Gå til innhold

Telenor har startet pilot-testing av eSim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt klønete å få aktivert Apple Watch 4 og krever endel grep. For å få det til å fungere, måtte jeg gjøre følgende

 

1. Oppdater iPhone til nyeste OS

2. Etter oppdatering, gå inn på Generelt og om og vent til melding om nye opperatørinnstillinger popper opp. Hent de nye innstillingene

3. Oppdater så klokken til nyeste OS

4. Så ser det ut til å være en bug i klokka, etter oppdatering må den skrus av og så på igjen. Lukk watch appen på telefonen

5. Ta kontakt med Telenor og aktiver funksjonen, de skal ha et 11 siffer langt nummer som står i generelt, Om på klokken, EID nummeret.

6. Gå inn i watch appen og mobilnett på telefonen for å aktivere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det stemmer at det kreves oppdatering av både iOS, Watch OS og operatørinnstillinger for å få aktivert eSIM på Apple Watch, men punkt 5 er ikke nødvendig når alt er oppdatert og telefon og klokke er restartet. Da går man bare inn i Apple Watch appen på Mobilnett, og følger anvisningene. Da aktiveres eSIM automatisk uten at man trenger QR-kode, og man trenger ikke ringe operatøren og oppgi EID.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjett to ganger hvorfor mobilselskapene drar bena etter seg på dette området:

 

Mobilene har fått hinsides teknologiske fremskritt de siste årene, likevel trenger vi i 2018 fortsatt å putte en gigantisk bit med papp i den for å ringe over telenettet..

 

Synes det er helt tilbakestående at e-sim kommer først nå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Så vi som Telenorbrukere kan nå få aktivere dette på iPhone Xs og iPad Pro (2018) i tillegg til Apple Watch? Kontaktet Telenor senest i går og fikk beskjed om at eSIM kun er tilgjengelig i form av Tvilling-SIM tiltenkt smartklokker, var begrenset til maks en per abonnement og det var ingen planer om støtte for eSIM til bruk som hovedsim på mobil eller som datatvilling til nettbrett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vi som Telenorbrukere kan nå få aktivere dette på iPhone Xs og iPad Pro (2018) i tillegg til Apple Watch? Kontaktet Telenor senest i går og fikk beskjed om at eSIM kun er tilgjengelig i form av Tvilling-SIM tiltenkt smartklokker, var begrenset til maks en per abonnement og det var ingen planer om støtte for eSIM til bruk som hovedsim på mobil eller som datatvilling til nettbrett.

 

Første setning du skrev er feil, resten er riktig. Helt øverst i artikkelen står det:

 

Telenor har startet pilot-testing av eSim

Telenor bekrefter at de har startet testingen med bruk av eSIM i de nyeste iPhone-modellene Xs, Xs Max og Xr.

Hvis du ikke er en av pilottesterne, så får du i utgangspunktet ikke aktivert eSIM på dingsene dine - med mindre det er snakk om Galaxy Watch eller Apple Watch med eSIM.

Lenke til kommentar

Så vi som Telenorbrukere kan nå få aktivere dette på iPhone Xs og iPad Pro (2018) i tillegg til Apple Watch? Kontaktet Telenor senest i går og fikk beskjed om at eSIM kun er tilgjengelig i form av Tvilling-SIM tiltenkt smartklokker, var begrenset til maks en per abonnement og det var ingen planer om støtte for eSIM til bruk som hovedsim på mobil eller som datatvilling til nettbrett.

Snakket også med Telenor i går ang kjøp av Apple Watch 4 med e-sim.

Jeg spurte om jeg måtte ha ett nytt abb i tillegg til det jeg har, fikk da beskjed om at siden jeg har tvilling (til bruk i iPad) så trengte jeg ikke ett eget abb, kunne visstnok aktivere tvillingkortet inn som e-sim i klokka, kunne også samtidig få en data-SIM til bruk i iPad Pro.

Min iPad Pro er en 9,7´ med e-SIM, og jeg spurte nr de åpnet for bruk av e-SIM til den?

De jobbet "sammen med produsentene for å komme med støtte til så mange enheter som mulig" (nøyaktig gjengitt fra loggen av samtalen) var svaret han kunne gi, vil tro det kommer, har jo vært mulighet lenge til å bruke eSIM fra andre leverandører relativt lenge i iPad Pro.

Lenke til kommentar

Første setning du skrev er feil, resten er riktig. Helt øverst i artikkelen står det:

 

 

 

Hvis du ikke er en av pilottesterne, så får du i utgangspunktet ikke aktivert eSIM på dingsene dine - med mindre det er snakk om Galaxy Watch eller Apple Watch med eSIM.

 

 

Hehe, takker for oppklaringen. Litt vanskelig for meg å lese ser jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer at det kreves oppdatering av både iOS, Watch OS og operatørinnstillinger for å få aktivert eSIM på Apple Watch, men punkt 5 er ikke nødvendig når alt er oppdatert og telefon og klokke er restartet. Da går man bare inn i Apple Watch appen på Mobilnett, og følger anvisningene. Da aktiveres eSIM automatisk uten at man trenger QR-kode, og man trenger ikke ringe operatøren og oppgi EID.

Vi har aktivert to klokker i dag, og det er slik. Telenor måtte ha hele eid nummeret lest opp manuelt som de punchet inn i systemet. Når det var gjort var det bare å gå på klokka.

Lenke til kommentar

 

 

Det stemmer at det kreves oppdatering av både iOS, Watch OS og operatørinnstillinger for å få aktivert eSIM på Apple Watch, men punkt 5 er ikke nødvendig når alt er oppdatert og telefon og klokke er restartet. Da går man bare inn i Apple Watch appen på Mobilnett, og følger anvisningene. Da aktiveres eSIM automatisk uten at man trenger QR-kode, og man trenger ikke ringe operatøren og oppgi EID.

Vi har aktivert to klokker i dag, og det er slik. Telenor måtte ha hele eid nummeret lest opp manuelt som de punchet inn i systemet. Når det var gjort var det bare å gå på klokka.

Det du skriver stemmer nok, er fullt mulig å registere klokken ved hjelp av EID, men det trengs ikke. Har testet selv med metoden som artikkelen er oppdatert med nå nylig:

 

For å registrere Apple Watch med eSIM på må du gå inn i Apple Watch appen, og deretter navigere deg til Mobilnett og Konfigurer mobildata. Da blir du rutet til en side fra operatøren der man selv bestiller og aktiverer eSIM. I motsetning til Galaxy Watch og iPhone krever ikke dette en QR-kode. Du trenger forøvrig også siste oppdatering til både iPhone og Apple Watch og nye operatørinnstillinger.

Det er altså mange veier til Rom :-)

Lenke til kommentar

Blir det nå mulig å få et antall eSim og så bytte mellom disse med en lokasjons app som sjekker priser og ja... da er vi jo litt nærmere utjevning av telepriser både nasjonalt og internasjonalt. Ikke rart teleselskapene vegrer seg for å innføre dette.

 

Jeg spår man vil gå over til å bruke nesten utelukkende eSim,

og i en fase vil man:

abonnere på nett-tilknytning som switches automatisk mellom teleselskaper, basert på lokasjon og bruk.

Her kommer det faktisk å bli et marked for videresalg av tilknytning, fordi teleselskapene er for treige i avtrekkeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så vi som Telenorbrukere kan nå få aktivere dette på iPhone Xs og iPad Pro (2018) i tillegg til Apple Watch? Kontaktet Telenor senest i går og fikk beskjed om at eSIM kun er tilgjengelig i form av Tvilling-SIM tiltenkt smartklokker, var begrenset til maks en per abonnement og det var ingen planer om støtte for eSIM til bruk som hovedsim på mobil eller som datatvilling til nettbrett.

 

Første setning du skrev er feil, resten er riktig. Helt øverst i artikkelen står det:

 

Telenor har startet pilot-testing av eSim

Telenor bekrefter at de har startet testingen med bruk av eSIM i de nyeste iPhone-modellene Xs, Xs Max og Xr.

Hvis du ikke er en av pilottesterne, så får du i utgangspunktet ikke aktivert eSIM på dingsene dine - med mindre det er snakk om Galaxy Watch eller Apple Watch med eSIM.

Så planen til Telenor er at hvis man vil bruke esim i iPhone må man likevel ha et fysisk simkort som enten brukes i en annen telefon eller ligger å støver ned i en skuff, og hvis man i tillegg har en Apple Watch så skal man ikke få aktivert esim på denne med mindre man har et til abonnement hvor det fysiske simkortet er i iphonen.

Lenke til kommentar

Noe dere faktisk ikke sier noenting om:

 

Når får man dual-eSIM i enhetene da? :wee: Må jo være behov for å kunne motta samtaler fra hjemmeabonnementet så man slipper å parkere det på reisen sin. Jeg regner nesten med at man ikke kan få portert sitt norske mobilnummer til det kanadiske (som jo var det artikkeleksempelet NESTEN insinuerte)..

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper dette blir standard ganske snart. Vil være veldig greit å bytte operatør uten å tenke på simkort.

 

Hva med sikkerheten på eSIM? Kan du bli hijacked over på et annet nettverk? Den vanlige mannen (de fleste) i gata vet jo ikke hvordan eSIM aktiveres og sånn enda, så dette vil jo være en aktuell ting for Tek.no å skrive en egen artikkel om?

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe dere faktisk ikke sier noenting om:

 

Når får man dual-eSIM i enhetene da? :wee: Må jo være behov for å kunne motta samtaler fra hjemmeabonnementet så man slipper å parkere det på reisen sin. Jeg regner nesten med at man ikke kan få portert sitt norske mobilnummer til det kanadiske (som jo var det artikkeleksempelet NESTEN insinuerte)..

 

Ja, Dual ? Det burde vel gå an å få inn hundre

eSim samtidig, og hvorfor kan ikke man bruke samme telefonnummer ? Det gjør man jo allerede idag. Eller jeg forsto ikke spørsmålet :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...