Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brukthandelbevilling, vandel og bilsalg


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har fått svar at politiet opprettholder avslagen og har sendt det videre til politidirektoratet for behandling.

 

Bakgrunnen er:

 

'Det vises til at formålet bak brukthandelbevilling er å forebygge omsetning av stjålne og ulovlig mottatte gjenstander og å lette politiets samarbeid med å oppspore slike gjenstander. Hensynet til samfunnet og å forhindre omsetning av stjålne varer og tjenester må derfor veie tyngre enn den enkeltes ønske og behov for brukthandelbevilling.

 

På bakgrunn av straffbare handlingens karakter, grivhet og omfang legger politiet til grunn at det bør gå 5 år fra forholdet fant sted til en ny søknad kan innvilges'

 

Skyter de ikke seg selv i beinet..? Jeg har jo aldri vært involvert i noe som helst helerirelatert. Hvordan man skal omsette stjålne biler profesjonelt og lovlig gjennom et AS er også et spørsmål. Da hadde jeg jo ikke søkt om bevilling. Det er jo praktisk talt umulig mtp registrering osv.

 

Anonymous poster hash: b3298...b3f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan man skal omsette stjålne biler profesjonelt og lovlig gjennom et AS er også et spørsmål. Da hadde jeg jo ikke søkt om bevilling. Det er jo praktisk talt umulig mtp registrering osv.

 

Anonymous poster hash: b3298...b3f

 

Akkurat dette har vell vært forklart i tråden tidlegare? Sjølv om forklaringa ikkje har vært veldig nøyaktig.

 

Det vil være veldig lett å kvitvaske pengar frå illegal aktivitet gjennom eit bruktbilselskap ved å f.eks. innrapportere feil pris slik at differansen mellom reell pris og innraportert pris blir kvitvaska og framstår som pengar som stammar frå eit legitimt kjøp/salg av ein bruktbil.

Lenke til kommentar

Akkurat dette har vell vært forklart i tråden tidlegare? Sjølv om forklaringa ikkje har vært veldig nøyaktig.

 

Det vil være veldig lett å kvitvaske pengar frå illegal aktivitet gjennom eit bruktbilselskap ved å f.eks. innrapportere feil pris slik at differansen mellom reell pris og innraportert pris blir kvitvaska og framstår som pengar som stammar frå eit legitimt kjøp/salg av ein bruktbil.

Men det er ikke det de bruker som argument. De bruker jo som argument at de frykter jeg vil selge stjålne biler. Hvordan man lovlig omsetter stjålne biler er et vidunder i seg selv men..

 

Anonymous poster hash: b3298...b3f

Lenke til kommentar

Grov narkotika har vel et økonomisk element i seg, og jeg forstår godt at det gjør det vanskelig å få brukthandelbevilling. At anken "mest sannsynlig ender i frifinnelse" tar nok ikke politiet stilling til. Som du ser av e-posten så er gjelder ikke begrunnelsen bare biler, men også annet løsøre. Selv om du bare vil selge biler, så er det altså ikke det bevillingen gjelder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er en ny runde i lagmannsretten over. Frikjent for alle poster unntatt en der jeg er dømt til samfunnsstraff på grunn av nåværende bra livssituasjon og rehabilitering der det også vises til firma, jobb, førerkort osvosv.

 

Gjelder det da å sende inn ny søknad og kreve ny behandling? Avslaget er jo gitt med bakgrunn av dom i tingretten som er mye høyere og det bortfaller jo nå.

 

Anonymous poster hash: b3298...b3f

Lenke til kommentar

Nei, du sender da dommen til Politidirektoratet som vedlegg til saken din.

Okei. De ga nemlig forhåndsvarsel at 'forventet saksbehandlingstid hos politidirektoratet er rundt 3-6mnd' så håpet jeg kunne se bort fra avslaget mtp at grunnlaget for opprinnelig avslag er opphevet, og sende ny søknad med raskere behandling.

 

Anonymous poster hash: b3298...b3f

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest 78ed8...d69
bilselger1 skrev (21 timer siden):

Hvordan endte denne saken? Fikk du bevilling til slutt?

Jeg fikk overtalt dem til å gi brukthandelbevilling til slutt ja, til tross for tunge dommer. Var personlig overtalelse som funket til slutt... Juridisk sett hadde dem grunnlag. 

 

Fikk 1 år av gangen, og nå 5 årig etter fornyelse. 

Anonymous poster hash: 78ed8...d69

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...