Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kast i bremseskiver igjen - ble byttet for bare 1,5 år siden.


St Thicket

Anbefalte innlegg

Min 2005 Golf hadde kast i skivene da jeg kjøpte den i oktober 2016. Jeg byttet rett før EU-kontroll i mai 2007, men nå er kastet tilbake igjen. Byttet til Brembo skiver og Brembo klosser - i tillegg til at jeg byttet bremsesklanger. 

 

Noen som har vært borti dette, og har en anelse om hva som kan være galt? 

 

Til info er kjørestilen min slik at jeg foretrekker å gire ned fremfor å bremse. Altså er jeg ikke den som går rett på bremsingen, men planlegger kjøringen slik at det ikke skal bli for mye sløsing av bevegelsesenergi. Når jeg kjører ned lange bakker er jeg ikke den som holder foten på bremsen hele tiden, men bremser støtvis for å unngå unødig oppvarming av bremser. Jeg føler ikke at jeg har stresset bremsene på noe vis siden jeg byttet dem sist... så hva kan andre årsaker være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, slik darru skriver, støtvis nedbremsing er ikke gunstig for skiver. Dette er faktisk slik man får kast i dem.

 

Bremser er laget for å tåle temperaturer, men ved støtvis nedbremsing så blir det potensielt for mye brå veksling mellom kaldt og varmt. Dette liker ikke metaller så godt.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Alle henger seg opp i "støtvis bremsing", så jeg føler jeg må utdype litt. Jeg snakker bremsing på giret inntil fartsgrensen er på vei til å overstiges, slik at jeg trør lett på bremsen til jeg er like under fartsgrensen igjen. Det er ikke slik at jeg bråbremser nå og da, men det er heller ikke slik at jeg lener meg på bremsen alle de 5 kilometrene ned en bratt bakke. Jeg bremser ved behov, men ikke hele tiden. 

 

Hvorfor i alle dager driver du med dette utenfor et løp/banekjøring? Ved normal by/lang-kjøring klarer du da aldri å varme opp bremsene til noen form for skadelig temperatur.

 

Jeg vet at temperatur ikke er det mest optimale for noe som helst materiale. Jeg skjønner at biler er designet for å takle bruk av de mest teknisk utviklingshemmede brukerne.

 

Jeg har hatt 5 biler som har overlevd mine 20 år som sjåfør, så jeg tror ikke det er kjørestilen min som er årsak til kast i bremseskivene. Mulig Volkswagen lager biler for tyske trauste middelaldrende menn, men i så fall er jeg i riktig målgruppe (hvis man regner vestlig hvit  med germansk opphav som tysk)

Lenke til kommentar

Vanlig standard vedlikehold går jeg ut i fra at alle kan, eller så får dem bare kaste nøklene på sjøen. For da er dem rett å slett idioter!

 

Kan ikke du lage en tråd hvor du nevner alle punkter verdt å vite som innebærer "standard vedlikehold"? Da også med priser på materiell, beregnet tid og verktøy som trengs. Så skal du nok se at det er ikke så lett for hvermannsen å vite absolutt alt mulig som en mekaniker vet. Folk flest vil bare ha en bil som funker å komme fra a til b med, og ikke et heltidsprosjekt på fritiden. Det er -mye- jobb å vedlikeholde en bil.

 

Det er bare å se på trådstarters problem, dette er noe ingen kunne forutsett ved vanlig vedlikeholdsrutiner.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at han mente vedlikehold som å vaske bilen for å fjerne salt blandt annet.

Vedlikehold er ikke bare verktøy og skruing slik en mekaniker gjør.

 

Sånn sett, ja. Uansett, bringer ikke også dét med seg sine sett av problemer? Jeg mener å vaske vekk salt om vinteren. Hvis det er rundt 0 grader og gjerne minusgrader om natten, og man spyler og/eller vasker i hall (som igjen koster penger), blir det ikke skader ved frysing?

 

Var noen som skrev et sted at selv om man har garasje, så kan det bli kondens i rør som fryser når man kjører ut og dette kan skape problemer igjen... eller noe sånt. Hvis det stemmer, så er det jo ting som vanlige folk aldri i verden kunne klart å tenke seg frem til.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Hvis du har hørt det, hvorfor skal ikke andre klare å høre om det? Google er et fint verktøy.

 

Uansett, det der har jeg aldri hørt om før. Har hørt at vasking på vinteren er bra fordi da får du fjernet alt salt og minimert sjangser for rust. Kjører du bilen varm etter vask er det null problem.

Lenke til kommentar

Vasker selv ned til 0 grader her, men er en viss fare for frysing. Sidedøren fryser ofte men skulle smurt på listene så ville det blitt bra.

Lurt å kjøre en liten tur og bremse osv hvis man ikke skal kjøre neste dag da bremsene kan sette seg litt etter vask. Hvis man ikke parkerer inne kan det være lurt å tørke vekk overflødig vann etter man er ferdig med spylingen, enten vaskehåndkle, trykkluft eller løvblåser.

Lenke til kommentar

Sånn sett, ja. Uansett, bringer ikke også dét med seg sine sett av problemer? Jeg mener å vaske vekk salt om vinteren. Hvis det er rundt 0 grader og gjerne minusgrader om natten, og man spyler og/eller vasker i hall (som igjen koster penger), blir det ikke skader ved frysing?

 

Var noen som skrev et sted at selv om man har garasje, så kan det bli kondens i rør som fryser når man kjører ut og dette kan skape problemer igjen... eller noe sånt. Hvis det stemmer, så er det jo ting som vanlige folk aldri i verden kunne klart å tenke seg frem til.

Du kan kjøre gjennom vaskemaskin og evt tørke ekstra etterpå, men maskinen tørker ganske bra. Husk silikon på pakninger, så går det stort sett greit.
Lenke til kommentar

Kan du utdype?

 

Mener du at hvis anleggsflaten ikke er helt ren, vil skiven bli skjev da? Hvor små toleranser er det her?

Hvis du får sandkorn e.l. mellom skiva og navet vil skiva sitte litt skjevt og du vil få vibrasjoner som om det skulle være kast i skiva.

 

Hvis du har flytende kalipere og glideboltene har fryst fast kan du også få problemer med skivene da kaliperen kun vil presse på éne siden av skiva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...