Gå til innhold

Problemer med varme i ny pc


igxx

Anbefalte innlegg

Hva slags prosessor var det da? Jeg har radiator areal tilsvarende 7-8 av en H60, og en bedre pumpe .. det er ikke spesielt vanskelig å få en 8700K over 50 grader for å si det sånn :)

 

Så enten hadde du en prosessor med mye lavere TDP, eller så stresset du systemet ditt svært lite .. evt var det feil avlesning. Husk at 50 grader bare er 20-25 grader høyere enn romtemp (spes på sommeren), så det er veldig enkelt å overstige 50 grader på package.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at det fører til mere varme å ha kjøleren bak. Beste er å montere den i topp.

Front fungerer det også, men da bør man nesten ha vannkjøling på skjermkortet også, siden man da pumper varmluft inn i kabinettet.

 

min seahawk står i rear og min corsair står i topp... blir ikke noe nevneverdig støy, dog for en tinnituser så er ikke susing fra vifta så irritende støy, dog ljomer godt når kjerringa fyrer opp til 26 grader ambient.

Lenke til kommentar

Hva slags prosessor var det da? Jeg har radiator areal tilsvarende 7-8 av en H60, og en bedre pumpe .. det er ikke spesielt vanskelig å få en 8700K over 50 grader for å si det sånn :)

 

Så enten hadde du en prosessor med mye lavere TDP, eller så stresset du systemet ditt svært lite .. evt var det feil avlesning. Husk at 50 grader bare er 20-25 grader høyere enn romtemp (spes på sommeren), så det er veldig enkelt å overstige 50 grader på package.

 

Var i 4gen (og sikkert i middleklassen) så du har nok rett der. Bryr jeg ikke så veldig va tempen er så lenge den ikke ligger på 80+ i load.

Men stemte det jeg skrev eller har jeg glemt å nevne noe? (i det innlegget over, mente ikke å dobbelt poste)

Endret av igxx
Lenke til kommentar

Start med en vifte i topp og en i front du.

Edit Ta vekk deksel i topp hvis du setter en vifte der ja. Trenger ikke filter her, det er jo utkast.

 

Er dette en ny H60 eller en gammel? Hvis du har flyttet den fra forrige bygg, rengjorde du undersiden av blokka og la på ny termisk pasta? Du fikk kryss-strammet det greit så det er jevn og god kontakt mot IHS (varmeskjold på prosessor)?

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Start med en vifte i topp og en i front du.

 

Er dette en ny H60 eller en gammel? Hvis du har flyttet den fra forrige bygg, rengjorde du undersiden av blokka og la på ny termisk pasta? Du fikk kryss-strammet det greit så det er jevn og god kontakt mot IHS (varmeskjold på prosessor)?

 

Har du noen tips til hvilken vifte merke ? er fortsatt Noctua og scythe best eller er det ikke så nøye? og hvilken vifte kan gå på toppen som har et bra filter slik at jeg åpne en av topplokkene?

 

Den er en ny H60 som ble satt på av komplett. 

Lenke til kommentar

Hvis det er en av de medfølgende kabinett viftene som nå står på radiator (samme som i front?) så hadde jeg flyttet denne tilbake til front.

 

Så hadde jeg satt på en god vifte på radiator, som er mer beregnet for radiator. F.eks Corsair HD, noctua nff12 eller Ek vardar. Mye å velge i her ..

 

Til viften i topp kan du klare deg med noe rimelig. F.eks fractal design dynamic gp 12. Spørs jo hvor mye penger du vil bruke, og om du vil ha bling (RGB). Se om ikke du kan finne begge viftene f.eks på NetOnNet også, så du slipper frakt. Surt med frakt på sånne små ting.

 

Og som Mickey ot skriver .. pass på at viftene jobber i riktig retning ?

 

Legger også til at du må passe på at du har nok headere på hovedkortet til å styre viftene. Evt en splitter eller noe annet til å styre de. Surt med en rå 3000 rpm vifte på radiator som går bånn gnu hele tiden ?

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

kanskje sjekket hvilken vei vifta drar luft da... blafrer et ark eller suges det inn nå man holder det mot radiatoren? vet ikke hvordan prebuildsa er :)

 

Så Bak viften suger ut luft, mens front puster inn luft

 

Legger også til at du må passe på at du har nok headere på hovedkortet til å styre viftene. Evt en splitter eller noe annet til å styre de. Surt med en rå 3000 rpm vifte på radiator som går bånn gnu hele tiden

 

Er det her en evt slipper / viftene skal kobles til? (ser den nederste er koblet en til 3 pins kontakt (som jeg ikke vet hvor går, men antar det er front viften?)

 

post-197169-0-24509200-1544452633_thumb.jpg

 

 

Hvis det er en av de medfølgende kabinett viftene som nå står på radiator (samme som i front?) så hadde jeg flyttet denne tilbake til front.

 

Så hadde jeg satt på en god vifte på radiator, som er mer beregnet for radiator. F.eks Corsair HD, noctua nff12 eller Ek vardar. Mye å velge i her ..

 

Til viften i topp kan du klare deg med noe rimelig. F.eks fractal design dynamic gp 12. Spørs jo hvor mye penger du vil bruke, og om du vil ha bling (RGB). Se om ikke du kan finne begge viftene f.eks på NetOnNet også, så du slipper frakt. Surt med frakt på sånne små ting.

 

Og som Mickey ot skriver .. pass på at viftene jobber i riktig retning

 
 
Det er nok en av de medfølgende kabinett viftene som er bak ja. 
 
EDIT:
 
Bryr jeg ikke så veldig mye om RGB, så vil helst bare ha en av de beste uten det er veldig viktig at det er rgb.

 

 

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Har samme kabinettet, og etter min erfaring er det svært begrenset airflow i fronten av dette kabinettet. I tillegg fant jeg ut at ved å montere to vifter i front fikk jeg faktisk dårligere temperaturer. Beste løsningen min etter mye prøving og feiling ble å ha en vifte lavt i front, en på toppen helt bakerst, og en bak på kabinettet. Legger ved link til posten https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1788024&hl= . 

Endret av mossefix
Lenke til kommentar

Det er noe av infoen som fløy over hodet mitt, og det er en del motsetninger ang hva som burde gjøres, men er det enkleste å sette på en extra vifte på fronten ? og evt en vifte på toppen med et filter og så ta bort en av platene på toppen?

Du vil merke forskjell ved å bare fjerne begge de dekslene på toppen. Sett inn ei vifte i toppen så blir det bra.
Lenke til kommentar

Så for å oppsummere:

1. 140 mm vifte på toppen

2. Ny 120 mm vifte til H60'en 

3. flytte nåværende h60 vifte til front, evt fjerne helt

 

Og disse skal kobles til ved bruk av en splitter som man får ink i Noctua pakken i den 4 pin pluggen på hovedkortet

post-197169-0-27831400-1544454609_thumb.jpg

 

Kjøp:

 

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kabinettvifter/noctua-nf-a14-pwm/206491.11127/

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kabinettvifter/noctua-nf-f12pwmpremium120mm/178840.11127/

 

 

EDIT:

 

Stemmer dette?

Endret av igxx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Lite spørsmål ang. vifter.. Gidder ikke starte ny tråd om dette..

 

Bygde for noen måner siden en ny pc med Fractal Design R6, og har tatt alle viftene (utenom CPU) på det integrerte kortet som i dette kabinettet.. Noen som har peiling på hvilke software jeg må bruke for å kontrollere disse nå? Synes R4 var så grei med dette, fordi du bare trengte å presse på en bryter opp eller ned for å velge hvor kraftig du ønsket det..

 

Er stille som faen i kabinettet nå, og lurer litt på om dette er fordi de er satt på en lav innstilling.. Bruker de viftene som fulgte med.. Tenker muligens å bytte de i front med noen noice blockers jeg har fra mitt tidligere setup, men har ikke giddet helt det ennå. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Det ser ut til at hovedkortet ditt har et lass med fan headers, OG kabinettet har også integrert vifte-kontroller (sansynligvis en 3-step sak) så du kan heller styre det fra HK. Du har også egen header for AIO, det er sikkert der RPM-readout fra AIO er koblet (AIO, altså din Corsair H60 hvis du ikke visste)

 

Når du kobler vifter til 4-pin headere på hovedkortet er det lurt å koble like vifter pr header. Det er enklere å styre RPM på de da. Så i ditt tilfelle, hvor du har 2 Phanteks vifter, 1 Noctua 120mm og 1 Noctua 140 mm - så kan du f.eks koble Noctua 120 mm på CPU_FAN (den står på AIO), Noctua 140mm kan du koble på CPU_OPT og de to Phanteks-viften på en splitter til CHA_FAN1. F.eks .. Så setter du opp vifteprofiler i BIOS/UEFI. Det er ganske lett. Det finnes sikkert software fra windows som følger med hovedkortet du også kan gjøre dette.

 

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/ROG_STRIX_Z390-F_GAMING/E14842_ROG_STRIX_Z390-F_GAMING_UM_V2_WEB.pdf?_ga=2.93557151.321365021.1544420881-1637180009.1543603384

 

PS: Sjekket ikke om Phanteks viftene er 3 pin eller 4 pin. Hvis det er 3 pin kan du med fordel koble disse på den integrerte viftekontrolleren, og styre dem manuelt der. Det er ingen garanti for at du kan styre 3 pin vifter fra hovedkortet.

 

Vedr kabinettet ditt så ser jeg at det er noen som sliter med å få inn en vifte i topp, bakerst - da den kan komme i konflikt med 8 pin strøm til CPU. Du får det sikkert til på en måte. 

 

Her er forøvrig hele arealet som frontviftene har å trekke fra.  :hm:

front.jpg

 

Vedr splitter:

Ingen problem å bruke de som følger med noctua viftene .. bare pass på at ikke det er loddet inn motstand på en eller begge av disse. Noen ganger er slike splittere også ment for å redusere hastigheten til viften, altså ved bruk av en motstand. Jeg vet ikke om det er slik på noctua sin.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lite spørsmål ang. vifter.. Gidder ikke starte ny tråd om dette..

 

Bygde for noen måner siden en ny pc med Fractal Design R6, og har tatt alle viftene (utenom CPU) på det integrerte kortet som i dette kabinettet.. Noen som har peiling på hvilke software jeg må bruke for å kontrollere disse nå? Synes R4 var så grei med dette, fordi du bare trengte å presse på en bryter opp eller ned for å velge hvor kraftig du ønsket det..

 

Er stille som faen i kabinettet nå, og lurer litt på om dette er fordi de er satt på en lav innstilling.. Bruker de viftene som fulgte med.. Tenker muligens å bytte de i front med noen noice blockers jeg har fra mitt tidligere setup, men har ikke giddet helt det ennå. 

Dette kan du som regel endre under viftestyring i bios. Vet at mange hovedkort også har et lite program så du kan sette viftehastighet i Windows også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...