Gå til innhold

KOMMENTAR: Microsoft vil bli spillenes Netflix


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjenester som GamePass og streaming er helt klart fremtiden. Men vi er mange år unna at streaming vil ta over for noe. Både pga teknologien som er vist så langt ikke er like bra som å spille et spill lokalt. Men også pga infrastruktur.

 

Men hjulene er igang. GamePass er fantastisk og det blir bare bedre. Hadde tenkt å kjøpe Battlefield 5 og Anthem. Men ser ikke noe poeng i å gjøre det når jeg isteden kan abonnere til EA sin tjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemme har jeg 150mb linje, likevel opplever jeg lag på Netflix.. Dvs linjene er altfor ustabile. Gamepass syns jeg er ok fra forbrukerens side. Last ned spilla og spill lokalt.

Er ikke helt for tanken på å streame spill. (laste ned ok men ikke streame)

I USA er det allerede flere operatører som opererer med maks nedlastingsmengde - slik mobile leverandører gjør her i Norge. Skal ikke se bort i fra at vi på sikt må betale for ikke bare hastighet, men også mengde data vi laster ned. Da kan streaming og nedlasting av spill bli kjempedyrt! Hvem skal betale ekstraregninga di om utvikler må skrive om litt kode pga bugs og feil og du må laste ned 100gb ekstra? Som kanskje kommer til å koste deg 50 kroner?... Nei, mye usikkerhet rundt hvilke gribber og hvordan de ønsker å fylle lommeboka til at jeg foreløpig ønsker streaming velkommen som eneste løsning..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tjenester som GamePass og streaming er helt klart fremtiden. Men vi er mange år unna at streaming vil ta over for noe. Både pga teknologien som er vist så langt ikke er like bra som å spille et spill lokalt. Men også pga infrastruktur.

 

Men hjulene er igang. GamePass er fantastisk og det blir bare bedre. Hadde tenkt å kjøpe Battlefield 5 og Anthem. Men ser ikke noe poeng i å gjøre det når jeg isteden kan abonnere til EA sin tjeneste.

 

Streaming vil ikke ta over en dritt. Selv Phil Spencer har sagt at streaming vil bli et greit alternativ, men at den tradisjonelle måten sannsynligvis alltid blir å være den man foretrekker. 

 

Dessuten fungerer det dårlig. Selv innenfor husets fire vegger merker jeg forsinkelse, uavhengig om jeg benytter meg av 5 Ghz trådløst nettverk, eller et kablet nettverk med high-end router til 3000 kr. Om det kommer en dag der dette faktisk fungerer vil nettet vårt være så raskt at man vil kunne laste ned de fleste spill på bare noen sekunder, så da trenger man ihvertfall ikke streaming som leveringsmetode. 

 

In a recent interview Phil Spencer was asked:

 

"Do you think the time is near where consoles will simply disappear at one point, and we will use screens only to run games from remote servers?"

 

Phil Spencer answered:

 

No. There are certain scenarios where a stream game is the best answer. On a console the best scenario for you is to download that game and play. If you are on a PC that`s capable of download and play that game, download and play that game. Not all devices are capable of playing the most demanding games that we see here on the show, so streaming is an option in those scenario, and there are some scenarios of like instant start and trials where maybe streaming on a device might be interesting, but I think for years and years the best way to play a game will be to download that game and play it. The same thing on PC. I think streaming is something that is further out in terms of it becoming a really mass marked where everybody`s doing it, and even way further out before it`s the best way to play that game, if it ever is.

 

It`s about giving you a choice as a player, not about replacing what you do today.

 

The entire interview can be found here:

 

https://www.youtube.com/watch?v=Z5y0OvZgcIs

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Spillenes Netflix og med Microsoft?

Nei takk sier jeg også, er det noen jeg vet ikke kan å lage skikkelige spill så er det Microsoft.

De gangene noe bra har kommet ut med MS navnet på, så har det vist seg at Microsoft bare kjøpte og satte sitt merke på esken / coveret.

 

Ellers har ikke MS laget noe bra, men de har gode intensjoner i motsettning til EA så de har ett lite fortrinn.

Lenke til kommentar

Streaming vil ikke ta over en dritt. Selv Phil Spencer har sagt at streaming vil bli et greit alternativ, men at den tradisjonelle måten sannsynligvis alltid blir å være den man foretrekker. 

 

Dessuten fungerer det dårlig. Selv innenfor husets fire vegger merker jeg forsinkelse, uavhengig om jeg benytter meg av 5 Ghz trådløst nettverk, eller et kablet nettverk med high-end router til 3000 kr. Om det kommer en dag der dette faktisk fungerer vil nettet vårt være så raskt at man vil kunne laste ned de fleste spill på bare noen sekunder, så da trenger man ihvertfall ikke streaming som leveringsmetode. 

 

I 2020 når dem neste konsollene kommer og dem nærmeste årene helt klart nei til at streaming vil ta over. Men teknologien stopper ikke. Den raser avgårde både på hardware og software. Hvilke muligheter som finnes om 5-10 år kan virke helt uoppnåelig idag. Bare tenk på hva som har skjedd dem siste 10 årene og hvor fort utviklingen nå går. 

 

Har sett på Google sin løsning og den er helt klart ikke et alternativ til å erstatte tradisjonell spilling. Selv for dem med kort avstand til servere og linje til å takle det.

 

Men det kommer til å bli et alternativ for mange. Det er det ingen tvil om.

 

Det som kommer nok til å skje i voldsomt tempo fremover er abonnements tjenester på spill. Med fysiske spill nesten bortkasta å trykke opp da spill utvikling idag er såpass annerledes og med store filer som må lastes så er digitalt ikke overraskende noe utviklere/utgivere vil lene seg bare mer å mer på. 

 

Og hvor abonnements tjenester vil sloss om spillerne. Det blir veldig spennende å se hvordan det her utvikler seg. Jeg stor koser meg med GamePass og kan bare tenke meg hvordan utvalget vil bli om et par år. Tviler folk kommer til å gå "tom" for spill å spille lengre for å si det slik....

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Ja takk til digitale nedlastinger, nei takk til strømming. Fysiske utgaver av spill har kun livets rett gjennom spesialversjoner som inkluderer annet fysisk innhold, du må jo stort sett uansett installere det og oppdatere det på nett. I tillegg er det ufattelig irriterende å måtte ha i disken for å kunne spille

Lenke til kommentar

Personlig så bryr jeg meg ikke om spillene jeg vil spille startes opp ifra en konsoll, smart TV eller en brødrister. Sålenge spill opplevelsen er like god som den ville vært om det var en dedikert konsoll. Det er nok noe vi skal se lenge etter enda. Så for min del vil det bli å kjøpe dem nye konsollene i 2020. Hva som skjer rundt 2026 når neste generasjon kommer....det gjenstår å se.

 

Men det skal bli interessant å få tilgang til hele det digitale biblioteket en har på Xbox på flere forskjellige enheter. Akkurat som med Nintendo Switch så kan jeg enkelt se for meg å spille endel spill på andre enheter. 

Lenke til kommentar

Dette tror jeg handler om å fange markedet tidlig, ikke at Microsoft mener teknologien er klar for å erstatte lokale plattformer akkurat nå. Er man tidlig ute og får en dominerende markedsposisjon i de nye bruksmønstrene, kan det være ekstremt lukrativt. Se på Steam feks. Det er svært gunstig å være den som former nye bruksmønstre.

 

Hva bekymringer om latency angår, så bør dere ikke tenke så mye over hva som er mulig i dag. Tenk heller på hva som er mulig om 10 år. Er ingen fysiske begrensninger som står i veien her, så dette handler kun om teknologi.

Lenke til kommentar

Streaming av spill er foreløpig en ikke-sak. Det vil komme, men på ingen måte erstatte eksisterende løsninger i overskuelig fremtid.

 

Netflixmodellen er jeg derimot mer bekymret over. Jeg mener at en overgang til en abonnementstjeneste for spill vil være en katastrofe. Det er rett og slett ikke nok inntekter i en slik tjeneste til at spillene vil tjene nok penger og det vil medføre at alle spill vil inneholde drakoniske mikrotransaksjonselementer.

Lenke til kommentar

Personlig så bryr jeg meg ikke om spillene jeg vil spille startes opp ifra en konsoll, smart TV eller en brødrister. Sålenge spill opplevelsen er like god som den ville vært om det var en dedikert konsoll. Det er nok noe vi skal se lenge etter enda. Så for min del vil det bli å kjøpe dem nye konsollene i 2020. Hva som skjer rundt 2026 når neste generasjon kommer....det gjenstår å se.

 

Men det skal bli interessant å få tilgang til hele det digitale biblioteket en har på Xbox på flere forskjellige enheter. Akkurat som med Nintendo Switch så kan jeg enkelt se for meg å spille endel spill på andre enheter.

Du vil bry deg det sekundet du finner ut at teknologi ikke vil bryte lysets hastighet. Du vil også bry deg når du merker at selv et par sekunder uten Internett vil ødelegge hele spillet for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...