Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremser henger etter bremsebytte


idny

Anbefalte innlegg

Hei

Har bytte skiver og klosser bak på Leaf’en. Glideboltene er tørket godt av og smurt med metallfri smøring som tåler 1315 grader. Brakettene som klossene beveger seg i er rengjort med WD40 og stålbørste og er blanke og fine. Likevel henger bremsene. Jeg kan ta på bremsene uten å brenne meg, men de er veldig varme å ta på. Prøvd å stille brekket litt tilbake for å være sikker på at det ikke subber som en del av "feilsøkingen".

 

Spørsmål 1: Når jeg har tatt av braketten med klossene og skal ha ut eller inn klossene klarer jeg ikke, eller nesten ikke, å få de ut for hånd, spesielt ikke den ene som krever litt kakking med plasthammer for å få klossen inn/ut av braketten. Skal det være SÅ stramt? Eller sitter de rett og slett for godt?

 

Spørsmål 2: Vil lufting av bremsene normalt kunne løse et slik problem?

 

Evt. andre forslag/anbefalinger?

NK skiver/klosser.

 

På forhånd takk!

post-216620-2367563_thumb.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klossene skal sitte relativt løst. Du kan ta en fil eller lignende og file ned den tabben på klossene slik at de beveger seg litt lettere.

 

Sørg for at fettet du bruker på glideboltene ikke er oljebasert/petroleumsbasert. Silikonfett er vanlig å bruke.

 

Ellers er det en klassiker at stempelet kan være fullt av guffe og henger seg opp litt.

Lenke til kommentar

Takk for svar, da prøver jeg å ta ut brakettene og rense litt på baksiden av de, og evt. file ned litt hvis nødvendig så de går litt lettere og håper på suksess med det.

Vurderte å file ned tappene på klossene litt, men de er svartlakkert, og var usikker på om det kanskje var dumt å file ned hvis lakken er ment å forhindre rust som gjør at metallet ekspanderer og at klossene slik setter seg. Men er ingen ekspert, mulig det er ok? Evt at det bør lakkes på nytt?

 

Litt usikker på hvilke stag det er snakk om, er vel bare stempel, glidebolter og klosser som glir?

 

Fotbrekk som fungerer som kremt beskriver, at det er to halvsirkler som presses utover mot "trommelen" i midten av skiva med 1x justeringsskrue. Er igjen bra med belegg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...