Gå til innhold

[Løst] hvorfor nyeste versjon av enkelte program ikke lar seg installere på eldre distroer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På Debian-baserte distroer har jeg erfart at når distroen blir gammel (end of support) - så lar det seg ikke gjøre å installere de mest oppdaterte versjonene av enkelte programmer.

 

Praktisk eksempel

Kjører nå versjon 3.6 av Linux Lite. Ved forsøk på installering av Gimp 2.10.8, blir det 2.8.22 som faktisk blir installert. Det til tross for at jeg prøver å oppdatere respository:

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update
sudo apt-get install gimp

Dette er altså bare et eksempel, og jeg er ikke spesifikt ute etter en løsning på akkurat dette (skal uansett nå etterhvert oppdatere - bare jeg får bestemt meg hvilken distro jeg skal velge).

 

 

Dette lurer jeg på - hvorfor er det sånn?

Når jeg ser hva andre har skrevet og spurt om på andre Linux-forum på nettet, er svaret/løsninga som regel bare kokt ned til at distroen er for gammel (end of support elns).

 

Finnes det en forklaring på hvorfor det er sånn - for å spørre på den måten?

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dette lurer jeg på - hvorfor er det sånn?

Når jeg ser hva andre har skrevet og spurt om på andre Linux-forum på nettet, er svaret/løsninga som regel bare kokt ned til at distroen er for gammel (end of support elns).

 

Vel, er ikke det en grei forklaring? Jeg lurer på hvorfor folk kjører ganske marginale distroer når det finnes flust med andre distroer som er godt vedlikeholdt.

 

For moro skyld prøvde jeg å laste ned Gimp på Arch, og jeg fikk versjon 2.10.8. Det var selvfølgelig et par forvirrede feilmeldinger, men det er det jo alltid. Nå er ikke jeg kjent med Gimp, men den ser ut til å virke slik den skal.

 

+++

 

Siden vi snakker om å laste ned Gimp på Linux - noe jeg lurer mer på, er disse beskjedene:

 

Total nedlastingsstørrelse:   38,38 MiB

Total installert størrelse:  176,22 MiB

 

Filsystemet er ext4, og det kan da ikke være så vanvittig ineffektivt? OK, det kan være mange små filer, men tross alt... Ikke at det plager meg så veldig.

Lenke til kommentar

Siden vi snakker om å laste ned Gimp på Linux - noe jeg lurer mer på, er disse beskjedene:

 

Total nedlastingsstørrelse:   38,38 MiB

Total installert størrelse:  176,22 MiB

 

Filsystemet er ext4, og det kan da ikke være så vanvittig ineffektivt? OK, det kan være mange små filer, men tross alt... Ikke at det plager meg så veldig.

Pakkene er en komprimert fil når de lastes ned.
Lenke til kommentar

Vel, er ikke det en grei forklaring?

Egentlig ikke. Er litt nyskjerrig på hva som ligger bak.

Kjørte for ekx. Mint Debian for et par år siden - med en versjon jeg installere 2-3 år før dét igjen, og da var det null og nada programmer eller oppdateringer som var mulige å installere. Gikk vel sånn femten poster frem og tilbake i et innlegg på Mint's offisielle forum med "feilsøking" før det kom frem at jeg kjørte en utgammel distro - og løsninga var satt.

 

Jeg lurer på hvorfor folk kjører ganske marginale distroer når det finnes flust med andre distroer som er godt vedlikeholdt.

Latskap, gjerne kombinert med lite tid frem til jul. Iallefall for min del :ph34r:

Lenke til kommentar

De forskjellige distro'ene er støttet med oppdateringer en viss periode, alt fra rundt ett til 5+ år. Etter det så kan det være at nyere programmer benytter nyere biblioteker enn hva som er installert på systemet. Siden alle, eller i alle fall de fleste, programmer benytter bibliotekene installert på systemet i stedet for å inkludere sine egne filer (slik som er normalt på Windows), så kan man få problemer når man ikke har de påkrevde versjonene installert. For å unngå slike problemer bør man kun installere programmer fra pakkebrønnene. Ulempen med dette for fixed release distro'er at er man kun får tilgang til de versjonene som distro'en har bestemt seg for å tilby i den utgaven av distro'en. Kommer nok til en viss grad rundt dette med 3. parts pakkebrønner, men ingen garanti.

 

Ønsker man ikke å oppdatere så ofte så er distro'er som har LTS (long term support) utgaver eller generell lang support tid, f.eks. CentOS å anbefale så fremt man klarer seg med de versjonene som er tilgjengelig i pakkebrønnene. Alternativt velge en rolling release distro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som Crowly sier, så er det ofte biblioteker som enten brukes i utviklerverktøy eller i tillegg som bidrar til at ny funksjonalitet krever elementer som ikke støttes av eldre biblioteker eller at utviklere avvikler støtte for arkitekturer etc. Dermed sitter du som sluttbruker igjen med "utdatert" programvare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for utfyllende svar.

 

Ser forresten på wikipedia-siden for Linux Lite at versjon 3.6 som jeg sitter på har en "End-of-life date" til april 2021.

 

Det er forskjell på å ikke dra inn nye versjoner (med ny funksjonalitet) av pakker og det å være end-of -life hvis det var det du lurte på :)

 

I ditt eksempel så ligger ikke siste versjon av Gimp i pakkebrønnen, men en sikkerhetsfiks ville nok blitt pushet dit ganske fort.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Praktisk eksempel

Kjører nå versjon 3.6 av Linux Lite. Ved forsøk på installering av Gimp 2.10.8, blir det 2.8.22 som faktisk blir installert. Det til tross for at jeg prøver å oppdatere respository:

sudo add-apt-repository ppa:otto-kesselgulasch/gimp
sudo apt-get update
sudo apt-get install gimp
Dette skyldes at Linux Lite 3.6 er basert på Ubuntu 16.04 (Xenial) og at PPAen ikke støtter nyeste versjon av GIMP for Xenial grunnet en (foreløpig) uløselig Glib pakkeavhengighet. Filtrerer du for Xenial så vil du se at siste tilgjengelige versjon av GIMP er 2.8.22.

 

Løsningen på den variable tilgjengeligheten er å installere GIMP (og øvrige apper) enten som Snap eller Flatpak der det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...