Gå til innhold

KOMMENTAR: Microsoft vil bli spillenes Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange som kjøper vinyl og blu ray her, ser jeg. ;)

 

Selvsagt er streaming framtiden for AAA-spill. Alle som sier noe annet vet ikke hva de snakker om. Det er ingen av dere som bryr dere om "dårlig" kvalitet på lyd og bilde når dere ser film eller hører på musikk. Dere er fornøyd så lenge det er "godt nok", og så lenge det er billig nok. Hadde dere ment noe annet hadde dere alle sittet med dyre PCer.

 

Spillbevaring for konsolleksklusive AAA-spill er forøvrig allerede et problem i dag pga "alltid online-DRM" i en eller annen form, og fordi konsollen ikke kommer til å vare evig.

 

Tror allikevel ikke indie-utviklerne kommer til å lide som artikkelforfatteren frykter. Indie-spill har fordelen av at de kommer ut på en åpen platform (PC), og at indie-spillere er mer kvalitetsbevisste enn konsollspillere. Dessuten er det i dette segmentet man finner de som er mest opptatt av å eie spill, og mest opptatt av DRM-frie løsninger.

 

De beste indie-spillene selger i bøtter og spann mens Gamer lager sin 100. artikkel om Red Dead Redemption 2. Se bare på kanskje årets beste spill, RimWorld. Steamspy sier at det har solgt mellom 1 og 2 millioner kopier, men får ikke et pip av oppmerksomhet verken hos pressen eller mainstream-spillere til tross for helt sinnsyke anmeldelser av spillerne.

 

Den største fienden til indie-utviklere er seg selv, fordi det kommer så mange bra indiespill hele tiden (som heller ikke får oppmerksomthet i spillpressen såklart), at det er bare 9/10-spillene som folk har tid til å spille. 7/10-spillene og til og med mange av 8/10-spillene blir helt oversett fordi vi rett og slett ikke har tid til å spille dem. Om det er Gamer.no, Microsoft, Spotify, Facebook eller noe annet, som overser disse spillene kommer ikke til å spille noen rolle, fordi de allerede blir oversett i disse kanalene i dag, uten at det begrenser den potensielle populariteten til disse spillene.

Lenke til kommentar

Mange som kjøper vinyl og blu ray her, ser jeg. ;)

 

Selvsagt er streaming framtiden for AAA-spill. Alle som sier noe annet vet ikke hva de snakker om. Det er ingen av dere som bryr dere om "dårlig" kvalitet på lyd og bilde når dere ser film eller hører på musikk. Dere er fornøyd så lenge det er "godt nok", og så lenge det er billig nok. Hadde dere ment noe annet hadde dere alle sittet med dyre PCer.

 

Spillbevaring for konsolleksklusive AAA-spill er forøvrig allerede et problem i dag pga "alltid online-DRM" i en eller annen form, og fordi konsollen ikke kommer til å vare evig.

 

Tror allikevel ikke indie-utviklerne kommer til å lide som artikkelforfatteren frykter. Indie-spill har fordelen av at de kommer ut på en åpen platform (PC), og at indie-spillere er mer kvalitetsbevisste enn konsollspillere. Dessuten er det i dette segmentet man finner de som er mest opptatt av å eie spill, og mest opptatt av DRM-frie løsninger.

 

De beste indie-spillene selger i bøtter og spann mens Gamer lager sin 100. artikkel om Red Dead Redemption 2. Se bare på kanskje årets beste spill, RimWorld. Steamspy sier at det har solgt mellom 1 og 2 millioner kopier, men får ikke et pip av oppmerksomhet verken hos pressen eller mainstream-spillere til tross for helt sinnsyke anmeldelser av spillerne.

 

Den største fienden til indie-utviklere er seg selv, fordi det kommer så mange bra indiespill hele tiden (som heller ikke får oppmerksomthet i spillpressen såklart), at det er bare 9/10-spillene som folk har tid til å spille. 7/10-spillene og til og med mange av 8/10-spillene blir helt oversett fordi vi rett og slett ikke har tid til å spille dem. Om det er Gamer.no, Microsoft, Spotify, Facebook eller noe annet, som overser disse spillene kommer ikke til å spille noen rolle, fordi de allerede blir oversett i disse kanalene i dag, uten at det begrenser den potensielle populariteten til disse spillene.

 

Enig med deg i at det bare trenger å være godt nok.

Problemet er å få strømming til å virke godt nok, da hovedsakelig med tanke på latency.

Strømming er enklere for spill der rask reaksjon ikke er så viktig. Mye vanskeligere i et skytespill.

Er også mange som har råtten internet linje og vil fortsatt ha det i 2025.

Ja strømming vil være et mer relevant alternativ i fremtiden men at det vil ta over for konsoller i nær fremtid er meget lite realistisk.

Kort sagt om MS dropper neste generasjon og heller satser kun på strømming vil det floppe totalt.

Kan vanskelig se det funke for generasjonen etter det heller

 

Mer abonnent tjenester ala den MS allerede har tror jeg på den andre siden er sannsynlig.

Også at Xbox og pc spill smelter mer sammen.

Lenke til kommentar

Du vil bry deg det sekundet du finner ut at teknologi ikke vil bryte lysets hastighet. Du vil også bry deg når du merker at selv et par sekunder uten Internett vil ødelegge hele spillet for deg.

 

Trenger ikke å bryte lysets hastighet. Det raser avgårde fort nok. Og hvor mye blir rett og slett holdt tilbake for å tjene inn på eksisterende løsninger/teknologi. Om situasjoner med brutt forbindelse oppstår så stopper spillet også opp. Akkurat som når en ser en film. Så det vil ikke ødelegge hele spillet. Det vil være irriterende når det oppstår helt klart.

 

Men nå er dette ikke noe som vil ta over for noe som jeg skriver men bli et alternativ i en stadig mer digital hverdag. Og passende når en ser hvor populær Nintendo Switch er pga sin stasjonære og portable løsning. Og ikke minst nå som 5G nettet sakte men sikkert starter opp her i Norge. Snart kan vi spille over alt enten offline eller online via streaming uten problem i store deler av Norge. 

Lenke til kommentar

 

Personlig så bryr jeg meg ikke om spillene jeg vil spille startes opp ifra en konsoll, smart TV eller en brødrister. Sålenge spill opplevelsen er like god som den ville vært om det var en dedikert konsoll. Det er nok noe vi skal se lenge etter enda. Så for min del vil det bli å kjøpe dem nye konsollene i 2020. Hva som skjer rundt 2026 når neste generasjon kommer....det gjenstår å se.

 

Men det skal bli interessant å få tilgang til hele det digitale biblioteket en har på Xbox på flere forskjellige enheter. Akkurat som med Nintendo Switch så kan jeg enkelt se for meg å spille endel spill på andre enheter.

Du vil bry deg det sekundet du finner ut at teknologi ikke vil bryte lysets hastighet. Du vil også bry deg når du merker at selv et par sekunder uten Internett vil ødelegge hele spillet for deg.

I 1999 drømte vi om å kunne laste ned en mp3 fil på bare noen minutter. Da sa folk det samme som deg nå. Selvfølgelig kommer spillstreaming og når det først kommer en stabil tjeneste så er det nok iver og ut med installasjonene som vi kjenner dem. Kommer sikkert til å være noen som har en eller form for museumsfaktor og kan installeres på en eller annen ting, men tror mer det blir caching du kan velge selv i tilfelle du skal en plass med dårlig nett.

Lenke til kommentar

Eg trur også at dette er for tidleg no, men det å streame spel er heilt klart framtida når ein kjem seg over lagg problematikken.

 

Ja ein vil ikkje få maksimal ytelse med streaming, men mange vil få ei spelopplevelse i mykje hlgsre oppløysning og detaljgrad enn dei kunne fått ved å kjøpe hardware for ein liten formue.

Det vil alltid finnes puristar som gjerne brukar fleire månedslønner på eit hifi-anlegg av høgaste kvalitet, men folk flest betalar 99 kr i månaden for Spotify som dei speler av på ein lydplanke til 999 kr.

 

Fordelane med å sleppe lastetid og nedlastningstid og få spele tunge spel rett på TV'en for kun prisen av ein kontrollar og ei månedsavgift, vil være mykje større enn å måtte investere mykje pengar i ein konsol og betale over 500 kr per spel som folk flest uansett ikkje spelar meir enn nokre timar kvar måned.

Lenke til kommentar

Positivt til en digital spill er ikke en fysisk spille samler .men har flere 100 digitale x360 og Xbox one spill på USB HDD.

Tar 0 plass og tar 0 tid med å dra til en fysisk butikk eller ta av hylle plass.

Foretrekker Digitalt men er det en god deal på et fysisk spill blir det kjøpt men aldri beholdt.

Lenke til kommentar

Stund siden jeg har prøvd GeForce NOW. Tok å installerte det igjen nå og prøvde. Det er blitt enda bedre siden sist jeg prøvde. Og det selv via Wifi som jeg bruker på PC'n.

 

:w00t:

 

Tok opp en liten snut. Her er Shadow of Mordor på Ultra.

 

https://www.youtube.com/watch?v=Y8S5fY-Huks

Greit nok, men hvorfor slå seg til ro med dette når et nedlastet spill ser minst like bra ut? Da slipper man samtidig å ha hengende over seg at et par sekunder uten nett vil tilsvare det samme som et strømbrudd gjør i dag.

Lenke til kommentar

Greit nok, men hvorfor slå seg til ro med dette når et nedlastet spill ser minst like bra ut? Da slipper man samtidig å ha hengende over seg at et par sekunder uten nett vil tilsvare det samme som et strømbrudd gjør i dag.

Prisen. Etter planen koster vil denne strømmetenesta koste ca 10 kr per time.

 

Økonomisk sett så må du spele minst 50 timar før det lønner seg å kjøpe spelet, og i tillegg kjem investeringskostnaden ved å kjøpe nødvendig hardware.

 

Å betale mykje meir for å at spelet ser litt betre ut dersom du har investert nok i hardware, og ein liten risiko for å måtte laste ein autosave av og til vil være ein liten ulempe totalt sett.

 

Streaming vil enkelt og greit være mykje meir økonomisk og alt du treng er nokre 10 kroningar for å få spele. Og gjer du eit bomkjøp så kan du slutte å spele spelet etter ein time og kun tape 10 kr.

Kjøper du eit fysisk spel så får du ikkje bytte spelet og må ty til bruktsalg for å dekke tapet.

Lenke til kommentar

Greit nok, men hvorfor slå seg til ro med dette når et nedlastet spill ser minst like bra ut? Da slipper man samtidig å ha hengende over seg at et par sekunder uten nett vil tilsvare det samme som et strømbrudd gjør i dag.

 

Du behøver ikke det? Men etterhvert så vil du og andre få et valg. En ny måte å introdusere alt ifra dem nyeste AAA spillene til dem beste Indie spillene uten å eie en konsoll eller PC. Alt du trenger er en eller anen enhet med en skjerm.

 

Du kan jo tenke deg hvor mange potensielle nye kunder fks Xbox kan få om dem får ordnet slik at deres Xbox streaming app er ferdig installert på nye Samsung TV'r. Jeg nevner Samsung pga Xbox samarbeider endel med dem og ville vært et logisk valg. Sleng med en kontroller og 1mnd GamePass og terskelen for å prøve tjenesten blir veldig lav. Og sjansen er at abonnementet vil fortsette.

Lenke til kommentar

Fysiske spillmedier i form av pc, konsoller osv vil dominere markedet i lang tid framover. Streame-spilling blir i beste fall eit nisjeprodukt for lite krevande spill.

Spiller ingen rolle hvor krevende spillet er, mer relevant for krevende spill som ikke påvirkes så mye av lag.

 

For mindre krevende spill kunne du brukt mobilen som konsoll, ikke mobilspill men en den er en konsoll som viser spillet på tv mens du sitter med en kontroller. Nei det vil ikke skje pga mobil bransjen som forlanger en cut i alt, mye billigere å lage en billig konsol. 

Lenke til kommentar

Du behøver ikke det? Men etterhvert så vil du og andre få et valg. En ny måte å introdusere alt ifra dem nyeste AAA spillene til dem beste Indie spillene uten å eie en konsoll eller PC. Alt du trenger er en eller anen enhet med en skjerm.

 

Du kan jo tenke deg hvor mange potensielle nye kunder fks Xbox kan få om dem får ordnet slik at deres Xbox streaming app er ferdig installert på nye Samsung TV'r. Jeg nevner Samsung pga Xbox samarbeider endel med dem og ville vært et logisk valg. Sleng med en kontroller og 1mnd GamePass og terskelen for å prøve tjenesten blir veldig lav. Og sjansen er at abonnementet vil fortsette.

 

Ok her har du killer app, dette er ikke for gamers dette er for folk som spiller mobilspill maksimum. 

VIs dem lyset og du får masse kunder 

Lenke til kommentar

For presisjonsspill vil no streamin aldri kunne ta over, det vil nok bestandig være for mye lag.

 

Et morsomt ekselpel vil være battletoads for nes. Det er vissnok umulig å runde på en morderne tv fordi det er for stor forsinkelse i forhold til en gammel tv. Problemene med lag vil nok være stærre på streaming, selv om 10 år, trur jeg.

Lenke til kommentar

For presisjonsspill vil no streamin aldri kunne ta over, det vil nok bestandig være for mye lag.

 

Et morsomt ekselpel vil være battletoads for nes. Det er vissnok umulig å runde på en morderne tv fordi det er for stor forsinkelse i forhold til en gammel tv. Problemene med lag vil nok være stærre på streaming, selv om 10 år, trur jeg.

Aldri er veldig veldig lenge! Litt av en påstand, med andre ord :-P

 

Delay i streaming kommer i dag av dårlig nett. Vi må komprimere frames (og dekomprimere) så de ikke er for store ifht båndbredden, og det tar typisk oppunder 10ms totalt. På toppen av det kommer nettverkslaggen.

 

Så se for deg en linje som kan overføre bildene uten komprimering. Da sparer vi de 10 millisekundene, og står igjen med kun nettverkslag (og framesynching da, men det bruker man jo ofte uansett i en eller annen form). Så la oss si at det finnes servere innenfor en radius på 15 mil for de aller fleste. Da er teoretisk minimums latency på ca 1 ms. Er linja på 10 Gbit tar en frame under 5 ms å overføre. Tver til sammenligning legger ofte på 20-50 ms latency...

 

Det handler bare om teknologi.

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...