Gå til innhold

«Fresh Prince i Bel Air»-skuespiller saksøker Fortnite for å ha stjålet dansen hans


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Epic omsetter nok for millionbeløp på denne dansen, som folk kun kjøper fordi Alfonso Ribeiro gjorde den populær på Fresh Prince. Denne dansen er synonym med Ribeiro og definerer på mange måter karrieren hans. Når han dro den frem på amerikanske Skal vi danse kom det publikumsbrøl og dommerne sa de hadde ventet så lenge på "The Carlton". Dette er hans dans. Helt innafor å saksøke for tapte inntekter når han ikke har sett en cent i kompensasjon foreløpig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han hadde vel en kontrakt i Fresh Prince. Så jeg vedder på det er studio som eier alle rettigheter....på en dans???

 

Nå vet ikke jeg hvordan kontrakter de må skrive under, men Ribiero har sagt i flere intervju at det er han som fant på dansen. Det var noe han fant på der og da under innspilling. Det er nok av eksempler på skuespillere som har tatt med seg karakterer eller "catchphrases" utenfor showet. Tror ikke studio nødvendigvis har rettighetene til akkurat den dansen.

Lenke til kommentar

Forbanna tull det er bare penger han er ute etter og så vidt jeg vet så kan vel ingen ha copyright på en dans?? kanskje jeg skal få copyright på hvordan jeg går på gata, hvis jeg ser dette i et spill som ligner så må jeg saksøke dem ? lol

Hvis du går på en så unik og underholdende måte at andre folk er villig til å betale for å kunne gå som deg i et dataspill, så har du kanskje en sak.

 

Hele sakens kjerne er at Epic tjener penger på denne dansen, som er en blåkopi av dansen Alfonso Ribeiro fant på. Det er helt normalt at man må betale royalties til låtskriver og artist når man bruker musikken deres. Denne saken er ikke så annerledes.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

For det første kommer det frem i artikkelen at han faktisk ikke har rettighetene til dansen enda, han forsøker å skaffe det i ettertid.

 

Deretter er det sannsynligvis slik at rettigheten til dansen tilfaller studioet som en del av karakteren Carlton, ikke skuespilleren som var betalt for å spille karakteren.

 

Sist bør evt. rettigheter på en dans, og mye annet, utløpe innen 20 år. Det er jo tull at han skal eie ett sett bevegelser i all fremtid...

Lenke til kommentar

Glad det er erfarne dommere som avgjør slikt og ikke salty gamere. Tipper Epic Games vil inngå et forlik så fort som mulig, men de kommer nok likevel til å stjele danser i all fremtid.

Det er lettere å be om unnskyld enn om lov.

Dansetrinn skal selvfølgelig ha opphavsrett som alt mulig annet kreativt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forbanna tull det er bare penger han er ute etter og så vidt jeg vet så kan vel ingen ha copyright på en dans?? kanskje jeg skal få copyright på hvordan jeg går på gata, hvis jeg ser dette i et spill som ligner så må jeg saksøke dem ? lol

Hvis du går på en så unik og underholdende måte at andre folk er villig til å betale for å kunne gå som deg i et dataspill, så har du kanskje en sak.

 

Hele sakens kjerne er at Epic tjener penger på denne dansen, som er en blåkopi av dansen Alfonso Ribeiro fant på. Det er helt normalt at man må betale royalties til låtskriver og artist når man bruker musikken deres. Denne saken er ikke så annerledes.

Sludder og vås hvis jeg har en unik måte å gå på så kan jeg ikke se noe sted i verdens lover at det kan bli copyright av et meneskes bevegelser er ikke under disse lover så vidt jeg vet! Men i USA er vel alt slik "Junk" good business for advokater!

Lenke til kommentar

Rart det går an å ta copyright på en dans. Neste blir vel en setningen "I'll be back" som får trademark.

Om dette får fortsette uten bremseklosser så blir det vel snart ulovlig å gå og snakke fordi noen har tatt copyright på det meste.

Og slik som jeg har forstått det så må man søke om rettighetene om oppfinnelsen først og ikke etter 15 år. Hadde jeg "funnet" opp disse dansene så hadde jeg vært glad om folk har brukt dem, og når jeg mener glad så betyr det ikke med å saksøke.

Lenke til kommentar

Folk i denne tråden forstår fortsatt ikke at sakens kjerne er at Epic TJENER PENGER på dansen. Alfonso Ribeiro driter i om Ola Dunk danser Carlton-dansen på gata. Arnold driter i om folk sier "I'll be back!" til hverandre med bælfeit tysk aksent. McDonald's er nok strålende fornøyd om folk går rundt for seg selv og nynner på "I'm lovin' it".

 

Problemet oppstår så fort et stort selskap begynner å bruke disse tingene for å tjene store pengebeløp uten å kompensere skaperne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...