Gå til innhold

Facebook spørsmål - om konto


G

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner jo andre som har facebook. Men det er kanskje bedre å spør her. Jeg har i utgangspunktet ikke ønske om å ha Facebook-konto. Men ser at en og annen gang så skjer det noe der som berører ens nettverk av bekjente, som en selv også skulle ha deltatt litt på.

 

Har greid til nå å skygge unna Facebook da jeg i fra starten av har syntes at det kan være unødvendig og at det har en god del svake sider.

 

Hvordan kan man på best mulig måte få til en så anonym profil som mulig? Hva må en vokte seg for i denne sammenheng?

 

Blir man tvungen til å la være å poste svar på Facebook for å ikke skulle rapporteres?

 

Oppsummert, så kunne det ha vært en sjelden gang nyttig å lest andres vegger uten å delta for mye i Facebook. Går dette an?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Spørsmålet ditt er: "Oppsummert, så kunne det ha vært en sjelden gang nyttig å lest andres vegger uten å delta for mye i Facebook. Går dette an?"

 

Svaret er ja. Det er ikke noe mer å lure på.

Lenke til kommentar

Da har du ikke bidratt stort til å hjelpe. Disse diskusjonstrådene som opprettes av meg og andre, kan det være lurt å gi matnyttige svar på. Jeg oppfatter svarene dine for å forsøke å gi god dag mann økseskaft besvarelser og kanskje for å fiske etter en persondiskusjon.
 
Jeg kunne selvsagt ha spurt hvordan, men hvordan-besvarelser burde ha kommet frivillig.
Og her Fleskefjeset så har jeg oppgitt at jeg nesten ikke kan noe om tema, ellers så hadde det ikke vært noe poeng å spørre.
 
*bump* - bumpen for i dag består, da hovedinnlegget står ubesvart.
 
Svar på Fleskefjesets innlegg #6:
Det tror jeg er i strid med forumreglene, å svare med to bokstavers innlegg.
 
Nå her jeg skumlest retningslinjene, og ser ikke noe om det jeg trodde vedr. tobokstavsinnlegg. Mulig det var en gammel regel som er ryddet bort for å gjøre retningslinjene raskere å få lest.

Jeg vil si det du sikter til i sitat nedenfor ikke inneholder noen personkarakterstikk, men snarere er å gå på sak, om at du kun skrev god dag mann økseskaft "Ja". Det oppfattes som god dag mann økseskaft, er det bra nok forklart? Til de som lurer på hva som menes:

https://no.wikipedia.org/wiki/Goddag_mann_%C3%B8kseskaft

 

Hva med "Da har det gått 24 timer uten å høre noe i fra seriøse folk om tema", inneholder den setningen noe personkarakteristikk?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg svarte enkelt og greit "ja". To bokstaver. Ikke mer, ikke mindre. Hvordan det kan bli til at jeg fisker etter en persondiskusjon klarer jeg ikke helt å forstå.

 

Hva med "Da har det gått 24 timer uten å høre noe i fra seriøse folk om tema", inneholder den setningen noe personkarakteristikk?

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Man er nødt til å ha fornavn og etternavn på kontoen, men du trenger ikke laste opp noen bilder. Facebook er ikke laget for å være anonym. Du kan selvfølgelig lage en "falsk bruker" ved å skrive inn et tilfeldig navn, men dette går imot facebooks retningslinjer er jeg ganske sikker på. Jeg tror heller ikke at noen av vennene dine kommer til å godta venneforespørsel fra et tilfeldig navn, med mindre du har informert dem om dette først da. Men da er du jo ikke så veldig anonym lenger.

Lenke til kommentar

Det finnes jo så mye rare internett-fenomener i dag. F.eks. i Kina så hyrer de muligens store team med grindere i online-spill hvor en person ikke gidder å utvikle spillkarakteren sin selv.

 

Kanskje det finnes tilsvarende lånekontoer man kan abonnere på fra kinesere i forhold til nettopp Facebook? Altså betale for en annen persons verifiserte personlighet :) Eller for den saks skyld Nord-Korea som sikkert bare er enda billigere enn kinesisk arbeidskraft :wee:

 

Da vil en plutselig sitte med 5 tusen venner før man vet ordet av det? Dersom det var målet da. Men jeg vil bare lurke litt i noens interessante Facebook-gruppe. Og helst delta i så få slike grupper som mulig. Strengt tatt kun i den mest nødvendigste gruppe for mine behov.

 

Jeg har også forstått det slik at Facebook eier absolutt alt du legger ut. Selv på deres konferanse-app Messenger så eier de alle chat-meldingene dine. Så man skal vokte seg vel for hva man deler av info om seg selv. Plutselig så sitter en tredjepart med tilgang til det du har skrevet i en eller annen Facebook-eid greie. Hvordan dette så stiller seg i forhold til GDPR, det aner jeg ikke. Men kanskje det var på høy tid at GDPR ble født innad EU-samarbeidet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg lagde en falsk profil på Facebook før, fordi jeg diskuterer og har litt radikale meninger, og man vet aldri hvilke galninger som finnes der ute.

 

Hadde kun navn, ikke noe bilde, folk lagt til, interesser eller personlig info.

 

Min erfaring er at etter ca et halvt år med aktiv diskusjon, så begynte folk å skrive at at dette må være en falsk profil og lurte på hva jeg drev med.

 

Etter litt mer tid, så spurte plutselig en bruker meg på melding om hvem jeg var og alt mulig. Jeg skrev at "Jeg kan ikke vite om din profil er ekte heller" ^^ Men ca en uke etter det her, ble kontoen stengt, og Facebook-"brukerservice" spurte etter scanning av legitimasjon for å gi meg kontoen igjen.

 

Men så lenge du ikke poster noe, så tipper jeg det ikke er noe farlig. Jeg tror noen må rapportére profilen din for at det skal skje noe.

 

Så det er min erfaring. Bruker ekte navn nå og bare moderérer meg litt så ikke jeg hisser på meg noen galninger.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kjenner jo andre som har facebook. Men det er kanskje bedre å spør her. Jeg har i utgangspunktet ikke ønske om å ha Facebook-konto. Men ser at en og annen gang så skjer det noe der som berører ens nettverk av bekjente, som en selv også skulle ha deltatt litt på.

 

Har greid til nå å skygge unna Facebook da jeg i fra starten av har syntes at det kan være unødvendig og at det har en god del svake sider.

 

Hvordan kan man på best mulig måte få til en så anonym profil som mulig? Hva må en vokte seg for i denne sammenheng?

 

Blir man tvungen til å la være å poste svar på Facebook for å ikke skulle rapporteres?

 

Oppsummert, så kunne det ha vært en sjelden gang nyttig å lest andres vegger uten å delta for mye i Facebook. Går dette an?

 

 

Facebook fungere i enkle trekk sånn:

 

Du må ha en profil. Der må du oppgi et minimum av info, restesten er frivillig. Du behøver ikke bilde. du kan ikke lese andres vegger om de ikke poster offentlig. Dette er et valg du kan gjøre på hver posting, om du vil poste offentlig eller bare til venner. Jeg tror de fleste gjør det siste. Så i hovedsak kan du bare lese på veggen til dine 'venner'. Jeg kaller det ikke venner, jeg kaller det heller 'følgere', som de bruker på Twitter. Facebook er hva du gjør det til. (Facebook startet jo som et nettverk bland studenter.)
 
Start: Du kan opperette en profil med et minimum av info om deg sjøl. Så kan du få deg 5-6 'venner', f.eks. virkelige venner som er på facebook, bror/søstera di, fetteren din eller hvem du vil. Om du poster noe nå kan bare disse 5-6 se hva du skriver, og du kan bare se hva disse skriver. Men profilen din forblir offentlig. Det kan hende du kan skjule den også, men ikke som jeg vet. Så hvem som helst på Facebook kan søke opp ditt navn. Men uten bilde og mye info er du ganske anonym. Og heter Ola Olsen i tillegg, ja da er reddet  :D
 
Så skal du 'snoke' på andres vegger må nok være 'venn' med de  ;) 
Endret av rolfmm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg kjenner jo andre som har facebook. Men det er kanskje bedre å spør her. Jeg har i utgangspunktet ikke ønske om å ha Facebook-konto. Men ser at en og annen gang så skjer det noe der som berører ens nettverk av bekjente, som en selv også skulle ha deltatt litt på.

 

Har greid til nå å skygge unna Facebook da jeg i fra starten av har syntes at det kan være unødvendig og at det har en god del svake sider.

 

Hvordan kan man på best mulig måte få til en så anonym profil som mulig? Hva må en vokte seg for i denne sammenheng?

 

Blir man tvungen til å la være å poste svar på Facebook for å ikke skulle rapporteres?

 

Oppsummert, så kunne det ha vært en sjelden gang nyttig å lest andres vegger uten å delta for mye i Facebook. Går dette an?

 

Kommer helt an på hva du ligger i "anonymt". 

 

Facebook har allerede en skyggeprofil av deg, uavhengig om du bruker Facebook eller ikke. Er ganske vanvittig, men slik funker facebook. 

 

Så dersom du vil være så anonym som mulig så vil du nok trenge å bruke VPN / TOR til å skjule hvor du er i verden. Så kan du da lage et fiktivt navn, f.eks Ola nordmann (bare å google etter et random navn fra et annet land), så skriver du så lite som mulig der om din identitet. 

 

Det siste jeg skrev her er ikke lov ifølge Facebooks retningslinjer, du skal ifølge den oppføre riktig identitet. 

 

 

Jeg har også forstått det slik at Facebook eier absolutt alt du legger ut. Selv på deres konferanse-app Messenger så eier de alle chat-meldingene dine. Så man skal vokte seg vel for hva man deler av info om seg selv. Plutselig så sitter en tredjepart med tilgang til det du har skrevet i en eller annen Facebook-eid greie. Hvordan dette så stiller seg i forhold til GDPR, det aner jeg ikke. Men kanskje det var på høy tid at GDPR ble født innad EU-samarbeidet.

 
GDPR lovene er svært lite effektiv mot Facebook. De forsetter som før, uten egentlig store forskjeller. Men om de først gjør noe som er imot lovene så kan de få bøter i milliardklassen, men, det betyr ikke at Facebook ikke forsetter som før. 
 
 

Etter litt mer tid, så spurte plutselig en bruker meg på melding om hvem jeg var og alt mulig. Jeg skrev at "Jeg kan ikke vite om din profil er ekte heller" ^^ Men ca en uke etter det her, ble kontoen stengt, og Facebook-"brukerservice" spurte etter scanning av legitimasjon for å gi meg kontoen igjen.

 

Hadde aldri sendt noe slikt til Facebook, plutselig har de all informasjon om deg.. Selv om de sikkert har ditt fødselsnummer så er det likevel greit å være forsiktig med akkurat hva man gir til de der kjeltringene der. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...