Gå til innhold

EU vil kutte CO2-utslipp fra personbiler med 37,5 prosent før 2030


Anbefalte innlegg

Det stemmer ikke, nei:

https://www.faktisk.no/faktasjekker/xlZ/norge-sponser-elbileiere-med-40-milliarder-i-aret

 

I tillegg innføres det jo avgifter etterhvert. Se Bergen som nå innfører bompenger når elbiler når >20%, samme vill følge for moms osv. 

Hvorfor trekker du frem faktisk.no ?

 

Er det beløpet 7000 milliarder du lurer på ? så kan jeg forklare det i denne tråden også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor trekker du frem faktisk.no ?

 

Er det beløpet 7000 milliarder du lurer på ? så kan jeg forklare det i denne tråden også.

 

Jeg lurer ikke på det, jeg viser til at det ikke stemmer. Koster staten ca 500 milliarder eller 14 ganger mindre enn ditt anslag. I tillegg må en justere for kommende endringer, slik at summen totalt sett blir laangt lavere. Så må en se på fordeler osv.

Lenke til kommentar

37,5% reduksjon i CO2-utslipp fra 2020 til 2030. Dette er nok snakk om kun eksosrør-utslippene. Siden den dominerende måten å kutte CO2 eksosrørutslipp på er å elektrifisere og det er i stor grad lavutslipps-eksosbilene som vil erstattes av elbiler så kan vi godt oversette målet til at 37,5% av den totale bilparken må gå over fra uslippsbiler til utslippsfrie biler.

 

I mange av de europeiske landene vil det bety økt elproduksjon. Det blir spennende å se hvordan de skal takle det uten å øke CO2-utslippene fra kraftprodusentene. Det må bety en voldsom satsing på fornybart om all økningen i el-forbruk skal bli CO2-fri.

Lenke til kommentar

Er det sånn å forstå at da sikrer man at det ikke satses på leveranser av elbiler før 2021 da. Så 2020 utslippene er så høye som mulig for å redusere minst mulig innen 2030?

 

Det forklarer hvorfor bilprodusentene snakker om nye elbilmodeller med litt ordentlig volum i det tidsrommet (VW). Jaja, bedre sent enn aldri. De gir i alle fall andre bilprodusenter mulighet til å få fotfeste når det tar såpass tid. Hyggelig gjort.

Lenke til kommentar

Jeg lurer ikke på det, jeg viser til at det ikke stemmer. Koster staten ca 500 milliarder eller 14 ganger mindre enn ditt anslag. I tillegg må en justere for kommende endringer, slik at summen totalt sett blir laangt lavere. Så må en se på fordeler osv.

Forstår fortsatt ikke hvorfor du trekker frem faktisk.no.

 

Jeg refererer til en nylig sluppet rapport fra bloomberg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår fortsatt ikke hvorfor du trekker frem faktisk.no.

 

Jeg refererer til en nylig sluppet rapport fra bloomberg

 

Jeg drar det frem for de har regnet på de faktiske kostnadene, som er rundt 170 000 pr bil. vi har 2 millioner biler. 

 

EDIT: Mulig jeg missforsto deg når jeg leser artiklen der, jeg trodde du snakket om biler når du nevnte grønt skifte og ikke en total pakke som inngår der. Da er det selvfølgelig to forskjellige ting. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

I.D.-modellen kommer nok til å bli en suksess i Europa. Modellen er for øvrig på størrelse med Golf, altså i C-segmentet (kompaktbiler).

 

Here's what we learned driving Volkswagen's I.D. electric car

 

A: Minibiler (e-up!)

B: Småbiler (Polo)

C: Kompakte biler (e-Golf/I.D.) - nest største segment i Norge i 2017

D: Mellomklassen (Passat)

E: Store biler (A6)

F: Luksusbiler (A8)

M: MPV/minibusser (Touran)

P: Pick-up (Amarok)

S: SUV/crossovere (Touareg) - største segment i Norge i 2017

X: Sportsbiler (R8)

Endret av computerwelt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn rent hypotetisk, hvis vi alle umiddelbart hadde byttet til el-bil i Europa ville det ha hjulpet på miljøet ?, det er jo fortsatt mange kullkraftverk i drift og manglende infrastruktur for lading ville gjort at el-bil brukere måtte kjøre unødvendig for og lade med dertil forhøyet forbruk.

Sånn rent hypotetisk ville vel bilprodusentene fått et vanvittig problem med å få tak i råvarer, skalere opp produksjonsvolum, ventelister, logistikk ut til kundene og en hel del bieffekter som hva man skal gjøre med all bensinen som står på tank hos bensinstasjonene og deres leverandørkjede. For ikke å snakke om kø på ladestasjoner og leveranseproblemer på både hjemmeladere og profesjonelle ladere.

 

Seriøst - har du ikke et mer realistisk scenarie å hypotetisere over så foreslår jeg at vi holder oss til EUs mål og plan.

Lenke til kommentar

Privat er det ikke alle som har råd til en ny bil på over 300.000.- og 100.000.- for den saks skyll.

Hva tror du en storstilt overgang til elbiler vil gjøre med bruktprisene på bensin/diesel-biler? Som du hypotetiserte over så vil en umiddelbar 100% overgang til elbiler redusere brukverdien på samtlige bensin/diesel-biler til 0. Heldigvis skjer det ikke så over natta som du hypotetiserte. Vi har en ca 40* år lang overgangsfase der en av bieffektene er at brukte bensin/diesel-biler bli kunstig billige fordi det i hele overgangsfasen vil være et overskudd av disse i forhold til etterspørselen. Det vil gjøre at kun de beste bensin/diesel-bilene (i standard, egenskaper og utslipp) vil bli solgt. Resten får man vrakpant for selv om de teknisk sett er kjørbare fortsatt. Desto raskere overgangen til el går jo mer vil prisene på brukte benins/diesel-biler falle. Det er altså muligheter for alle. De billigste brukte elbilene synker jo også i pris så etter hvert vil også folk med budsjett under 100 000 kr finne elbiler med vesentlig lengre rekkevidde enn Leaf 2010.

 

Et estimat på når man får en brukt elbil med god rekkevidde til 100 000 kr kan være en tipp topp 85 kWh Tesla model S fra 2013. Dersom vi legger til grunn 10% årlig vertitap (+10% for å sette seg inn første gang) så vil verdien til en sånn utvikle seg slik rent matematisk:

  • 2013 kjøp 700 000 kr (426 km), bruktverdi 630 000 kr
  • 2018 bruktverdi 372 000 kr (401 km)
  • 2023 bruktverdi 220 000 kr (381 km)
  • 2028 bruktverdi 130 000 kr (363 km)
  • 2033 bruktverdi 77 000 kr (345 km)
  • 2038 bruktverdi 45 000 kr (328 km)

NB. Dette er rent matematisk og tar ikke hensyn til stand, inflasjon, deletilgang, politikk, samleverdi, konkurranse fra ny teknologi etc.

 

* I de 40 årene legger jeg 2010 til grunn som start for elbilsalget, 2030 som slutt for bensin/diesel-bil-salget og 20 års levetid på bilene. 40 år er ikke veldig nøyaktig eller vitenskapelig, mest ment som en illustrasjon på at overgangen ikke skjer momentant.

 

Edit: Jeg legger inn estimert gjenværende rekkevidde i km EPA i rødt, basert på 426 km ved salg, 20 000 km årlig kjørelengde, lading hovedsaklig 20-80% uten overdreven bruk av superlader, noe som gir ca 1% tap årlig.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som jeg skrev over så er Bosch på gang med forbedret teknologi, det kan hjelpe utslippsituasjonen i et kort perspektiv.

 

Sånn rent hypotetisk, hvis vi alle umiddelbart hadde byttet til el-bil i Europa ville det ha hjulpet på miljøet ?, det er jo fortsatt mange kullkraftverk i drift og manglende infrastruktur for lading ville gjort at el-bil brukere måtte kjøre unødvendig for og lade med dertil forhøyet forbruk.

 

Det der er jo snakk om partikkelutslipp (NOx) og ikke CO2 som artikkelen snakker om. CO2 utslipp vil du alltid ha ved forbrenning av fossilt brensel.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke 100%? Vi har elbiler nå. Vi trenger ikke fossilbiler lengre.

Vi mangler batterier..

 

 

Den globale batteriproduksjonen må økes med en faktor 100 for at det globale bilsalget skal kunne bli helelektrisk. I tilegg kommer vi til å bruker batterier til alt mulig annet rart, lette motorsykler, små lastebiler, tungtransport, anleggsmaskiner, jorbruksredskap, husbatterier, kraftforsyning, fly, skip..

 

 

Det vi har sett så langt er bare begynnelsen. Noen sektorer(elbil) har allerede de batteriene de trenger, de trenger bare mer av dem, til lavere pris. Andre sektorer(fly) trenger økt energitetthet eller andre endringer i egenskaper som er nyttige for egen sektor. For eksempel vil energiforsyningen fint kunne leve med batterier med lavere energitetthet enn dagens elbilbatterier så lenge pris per kWh er lav og de kan produseres i enorme kvanta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På vintern/sen høst/tidlig vår så har jeg vel kanskje nærmere 90 effektivitet på dieselbilen min. All varme (bort sett fra varm eksos som ikke driver turboen), går til oppvarming av kupeen i 95% av reisene. Ja, de 20-30 minuttene det tar å komme seg til/fra jobb så blir hverken motoren varm, da varmeapparatet suger all overaskuddsvarme.

 

Så om vi får ENDA mer effektive motorer, så må man i Norge bare kompansere med å kjøre større varmeapparat, noe som kaster bort gevinsten. Dieselbilen er allerede alt for effektiv til å være komfortabel å kjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Målsettingen om 37,5% reduksjon av CO2-utslipp for NYE biler i 2030 er elendig. På det tidspunktet skal CO2-utslippet fra all transport være redusert med 40% i henhold til EU's krav til seg selv . For å oppnå det måtte en kun solgt elbiler i EU i mange år, eller helt fra neste år dersom en regner med fossilbaserte busser, lastebiler, tog, skip og fly i mange år fremover.

 

 

I verste fall kan en satse på hybridbiler med 100 km reell rekkevidde. Toyota viser at de kan bygge rimelige og effektive hybrider. Annen generasjons hybrider (ladbare) har fått dobbelt rekkevidde ved at batteriet har fått doblet sin tetthet. Kort sagt så er det en smal sak å ha ambisjoner om 80% reduksjon av CO2-utslipp i EU for nye biler i løpet av et par år uten at bilene blir overstigelig dyre og uten krav om kraftige ladere og store batterier.

 

 

Personlig vil jeg foretrekke rene elbiler, men fra et klima og miljøsynspunkt er langtrekkende ladbare hybrider en god løsning.

 

 

Politikerne i EU var fremoverlente da de forlangte 90 g CO-utslipp i 2020 I dag med dagens teknologi og viten om vårt utsatte klima, kan en lure på om politikerne er tilregnelige (når de stiller så lave krav)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn rent hypotetisk ville vel bilprodusentene fått et vanvittig problem med å få tak i råvarer, skalere opp produksjonsvolum, ventelister, logistikk ut til kundene og en hel del bieffekter som hva man skal gjøre med all bensinen som står på tank hos bensinstasjonene og deres leverandørkjede. For ikke å snakke om kø på ladestasjoner og leveranseproblemer på både hjemmeladere og profesjonelle ladere.

 

Seriøst - har du ikke et mer realistisk scenarie å hypotetisere over så foreslår jeg at vi holder oss til EUs mål og plan.

Hypotesen var jo "umiddelbart" ;)

 

EU,s mål og plan er basert på kompromisser og ikke det som er viktig for planeten og de som bor på den.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva tror du en storstilt overgang til elbiler vil gjøre med bruktprisene på bensin/diesel-biler? Som du hypotetiserte over så vil en umiddelbar 100% overgang til elbiler redusere brukverdien på samtlige bensin/diesel-biler til 0. Heldigvis skjer det ikke så over natta som du hypotetiserte. Vi har en ca 40* år lang overgangsfase der en av bieffektene er at brukte bensin/diesel-biler bli kunstig billige fordi det i hele overgangsfasen vil være et overskudd av disse i forhold til etterspørselen. Det vil gjøre at kun de beste bensin/diesel-bilene (i standard, egenskaper og utslipp) vil bli solgt. Resten får man vrakpant for selv om de teknisk sett er kjørbare fortsatt. Desto raskere overgangen til el går jo mer vil prisene på brukte benins/diesel-biler falle. Det er altså muligheter for alle. De billigste brukte elbilene synker jo også i pris så etter hvert vil også folk med budsjett under 100 000 kr finne elbiler med vesentlig lengre rekkevidde enn Leaf 2010.

 

Et estimat på når man får en brukt elbil med god rekkevidde til 100 000 kr kan være en tipp topp 85 kWh Tesla model S fra 2013. Dersom vi legger til grunn 10% årlig vertitap (+10% for å sette seg inn første gang) så vil verdien til en sånn utvikle seg slik rent matematisk:

  • 2013 kjøp 700 000 kr (426 km), bruktverdi 630 000 kr
  • 2018 bruktverdi 372 000 kr (401 km)
  • 2023 bruktverdi 220 000 kr (381 km)
  • 2028 bruktverdi 130 000 kr (363 km)
  • 2033 bruktverdi 77 000 kr (345 km)
  • 2038 bruktverdi 45 000 kr (328 km)

NB. Dette er rent matematisk og tar ikke hensyn til stand, inflasjon, deletilgang, politikk, samleverdi, konkurranse fra ny teknologi etc.

 

* I de 40 årene legger jeg 2010 til grunn som start for elbilsalget, 2030 som slutt for bensin/diesel-bil-salget og 20 års levetid på bilene. 40 år er ikke veldig nøyaktig eller vitenskapelig, mest ment som en illustrasjon på at overgangen ikke skjer momentant.

 

Edit: Jeg legger inn estimert gjenværende rekkevidde i km EPA i rødt, basert på 426 km ved salg, 20 000 km årlig kjørelengde, lading hovedsaklig 20-80% uten overdreven bruk av superlader, noe som gir ca 1% tap årlig.

Du mangler noen parameter som vil gjøre kjøp dyrere/vanskeligere.

 

Mange som har kjøpt seg dyr diesel/bensinbil på et såkalt huslån med opptil 20 års nedbetalingstid og hvis disse bilene få betraktelig redusert verdi som igjen vil gjøre kjøp av en nyere anvendelig* el-bil vanskeligere. (hengerfeste, lang rekkevidde, etc.)

Subsidiene vil forsvinne som igjen vil påvirke bruktpriser på elbiler

reparasjonskostnader (avhengig av 3parts tilbydere/bruktdeler)

Når garantitiden er ute blir det forholdsvis dyrt og reparere el-bil/batteribytte

Mange som ikke er kredittverdig og ikke får lån, disse kjøper gjerne bruktbiler for noen tusenlapper.

Når batteriene mister effektivitet blir disse mindre kosteffektive.

 

Du nevner Tesla spesifikk, et batteribytte kan koste 400.000.- , da hiver du Teslaen på dynga og er uten bil frem til du har råd til ny bil igjen.

 

Tror du virkelig at det vil være en 28 år gammel elbil er tilsalgs i kjørbar stand noen gang ?

 

Som du nevner så er det en hypotese og vanskelig å spå fremtidelige utfall. Mye er avhengig av bruktdelesalg, 3parts leverandører, åpne kildekoder, billige batteriskifte, etc.

 

Det er enkelt og si at de som ikke har råd til el-bil kan ta bussen, men de som har dårlig råd bor sjeldent i bynære strøk "høye boutgifter" og har ofte jobber utenom ordinære arbeidstider "butikker, bensinstasjoner (en så lenge), helsearbeider, fabrikk, etc." og buss vil være uaktuelt.

 

Et helt annet scenario er om privateide el-bil vil være hovedfremkomstmiddelet om 30 år ? hvis ikke vil privateid el-bil være en kostbar affære.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vi trenger fossile biler en god stund til, du trenger sikkert ikke fossilt drivstoff når du pendler, men når det gjelder yrkestrafikk er det ennå ingen reelle alternativer.

 Vi kunne hatt 100% nullutslipp elektriske biler, med eksisterende batteri-elbiler, med hydrogen som rekkeviddeforlenger. Da har vi  også batterier ;litium/kobolt nok.

Samme fyllmuligheter som forbrenningsmotor, men 2-3 ganger så effektivt og lavere pris pr. km, og uten forurensning.

Noe alle bilkjørere/husstander kunne være med på.  Uten fordyrende "smart"målere. Uten rekkeviddeangst, ladeproblematik og kuldeproblematikk, og utslippsjuks-problematikk.

 

Og uten elbil- "subsidier". Kun vedjelp av  forskuddsbetaling av lade og fylle-stasjoner der transportørene betaler tilbake utbyggingen med avgift på pris , og allikevel kommer rimligere ut enn dagens forbrenningspriser.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...