Gå til innhold

Ansatte med bedre lønn enn daglig leder?


Vivato

Anbefalte innlegg

Jeg er ansatt som daglig leder i et lite interkommunalt foretak på Vestlandet. Inntil nå har jeg vært eneste faste ansatte, men jeg har har hatt en del studenter ansatt som hjelp til ulike prosjekter. 

 

Nå har vi fått god nok økonomi til at vi kan ansette en person til i en fast stilling, og det er her problemet om lønnfastsettelse oppstår. 

 

Siden vi er et interkommunalt foretak, fastsettes lønnen etter hovedtariffavtalen til KS. Jeg fikk stillingen som daglig leder da jeg hadde bare 4 års ansiennitet. Nå har jeg 6. Jeg får minstelønn etter avtalen, dvs. 519 100 kr. I tillegg får jeg et daglig leder-tillegg på 20 000 kr årlig. I alt 539 100 kr. 

 

Personen vi vurderer å ansette er eldre enn meg, og har 16 års ansiennitet. Dette betyr at han skal ha en minstelønn på 603 000 kr. 

 

Jeg sliter litt med å forstå rimeligheten av, at jeg som daglig leder skal ha 64 000 kr mindre om året i lønn enn min kommende kollega, når det er jeg som har ansvaret for bedriften, inkl. personal- og økonomiansvar. I tillegg vil han få fast arbeidstid kl. 8-16, mens jeg ofte må jobbe kvelder og helger. Jeg har tatt dette oppe med styreleder i bedriften, men møter ingen forståelse. Han bare viser til hovedtariffavtalen og sir at sånn er det. 

 

Er dette virkelig vanlig praksis? 

 

En måte å rette opp på dette er selvfølgelig å be om få mer i lønn. Dette tror jeg ikke jeg får styret med på, da økonomien i bedriften ikke er så god. Alternativet er å ansatte en annen person med mindre ansiennitet, men da bryter vi med kvalifikasjonsprinsippet om at den best egnede søker skal ha jobben, for personen vi vil ansette er utvilsomt den best kvalifiserte.    

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

20.000 høres latterlig lavt ut ja. Du har ikke fast arbeidstid, får ikke overtidsbetaling (?), mye mer annsvar, ...

 

Men hvis jobben din er ettertraktet og du ikke finner noen bedre jobb så trenger ikke styret å gjøre noe. Da vet de at du antagelig ikke slutter og at de får tak i en ny ved behov.

 

Jeg vet selvsagt ikke om det er slik, men det er ikke gitt at du klarer å få mer selv om du fortjener mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobben min er nok ganske ettertraktet, så styret finner helt sikkert en ny hvis jeg slutter. Er fult klar over at 20 000 er lavt for slikt ansvar, og inn imellom tenker jeg at det hadde vært bedre å slutte og få en vanlig jobb. Jobbing 8-16 og 20 000 mindre i lønn om året. Det betyr ingenting sammenliknet med det ansvar man slipper og tiden man sparer. Men samtidig liker jeg jobben veldig godt. 

 

Det hører med til historien at da jeg begynte i jobben var bedriften nyoppstartet og økonomien var ganske usikker. Jeg jobbet derfor første året med en årslønn som var under minstelønnen. I løpet av de 2 siste årene er økonomien blitt bedre, så jeg har også fått hevet lønnen, men jeg vet at jeg fortsatt ligger ca. 40 000 under personer med tilsvarende stillinger som kan sammenliknes. Så godt betalt er jeg nok ikke. Derfor blir misnøyen nok også ennå større hvis det kommer en ny ansatt med mye bedre lønn og mye mindre ansvar. Her blir min rettferdighetssans virkelig utfordret. 

Lenke til kommentar

Så godt betalt er jeg nok ikke. Derfor blir misnøyen nok også ennå større hvis det kommer en ny ansatt med mye bedre lønn og mye mindre ansvar. Her blir min rettferdighetssans virkelig utfordret. 

 

Han hadde betydelig høyere ansiennitet, så kanskje dermed også høyere kompetanse?  Da er det vel rettferdig nok at han får mer.  Jeg tror du tar litt feil av hvilken sans der blir utfordret.  På meg høres det veldig ut som det handler om misunnelse.  Den norske mentaliteten om å interessere seg så mye for hva naboen og andre tjener er usunn og fører ikke noe godt med seg.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Han hadde betydelig høyere ansiennitet, så kanskje dermed også høyere kompetanse?  Da er det vel rettferdig nok at han får mer.  Jeg tror du tar litt feil av hvilken sans der blir utfordret.  På meg høres det veldig ut som det handler om misunnelse.  Den norske mentaliteten om å interessere seg så mye for hva naboen og andre tjener er usunn og fører ikke noe godt med seg.  

 

Om høy kompetanse følger med høy ansiennitet kan det vel noen gange stilles spørsmålstegn ved. Jeg har jobbet med personer med høy ansiennitet, men som ikke akkurat var oppdatert på fagfeltet og som ikke hadde it-kunnskaper. Da kan du ha nok så høy kompetanse, men hvis ikke du klarer å skrive ut et dokument, hva nytte gjør det da? For ikke å tale om manglende arbeidslyst. Det yngre folk kanskje mangler på kompetanse tar de igjen på effektivitet og gå på mot. Men dette blir vel en hel annen diskusjon. 

 

Jeg er opptatt av å få en rettferdig lønn for den jobben jeg gjør. Det handler ikke om misunnelse i det hele tatt. Dilemmaet her handler om at det er meg som har alt ansvaret og må jobbe både kveld og helg. Det handler ikke om at jeg er misunnelig på ham som skal ansettes. Han har helt sikkert god kompetanse og han gjør seg sikkert fortjent til den lønn han får. Spørsmålet er vel mer om det en rettferdig lønn jeg får i forhold til det.   

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se av KS-avtalen skal din lønn forhandles lokalt, ikke bestemmes av tariff?

 

Det stemmer. Lønnen min blir forhandlet lokalt. Men de lønnsforhandlinger vi har hatt, har begge endt med at styret har lagt seg på minstelønnssatsene fra kapittel 4, med den begrunnelse at det ikke er økonomi i bedriften til høyere lønn.  

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel mer om det en rettferdig lønn jeg får i forhold til det.   

 

Spørsmålet er da hvorfor din tilfredshet over egen lønn er avhengig av hva andre får i lønn?  Som jeg har lest det ble du først misfornøyd da du fant ut at ny person ser ut til å kunne få mer og først da ble din egen lønn er problem for deg.  Jeg vet ikke om lønnen din er høy eller lav; jeg reagerer bare på at folk interesserer seg alt for mye om hva han andre tjener ifht om de er fornøyd med egen lønn.  På den måten blir man aldri fornøyd for der er altid noen som tjener mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er ingen grunn til at du dkal sitte fast med tarifflønna sine minimumsbestemmelsar pluss 20 000 kr i året. Her burde det være grunnlag for ei vesentleg lønnsauke.

 

Når det er sagt, så er det ikkje nødvendigvis slik at leiaren uansett skal ha meir lønn, det kjem sjølvsagt ann på dei lokale forholda.

Ein administrativ leiar med bachelorgrad snal ikkje nødvendigvis ha høgare lønn om ein leiarhjernekirurgar og ikkje reinhaldarar.

Men om du er leiar for personar med tilsvarande kompetanse så burde det være ei relativt kurrant å kreve at du som har nok erfaring til å være leiar skal ha minst same lønn som den nyansatte pluss leiartillegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

To ting:

 

1. Ja, lønnen din høres noe lavt ut. Men hvis du ikke kan forhandle høyere lønn, ville jeg begynt å lete andre steder. Da merker man fort også om man har markedslønn, eller ikke.

2. Ja, det er ikke uvanlig at andre folk i organisasjonen tjener mer enn lederne sine. Det skjer i små og store organisasjoner (eks DnB, der det aldri er Bjerke som tjener mest)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er da hvorfor din tilfredshet over egen lønn er avhengig av hva andre får i lønn?  Som jeg har lest det ble du først misfornøyd da du fant ut at ny person ser ut til å kunne få mer og først da ble din egen lønn er problem for deg.  Jeg vet ikke om lønnen din er høy eller lav; jeg reagerer bare på at folk interesserer seg alt for mye om hva han andre tjener ifht om de er fornøyd med egen lønn.  På den måten blir man aldri fornøyd for der er altid noen som tjener mer.

Lønn er jo et tall på hva du er verdt der ute i markedet. Hva andre i lignende stillinger tjener er jo svært relevant. Det handler ikke om å sammenligne seg for å tjene mer enn andre, men det handler om et tall på hva din arbeidskraft er verdt. Kan man gå rett over gaten og få høyere lønn (eller sagt med andre ord, hvis noen andre i tilsvarende stilling har høyere lønn), så kan det være en god grunn til å forhandle på lønn.

Lenke til kommentar

Jeg er opptatt av å få en rettferdig lønn for den jobben jeg gjør. Det handler ikke om misunnelse i det hele tatt. Dilemmaet her handler om at det er meg som har alt ansvaret og må jobbe både kveld og helg. Det handler ikke om at jeg er misunnelig på ham som skal ansettes. Han har helt sikkert god kompetanse og han gjør seg sikkert fortjent til den lønn han får. Spørsmålet er vel mer om det en rettferdig lønn jeg får i forhold til det.   

 

 

Du bruker feil sammenligningsgrunnlag. Med mindre du kan tre inn i vedkommendes stilling og gjøre jobben hans bedre enn ham skal du heller ikke ha bedre lønn enn ham på det grunnlaget du her fremstiller.

 

Mer relevant er det for deg å sammenligne din lønn med andre ledere i tilsvarende stillinger og med tilsvarende arbeidsoppgaver og -mengde som deg. Da vil du finne ut hvor du ligger an – å sammenligne seg selv med helt andre typer stillinger er meningsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bruker feil sammenligningsgrunnlag. Med mindre du kan tre inn i vedkommendes stilling og gjøre jobben hans bedre enn ham skal du heller ikke ha bedre lønn enn ham på det grunnlaget du her fremstiller.

 

Mer relevant er det for deg å sammenligne din lønn med andre ledere i tilsvarende stillinger og med tilsvarende arbeidsoppgaver og -mengde som deg. Da vil du finne ut hvor du ligger an – å sammenligne seg selv med helt andre typer stillinger er meningsløst.

Veeel, det er ikke så enkelt å finne helt nøyaktig like stillinger. Dette er jo en liten bedrift (kun en fast ansatt frem til nå), så det er jo nærliggende å tro at arbeidsoppgavene ikke er totalt ulike. Jeg vil derfor påstå at det ikke er meningsløst å sammenligne seg med denne nyansatte. Dersom man er to stk i en bedrift og sjefen tjener minst så forstår jeg at man stiller spørsmål. Det er dog ikke noen automatikk i at en daglig leder skal tjene mer, men det bør være en automatikk at en daglig leder blir kompensert for det ekstra ansvaret han tar. 

Lenke til kommentar

Veeel, det er ikke så enkelt å finne helt nøyaktig like stillinger. Dette er jo en liten bedrift (kun en fast ansatt frem til nå), så det er jo nærliggende å tro at arbeidsoppgavene ikke er totalt ulike. Jeg vil derfor påstå at det ikke er meningsløst å sammenligne seg med denne nyansatte. Dersom man er to stk i en bedrift og sjefen tjener minst så forstår jeg at man stiller spørsmål. Det er dog ikke noen automatikk i at en daglig leder skal tjene mer, men det bør være en automatikk at en daglig leder blir kompensert for det ekstra ansvaret han tar. 

 

 

Ja, i små bedrifter er det jo gjerne slik at daglig leder bare er en av "gutta på gølvet" som også håndterer daglig drift. Da gir det mening å sammeligne, men allikevel vil man som ungstut fort bli utkonkurrert av folk med flere tiår ansennitet – det er bare sånn det fungerer.

Lenke til kommentar

Om bedriften din har behov for den fagkunnskapen den nye kommer med og det i tillegg er et ettertraktet fagfelt som markedet betaler godt for, så må også din bedrift betale noe ekstra om man ikke vil sitte igjen med de dårligste jobbsøkerne. Så sammenlign hans lønn med markedslønna, ikke din. Såfremt dere har klart ulike arbeidsoppgaver.

Din lønnsforhandling bør du ikke sammenligne med den nyansattes. Er du misfornøyd med forhandlingsmuligheter, si opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for alle svarene. Det har helt klart gitt noe å tenke over. 

 

Den nyansatte har ingen spesial-kompetanse, og det er ikke noe ettertraktet fagfelt, så han vil fortsatt få minstelønn på 603 000 kr.

 

Som det også var sagt i et tidligere svar, er jobbene ikke så veldig ulike i en liten bedrift. Vi blir begge og jobbe med prosjekter innen samme fagfelt, og bortsett fra den delen av jobben min som går på økonomi og ledelse, kunne vi ha byttet jobber. Den eneste grunnen til at vi må ha en ny mann, er at jeg ikke rekker alt selv, men jeg kunne lett ha gjort det selv.  

 

Hadde han kommet med en kompetanse vi ikke har i dag, hadde saken vært en annen. Da hadde det vært lettere å sammenlikne med markedsverdien for den kompetansen. Og da hadde jeg skjønt at vi måtte betale det det koster for å få tak i den kompetansen.

 

Andre i liknende stillinger tjener 40 000-100 000 mer om året enn det jeg får, men de har også mer ansiennitet. Som sagt i første innlegg var jeg ganske ung da jeg fikk stillingen, og selv om vi gjør nøyaktig samme jobb, vil ansienniteten alltid gjøre at de får mer i lønn for samme jobben.    

 

Det høres ut som om at jeg bare må akseptere at sånn er det - eller vurdere å finne meg en annen jobb med bedre lønn. 

Lenke til kommentar

I større bedrifter løses dette normalt ved lønnsforhandlinger, men det spørs vel om du kommer så langt med det her når du får 20.000 ekstra for en "lederjobb" der du kun har en ansatt. Hvor mye av en leder blir du egentlig i en slik jobb? Det høres vel mer ut som dere har omtrent de samme arbeidsoppgavene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...