Gå til innhold

Leie ut leilighet, skatt?


Peaks

Anbefalte innlegg

Du er personskatteyter så du skal betale inn eventuell skatt som ikke er trukket på forhånd etter at likningen er beregnet. Du trenger ikke å betale noe før da. Men, du kan hvis du vil. 

 

Du fører inn fradragene i RF-1189. 

 

Du bør nok ikke kjøre fult fradrag for alle 10 turene. Det er fort et rødt flagg med mindre det har vært mye tull. Jeg ville nok ikke turt å føre mer enn 5-6 turer, men mindre det faktisk er reellt (og ikke bare fordi du vil ha en tur hjem). 

 

I realiteten er det antakelig veldig lite skatt du skal betale når du har såpass lav inntekt uansett. 

 

Og igjen må du skille mellom Lånekassens krav, og skatt. 

 

Husk at du får fradrag for rentene på boliglånet ditt. Så den reelle skattebelastningen din blir lavere. La oss si at du betaler ca 3000,- per måned i renter på boliglånet. Dette kan du grovt sett trekke fra leieinntekten for å få et overslag over hva du skal skatte av. 

Så hvis du etter fradrag har 6000,- per mnd i leieinntekt så kan du trekke fra ytterligere 3000,- i renter. Da skal du grovt sett skatte av de siste 3000,-. Altså grovt regnet ca 750,- per måned.  Har du bar en liten deltidsjobb ved siden av studiene kan dette beløpet bli enda lavere. Selv ville jeg nok overført en tusenlapp i måned for sikkerhets skyld, og fordi det er ekstremt mye mer deilig å få penger igjen på skatten enn å få restskatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du får fradrag av rentene på boliglånet også var for meg ukjent, så en positiv overraskelse.

 

Ref. Kjøring / Km har du nok helt rett i det.

 

Hvordan og hvor betaler en inn skatten månedlig dersom en ønsker det? Her kommer jeg isåfall til å gjøre slik du sier å betale inn en fast månedlig sum på drøyt tusenlappen for å være sikker.

 

Men informerer jeg da skattetaten på forhånd om alle opplysningene i RF-1189? Eller starter jeg bare utleien så fort jeg har funnet leietagere?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke opplyse skatteetaten om noe som helst før du skal fylle inn likningen din. Dvs. at hvis du starter utleie etter 01.01.19 så er det først våren i 2020 det er aktuelt å rapportere inn.  Leier du ut iår så kommer du neppe over grensen for skatt for 2018. 

 

Du kan finne kontonummer og KID for ekstra forskuddsskatt her: https://www.skatteetaten.no/kid/

 

 

En helt annen sak er at du kanskje heller bør la leietaker stå for strøm, internett osv. Ikke bare kan du senke leien slik at leiligheten fremstår som billigere, men det er mindre fradrag. For det ser unektelig litt rart ut at halvparten av leien er fradrag. Dessuten blir du mindre utsatt hvis leietakeren ikke gjør opp for seg. Hvis leietakeren slutter å betale deg, så vil jo fortsatt du måtte betale for strøm, nett osv. Så dermed får du i praksis en dobbelt byrde. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, nå skrev du fradrag, ikke avdrag:

 

"Man skatter av gevinsten, altså inntekter-utgifter. Fradrag på lån er ikke utgift."

 

Man får ikke skattefradrag for avdragene. Avdragene regnes derfor for "sparing" og ikke utgift.

 

Når det gjelder rentene, så får man i praksis fradrag for disse, men beregnet separat fra skatten på inntekten av utleien.

Lenke til kommentar

Ingen skal ta inn posten for meg nei, får uansett ikke så mange brev i uken at det renner over akkurat.

Leieboer ordner jeg egen postkasse til.

 

Men, rent hypotetisk og av ren nyskjerrighet, hvordan finner myndighetene ut at jeg har leid ut leiligheten uten å skatte av den? Eventuelt hvordan vet de at jeg ikke bor i over 50% av leiligheten selv? -Ettersom jeg også har postadressen min der?

 

Takk for opplysningene ifht. maks inntekt i studieåret.

Det er en misforståelse at man fysisk må bo i over 50% av leiligheten selv. Det er verdien av boligen, og ikke arealet som er gjeldende. Dette beregnes ut i fra leieprisen i området, "gjengs leie" eller noe sånt.

 

Dvs at hvis normal utleiepris i området ditt er 12.000 for tilsvarende leilighet, må du leie ut for under 6000 kr for å være under kravet om 50%. Da kan du hevde til skattemyndighetene at du bor der selv, og i tillegg leier ut under halvparten av boligen.

Men det stilles vel også en del fysiske bokrav, har du f.eks. to soverom tilgjengelig?

Lenke til kommentar

Vil bare presisere en ting før dere tror jeg har planer om svindel. Kun ute etter potensielle smutthull, kjedelig å ha betalt over 70 000 i skatt fordi jeg ikke har undersøkt godt nok. Har betalt skatt i alle år på en relativt høy inntekt så staten får og har fått sitt til nå.

 

Mulig jeg tar litt lett på innsynet myndighetene har på hva som går inn/ut av private konti.

Skolen er kun 40 minutter unna leiligheten jeg eier, så det ville ikke vært rart om jeg tok bussen hver dag f.eks.

Men jeg vil unngå pendling for mest mulig fokus på skolearbeid.

 

Spørsmålet mitt er, hvordan vet de at jeg selv ikke bor der (store) deler av tiden i et kollektiv med en leietager og samtidig leier leiligheten ved skolen? Altså at jeg har begge to.

 

Det eneste jeg ser de da kan ta meg på da er at jeg tar veldig godt betalt for kun 50% av leiligheten som da blir leietagere prosentandel for å unngå skatt.

 

 

Et annet spørsmål, dere sier at totalinntektene for et studieår med Lånekassen i ryggen er 177.257,-.

Dersom jeg leier ut for 12 000,- per mnd. er det dette Lånekassen da går ut i fra, eller går de ut i fra netto leieinntekter, altså etter skatt?

Her sier du altså i samme post at du ikke er ute etter svindel, mens du beskriver noe som du vet er svindel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei, dette var ikke en tråd ment for diskusjon. Om du føler for å vise denne tråden til myndighetene eller skattetaten er du hjertelig velkommen. Men jeg er ikke interessert i å bruke tid på å forklare meg for små forumpoliti.

 

Men igjen... og for å presisere skrev jeg før det innlegget du siterer at dette var kun av nysgjerrighet, ville vite hvordan skatteetaten jobber for å avdekke svindel hos privatpersoner da jeg ikke helt kan forstå hvordan de kan avsløre enkelte tilfeller.

 

Jeg har nå fått gode svar fra flere her inne, tilfreds med det.

Med andre ord ikke interessert i å måtte forsvare meg til noen som ikke kommer med noe fornuftig på hva jeg spør om :)

Lenke til kommentar

Skal du ikke ha jobb ved siden av studiene? Da er du fort over grensen Lånekassen har satt som inntekt og stipendet ditt blir raskt redusert/borte. Det er jo trossalt ca 40.000 kr du kan "få".

Så du bør sette opp et regnestykke som viser dine kostnader. Betaler du også lån på leiligheten f.eks? Er det aktuelt å flytte tilbake etter endt studier eller kanskje du skal selge leiligheten? Ved å ha leid den ut de siste årene, så må du også da skatte av gevinst ved salg - dette slipper du jo hvis du har bodd i leiligheten selv som du har nå.

Lenke til kommentar

Hei, jo jeg bor i leiligheten pdd. og skal flytte tilbake igjen etter endt utdanning.

 

Og jo, jeg hadde tenkt til å ha en jobb ved siden av skolen, men jeg ser at det kan bli særdeles vanskelig mtp. at jeg kun kan tjene inntil 181 000 i 2019 og at leieinntektene allerede blir 144 000 alene.

 

Regner ikke med at en mulighet er at leietager betaler én del av summen (avdrag+renter av boliglånet) direkte inn i banken min lånet står hos? Kun for unngå inntektsgrensen hos Lånekassen heller blir vel å regne som inntekt dette også...

 

Er igjen på ingen måte ute etter å svindle staten, kun finansiere min egeneide leilighet i studietiden slik at jeg har denne igjen etter endt utdanning.

Ettersom en får 8000kr i stipend / lån hver mnd. går 6200kr til husleie (campus på skolen) og utleien av min egen leilighet tjener jeg ingenting på (etter skatt) annet enn at boliglånet betales gradvis nedover. Samtidig kan jeg ikke tjene noe særlig mer enn 35 000 ved en deltidsjobb ved siden av.

Planen var jo å jobbe langt mer enn disse usle 35 000,- brutto.

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig inntekt om leietakeren din betaler direkte til banken også.

 

Du kan tjene akkurat så mye du vil ved siden av. Det eneste som skjer om du bikker grensa er at du får høyere lån ved endt utdanning.

 

At du får fradrag av rentene på boliglånet også var for meg ukjent, så en positiv overraskelse.

Dette fradraget får du jo uansett om du leier ut eller ikke.
Lenke til kommentar

Hei, jo jeg bor i leiligheten pdd. og skal flytte tilbake igjen etter endt utdanning.

 

Og jo, jeg hadde tenkt til å ha en jobb ved siden av skolen, men jeg ser at det kan bli særdeles vanskelig mtp. at jeg kun kan tjene inntil 181 000 i 2019 og at leieinntektene allerede blir 144 000 alene.

 

Regner ikke med at en mulighet er at leietager betaler én del av summen (avdrag+renter av boliglånet) direkte inn i banken min lånet står hos? Kun for unngå inntektsgrensen hos Lånekassen heller blir vel å regne som inntekt dette også...

 

Er igjen på ingen måte ute etter å svindle staten, kun finansiere min egeneide leilighet i studietiden slik at jeg har denne igjen etter endt utdanning.

Ettersom en får 8000kr i stipend / lån hver mnd. går 6200kr til husleie (campus på skolen) og utleien av min egen leilighet tjener jeg ingenting på (etter skatt) annet enn at boliglånet betales gradvis nedover. Samtidig kan jeg ikke tjene noe særlig mer enn 35 000 ved en deltidsjobb ved siden av.

Planen var jo å jobbe langt mer enn disse usle 35 000,- brutto.

 

 

Her tror jeg du har misforstått noe grunnleggende.  Det er som nevnt forskjell på Lånekassen og Skatteetaten.

 

Og du bør selvsagt få dette bekreftet fra Lånekassen før du følger råd fra tilfeldige folk på internett som kan få store økonomiske konsekvenser for deg. 

 

Når det gjelder lånekassen så er det lønns og kapitalinntekten din det er snakk om.  Så hvis du leier ut for 144 000,- per år, men har fradrag på 72 000,- (telefon, strøm, fellesutgifter osv). Så er det 72 000 som er grunnlaget Lånekassen bruker. 

 

Du kan altså ha annen inntekt på over 100 000,- før det går over Lånekassens grenser. 

 

 

For Skatteetatens del kan du få skattefradrag for renteutgiftene dine på din totale inntekt. 

 

 

 

Du sier høyere lån, er det hele stipendet som blir omgjort til lån?

 

 

Vel, teknisk sett er det nok motsatt. En mindre del av lånet ditt blir gjort om til stipend. Men effekten er den samme. Dette blir gjort i prosent. Det er ikke slik at med en gang man treffer grensen så mister man alle rettigheter...  Jeg mener å huske at for hver krone du går over grensen taper man 60 øre i stipend når man er fulltidsstudent innen samme kalenderår. 

Lenke til kommentar

Her tror jeg du har misforstått noe grunnleggende.  Det er som nevnt forskjell på Lånekassen og Skatteetaten.

 

Og du bør selvsagt få dette bekreftet fra Lånekassen før du følger råd fra tilfeldige folk på internett som kan få store økonomiske konsekvenser for deg. 

 

Når det gjelder lånekassen så er det lønns og kapitalinntekten din det er snakk om.  Så hvis du leier ut for 144 000,- per år, men har fradrag på 72 000,- (telefon, strøm, fellesutgifter osv). Så er det 72 000 som er grunnlaget Lånekassen bruker. 

 

Du kan altså ha annen inntekt på over 100 000,- før det går over Lånekassens grenser. 

 

 

For Skatteetatens del kan du få skattefradrag for renteutgiftene dine på din totale inntekt. 

 

 

 

 

 

Vel, teknisk sett er det nok motsatt. En mindre del av lånet ditt blir gjort om til stipend. Men effekten er den samme. Dette blir gjort i prosent. Det er ikke slik at med en gang man treffer grensen så mister man alle rettigheter...  Jeg mener å huske at for hver krone du går over grensen taper man 60 øre i stipend når man er fulltidsstudent innen samme kalenderår. 

 

At lånekassen går utifra inntekten utenom fradragene tenkte jeg egentlig ikke på, så det var en god nyhet. Tanken var å tjene omtrent 5000,- på en deltidsjobb ved siden av studiene.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...