tilbud som er helt åpent og uten skjulte begrensninger som gir Chili retten til å per sak definere om hva er naturlig mengde av data så ville det nok også gitt mange nye kunder. 

 

200GB til 500 kr/mnd ville vært helt greit for meg. Men da må jeg få disponere de 200GB akkurat slik jeg selv ønsker, innenfor kalendermåneden. Ja jeg ville nok også byttet om Chili tok 600 eller 700 kr/mnd for et slikt abonnement. Men det er kun interessant om Chili faktisk gir kundene frihet til selv å disponere datakvoten, uten innblanding og uten å sparkes ut. 

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår han rett, mener han at svindelen er at Chili oppgir en maksgrense på 1000 GB, mens personer som har bare brukt ca 20% av maksgrensen blir tvangsflyttet over til et annet abonnement. Da er det noe galt med informasjonen fra Chili angående dette abonnementet.

 

Akkurat som at hvis et abonnement inkluderte 100 ringeminutter i måneden, og folk ble tvangsflyttet over til andre abonnement når de nådde 20 minutter, ville de også reagert.

 

Alle bruker ikke mobilen likt som deg. Vet du hvilke mobilvaner folk du ikke kjenner har?

Joda, klar over det. Det er i så fall bare den mildeste formen for svindel som finnes.

 

Du får ikke noe du vanligvis betaler mange tusen for, i praksis gratis, og du har allerede fått mer enn samtlige konkurrenter tilbyr, for en betydelig lavere pris. Vanligvis er svindel betydelig mer negativt enn det...

 

Jeg vet att alternativene er at de benytter godt under 200gb mobildata i måneden, eller så har de mobilregning på flere tusen kroner.

 

Joda, det er jo ett fåtall som faktisk benytter 200gb mobildata til vanlig, men de er en bitteliten minoritet som også ofte får mobilen dekt av jobben uansett. Så rent statistikkmessig er det 99% sannsynlighet for at jeg har rett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det er svindel. Det har ikke noe å si om det er sammelignbart med noen andre. En har rett og slett ikke lov til å selge noe for deretter ikke levere det, det kalles for svindel.

NÅr man reklamerer med ubegrenset bruk, så må man faktisk regne med at kundene forandrer vanene sine.

Tror faktisk ikke dette vil falle under svindel i en juridisk sak. Avtalebrudd og villedende markedsføring, men ikke bedrageri...

 

Jeg benekter ikke at bedre tilbud endrer vanen til folk...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joda, klar over det. Det er i så fall bare den mildeste formen for svindel som finnes.

 

Du får ikke noe du vanligvis betaler mange tusen for, i praksis gratis, og du har allerede fått mer enn samtlige konkurrenter tilbyr, for en betydelig lavere pris. Vanligvis er svindel betydelig mer negativt enn det...

 

Jeg vet att alternativene er at de benytter godt under 200gb mobildata i måneden, eller så har de mobilregning på flere tusen kroner.

 

Joda, det er jo ett fåtall som faktisk benytter 200gb mobildata til vanlig, men de er en bitteliten minoritet som også ofte får mobilen dekt av jobben uansett. Så rent statistikkmessig er det 99% sannsynlighet for at jeg har rett...

 

Jeg er klar over at Chili sprenger grenser på pris og data i det norske mobilabonnementmarkedet, og er med og driver prisene ned og konkurranse opp. Det er bra, all ære til Chili for det.

 

Men det betyr ikke at de kan drive med falsk markedsføring av sine abonnementer. Jeg sjekket nettopp nettsidene deres, der de skriver fri data. En normal nettbruker anser ikke 200 gb som "ubegrenset databruk". 

 

Hvis du kjører bil på Autobahn, der det står ubegrenset fart, og blir stoppet av politiet i 130 km/t og får fartsbot. Det er ikke rimelig. 

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at Chili sprenger grenser på pris og data i det norske mobilabonnementmarkedet, og er med og driver prisene ned og konkurranse opp. Det er bra, all ære til Chili for det.

 

Men det betyr ikke at de kan drive med falsk markedsføring av sine abonnementer. Jeg sjekket nettopp nettsidene deres, der de skriver fri data. En normal nettbruker anser ikke 200 gb som "ubegrenset databruk".

 

Hvis du kjører bil på Autobahn, der det står ubegrenset fart, og blir stoppet av politiet i 130 km/t og får fartsbot. Det er ikke rimelig.

Nei, det er ikke fri bruk for en normal nettbrukere med bredbånd, men det er heller ikke en terabyte. De får nemlig lov til å skrive Fri Bruk for en terabyte, men det gjør nok ikke bredbåndsleverandøren din.

 

For en normal mobilbrukere er derimot 200gb trolig godt innenfor fri bruk av mobildata.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke fri bruk for en normal nettbrukere med bredbånd, men det er heller ikke en terabyte. De får nemlig lov til å skrive Fri Bruk for en terabyte, men det gjør nok ikke bredbåndsleverandøren din.

 

For en normal mobilbrukere er derimot 200gb trolig godt innenfor fri bruk av mobildata.

 

Et forslag som ble lagt frem her er at Chili f.eks bytter navn fra "fri data" til "200 gb".

 

Det er fortsatt et godt abonnement prismessig, det er mer beskrivende for kundene og navnet er ikke avhengig av tolkning av hva "fri data" betyr. 

 

Er du uenig i at dette kan være en god løsning? I så fall, hvorfor er navnet "fri data" bedre for selskapet og kundene?

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

Da hadde du lest at der sto 1000Gb. Slik også samtlige her i kommentarfeltene har lagt merke til.

Først skrev de "fri data" så skrev de "1000Gb" så skrev de "fri data" igjenn.

 

Kilde er Chili selv

Det jeg har sett er at det har stått "Fri Data" men med detaljene spesifisert med liten skrift. Jeg har aldri sett at de har omdøpt abonnementet til "1000GB" slik du påstår. Så her er det nok ren diktning fra din side igjen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...