Gå til innhold

Chili-kunder frustrert: Må skru av og på telefonen for hver gang de skal be om mer data


Anbefalte innlegg

Altså, leser folk artikkelen i det hele tatt? Står at man ikke MÅ restarte men man må få ny forbindelse som man også kan få gjennom flymodus. Seriøst, 12-åringer klarer å forstå dette, men ikke voksne folk. Flaut!

 

For det andre så forstår jeg chili godt. Folk her bruker jo hundrevis av gb i måneden. Er jo helt sykt. Bruker telefonen som et streaming abonnement? Godt at Chili slår ned på dette. Folk får bruke kobberlinje eller leie god gammeldags DVD om de har behov for å bruke MOBILdata til dette. Alle andre får jo en dårlig opplevelse på grunn av enkelte personer makser linjekapasiteten 24/7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse



 



For en gjeng med tullinger som kommenterer!
Streame i 4K eller mene at du trenger 30gb om dagen, da har du skjønt lite...
At Chilli har intill 1000gb/måneden betyr ikke at du på død og liv skal bruke 1000gb.
Det er som å si at hvis du kjøper månedskort, så skal du konstant ta buss og bane for å få valuta for pengene.
Jeg har Chilli og har hittil i Desember brukt ca 9gb, bruker telefonen ganske mye å ser på videoer fra f.eks youtube ganske mye, men ser ikke noe poeng i mer en 720P for mobilt bruk.
Hører jeg på musikk fra youtube, så setter jeg kvaliteten til 240P.
Det er ikke noe poeng å sløse på bekostning av alle de andre brukerne.


 

 

- "Fri Data" er hovedsakelig relatert til hvordan man bruker Data'en.
"Ubegrenset Data" er hovedsakelig relatert til hvor mye Data man bruker.

Slik som Chili reklamerer for sitt "Fri Data"-abonnement så kan det i utgangspunktet virke som at dem bruker uttrykket "Fri Data" mer tvetydig.
At man tilsynelatende får et abonnement som er både fritt og ubegrenset i så måte.

Noe som er klart som dagen at ikke er tilfellet når alt kommer til alt.
Når dem aktivt manipulerer hvor mye Data en får bruke og hvordan den blir brukt.

Er dette et billig alternativ til konkurentene?
Uten tvil...

Er det verd å satse på?
Vel, det kommer nok an på øyet som ser, so to speak.

Ideelt sett så hadde det vært digg med et abonnement der man får både "Fri Data" og "Ubegrenset Data".
Dog et slikt abonnement er hverken teknisk mulig eller økonomisk lønnsom for en leverandør.

Så da er det høyst urealistisk å forvente at en slik løsning skal være billig for kundene.

Vi står praktisk talt på trappene til 2019 nå, lurer på hvor man egentlig kan sette grensen for "Praktisk Talt Ubegrenset Data" pr.dags dato.
Slik at begge parter er fornøyd med kvoten, og at det ikke går utover andre enn den enkelte kunden.

Problemet da blir Hastigheten, som er mer et praktisk problem for kundene enn et teknisk problem for leverandørene av et slikt abonnement.
Tjenestene folk bruker blir bare mer og mer krevende, så kravet til/behovet for bredere båndbredde og høyere hastighet bare blir strengere.

Så det vil i første omgang kun tilferdstille dem med lavt forbruk.
Særlig om ønsket for å kunne øke båndbredden og hastigheten uten at det går utover Data-kvoten(e).
Fordi man skal ikke langt opp i hastighet før det på månedligbasis er snakk om en svimmlende mengde Data pr. kunde.

For leverandørene skal dette jo ganges med X-antall kunder.
Og da blir det fort ikke teknisk mulig eller økonomisk lønnsomt lengre.
Det er logisk at produkter og tjenester bør selges med priofit.

Som jeg har sagt før...
Underprising lokker kunder, vi er tross alt del av et "Mye, vil ha mer"-samfunn og det skal helst koste så lite som mulig.
Men slikt er ikke lønnsom i det lange løp.

Lurer på hvor mye en potensiell kunde er villig til å betale månedlig for en løsninger som har "Praktisk Talt Ubegrenset Data", om det da er teknisk mulig for leverandørene ved en gitt hastighet?


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

For det andre så forstår jeg chili godt. Folk her bruker jo hundrevis av gb i måneden. Er jo helt sykt. Bruker telefonen som et streaming abonnement? Godt at Chili slår ned på dette. 

Chili selger FRI DATA, tidligere begrenset til 1000GB. Det er ikke opp til Chili å bestemme hva du skal bruke dine GB til, så lenge det er på egne enheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

- "Fri Data" er hovedsakelig relatert til hvordan man bruker Data'en.

"Ubegrenset Data" er hovedsakelig relatert til hvor mye Data man bruker.

 

Slik som Chili reklamerer for sitt "Fri Data"-abonnement så kan det i utgangspunktet virke som at dem bruker uttrykket "Fri Data" mer tvetydig.

At man tilsynelatende får et abonnement som er både fritt og ubegrenset i så måte.

 

Noe som er klart som dagen at ikke er tilfellet når alt kommer til alt.

Når dem aktivt manipulerer hvor mye Data en får bruke og hvordan den blir brukt.

 

Er dette et billig alternativ til konkurentene?

Uten tvil...

 

Er det verd å satse på?

Vel, det kommer nok an på øyet som ser, so to speak.

 

Ideelt sett så hadde det vært digg med et abonnement der man får både "Fri Data" og "Ubegrenset Data".

Dog et slikt abonnement er hverken teknisk mulig eller økonomisk lønnsom for en leverandør.

 

Så da er det høyst urealistisk å forvente at en slik løsning skal være billig for kundene.

 

Vi står praktisk talt på trappene til 2019 nå, lurer på hvor man egentlig kan sette grensen for "Praktisk Talt Ubegrenset Data" pr.dags dato.

Slik at begge parter er fornøyd med kvoten, og at det ikke går utover andre enn den enkelte kunden.

 

Problemet da blir Hastigheten, som er mer et praktisk problem for kundene enn et teknisk problem for leverandørene av et slikt abonnement.

Tjenestene folk bruker blir bare mer og mer krevende, så kravet til/behovet for bredere båndbredde og høyere hastighet bare blir strengere.

 

Så det vil i første omgang kun tilferdstille dem med lavt forbruk.

Særlig om ønsket for å kunne øke båndbredden og hastigheten uten at det går utover Data-kvoten(e).

Fordi man skal ikke langt opp i hastighet før det på månedligbasis er snakk om svimmlende menger Data pr. kunde.

 

For leverandørene skal dette jo ganges med X-antall kunder.

Og da blir det fort ikke teknisk mulig eller økonomisk lønnsomt lengre.

Det er logisk at produkter og tjenester bør selges med priofit.

 

Som jeg har sagt før...

Underprising lokker kunder, vi er tross alt del av et "Mye, vil ha mer"-samfunn og det skal helst koste så lite som mulig.

Men slikt er ikke lønnsom i det lange løp.

 

Lurer på hvor mye en potensiell kunde er villig til å betale månedlig for en løsninger som har "Praktisk Talt Ubegrenset Data", om det da er teknisk mulig for leverandørene ved en gitt hastighet?

Ja det er gode poeng du kommer med. Mitt poeng er vel at selv om det reklameres for "fri data" eller "ubegrenset data" så burde alle normale mennesker forstå at det er en sannhet med modifikasjoner og at om de som ikke er så grådige at de må streame foppal i 4K eller bruker abonnementet som sitt primære nett, så hadde mest sannsynligvis ikke disse begrensningene ikke kommet.

De som fortsetter å gnåle om dårlig service, løftebrudd osv, ser ut til å være de som er verstingene. Jeg kikket innom kommentarfeltet på Facebook siden til Chili og det var utrolig mye caps lock, utropstegn og andre indikatorer om hvem disse menneskene er...

Hvor mye du hadde måttet betale i måneden for virkelig å kunne forvente å bruke 1000gb pr måned er et godt spørsmål. Jeg valgte Chili, da de er den eneste leverandøren som en mengde data til en pris som er mer en fair. Jeg hadde Telia før og det kostet 449,- (mener jeg å huske) for 12gb og det var irriterende å hele tiden måtte sjekke hvor mye jeg hadde igjen.

 

 

Endret av wotg
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For en gjeng med gjerrigknarker! Det er dere som bruker dette abonnementet som hjemmenettverk, som han klovnen som klager på at han ikke får bruke TELEFON abonnementet til 2 pcer, Playstation, xbox, 2 mobiler osv, dere er skyld i at det har blitt som det har blitt! Også er det dere som klager høyest! Værre enn onkel skrue! Hvordan forsyner dere tallerken på buffet? Tror jeg har sett noen av dere på frokosten på danskebåten det dere stapper eggerøre i lommene, bacon i lommeboka, pølser på innerlomma og reker i trusa! Det er jo meningen å ta for seg til det tyter ut i alle retninger, er det ikke det da? FEIL, jeg blir flau på deres vegne, lusne gjerrigknarker som alltid skal misbruke og ødelegge en god deal!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vil anta at samtlige mobiltibydere som reklamerer med "fri tale og SMS" ville ha reagert om jeg fant frem til en måte jeg kunne sende ut 200.000 SMS om dagen. Er enig i at Chili har valgt en litt rar måte å håndheve begrensningene sine på, men så vidt jeg har fått med meg, så har aldri dette blitt markedsført som mobilt bredband, så de fleste som her reagerer er prinsippryttere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil anta at samtlige mobiltibydere som reklamerer med "fri tale og SMS" ville ha reagert om jeg fant frem til en måte jeg kunne sende ut 200.000 SMS om dagen.

Vell det er i tos at sånn vanligvis gjelder til 20 000 sms / min i mån. oss telenor og 10k os telia og deres underlevrandører. men da forventer jeg å faktisk kan bruke 10 000 sms til personlig formål om jeg trenger akkurat som i første vilkårene av fri data på 1tb. Nå er det ubegrenset å jeg forventer å kunne fylle på så mye jeg trenger til et personlig forbruk om det så er 2tb i månden. men di har jo altig had et problem med at folk bruker det

Lenke til kommentar

 

erstatte hjemmenettverket

Kanskje du skal lære deg hva et hjemmenettverk er?

Ingeting som slår den klasiske "trekke ut en del av posten som er feil som bevis for at alt i posten er feil og ikke kommentere noe annet teknikken". Ja, jeg er klar over at hjemmenettverk brukes til å omtale lokalt nettverk og jeg brukte det ordet feil. Jeg burde heller sagt at det er ikke ment til å erstatte bredbåndet og at abonnementet er ikke ment å fungere som et mobilt bredbånd. Jeg antar at du klarte å resonnere deg fram til dette, men at du syntes det var bedre å kverrulere enn å ikke kverrulere.

 

Les klagene på Facebooksiden til Chili Mobil AS så ser du at det et helt vanlige folk som etterspør 25-30 GB per dag.

 

Igjen nekter du å svare på det du faktisk blir spurt om. Jeg spurte ikke om folk vil ha 30 GB hver dag.

Jeg spurte deg om hvilket abonnement er det du har som gjør at du kan bruke 30 GB hver dag? Jeg kjenner ingen normale personer som faktisk bruker 30 GB på mobilabonnementet sitt hver dag. Selv har jeg bredbånd som jeg bruker. Normale mennesker har bredbånd som de kan bruke. Normale mennesker kan også klage over små ting.

 

Det er ganske tydelig at du unngår spørsmålet mitt rett og slett fordi du ikke har noe svar, men du vil ikke innrømme detog du vil ikke avslutte diskusjonen. Kan du være voksen nok til å svare på det du blir spurt om i stedet for det du vil svare på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

- "Fri Data" er hovedsakelig relatert til hvordan man bruker Data'en.

"Ubegrenset Data" er hovedsakelig relatert til hvor mye Data man bruker.

 

Slik som Chili reklamerer for sitt "Fri Data"-abonnement så kan det i utgangspunktet virke som at dem bruker uttrykket "Fri Data" mer tvetydig.

At man tilsynelatende får et abonnement som er både fritt og ubegrenset i så måte.

 

Noe som er klart som dagen at ikke er tilfellet når alt kommer til alt.

Når dem aktivt manipulerer hvor mye Data en får bruke og hvordan den blir brukt.

 

Er dette et billig alternativ til konkurentene?

Uten tvil...

 

Er det verd å satse på?

Vel, det kommer nok an på øyet som ser, so to speak.

 

Ideelt sett så hadde det vært digg med et abonnement der man får både "Fri Data" og "Ubegrenset Data".

Dog et slikt abonnement er hverken teknisk mulig eller økonomisk lønnsom for en leverandør.

 

Så da er det høyst urealistisk å forvente at en slik løsning skal være billig for kundene.

 

Vi står praktisk talt på trappene til 2019 nå, lurer på hvor man egentlig kan sette grensen for "Praktisk Talt Ubegrenset Data" pr.dags dato.

Slik at begge parter er fornøyd med kvoten, og at det ikke går utover andre enn den enkelte kunden.

 

Problemet da blir Hastigheten, som er mer et praktisk problem for kundene enn et teknisk problem for leverandørene av et slikt abonnement.

Tjenestene folk bruker blir bare mer og mer krevende, så kravet til/behovet for bredere båndbredde og høyere hastighet bare blir strengere.

 

Så det vil i første omgang kun tilferdstille dem med lavt forbruk.

Særlig om ønsket for å kunne øke båndbredden og hastigheten uten at det går utover Data-kvoten(e).

Fordi man skal ikke langt opp i hastighet før det på månedligbasis er snakk om svimmlende menger Data pr. kunde.

 

For leverandørene skal dette jo ganges med X-antall kunder.

Og da blir det fort ikke teknisk mulig eller økonomisk lønnsomt lengre.

Det er logisk at produkter og tjenester bør selges med priofit.

 

Som jeg har sagt før...

Underprising lokker kunder, vi er tross alt del av et "Mye, vil ha mer"-samfunn og det skal helst koste så lite som mulig.

Men slikt er ikke lønnsom i det lange løp.

 

Lurer på hvor mye en potensiell kunde er villig til å betale månedlig for en løsninger som har "Praktisk Talt Ubegrenset Data", om det da er teknisk mulig for leverandørene ved en gitt hastighet?

 

 

 

 

Ja det er gode poeng du kommer med.

Mitt poeng er vel at selv om det reklameres for "fri data" eller "ubegrenset data" så burde alle normale mennesker forstå at det er en sannhet med modifikasjoner og at om de som ikke er så grådige at de må streame foppal i 4K eller bruker abonnementet som sitt primære nett, så hadde mest sannsynligvis ikke disse begrensningene ikke kommet.

De som fortsetter å gnåle om dårlig service, løftebrudd osv, ser ut til å være de som er verstingene.

Jeg kikket innom kommentarfeltet på Facebook siden til Chili og det var utrolig mye caps lock, utropstegn og andre indikatorer om hvem disse menneskene er...

 

Hvor mye du hadde måttet betale i måneden for virkelig å kunne forvente å bruke 1000gb pr måned er et godt spørsmål.

Jeg valgte Chili, da de er den eneste leverandøren som en mengde data til en pris som er mer en fair.

Jeg hadde Telia før og det kostet 449,- (mener jeg å huske) for 12gb og det var irriterende å hele tiden måtte sjekke hvor mye jeg hadde igjen.

 

 

 

- Det er greit nok at du nevner 1TB-kvoten siden det var det Chili reklamerte med i utgangspunktet.

Men det jeg mener med "Praktisk Talt Ubegrenset Data" er en grense som ligger høyere enn det er mulig å nå for en enkel kunde ved en gitt hastighet.

Selv om vedkommende tar helt av, so to speak.

 

Antar at det fungere likt på Mobil-TLF som ved Internettet i veggen.

Har man "25Mbit/25Mbit"-linje og routeren har 4stk. TP-porter så er det i prinsipet kumulativt likt om man deler Mobil-TLF'en med nettbrett, etc.

 

F.eks. NextGenTel kan se hvilke enheter jeg har kobelt til portene i routeren.

Og om Chili eller en hvilken som helst annen leverandør kan gjøre det samme.

Da er det egentlig ikke så rart at dem hyler når dem ser X-antall enheter aktive på linjen samtidig.

 

Det er ikke mange som bruker Mobil-TLF'en, Nettbrettet og PC'en samtidig.

Så da trekker dem nok den logiske konklusjonen at det ikke bare er du som bruker linjen og det ikke lengre teller som personlig bruk.

Om en da skal være helt firkantet.

 

Men til forsvar til dem som sitter med elendig dekkning av Internett i veggen så forstår jeg grunnlaget for å bruke Mobil-TLF'en som løsning.

 

Blir dette utbedrett så forsvinner trangen til å bruke Mobil-TLF'en i så måte, og den problemstillingen er borte.

Lenke til kommentar

 

Alt dette styret er jo enda bare et bevis på at Chili ikke klarer å drive det de har reklamert for og setter kjepper i julene på alle som prøver å utnytte tilbudet til det fulle.

Ja du prater som du har vett til. Hvis noen hadde prøvd å utnytte deg til det fulle så hadde du gjerne blitt litt sur du og??? hvis ikke så er det bare å si fra så skal eg teste.

Skjerp deg. Det er ikke å "utnytte deg til det fulle" å forholde seg til en gyldig avtale.

 

En avtale er en gjensidig forpliktelse mellom to parter til å yte noe. I dette tilfellet betaler du penger og Chili leverer et mobilabonnement. På samme måte som hvis du kjøper månedskort hos Ruter og du har tilgang til t-banen i Oslo.

 

Det er INGENTING beskyttelsesverdig ved at Chili eller Ruter plutselig bestemmer seg for å si opp avtalen fordi én enkelt kunde er ulønnsom.

 

"Ser at du har tatt litt vel mye buss i det siste, så du er ikke ønsket som kunde av månedskort. Du overføres derfor til ukeskort, som vi kan tjene penger på."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For det andre så forstår jeg chili godt. Folk her bruker jo hundrevis av gb i måneden. Er jo helt sykt. Bruker telefonen som et streaming abonnement? Godt at Chili slår ned på dette. Folk får bruke kobberlinje eller leie god gammeldags DVD om de har behov for å bruke MOBILdata til dette. Alle andre får jo en dårlig opplevelse på grunn av enkelte personer makser linjekapasiteten 24/7.

 

1. Det er pga bruken som du nevner at dette abonnementet eksisterer og at folk faktisk kjøper det. Selvfølgelig er de store abonnementene brukt til streaming av video. Det er det som krever mest nett. De kan ikke slå ned på hovedgrunnen til at folk bruker abonnementet. Det er helt idiotisk (og derfor også Chili får pepper nå).

2. Du makser ikke hastigheten ved streaming av video.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Les klagene på Facebooksiden til Chili Mobil AS så ser du at det et helt vanlige folk som etterspør 25-30 GB per dag.

 

Men da kan vel de folkene som bruker 30 GB hver dag bare gå tilbake til det de brukte før Chilimobil kom på banen? Er vel ingen som har lagt ned sitt tilbud?

Endret av Dimind
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det andre så forstår jeg chili godt. Folk her bruker jo hundrevis av gb i måneden. Er jo helt sykt. Bruker telefonen som et streaming abonnement? Godt at Chili slår ned på dette.

Vel, Chili markedsfører FRI DATA inkludert TV2 Sumo i 60 dager. Og du må aktivt si opp Sumo hvis du ikke lengre vil fortsette å betale for strømmetjenesten etter 60 dager. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så og bli lurt inn i fri data og så bli kasta ut når man kun har brukt 30% av 1000, og så går for og bytte til noen som gir meg mer enn det jeg bruker uten begrensinger, er og bli rævkjørt?

Er jo chili som rævkjører kunder her, og helt uten holdepunkter, og de som blir rævkjørt mest er jo de som betaler 500 kroner for og bruke kanskje 25gb data i mnd uten og bli trakassert av chili....

Du jobber for chili, så dine ord har ingen betydning

Hvor mye koster det for de ~300gb du bruker hos konkurrentene til Chili? Evt 100-200gb,slik at du ikke blir kastet ut. Litt mer tipper jeg...?

Men det er Chili som tar deg bakfra...

 

Jeg er ikke kunde hos Chili engang, men det overrasker ikke at du forsøker patetiske hersketeknikker...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Yopaz: Det handler ikke om meg og jeg bruker mer data enn de folka.

 

Jeg har ikke anledning til å ytre meg om hvilke tjenester som benyttes og hvilke avtaler som er inngått.

 

Så du har hemmelige avtaler med et hemmelig selskap som tydeligvis gir deg ekstrem rabat på mobildata. Dette høres jo på ingen måte ut som en løgn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...