Gå til innhold

VW bruker 87 milliarder kroner på elbiler de neste fire årene


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Hvis markedskreftene hadde vært så tydelige som du vil ha det til er det vel rart at ikke nybilsalget domineres av elektriske kjøretøy?

For det første klarer ikke produsentene å produsere nok elbiler til å dekke etterspørselen. For det andre er elbiler fortsatt dyrere å produsere enn fossilbiler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At elbiler er på full framarsj er det ingen tvil om. Men å tro at elbiler nå skal overta på verdensbasis er naivt. I USA, som er et rikt vestlig land, så tåler strømnettet at ca. 25% har elbil. I tillegg kommer titusenvis av mennesker som ikke kan lade hjemme. Og et godt antall som trolig ikke ønsker å bale med lading og ventetiden det tar.

Fossile biler vil på vendensbasis selge godt i mange år til. Norge er et unntaksland.

 

Hei, dette om de 25% er nytt for meg, hvor har du det fra? Har du en link?

Lenke til kommentar

Strømnettet kan selvsagt bygges ut. Det er kostbart og spørsmålet er om et land som USA som er veldig lite sosialistisk vil velge at samfunnet tar en slik kostnad fremfor at det betaler for seg selv, noe f.eks bruk/salg av hydrogen vil gjøre.

Det er så klart forbrukerne som vil ta regningen. De vil fortsette å betale for nettleie og strøm.
Lenke til kommentar

For det første klarer ikke produsentene å produsere nok elbiler til å dekke etterspørselen. For det andre er elbiler fortsatt dyrere å produsere enn fossilbiler.

Dersom de mektige markedskreftene hadde hatt så enorm betydning som enkelte i denne tråden vil ha det til hadde ikke produksjonen vært et problem siden det ville ført til full satsing og omlegging hos alle produsentene.

Jeg vet selvsagt at det ikke er slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noreg i november: 5087 elbilar + 1914 ladbare hybridar av totalt 12313 bilar. Det vert 56,9% ladbare bilar. 41,3% reint elektriske og 15,5% med fossil rekkjeviddeforlengar. Det må kallast dominans.

Du glemte å forklare hvorfor salgstallene er slik i Norge, det er åpenbart at det skyldes at man blir tilgodesett med økonomiske fordeler av stor verdi.

Det er rett og slett kunstig stimuli som er årsaken til utviklingen i Norge, så lenge elbilene er kunstig rimelige vil man selvsagt se at mange velger det som er kunstig lavt priset.

Mangel på incitament tilsvarande dei vi har i Noreg er sjølvsagt medverkande til at resten av verda heng etter med nokre år, men salet aukar jo med 60% i året globalt heilt uavhengig av ordningane vi har i Noreg.

 

 

Salet globalt er på det nivået Noreg var i 2012, og veksten globalt er den same som han har vore i Noreg i perioden. Dei heng berre litt etter.

Hvordan skal verden globalt stimulere til et så høyt salg av elektriske biler? Skal verden globalt kutte prisene på elektriske biler med rundt 50%?
Elbilar vert stadig billigare. Dei er ikkje like avhengige av stimuli som dei var. Salet aukar sjølvsagt fortare i land der bensin er dyrt og straum er billig, men òg i land som USA. Der er både bensin og straum billig.

 

 

I desse regionane vert det seld svært få nye bilar. Dei importerer brukte bilar frå Europa (Afrika) og USA (Mellom- og Sør-Amerika). Ikkje har dei vegar å skryte av heller. Dersom bensinstasjonen har straum, har dei som regel straum til lading. Mange av dei fattigaste landa vil gjerne over på elbilar for å verte mindre avhengige av energiimport, som tømmer landa for utanlandsk valuta.

Ok, så nå er resten av verden lutfattig, jeg ser hva du sier men velger å ignorere det siden du åpenbart ikke har helt kontroll på hva du prater om.
Nei, eg vel ikkje å ignorere det, men salet av nye bilar er i høg grad proporsjonalt med økonomien elles.

 

At de importerer brukte biler kan kanskje ha en sammenheng med at bensin er et produkt de har tilgang på, ellers ville det jo vært rart å importere biler som går på bensin..?

Hæ? Ja, sjølvsagt har dei tilgang til bensin. Både bensin og straum. Men bensin er anten relavtivt dyrt eller av dårleg kvalitet.

 

At Kina er det største markedet for elektriske biler er vel ikke noen stor bombe, kinesiske myndigheter har jo også stimulert med sterke virkemidler til dette akkurat slik man har gjort i Norge og tildels USA.

Ja, Kina vil både verte mindre avhengige av energiimport og ha reinare luft i byane. Dessutan stimulerer dei eingen industri på den måten. Dei ynskjer å ha ein sterk industri heime med ekspertise på det som vert framtidas bilar i heile verda.

 

Det er ingen grunn til å forestille seg at slike virkemidler som blant annet kan medføre et kunstig lavt prisnivå vil fortsette inn i evigheten.

Elbilar vert stadig betre og billigare. Før det vert slutt på incitamenta, kjem dei til å vere billigare enn eksosbilar.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom de mektige markedskreftene hadde hatt så enorm betydning som enkelte i denne tråden vil ha det til hadde ikke produksjonen vært et problem siden det ville ført til full satsing og omlegging hos alle produsentene.

Jeg vet selvsagt at det ikke er slik.

Nei, så enkelt er det ikke. Følger du ikke med på hva folk skriver i det hele tatt?

 

Fossilbil-produsentene tjener forresten på fossilbilene sine. De tjener ikke på elbiler. Derfor har de lite lyst til å bevege seg over mot elbiler. "Full satsing" krever jævlig mye penger. Og derfor vil de bli "disrupted".

Lenke til kommentar

En annen grunn til at industrien venter er nye batterier med lavere produksjonskostnad som kommer. Og selvsagt større produksjon av batterier. Tar tid å bygge opp masseproduksjon. Det samme vil være tilfellet med hydrogen.

 

Spørsmålet blir hva som skjer om noen år hvis salget av elbiler stiger dramatisk og det ikke finnes nok kobolt eller andre stoffer. Hvis man ikke har funnet alternativer, så så vil man ikke klare å nå etterspørselen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir hva som skjer om noen år hvis salget av elbiler stiger dramatisk og det ikke finnes nok kobolt eller andre stoffer. Hvis man ikke har funnet alternativer, så så vil man ikke klare å nå etterspørselen.

Akkurat det løyser seg nok. Batterikjemiane er ganske fleksible. Somme brukar ikkje kobolt i det heile. Tesla er nede i under 3% kobolt.

Lenke til kommentar

"Dagen før han blir tildelt Nobels fredspris sammen med Nadia Murad i Oslo, tok han et kraftig oppgjør med dagens elbiler, smarttelefoner og andre produkter som bruker mineraler fra Kongo."

https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916

 

Somme elbilmerke unngår kobolt frå Kongo, men gjer det då vanskelegare for andre å få tak i same. Alle batteriprodusentar jobbar for å redusere innhaldet av kobolt. Tesla/Panasonic meiner dei skal klare å eliminere kobolt heilt i neste generasjon, samstundes som dei forbetrar kapasitet, stabilitet og levetid. Tesla er på sin tredje batterigenerajson no.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Dagen før han blir tildelt Nobels fredspris sammen med Nadia Murad i Oslo, tok han et kraftig oppgjør med dagens elbiler, smarttelefoner og andre produkter som bruker mineraler fra Kongo."

https://www.nrk.no/urix/mukwege-kritiserer-elbil-industrien_-_-vi-har-alle-et-ansvar-for-konflikten-i-kongo-1.14332916

Lidelsene påført ved utvinning av kobolt er mikroskopiske i forhold til lidelsene påført mennesker av oljeindustrien. Hele dritten i Midtøsten er jo basert på olje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Panasonic har forecastet et årlig behov for 25000 tonn kobolt ca 2023. En eventuell ny batterikjemi later ikke til å være nært forestående

 

https://www.reuters.com/article/us-panasonic-cobalt/after-cobalt-free-pledge-panasonic-to-triple-consumption-for-auto-batteries-sources-idUSKBN1JA26K

 

Då må dei gjere store forbetringar, for Panasonic skal tredoble produksjonen berre i Gigafactory 1 i Nevada innan den tid. I tillegg skal Gigafactory 3 starte produksjon av battericeller i Kina frå andre halvår 2019. Der skal Tesla produsere 500.000 bilar i året.
Lenke til kommentar

Då må dei gjere store forbetringar, for Panasonic skal tredoble produksjonen berre i Gigafactory 1 i Nevada innan den tid. I tillegg skal Gigafactory 3 starte produksjon av battericeller i Kina frå andre halvår 2019. Der skal Tesla produsere 500.000 bilar i året.

Hvorfor trenger du å forutsette forbedringer? Disse tallene er greit innenfor hva de kan gjøre med 25000 tonn kobolt med dagens kjemi. Det overskytende brukes sannsynligvis til andre typer batterier de forventer å levere.

 

model 3 bruker 4.5kg Co /batteripakke: 25000000/4.5=5.6e6. Model X/S bruker mer (Men kan sikkert byttes ut med nyere batteripakker for å redusere bruken litt) og lagringsbatteriene deres til bruk i fastistallasjoner trenger langt mer siden disse er NMC batterier og ikke NCA. (Disse kan ikke enkelt byttes ut p.g.a. levetidskrav). De antar sannsynligvis også noe om større kjøretøy som vil ha behov for langt større batteripakker pr. enhet.

 

Det som er klart av disse tallene er at panasonic ikke ser noen koboltfri kjemi i overskuelig fremtid. De jobber sikkert på det, men de later ikke til å ha synlighet til når de kan produseres, de antar ihvertfall klart at det ikke skjer de neste fem årene.

Lenke til kommentar

Whataboutism, ftw.

Slett ikke. Hvis elbilhaterne skal bruke dette som argument mot elbiler så viser de at de bare gjør det fordi de hater elbiler og ikke fordi de genuint bryr seg om å beskytte mennesker mot overgrep.

 

Når oljen har påført mennesker såpass uendelig mye mer lidelse så blir det rett og slett patetisk å bruke det som argument mot elbiler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...