Gå til innhold

Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" politiske saker, for en del år?


Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" ting for en del år?  

21 stemmer

  1. 1. Kunne du støttet nedprioritering av en del "uviktige" ting for en del år?

    • Ja
      11
    • Nei
      10


Anbefalte innlegg

Dersom det var en folkeavstemning, ville du støttet å totalt skrape ned budsjettene for:

  • Kultur (inkludert "talentsatsing", idrettsskoler, landslagstrening, idrettslag, kunst-subsidier, operahus, filmsatsing, verning av diverse bygg etc). Kun penger til å vedlikeholde det man har.
  • Bistand
  • Legge ned slottet og rute pengene man bruker der til andre saker.
  • Sette NRK på sparebluss(beholde nyheter og folkeopplysning) og rute resten av pengene vi betaler til NRK til andre saker.
  • Fem-doble avgiftene på alkohol (så salget av alkoholen dekker inn kostnadene det påfører samfunnet)
  • Midlertidig droppe subsidier av elbiler

(Blå tekst er tiltak jeg er litt usikker på men som frister veldig)
 

Dette for å:

  • Ta igjen etterslepet på viktig infrastruktur (hovedsakelig jernbane, men også noe strømnett, bredbånd, nødnett og noe veier).
  • Sikre at alle barn i Norge lærer å svømme på skolen
  • Sette av penger til bygging av sykehus som ikke er underdimensjonert allerede fra byggingen.

Når dette er i boks, kan man ta opp igjen å prøve å dyrke frem talenter for å vinne i VM eller bygge operahus og gallerier.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

 

Her lurer du inn to viktige ting for det Norske samfunnet. NRK og Kongehuset. NRK er det eneste virkelig kvalitetsmediet vi har i Norge, og med mindre vi ønsker å tape 90% av vår mediekompetanse og se enda mer søppel fra Hollywood og satans propaganda fra diverse, så er det viktig å bevare NRK. Hva vi får igjen er langt mer enn det vi betaler for. NRK er viktig for Norge.

 

Samme gjelder kongehuset. Langt bedre enn landforræderne som sitter i den Norske politikken, selv om kongehuset ikke handler mot dette forferdelige styret.

 

Det er bra at militæret i Norge er underlagt personer som har Norge, det Norske folk og landets interesser som prioritet, heller enn sin egen politiske karriere og pleie av sin egen narssisisme og oppmerksomhetssykdom.

 

Bistand bør endres og gjennomføres på en mer effektiv måte slik at andre land kan øke sin levestandard, slik at vi slipper å leve med konsekvensene av ødelagte samfunn.

 

Kultur (og beskyttelsen av denne) er en av de få tingene en nasjonal myndighet faktisk bør drive med, resten bør overlates til regionale og lokale myndigheter.

 

Vil du spare penger kan du jo heller snakke om gjelden hvor Norge inntil nylig har betalt over 20 milliard per år i renter og kostnader. Dette er nå ned til 12 milliarder kroner per år, men er alikevel en langt større post enn noen av de du nevner.

Endret av zeebra
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei.

 

Her lurer du inn to viktige ting for det Norske samfunnet. NRK og Kongehuset. NRK er det eneste virkelig kvalitetsmediet vi har i Norge, og med mindre vi ønsker å tape 90% av vår mediekompetanse og se enda mer søppel fra Hollywood og satans propaganda fra diverse, så er det viktig å bevare NRK. Hva vi får igjen er langt mer enn det vi betaler for. NRK er viktig for Norge.

 

Samme gjelder kongehuset. Langt bedre enn landforræderne som sitter i den Norske politikken, selv om kongehuset ikke handler mot dette forferdelige styret.

 

Det er bra at militæret i Norge er underlagt personer som har Norge, det Norske folk og landets interesser som prioritet, heller enn sin egen politiske karriere og pleie av sin egen narssisisme og oppmerksomhetssykdom.

 

Bistand bør endres og gjennomføres på en mer effektiv måte slik at andre land kan øke sin levestandard, slik at vi slipper å leve med konsekvensene av ødelagte samfunn.

 

Kultur (og beskyttelsen av denne) er en av de få tingene en nasjonal myndighet faktisk bør drive med, resten bør overlates til regionale og lokale myndigheter.

 

Vil du spare penger kan du jo heller snakke om gjelden hvor Norge inntil nylig har betalt over 20 milliard per år i renter og kostnader. Dette er nå ned til 12 milliarder kroner per år, men er alikevel en langt større post enn noen av de du nevner.

Mhht monarkiet så deg om det. Du har rett på din mening og det er den som etterspørres.

 

Etter hva jeg leser så brukee staten foreløpig omkring 13mrd pr år på "kultur". Ikke ubetydelig og i min mening noe som burde vært støttet av private organisasjoner og donasjoner, ikke offentlige.

Endret av Invader Zim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det var en folkeavstemning, ville du støttet å totalt skrape ned budsjettene for:

  • Kultur (inkludert "talentsatsing", idrettsskoler, landslagstrening, idrettslag, kunst-subsidier, operahus, filmsatsing, verning av diverse bygg etc). Kun penger til å vedlikeholde det man har.
  • Bistand
  • Legge ned slottet og rute pengene man bruker der til andre saker.
  • Sette NRK på sparebluss(beholde nyheter og folkeopplysning) og rute resten av pengene vi betaler til NRK til andre saker.
  • Fem-doble avgiftene på alkohol (så salget av alkoholen dekker inn kostnadene det påfører samfunnet)
  • Midlertidig droppe subsidier av elbiler

(Blå tekst er tiltak jeg er litt usikker på men som frister veldig)

 

Dette for å:

  • Ta igjen etterslepet på viktig infrastruktur (hovedsakelig jernbane, men også noe strømnett, bredbånd, nødnett og noe veier).
  • Sikre at alle barn i Norge lærer å svømme på skolen
  • Sette av penger til bygging av sykehus som ikke er underdimensjonert allerede fra byggingen.

Når dette er i boks, kan man ta opp igjen å prøve å dyrke frem talenter for å vinne i VM eller bygge operahus og gallerier.

 

Deg om det. Mange er uenige i direkte demokrati nettopp for at vi skal slippe folkelige synsinger og lenestol-eksperter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Deg om det. Mange er uenige i direkte demokrati nettopp for at vi skal slippe folkelige synsinger og lenestol-eksperter.

Ja, det er meg om det.

 

 

 

"Mange er uenige i direkte demokrati nettopp for at vi skal slippe folkelige synsinger og lenestol-eksperter."

Overnevnte mening er jo forøvrig også en folkelig synsing fra lenestol-eksperter.

 

Det jeg synes er merkelig er prioriteringene her i landet.... Taxfree, alkohol, sport, kultur og kongehuset for å nevne noe. Spesielt når en vet at samfunskritiske ting er i dårlig forfatning.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Det blir jo en hel del synsing og sikkert mange forskjellige meninger, noen liker moren, andre liker datteren.

 

For mange er kultur viktig, det er også noe som er viktig for et sivilisert samfunn.

For egen del er det helt uvesentlig,og må gjerne kuttes for min del.
At det gis kunstnerlønn på 200 000 skattefrie kroner i året, resten av livet, til enkelte kunstnere, er egentlig helt galskap.

 

Har man ikke talent til å lage noe som er salgbart, så får man finne seg noe annet å gjøre, ikke leve av andres skattepenger.

 

Når det kommer til bistand, så er norsk bistand så mangt. Vi gir penger til halve verden.

Som kjent gir Norge enorme summer til i-landet Brasil for å redde regnskogen, penger man hadde fått mer glede av ved å brenne de på Grønland Torg hver sankthans.

 

Hadde man droppet det såkalte Amazonasfondet for ti år siden, ville man spart rundt 10 milliarder kroner, nok til å utføre alle de tiltakene du nevner.

 

Palestinerne fikk for ordens skyld også 547 millioner kroner i fjor, til nye raketter.

 

Samtidig ble det gitt en hel del penger til nødhjelp i Jemen, Sør-Sudan og Syria, som kom sivilbefolkningen til gode, så noe godt kommer det ut av det.

 

Personlig er jeg for en avvikling av kongehuset, over tid, men kun fordi det i dagens samfunn blir helt feil at en slik tittel går i arv.

Adelen er for lengst avviklet, det er kun kongen igjen, men at det blir noen besparelser å snakke om, tror jeg neppe, alternativene er neppe særlig billigere.

 

Statskanalen er i utgangspunktet en god ting. De burde være nøytrale, og gjør en viktig oppgave for samfunnet som ikke kommersielle kanaler nødvendigvis gjør.

Likevel blåser de gjennom 5-6 milliarder avgiftskroner hvert år, på å lage stort sett søppel, slik at noe burde kanskje gjøres?

 

For egen del kan gjerne alkoholavgiften tidobles, jeg handler i utlandet ettersom jeg reiser mye.

Handle i utlandet ville vel alle andre også gjort dersom prisene ble femdoblet, så det ville neppe hatt noen effekt, å ville bare ført til store tap for staten når salget uteblir totalt.

Dette er det som kalles en "gavepakke til svenskene".

 

Elbiler burde avgiftsbelegges som alle andre biler, slik det gjøres i nesten alle andre land.

Det er helt galskap at man skal betale moms på sykler og joggesko, men ikke på en bil.

 

Alle fordeler med elbil bør fjernes, bilene bør konkurrere på likt grunnlag, så får de som tror de redder miljøet ved å kjøre elbil betale det det koster.

 

For min del kan vi gjerne legge ned forsvaret også, ved et angrep så har det norske forsvaret null effekt uansett, det er totalt bortkastede penger.

 

Foreldrepenger, barnetrygd og kontantstøtte kan avvikles, og i stedet behovsprøves.

Det er bare tull at velstående mennesker skal få hundretusenvis av kroner for å frivillig sette en gnager til verden.

Dette er vel borti 20 milliarder årlig som kunne vært gitt til mennesker som trenger pengene.
 
Det er mange, mange ting jeg personlig ville gjort annerledes, men ettersom man lever i et demokrati så er det jo "flertallet" som bestemmer, i form av folkevalgte tullinger som ikke ser ut til å forstå at de jobber for folket, ikke motsatt.
 
 

Når det kommer til å bruke pengene man eventuelt hadde spart, så er svømming i skolen omtrent det siste jeg ville vært med på å finansiere. Folk kan lære barna sine å svømme på egen hånd.

 

Men igjen, forskjellige mennesker ønsker forskjellige ting, for noen er svømming viktig, for andre er avgiftsfrie biler viktig, for andre igjen er billig alkohol til folket en fanesak.

 

Sykehus og infrastruktur er dog viktig, det samme med trygder og pensjoner, som for det meste går til syke og eldre som virkelig trenger pengene, her i Norge, slik at der kan det økes mye, etter min mening.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I stede for de punktene du drar frem, som er viktig for oss som samfunn. Ville jeg heller tatt av de 50 milliardene vi smører Brussel med i året for at våre politikere skal ha topp jobber ventende på dem når de er ferdig her.

 

Ville også kuttet støtte til religion, det er en voksens hobby.

 

Slanket byråkratiet med 50%, vi har 5000 ansatte i departementet. Det er fler enn Sverige som har nesten dobbelt så mange innbyggere.

 

Jeg ville også sluttet og gi Bill og Hillary Clinton lommepenger.

 

Kuttet avgift på alkohol og tobakk, så handel kom tilbake til landet. Og skattekronene ruller inn. Samt skatt fra jobbene det skaper.

 

Legalisert de mildeste av narkotiske stoffene, dekriminalisert resten. Woops masse penger spart på sikt igjennom helsevesen, politi og NAV.

 

Er så mye jeg ville gjort før jeg begynte og skjære så langt ned til beinet som kultur osv.

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det er meg om det.

 

Overnevnte mening er jo forøvrig også en folkelig synsing fra lenestol-eksperter.

 

Det jeg synes er merkelig er prioriteringene her i landet.... Taxfree, alkohol, sport, kultur og kongehuset for å nevne noe. Spesielt når en vet at samfunskritiske ting er i dårlig forfatning.

 

Jeg er ikke en ekspert jeg heller, men jeg har aldri påstått at jeg vet best. Om ikke annet så kan vi fjerne både folkeavstemning og folkevalgte politikere, og heller erstatte de med teknokrater som vet hva de snakker om.

 

En annen svakhet med direkte demokrati er at det er vanskelig å bruke mye tid på fillesaker, noe som gir ekstremt mye makt til lobbyvirksomhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en ekspert jeg heller, men jeg har aldri påstått at jeg vet best. Om ikke annet så kan vi fjerne både folkeavstemning og folkevalgte politikere, og heller erstatte de med teknokrater som vet hva de snakker om.

 

En annen svakhet med direkte demokrati er at det er vanskelig å bruke mye tid på fillesaker, noe som gir ekstremt mye makt til lobbyvirksomhet.

 

Vel det blir jo mindre synsing ved et direkte demokrati siden staten er helt transparent. Vi vet grunnen til det meste, i dag blir ting vedtatt uten at folket får en forklaring/eller en politiker forklaring som bare snakker over hode på dem. Så dukker disse forvirrede "ekspertene" opp.

 

Direkte demokrati har noen svakheter som parlamentarismen ikke har, men parlamentarismen har da mange svakheter den og.

Personlig syntes jeg svakhetene ved og sentralisere så mye makt i enkelt personer som vi gjør i dag er galskap.

 

Husk at det ofte er idiotene som roper høyest :D

Lenke til kommentar

Vel det blir jo mindre synsing ved et direkte demokrati siden staten er helt transparent. Vi vet grunnen til det meste, i dag blir ting vedtatt uten at folket får en forklaring/eller en politiker forklaring som bare snakker over hode på dem. Så dukker disse forvirrede "ekspertene" opp.

 

Direkte demokrati har noen svakheter som parlamentarismen ikke har, men parlamentarismen har da mange svakheter den og.

Personlig syntes jeg svakhetene ved og sentralisere så mye makt i enkelt personer som vi gjør i dag er galskap.

 

Husk at det ofte er idiotene som roper høyest :D

 

Hva blir mindre sannsynlig tenker du? Lobbyvirksomhet?

 

Jeg er ingen motstander av å la folket bestemme, men jeg har ærlig talt vært lenge nok her på diskusjon.no til å vite at det er mye feilaktig informasjon og mange korttenkte meninger der ute. Da tenker jeg heller ikke på politiske meninger som jeg er uenig i, men de som er basert på ignoranse og uvitenhet.

 

Flertallets tyranni vil undergrave saker som ikke er i majoritetens interesse, og aktualiteten i direkte demokrati vil undergrave alle planer som har mer enn et punkt i seg. Selv om parlamentarisme ikke er en kur mot dette så er det definitivt en større svakhet i direkte demokrati. Jeg mener det er bedre å fjerne yrkespolitikere og gjøre parlamentarismen mer representativt av folket, ikke å la samfunnet bli designet av en gigantisk komite med en median-kunnskap på idiotnivå.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom det var en folkeavstemning, ville du støttet å totalt skrape ned budsjettene for:

  • Kultur (inkludert "talentsatsing", idrettsskoler, landslagstrening, idrettslag, kunst-subsidier, operahus, filmsatsing, verning av diverse bygg etc). Kun penger til å vedlikeholde det man har.
  • Bistand

Ja og ja.

 

Legge ned slottet og rute pengene man bruker der til andre saker.

Det er med stor sannsynlighet en investering vi tjener godt på. Kongehuset gir mere turisme og det skal ikke mye økning i turisme for å tjene inn dette.

 

Sette NRK på sparebluss(beholde nyheter og folkeopplysning) og rute resten av pengene vi betaler til NRK til andre saker.

Kutt fullstendig. La de i SV og AP som ønsker NRK selv finansiere kanalen sin.

 

Fem-doble avgiftene på alkohol (så salget av alkoholen dekker inn kostnadene det påfører samfunnet)

Det ville ikke fungert, sjekk hva som skjedde i forbudstiden. Handelslekkasjen ville økt og kriminelle nettverk ville solgt mere smuglesprit. Staten ville fått inn mindre samtidig som alkoholisme og kriminalitet ville økt.

 

Midlertidig droppe subsidier av elbiler

OK.

 

Men du har glemt det desidert dyreste Norge holder på med nå og det er den liberalt innvandrings- og asylpolitikken. Det du ønsker kutte i er bare småpenger i forhold til hva dette koster.

Lenke til kommentar

Alle disse tingene kan vi lett få til ved å kreve litt mer skatt av de rike. Forøvrig bør vi spare noe av det infrastrukturelle etterslepet til nedgangstider.

Absolutt, og forsåvidt et punkt jeg kunne hatt på lista.

Men AP/SP/SV har ikke akkuratt greid å gjøre noe særlig med det overnevnte de heller.

Leste noe om at jernbaneverket/Bane Nor hevder det vil ta over 17 år før de er ajour med vedlikeholdsetterslep - dersom de hadde hatt gode budsjetter. Mange år så øker dette tallet istedenfor å synke - og det er ikke bare pga den blå-blå regjeringen.

 

AP/SP/SV veier skattene slik at de rike må betale mer, en tanke jeg støtter.

Dessverre har venstresiden, i likhet med høyresiden, en del veldig merkelige prioriteringer. SV ser jeg ihvertfall for meg lett kunne brent de pengene på f.eks kultur-formål.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Alle disse tingene kan vi lett få til ved å kreve litt mer skatt av de rike.

Alle sosialistregimer ser ut til å tro at å skatte de rike mere er en utømmelig ressurs. De ser tydeligvis for seg Skrue McDuck med en diger pengebinge med penger som ligger brakk og som man kan ta fra dem uten at det påvirker annet enn selvfølelsen til disse menneskene.

 

I virkeligheten kan disse menneskene flytte til utlandet og betale ingenting eller nesten ingenting i skatt, akkurat slik vi har sett med alle AP-ledere de siste tiårene. De har også mulighet for skatteplanlegging, slik vi har sett Støre driver med.

 

Men det aller dummeste forslaget til disse menneskene er formueskatt som i praksis betyr sponsing av utenlands eierskap av norsk næringsliv.

Lenke til kommentar

Kultur er ikke luksus, det er kjempeviktig. Men alt med måte, som med alt annet.

Fortell om en eneste kultursatsing som er "kjempeviktig"!

 

Anbefaler folk å følge "Sløseriombudsmannen" som forteller utrolige historier om hvordan Norge kaster penger ut av vinduet, mye av det "kultur".

https://www.facebook.com/Sl%C3%B8seriombudsmannen-271396979737547/

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Hva blir mindre sannsynlig tenker du? Lobbyvirksomhet?

 

Jeg er ingen motstander av å la folket bestemme, men jeg har ærlig talt vært lenge nok her på diskusjon.no til å vite at det er mye feilaktig informasjon og mange korttenkte meninger der ute. Da tenker jeg heller ikke på politiske meninger som jeg er uenig i, men de som er basert på ignoranse og uvitenhet.

 

Flertallets tyranni vil undergrave saker som ikke er i majoritetens interesse, og aktualiteten i direkte demokrati vil undergrave alle planer som har mer enn et punkt i seg. Selv om parlamentarisme ikke er en kur mot dette så er det definitivt en større svakhet i direkte demokrati. Jeg mener det er bedre å fjerne yrkespolitikere og gjøre parlamentarismen mer representativt av folket, ikke å la samfunnet bli designet av en gigantisk komite med en median-kunnskap på idiotnivå.

Synsing som i folk snakker om en sak de har begrenset med informasjon om. Og må anta ting for og komme til konklusjoner osv.

 

 

Flertalls tyranni er en reèl svakhet, men er da ganske så på lik linje med vi som velger representanter. Samt med direkte demokrati så blir landet mer autonomisk så flertalls tyranni blir en mindre greie. Siden mindre samfunn og kommuner får ganske så fri hender kontra i dag. Gir mer frihet til de samfunn i Nord feks, som Finnmark ikke vil bli slått sammen med Troms. Fordi Tromsø er en nokså stor by vil de nok bli glemt i budsjettet der Tromsø by spiser mesteparten.

 

Gir Finnmark frihet til og feks senke sin skatt for og lokke til seg fler mennesker oppi der etc, gir oss mulighet til og være mye mer fleksible. For hele Norge er ikke likt. Skatter og avgifter som det er behov for i Oslo er det nødvendigvis ikke behov for i Nord, eller omvendt etc.

 

Men det er viktig og vite om flertallstyranni, slik politikerene gjør. Og ikke glemmer minoriteter fordi de er lite representert. Dette mener jeg vi er kapable til om vi får kunnskapen. 

 

Syntes da politikere som sender Norge i krig er et så stort problem at det må hanskes med. Selv om det er skummelt og prøve noe helt nytt, men slik er det med alt. Krever mye mot for og ta det første steget. Liker det vi er kjent med og vet fungerer.

Lenke til kommentar

Kultur er ikke luksus, det er kjempeviktig. Men alt med måte, som med alt annet.

Luksus er det ikke - men om man tegner en Maslows behovspyramide for samfunnet, så er kultur på toppen av pyramiden.

 

Litt som at et menneske trenger vann, mat, tak over hodet, trygghet og kjærlighet for å kunne få dekket sine basale behov, så man kan gå over på selv-realisering, som å drive med en hobby.

 

Det er når det andre er på stell, at man kan begynne å bruke millioner på operahus

Endret av Drogin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...