Gå til innhold

Sannheten om Barnevernet.


Anbefalte innlegg

Har du lest artikkelen du linker til? Det har jeg og overskriften er misvisende.

 

- utgangspunktet er 53 saker

 

- barna er snakket med, men det kommer ikke godt nok frem i rapportene/referatene

 

- sakene omhandler bla rus i hjemmet og man vet at det vil bli omsorgsovertakelse selv om barna ikke ønsker det selv.

 

- artikkelen er over 3 år gammel og mye er endret siden den tid

 

 

Anonymous poster hash: 17da3...103

 

Overskriften er ikke misvisende. Vi har ikke garantier for at domstolene, Barnevernet og de sakkyndige sier og skriver sannheten. Strafferammen for dokumentforfalskninger er fengsel inntil to år. Det å skrive møtereferater fra møter som aldri har skjedd og bedrive dokumentforfalskning er kriminelle handlinger. Hva når barna blir voksne og begynner å fortelle fra sakene sine? Skal de bagatelliseres og møtes med: "Barnevernet håndterer sånne saker bedre i dag, så det går nok fint." ? Og nei, dette handler ikke bare om tidligere barnevernsbarn. Tidligere barnevernsbarn kan faktisk være en stemme for dagens barnevernsbarn. Barnevernsbarn har ikke rettssikkerhet når de blir ignorert og oversett. Det er mange som tror det at en barnevernsak er kun en konflikt mellom foreldrene og Barnevernet. Men slik er det faktisk ikke. Det er barna som er hovedrollen i sine egne liv. Og det er barnas liv som er konflikten. Skal ikke barna da fortelle hva som foregår? Hva de vil. Hva de opplever. Hvordan de har det. Hvordan de tenker. Et menneske er et barn kun i startfasen av sitt liv. Fra de er 18 vil de normalt ta vare på seg selv. Og da skal de ha fått et godt grunnlag fra sine omsorgspersoner. En stabil barndom gir et godt grunnlag for et godt liv senere. Når Barnevernet ikke ønsker dette for et barn må faktisk foreldrene, evt. øvrig familie og andre voksne snakke på barnas vegne og være den stemmen som barna da ikke får lov til. Jeg gjør dette gjerne for barn som ikke får møte imøtekommende saksbehandlere. Og jeg har med god samvittighet og glede hatt det privilegiumet å bidra til at barn har fått det bedre. En barnevernsak er ikke en lek. Et barns liv er heller ikke lek eller kun papirbunke på et barnevernkontor. Jeg tror du kunne hatt litt godt av å se litt på det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overskriften er ikke misvisende. Vi har ikke garantier for at domstolene, Barnevernet og de sakkyndige sier og skriver sannheten. Strafferammen for dokumentforfalskninger er fengsel inntil to år. Det å skrive møtereferater fra møter som aldri har skjedd og bedrive dokumentforfalskning er kriminelle handlinger. Hva når barna blir voksne og begynner å fortelle fra sakene sine? Skal de bagatelliseres og møtes med: "Barnevernet håndterer sånne saker bedre i dag, så det går nok fint." ? Og nei, dette handler ikke bare om tidligere barnevernsbarn. Tidligere barnevernsbarn kan faktisk være en stemme for dagens barnevernsbarn. Barnevernsbarn har ikke rettssikkerhet når de blir ignorert og oversett. Det er mange som tror det at en barnevernsak er kun en konflikt mellom foreldrene og Barnevernet. Men slik er det faktisk ikke. Det er barna som er hovedrollen i sine egne liv. Og det er barnas liv som er konflikten. Skal ikke barna da fortelle hva som foregår? Hva de vil. Hva de opplever. Hvordan de har det. Hvordan de tenker. Et menneske er et barn kun i startfasen av sitt liv. Fra de er 18 vil de normalt ta vare på seg selv. Og da skal de ha fått et godt grunnlag fra sine omsorgspersoner. En stabil barndom gir et godt grunnlag for et godt liv senere. Når Barnevernet ikke ønsker dette for et barn må faktisk foreldrene, evt. øvrig familie og andre voksne snakke på barnas vegne og være den stemmen som barna da ikke får lov til. Jeg gjør dette gjerne for barn som ikke får møte imøtekommende saksbehandlere. Og jeg har med god samvittighet og glede hatt det privilegiumet å bidra til at barn har fått det bedre. En barnevernsak er ikke en lek. Et barns liv er heller ikke lek eller kun papirbunke på et barnevernkontor. Jeg tror du kunne hatt litt godt av å se litt på det.

Artikkelen sier ikke noe om at de lager referat fra møter som ikke har funnet sted. Den sier at referatet fra møtene ikke er detaljerte nok. Altså HAR de snakket med barna, men referatene er se slappe med.

 

Men hva mener du at barn som kommer fra hjem hvor det er vanskelig skal gjøre for å få det bedre?

 

Anonymous poster hash: 17da3...103

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer ikke. Med riktig samtale- eller avhørsmetode så er informasjon fra barn svært pålitelig.

 

Men det må gjøres på riktig måte.

"Svært" er å ta veldig hardt i. Små barn kan ofte blande sannhet med fantasi/ønsketenkning uten å selv være klar over det. Det sagt er avhørsmetodene absolutt blitt bedre etter at man forsto barn ikke kan avhøres som voksne - men det er fortsatt ikke svært pålitelig. Det er mer pålitelig enn før.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Artikkelen sier ikke noe om at de lager referat fra møter som ikke har funnet sted. Den sier at referatet fra møtene ikke er detaljerte nok. Altså HAR de snakket med barna, men referatene er se slappe med.

 

Men hva mener du at barn som kommer fra hjem hvor det er vanskelig skal gjøre for å få det bedre?

 

Anonymous poster hash: 17da3...103

 

Det betyr ikke at de har snakket med barna. Jeg har lært meg at man skal ikke ta for god fisk hva myndighetspersoner sier bare fordi at de sier at de har snakket med barna. Det sies at 70 prosent ikke har blitt hørt og at det er barna som er proffene på sine liv. Og det er helt riktig. Det er barna som lever sine egne liv, hver dag, hvert minutt. "Det føltes som avgjørelsen var tatt lenge før jeg fikk lov til å snakke" var det en som sa om sak i Fylkesnemda. Og hva vet vi saksbehandling før Nemda? Å påstå at myndighetspersoner er troverdige slik du som gjør uten å ha noe som helst bevis for det er ikke troverdig. Hva ønsker du å svare en voksen person som har vært barnevernsbarn når de forteller hva de har opplevd? Slik som dette: "Så trist at du opplever det sånn, men det som skjedde var til ditt beste." ? Hva om denne personen var blitt plassert i et voldelig fosterhjem? "Det var til ditt beste." Er det et ok svar? 70 prosent fosterbarn som ikke blir snakket med og hørt er et svær høyt og alvorlig tall. Og ut fra den holdningen du utviser så har du faktisk ikke barnets beste som første prioritet ettersom du henviser til det dommer i Fylkesnemda indikerer. Da mister du din troverdighet. 

Lenke til kommentar

Jeg ble feiloperert en gang da jeg tok blindtarmen. De klarte å rifte opp tykktarmen med skalpell mens de holdt på. Resultatet var at jeg måtte ligge på intensiv i flere dager. En annen gang fik jeg morfin som jeg ikke tåler og jeg fikk hjertestans. De klarte å redde meg og her er jeg fortsatt. De gjorde en feil. De er mennesker. Men jeg lever fortsatt og det er takket være legene det også.

 

Jeg betaler også selv psykolog pga traumene jeg har med meg fra barndommen. Tenker du at samfunnet skal betale for alt dette? At jeg bør bli en belastning for samfunnet heller enn å klare meg selv?

 

En kokk som lager feil mat 7 av 10 ganger får veldig mye ekstra jobb med å fikse det de gangene han bommer. Det kan jo være at maten er så vanvittig god de gangene han ikke får det rett at han er verdt å ta vare på?

Samme med de andre tingene du nevner.

 

Tenker du at barnevernet skal vente og se et par mnd om de tror barn blir slått av foreldre? Eller voldtatt av foreldre? Vi venter litt og ser om det stemmer, for det kan jo hende det ikke er sant.

 

Eller en politiet får en tlf om husbråk og at en far banker sine barn. De trenger ikke rykke ut, for det kan jo være at det ikke stemmer? Det er en belastning for familien å få politibiler på tomta.

 

Jeg vet om flere familier som burde mistet omsorgen for barna, men barna bor der fortsatt og har det fortsatt ikke bra. Hva tenker du jwg bør gjøre? Vente til barna dør og så si «det er ikke min jobb å finne ut om de har det bra eller ikke»?

 

Anonymous poster hash: 17da3...103

 

Så du foreslår å ha barnevernet og politiet over på det de driver med i USA. Better safe than sorry. Skytt, så tenk. Selvfølgelig. 

Ein er ikkje skyldig til det motsatte er bevist. Og bevisbyrden MÅ ligge på barnevernet.

 

 

Og kva er bra omsorg? Eg kjenner familie som gir ris 1-2 gonger i året. Mens de gjør "alt" for barnet ellers. mtp sport, kosthold, musikk, lære. 

Kjenner familien som gjør fint lite med unga. Unga sitter for det meste på ipad og spiser så å si kun usunt mat. 

 

Ut i fra definisjon, så må den første familien miste omsorg. Unga bør plasserast til den andre familien, sant?

Kva trur du er best for unga, om ikkje annet, helsemessig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se over. De gjør ikke mange og store feil. De får medhold i omtrent alle saker.

 

I tillegg har foreldre som har hatt kontakt med barnevernet større tillit til etaten enn de som ikke har hatt kontakt med dem.

 

Så her må du slutte å spre falske påstander.

 

lol. Å kalle noe for "falsk påstand" noe du ikkje liker er tull. 

 

Eg sprer erfaringer til familier eg kjenner relativt godt. Eg veit korleis unga hadde det og korleis foreldra er. Kjenner til kampen foreldra måtte gjennom. Snakket med unga i etterkant også. Det ser på hele opplevelsen som grusomt. 1.5 års mareritt de måtte gjennom takket vare barnevernet. 

 

Foreldra mishandler unga - de mister f.retten, i noen tilfeller betaler erstatning og må i fengsel.

Barnevernet mishandler unga - null kosekvenser. 

 

Ansvarlig person i barnevernet bør betale erstatning til unga for de grove feil  h*n gjorde, ødelagt barndom og vansker som vil følge unga livet ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

«Så sitter det vel en ny «fosterfamilie» på lur, klar til å ta imot barnet og bruke det som sexleketøy og hjernevaske det.»

«Det er mange innen politiet, barnevern osv osv, som liker små søte barn i 6 års alderen......»

«Faen ta en skulle skutt de psykopatene i barnevernet som gjør slikt.»

https://www.faktisk.no/faktasjekker/l60/nei-noora-6-ble-ikke-hentet-av-barnevernet-fordi-hun-hadde-for-fa-leker

 

Det er ikke rart at enkelte foreldre ikke har omsorg for egne barn når de kan skrive slike kommentarer!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

«Så sitter det vel en ny «fosterfamilie» på lur, klar til å ta imot barnet og bruke det som sexleketøy og hjernevaske det.»

«Det er mange innen politiet, barnevern osv osv, som liker små søte barn i 6 års alderen......»

«Faen ta en skulle skutt de psykopatene i barnevernet som gjør slikt.»

https://www.faktisk.no/faktasjekker/l60/nei-noora-6-ble-ikke-hentet-av-barnevernet-fordi-hun-hadde-for-fa-leker

 

Det er ikke rart at enkelte foreldre ikke har omsorg for egne barn når de kan skrive slike kommentarer!

 

Om det stemmer at Barnevernet tok et barn på et sånt grunnlag vil faktisk ikke være så forundrende. Hvis man for eksempel ser på min sak så ble faren min beskyldt av Barnevernet for å ikke kunne lage middag. Jeg har aldri opplevd en eneste dag hvor det ikke sto gode middager på bordet hjemme hos han. Beskyldninger på sånne nivåer og grunnlag er ikke helt uvanlig. 

 

Det faktisk.no skriver er ingen dokumentasjon for at historien er usann. Jeg savner dokumentasjon på det som blir skrevet. Jeg er helt nøytral til begge versjoner til jeg får se dokumentasjon på at historien stemmer eller ikke stemmer. Dette på grunn av min erfaring med Barnevernet og hva man opplever på begge sider. 

Endret av slagelsedt
Lenke til kommentar

Om det stemmer at Barnevernet tok et barn på et sånt grunnlag vil faktisk ikke være så forundrende. Hvis man for eksempel ser på min sak så ble faren min beskyldt av Barnevernet for å ikke kunne lage middag. Jeg har aldri opplevd en eneste dag hvor det ikke sto gode middager på bordet hjemme hos han. Beskyldninger på sånne nivåer og grunnlag er ikke helt uvanlig.

 

Det faktisk.no skriver er ingen dokumentasjon for at historien er usann. Jeg savner dokumentasjon på det som blir skrevet. Jeg er helt nøytral til begge versjoner til jeg får se dokumentasjon på at historien stemmer eller ikke stemmer. Dette på grunn av min erfaring med Barnevernet og hva man opplever på begge sider.

Jeg har vært inne og lest på hva dere skriver i den gruppen og det stemmer at slike fanatiske ytringer blir ytret! De eier ingen skam og burde blitt ivaretatt av helsepersonell ellef kriminalomsorgen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Årsaker til at bv henter barn ut av hjemmet;

«I 40 prosent av sakene er barnevernets største bekymring mors evnenivå.

– De oppgir at hun har et evnenivå godt under det som er normalt. Det kan dreie seg om omfattende lærevansker og milde til moderate psykiske utviklingshemninger, forteller hun.» https://forskning.no/velferdsstat-barn-og-ungdom-ny/hva-skal-til-for-at-barnevernet-tar-et-nyfodt-barn-fra-mor/290709

 

Dette er ikke overraskende overhodet med tanke på oppførselen til enkelte barnevernsmotstandere!

Lenke til kommentar

Årsaker til at bv henter barn ut av hjemmet;

«I 40 prosent av sakene er barnevernets største bekymring mors evnenivå.

– De oppgir at hun har et evnenivå godt under det som er normalt. Det kan dreie seg om omfattende lærevansker og milde til moderate psykiske utviklingshemninger, forteller hun.» https://forskning.no/velferdsstat-barn-og-ungdom-ny/hva-skal-til-for-at-barnevernet-tar-et-nyfodt-barn-fra-mor/290709

 

Dette er ikke overraskende overhodet med tanke på oppførselen til enkelte barnevernsmotstandere!

Merkelig da at når mor og far tar med seg barnet til en annen stat i sin flukt fra barnevernet, søker asyl og får opphold i den andre staten, ja da kan barnet alikavel bo sammen med sin mor med nedsatt evnenivå såfremt hun kommer hjem til Norge.

Bare for å ta en sak tidligere i tråden.

Var moren uegnet burde ikke det tilbudet dukke opp når det blei satt litt press på barnevernet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig da at når mor og far tar med seg barnet til en annen stat i sin flukt fra barnevernet, søker asyl og får opphold i den andre staten, ja da kan barnet alikavel bo sammen med sin mor med nedsatt evnenivå såfremt hun kommer hjem til Norge.

Bare for å ta en sak tidligere i tråden.

Var moren uegnet burde ikke det tilbudet dukke opp når det blei satt litt press på barnevernet.

Skjønner du hva det vil si å bli ansett som evneveik og hvilke konsekvenser dette kan medføre for omsorgsevnen? Kognitivt svake foreldre er ikke ressurssterke da de ikke innehar det som skal til for å hjelpe egne barn med for eksempel lekser. De har nok med å ta vare på seg selv!

Lenke til kommentar

Skjønner du hva det vil si å bli ansett som evneveik og hvilke konsekvenser dette kan medføre for omsorgsevnen? Kognitivt svake foreldre er ikke ressurssterke da de ikke innehar det som skal til for å hjelpe egne barn med for eksempel lekser. De har nok med å ta vare på seg selv!

Spiller veldig liten rolle om jeg forstår det eller ikke så lenge barnevernet selv ser gjennom fingrene med det eller inrømmer at de tok feil alt etter som du ser saken ved å la et par som flyktet til polen få beholde barnet om paret kom tilbake til Norge igjen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har vært inne og lest på hva dere skriver i den gruppen og det stemmer at slike fanatiske ytringer blir ytret! De eier ingen skam og burde blitt ivaretatt av helsepersonell ellef kriminalomsorgen!

 

Dette var ikke å henvise til dokumentasjon. Mange i denne gruppen, barn/tenåringer, voksne, foreldre, besteforeldre og øvrig familie skriver om sine opplevelser og historier. Det å dokumentere eller skrive eksagt hva de er blitt utsatt for vitner ikke om å måtte bli ivaretatt av offentlig omsorg. Det å ha negative erfaringer betyr ikke at de skal bli behandlet som psykiatriske pasienter eller kriminelle. Selv om du er en barneverntilhenger burde du bruke sunn fornuft og forstå at det finnes barnevernofre som har sine erfaringer. 

Lenke til kommentar

Barn blir ikke hentet av barnevernet da en forelder ikke lager middag hver dag!

 

Dette var en av de falske anklagene som skjedde oss. En av mine foreldre ble beskyldt for å ikke ha evner til å lage middag. Men de møtte seg selv i døren. En sånn beskyldning er banal, men det er ikke uvanlig. Jeg skjønner at du forsvarer Barnevernet på fantasifullt grunnlag. Jeg er en voksen person i dag og har etterhvert erfaring utover min egen sak. Det å hjelpe nåværende barnevernsbarn til å få en bedre hverdag har gitt meg glede og tilfredshet. I meg har de møtt håp om at de også kan få det godt. Og jeg er glad for å kunne ta armen rundt dem og fortelle dem at det vil gå bra. Dessuten er det fint å kunne vise Barnevernet at de får ikke lov til å ødelegge alle de får inn døren. 

Lenke til kommentar

«Så sitter det vel en ny «fosterfamilie» på lur, klar til å ta imot barnet og bruke det som sexleketøy og hjernevaske det.»

«Det er mange innen politiet, barnevern osv osv, som liker små søte barn i 6 års alderen......»

«Faen ta en skulle skutt de psykopatene i barnevernet som gjør slikt.»

https://www.faktisk.no/faktasjekker/l60/nei-noora-6-ble-ikke-hentet-av-barnevernet-fordi-hun-hadde-for-fa-leker

 

Det er ikke rart at enkelte foreldre ikke har omsorg for egne barn når de kan skrive slike kommentarer!

 

De skriver slike kommentarer fordi de har hatt svært negative personlige erfaringer med barnevernet. Prøv å forstå dem istedenfor å demonisere dem.

 

Jeg har også sett det motsatte, F.eks. har jeg sett flere ganger folk påstå at de som kritiserer barnevernet gjør det fordi de ønsker å mishandle barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...