Gå til innhold

Barna til Ragnhild får ikke bruke Vipps: – Det grenser mot diskriminering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt info om kva som faktisk ligger i folkeregisteret basert på eigne erfaringer med å bygge IT løysninger på toppen av det.

 

Familienummer (og personkode):

Denne litt dårlig navngitte assosiasjonen forteller noke om kem man bur sammen med. Den er i utgangspunktet lagd for ligningsformål og er meint og sei noke om husstanden og dei som bur i den. So på tross av at man då har personkoder som betyr "Referanseperson", "Gift kvinne/yngste partner som bor sammen med ektefellen/partneren" og "Barn som bor sammen med foreldre" er den ikkje spesielt egna til å fortelle noke om foreldreansvaret.

Mor og Far:

Desse to felta forteller kem som er dine biologiske foreldre, med mindre du er adoptert. Er du det viser felta til dine adoptivforeldre.

 

Foreldreansvar:
D = Delt
M = Mor
F = Far
A = Andre
 
Den siste der er ikkje slik i lova, men i ein tidligere revisjon. Om dei faktiskt har dette på plass i det moderne registeret er derav litt usikkert. Sovidt eg veit kan man vertfall ikkje få det via dagens grensesnitt hos Evry.
Endret av entername
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jøje meg. Enkelte burde kanskje fått litt info om hva som er lurt å lage en mediasak av eller ikke.

 

«Vipps henter informasjon om foreldre-barn-relasjoner fra Folkeregisteret, men har ikke hjemmel til å få tilgang til taushetsbelagt informasjon om endringer i foreldreansvaret.»

 

Ganske sikker på at OM hun dama her hadde fått lov til å gjøre det her, så ville vi hatt en artikkel FØR denne som omhandlet brudd på personvernet, krenkelser i helt ukjente himmelretninger, også videre.

 

Også er det slike «datagreier» da, der man i tillegg er nødt til å både forstå, og akseptere at man ikke kan lansere absolutt alle tenkelige varianter av funksjoner i første versjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

Svaret om dødsfall var for din informasjon til vedkommende som ikke forstod hva en aleneforsørger var. Jeg har lest artikkelen nok, men vet du nok om hva det vil si å ha juridisk aleneansvar? "ikke samarbeide". Hva skjer med folk i den tråden her?

 

 

Som jeg nevnte tidligere, det var for å poengtere poenget til han som ikke forstod aleneforsørger. Ironisker her er dødsfall fungerer, men ikke dokumentasjon fra folkeregisteret. Hvis du mener jeg henger meg opp i "Aleneforsørger" her, bør du se litt over. Eller har det forumet her nådd sløyd iq? Eller er dette samme person fra forskjellig konto :tease: Heia

 

Nei, poenget var jo heller at vi kan ekskludere at fyren er død, ihvertfall ikke registrert som død i folkeregisteret.

 

Er jo litt ironisk hvis han skaffer vipps og godkjenner det, fordi han kan sammarbeide, selv om han ikke juridisk har noe å si...

Lenke til kommentar

Også er det slike «datagreier» da, der man i tillegg er nødt til å både forstå, og akseptere at man ikke kan lansere absolutt alle tenkelige varianter av funksjoner i første versjon.

"Datagreier" må slutte å få spesialbehandling sammenlignet med andre fagområder. Man betatester ikke broer, fly, medisiner og så videre på folk flest, som om det var ferdige produkter. Det er ingen grunn til at datasystemer skal holde en lavere standard enn alt annet i samfunnet, spesielt når de trenger inn overalt i samfunnet.

 

Kan man ikke få det inn i datasystemet, burde bankene klare å behandle slike tilfeller manuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Også er det slike «datagreier» da, der man i tillegg er nødt til å både forstå, og akseptere at man ikke kan lansere absolutt alle tenkelige varianter av funksjoner i første versjon.

"Datagreier" må slutte å få spesialbehandling sammenlignet med andre fagområder. Man betatester ikke broer, fly, medisiner og så videre på folk flest, som om det var ferdige produkter. Det er ingen grunn til at datasystemer skal holde en lavere standard enn alt annet i samfunnet, spesielt når de trenger inn overalt i samfunnet.

 

Kan man ikke få det inn i datasystemet, burde bankene klare å behandle slike tilfeller manuelt.

Legemidler "betatestes" jo hele tiden.

https://clinicaltrials.gov/

https://en.wikipedia.org/wiki/Phases_of_clinical_research

Effektene av slike kliniske prøver kan føre til svært skumle konsekvenser som systemisk organsvikt og død i verste fall.

Broer betatestes ikke fordi det kan fort koste mange millioner å bygge en bro og dersom den ikke skulle holde må de starte på nytt i tillegg til at det kan føre til tap av liv og føre til skader som de blir erstatningspliktige for.

Når programvare betatestes så er risikoen det at ting ikke fungerer som det skal, noe som sjeldent fører til tap av liv, men i de tilfellene det kan føre til tap av liv (programvare i fly, selvkjørende biler, automatisk dosering av medisiner osv.) så er det like strenge krav som det er på andre ting. Det at Vipps ikke fungerer for alene-førsørgere i første omgang er kjipt og bør rettes opp sp fort som mulig, men det er ikke noen som har dødd av det så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Tror du skal lese artikkelen en gang til.

Ellers takk. Jeg har allerede lest den flere ganger.

 

Dette er et typisk eksempel på hvor ting faller mellom to stoler hvor det ikke er tilstrekkelig at man er eneforsørger. Juridisk sett må vanligvis ikke moren involvere faren men i dette tilfelle må det faktisk gjøres for at avkommet skal kunne bruke Vipps. Subsidiært må hun vente til Vipps kommer med en oppdatering som løser dette "problemet". 

 

Jeg er overrasket over at Tek.no skriver dette makkverket av en clickbait-artikkel som dette. 

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over at Tek.no skriver dette makkverket av en clickbait-artikkel som dette. 

 

Ikkje enig.

Synest ikkje artikkelen er makkverk eller clickbait.

 

Det er derimot mange makkverkkommentarer med uverdige personkarakteristikker under den, nettmobbing? Det kan virke som om dei er skrevet av personer som har aksjer eller personlig interesse i Vipps.

 

Vipps er støtta av store, økonomisk sterke og dominerande aktører, då forventer eg at den skal være utprøvd og ganske feilfri ved lansering, noko den fremdeles dessverre ikkje er.

F.eks frå dei siste to mnd; gir feilmelding ved sending, allikevel vart pengane overført. Viser ikkje at penger er sendt og kjem ikkje opp på sendt lista, allikevel er dei sendt. Desse bug'ane kan føre til at folk sender fleire ganger.

 

Mao heilt greit at det er artikler om Vipps slik at dei setter resurser på å fikse feil

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vipps er støtta av store, økonomisk sterke og dominerande aktører, då forventer eg at den skal være utprøvd og ganske feilfri ved lansering, noko den fremdeles dessverre ikkje er.

F.eks frå dei siste to mnd; gir feilmelding ved sending, allikevel vart pengane overført. Viser ikkje at penger er sendt og kjem ikkje opp på sendt lista, allikevel er dei sendt. Desse bug'ane kan føre til at folk sender fleire ganger.

 

I dette tilfellet er det ikke snakk om feil, men en funksjon som kommer i senere versjoner.

Lenke til kommentar

Ikkje enig.

Synest ikkje artikkelen er makkverk eller clickbait.

 

Det er derimot mange makkverkkommentarer med uverdige personkarakteristikker under den, nettmobbing? Det kan virke som om dei er skrevet av personer som har aksjer eller personlig interesse i Vipps.

 

Vipps er støtta av store, økonomisk sterke og dominerande aktører, då forventer eg at den skal være utprøvd og ganske feilfri ved lansering, noko den fremdeles dessverre ikkje er.

F.eks frå dei siste to mnd; gir feilmelding ved sending, allikevel vart pengane overført. Viser ikkje at penger er sendt og kjem ikkje opp på sendt lista, allikevel er dei sendt. Desse bug'ane kan føre til at folk sender fleire ganger.

 

Mao heilt greit at det er artikler om Vipps slik at dei setter resurser på å fikse feil

 

Nå skal ikke jeg bestemme hva du argumenter om her, men trådens kjerne er altså at denne personen står frem med at sine barn blir diskriminert. Det stemmer ikke. Det er ingen diskriminering i bildet - og det er vanvittig at enkelte får lov til å stå frem i media med slike påstander.

 

Det hadde absolutt vært helt innafor med en artikkel som belyste at Vipps burde vært kommet lengre i utviklingen og at de kanskje burde ventet med lansering til det iallefall var en eller annen måte at denne brukergruppen kunne få tilgang til produktet på, men det er absolutt ingen diskriminering. 

 

Dette fører til at diskusjonen skyves ytterligere, plutselig er det Vipps sin skyld at foreldre ikke samarbeider godt nok - og at mor/far skal være vanskelig å ikke godkjenne bruk av Vipps for sitt barn. Dette er en helt annen diskusjon, som foreldrene MÅ ta seg selv innad, uansett om de samarbeider godt eller ikke.

 

Sammenlign det med 4G dekning. Hele landet har det ikke ennå. Det er ikke diskriminering. Det er pga det ikke er holdbart økonomisk og gi hele landet 4G dekning. 

Lenke til kommentar

Vipps er støtta av store, økonomisk sterke og dominerande aktører, då forventer eg at den skal være utprøvd og ganske feilfri ved lansering, noko den fremdeles dessverre ikkje er.

 

Om dette er en feil eller en funksjon som utviklerne av Vipps ikke har implementert kan man sikkert diskutere i det vide og brede. Min påstand er at dette treffer såpass få brukere totalt sett at utviklerne ikke har tenkt over det når de har kommet med den nye muligheten. Man kan sikkert finne noe statistikk over hvor mange det er som har aleneomsorg for barn kontra delt omsorg hos NAV og / eller SSB men det er ikke noe jeg gidder å bruke tid på nå. Dette er noe som uansett blir fikset i senere versjoner. 

 

Om det er meg du sikter til når du skriver om nettbobbing så har du i så tilfelle ikke tatt poenget mitt med det jeg har skrevet tidligere i tråden. 

Lenke til kommentar

Om dette er en feil eller en funksjon som utviklerne av Vipps ikke har implementert kan man sikkert diskutere i det vide og brede. Min påstand er at dette treffer såpass få brukere totalt sett at utviklerne ikke har tenkt over det når de har kommet med den nye muligheten. Man kan sikkert finne noe statistikk over hvor mange det er som har aleneomsorg for barn kontra delt omsorg hos NAV og / eller SSB men det er ikke noe jeg gidder å bruke tid på nå. Dette er noe som uansett blir fikset i senere versjoner.

Problemstillingen rundt foreldresamtykke (herunder aleneforsørgerproblematikk) er svært godt kjent for alle som er involvert i prosjekter som involverer barn og banktjenester. Selv en vanlig bankansatt er det. Man har standardløsninger på dette, som involverer innsending av dokumentasjon på at man er aleneforsørger. Dette er rett og slett rutine, og fungerer for absolutt alle andre finansielle tjenester som tilbys mindreårige. Det kunne derfor vært på plass i Vipps fra dag 1, om man var villig til å gjøre jobben manuelt, her som for andre banktjenester. Kodejobben som skal til for å registrere en ekstra variabel som sier "aleneforsørger" i stedet for den ene forelderen kan neppe være fryktelig komplisert heller, men man har valgt å la være.

 

Når det er sagt, er artikkelen tendensiøs, overskriften får det til å høres ut som Vipps aktivt har bestemt at akkurat hennes barn er noen uønskede individer, og innholdet i artikkelen fremstiller hverken mor eller journalisten som spesielt balanserte eller kunnskapsrike. Man kunne fint brukt denne for å illustrere en humoristisk norske vs. utenlandske kriser-sak.

Endret av NgZ
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Legemidler "betatestes" jo hele tiden.

Leste du den delen av setningen som var "på folk flest, som om det var ferdige produkter"?

Leste du det som står om fase IV i kliniske undersøkelser? Medisiner i fase IV er tilgjengelig for alle kunder (mange av dem trenger du riktignok resept på), men det kan være på markedet i mange år før de blir trukket fordi det viser seg at de har uante negative konsekvenser. Fase I testes gjerne på friske mennesker. Så jeg står på at medisiner betatestes på folk flest.

 

Jeg nevnte også grunnen til at Vipps kan betatestes på folk flest mens broer og fly ikke blir det, men dette svarte du ikke på. Jeg nevnte også at programvare som kan føre til tap av liv heller ikke betatestes på lik linje som det Vipps gjør. Skjønner du at det er en vesentlig forskjell et sted her? Jeg har aldri hørt at noen har dødd fordi Vipps ikke tillater barn der foreldrene er aleneforsørgere å bruke Vipps, men jeg har hørt at folk har dødd av feilkonstruerte broer.

 

Edit: Et eksempel innen legemiddelindustrien er BCG-vaksinen som det viser seg ikke gir så god beskyttelse mot tuberkolose som tidligere antatt og derfor ikke er i bruk lenger.

Her er en sak om blodtrykksmedisiner som ble tilbakekalt fra markedet fordi de økte risikoen for kreft: https://eu.usatoday.com/story/news/health/2018/11/30/blood-pressure-drugs-two-more-medications-recalled-cancer-risk/2159850002/

Videre blir også legemidler vurdert når de har vært brukt i flere år over hele verden flere ganger, her er et eksempel på en slik vurdering for kolesteroldempende legemidler: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5126440/

Endret av Yopaz
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...