Jump to content
idny

Bremser henger etter bremsebytte

Recommended Posts

Hei

Har bytte skiver og klosser bak på Leaf’en. Glideboltene er tørket godt av og smurt med metallfri smøring som tåler 1315 grader. Brakettene som klossene beveger seg i er rengjort med WD40 og stålbørste og er blanke og fine. Likevel henger bremsene. Jeg kan ta på bremsene uten å brenne meg, men de er veldig varme å ta på. Prøvd å stille brekket litt tilbake for å være sikker på at det ikke subber som en del av "feilsøkingen".

 

Spørsmål 1: Når jeg har tatt av braketten med klossene og skal ha ut eller inn klossene klarer jeg ikke, eller nesten ikke, å få de ut for hånd, spesielt ikke den ene som krever litt kakking med plasthammer for å få klossen inn/ut av braketten. Skal det være SÅ stramt? Eller sitter de rett og slett for godt?

 

Spørsmål 2: Vil lufting av bremsene normalt kunne løse et slik problem?

 

Evt. andre forslag/anbefalinger?

NK skiver/klosser.

 

På forhånd takk!

post-216620-2367563_thumb.jpeg

Share this post


Link to post

Klossene skal gli fint i sporet i klaven. De skal ikke være så løse at de kan "skrangle", men du skal med letthet kunne dra de med hånden. Min erfaring er at det ofte er relatert til for mye skitt og rust på selve klaven, der blikkene er festet.

Share this post


Link to post

Klossene skal sitte relativt løst. Du kan ta en fil eller lignende og file ned den tabben på klossene slik at de beveger seg litt lettere.

 

Sørg for at fettet du bruker på glideboltene ikke er oljebasert/petroleumsbasert. Silikonfett er vanlig å bruke.

 

Ellers er det en klassiker at stempelet kan være fullt av guffe og henger seg opp litt.

Share this post


Link to post

Pleier å banke ut klossene når jeg bytter er normalt det. Renset du de 2 staga (vet ikke hva de heter)? De skal også lett gli inn og ut

 

Det er mulig det har bygd seg opp rust som må pusses vekk

Edited by OPL

Share this post


Link to post

Hvis jeg husker rett fra når jeg skrudde Leaf er håndbremsen på innsiden av skiven med egne klosser, altså i senteret av skiven. Den justeres i et hull gjennom skiven med skrujern.

Share this post


Link to post

Takk for svar, da prøver jeg å ta ut brakettene og rense litt på baksiden av de, og evt. file ned litt hvis nødvendig så de går litt lettere og håper på suksess med det.

Vurderte å file ned tappene på klossene litt, men de er svartlakkert, og var usikker på om det kanskje var dumt å file ned hvis lakken er ment å forhindre rust som gjør at metallet ekspanderer og at klossene slik setter seg. Men er ingen ekspert, mulig det er ok? Evt at det bør lakkes på nytt?

 

Litt usikker på hvilke stag det er snakk om, er vel bare stempel, glidebolter og klosser som glir?

 

Fotbrekk som fungerer som kremt beskriver, at det er to halvsirkler som presses utover mot "trommelen" i midten av skiva med 1x justeringsskrue. Er igjen bra med belegg.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...