Gå til innhold

Beskylder Google for å ha sabotert Microsoft Edge


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minner meg litt om Microsoft sin MSN webside som rotet til CSS-filen når browseren var Opera. Opera svarte med en bork-edition som oversatte MSN slik den svenske kokken i Muppetshow snakket.

 

Microsoft og Internet Explorer var en mare for webdesignere verden over. Man laget noe som fungerte i ALLE andre browsere, men selvfølgelig ikke i IE som laget sine egne standarder.

Endret av vidor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

for noen år siden ble en advart om at om en ikke brukte chrome på gmail så ville ytelsen bli påvirket, så dette er jo langt fra noe nytt. Ren sabotasje av andre er en ting, men at google utvikler mot sin egen browser motor er helt forståelig. Hadde jeg hatt så stor innflytelse så hadde jeg nok gjort akkurat det samme, og forholde seg til flere forskjellige browsere er et mareritt

Lenke til kommentar

og en tom div-tag ødelgger ytelsen i Edge fordi...?

Høres ut som Edge hadde en feil, og at de kan skylde seg selv.

Spekulasjoner jeg kommer med her, men jeg gjetter at dette er grunnen:

 

Grafikk-API-er har funksjoner for å rendre video direkte. Derimot så er HTML layout regler mildt sagt kompliserte så det er vanskelig for nettleseren å vite hvordan dette påvirker resultatet (layout kan endre seg fortløpende underveis) så når det da ligger en usynlig tag over så er det mulig at Edge vil rendre i en off-screen framebuffer som da må kopieres over i det endelige framebufferet istedet for å bare la API-et ta seg av dette direkte og tegne rett i framebuffer.

 

Edge kan ikke ombestemme seg på dette så den tar den tryggeste varianten.

Endret av GeirGrusom
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Minner meg om den gangen .mp3 ble populært samtidig som Internet Explorer og IIS var nye. IIS fortalte da alle andre nettlesere enn IE at .mp3-filer var tekst som trengte å få linjeskift oversatt mellom CR-LF og LF. .mp3-filene fikk da stygge ulyder når de ble lastet ned og alle skyldte på Netscape for å ødelegge lydfiler mens i virkeligheten var det de som fulgte standardene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

og en tom div-tag ødelgger ytelsen i Edge fordi...?

Høres ut som Edge hadde en feil, og at de kan skylde seg selv.

Du har meninger om greier du ikke har peiling på.

 

Den tomme DIV’en hadde ingen funksjon, men fordi nettleseren ikke kunne vite dette - så ble nettleseren nødt til å tegne videoen i en off-screen buffer før den ble oppdatert i DOM. Altså ødela de for en strømsparende optimalisering. Jævlig utspekulert av Google faktisk. Og i disse klima-tider...

 

(Ikke gjør dette til en klimadiskusjon, plis. Du har sikkert meninger om det også.)

Google hadde en gang som motto: Don't be evil.

Men det var da de var små.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet er at selve nettstedet sjekker om du bruker Chrome, og så velger de å gi deg litt mer funksjonalitet.

 

Og så er det slik at chrome støtter en god del funksjonalitet som ikke er standard. Når google sine tjenester bruker disse funksjonene, så blir opplevelsen dårligere for nettlesere som følger standarder.

 

Akkurat slik Microsoft har holdt på i 20 år altså.

 

Hvor mange intranett og "webapplikasjoner" i bruk i bedrifter og kommuner de siste ti årene rundt omkring er det ikke som KUN fungerte i Internet Explorer? Ikke bare det, men gjerne kun en spesifikk versjon av IE, som attpåtil var delvis låst til hvilken versjon av Windows du brukte.

 

Dette er kjedelig for konkurransesituasjonen og for Mozilla m.fl., men Microsoft er det umulig å ha noe som helst sympati med når det gjelder nettlesere og webstandarder. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

...

Dette er kjedelig for konkurransesituasjonen og for Mozilla m.fl., men Microsoft er det umulig å ha noe som helst sympati med når det gjelder nettlesere og webstandarder. 

 

Det er ikke MS man skal ha sympati for, men la oss lære av bl.a. hva som ikke var så bra da MS hadde markedsdominans med IE. Det er ikke bra for web-en, ikke for oss brukere, ikke for utviklere, ikke for noe.

Lenke til kommentar

Det er ikke MS man skal ha sympati for, men la oss lære av bl.a. hva som ikke var så bra da MS hadde markedsdominans med IE. Det er ikke bra for web-en, ikke for oss brukere, ikke for utviklere, ikke for noe.

 

Det er det jeg også mener.

 

Det var en ekstremt negativ situasjon som følge av at Microsoft ikke bare hadde total dominans, men også stoppet all utvikling. Det satte weben langt tilbake, og tvang fram løsninger som Flash o.l. Situasjonen vedvarte så lenge (5 år mellom IE6 og IE7) at programvarebransjen baserte seg nesten helt og holdent på "IE6 på XP" som plattform. Viktige applikasjoner holdt derfor igjen bedriftene og kommunene på denne plattformen lenge etter at IE7 og nyere Windows kom.

 

Det er selvfølgelig veldig lite bra for weben dersom Google kommer i en liknende situasjon.

 

Artikkelen jeg kommenterte fokuserte imidlertid på Microsoft Edge og påstander fra internt i Microsoft, og de får ingen sympati av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...