Gå til innhold

Hollywood-profiler hardt ut mot innstilling du har på TV-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært digg om de begynte å lage videoene i 60 eller 120p også fremfor 24p - så kunne man kastet motion-blur ut vinduet også :D

 

Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hadde vært digg om de begynte å lage videoene i 60 eller 120p også fremfor 24p - så kunne man kastet motion-blur ut vinduet også :D

 

Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

Hobbiten ble filmet og vist 48 fps. (3D)

https://www.red.com/news/profiling-the-technology-of-the-hobbit

 

Native 48, 50 og 60fps er noe helt annet en 24fps interpolert til 60fps.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har siden slutten av 90-tallet foretrukket å se filmer/TV med en eller annen form for utjevning (100Hz m pixel plus eller hva enn det het på den tida). Elsker film og TV og er veldig opptatt av god bildekvalitet, men, hakkinga man opplever på 24fps er ikke til å holde ut ved f.eks. panorering. 

 

Film ser ikke realistisk ut. Gir f om det ikke er slik det SKAL se ut.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Hadde vært digg om de begynte å lage videoene i 60 eller 120p også fremfor 24p - så kunne man kastet motion-blur ut vinduet også :D

 

Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

Hobbitten var fantastisk å se på i 48fps. Jeg synes det er utrolig at 24fps fremdeles brukes i 2018. Jeg vil heller se 48fps i DVD-oppløsning enn 24fps i 4K.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at regissører og produsenter ønsker at ting skal sees med innstillinger som ligger så nære originalen som mulig. Om de ønsker en "retro" opplevelse som vekker minner hos alle har sett film på kino så er det helt greit.

 

Men det er også greit å ta en informert beslutning om at hakkingen er for irriterende. Og det er også greit å i mangel på innhold med høyere fps (noe man har kunnet lage i flere tiår), så slår man bare på funksjonen og gir fingeren til purister som insisterer på å lage innhold med lavere spesifikasjoner av nostalgiske og subjektive grunner. Hadde film vært funnet opp i dag ville man aldri begrenset seg til 24fps. Jeg håper inderlig industrien tar grep snart. Om enkelte regissører vil fortsett med 24, 16, 10, whatever, så for all del, men at en liten elite skal argumentere for at man skal "holde igjen" på majoriteten av produsert innhold er utrolig frustrerende. 



Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

 

Snur du hodet raskt vil du se utrolig mye mer enn en kjapp 24fps panorering. Det er grunn til at alle som lager film har egne kurs om hvordan man skal operere innenfor begrensningene som 24fps gir. Det er masse man ikke kan gjøre fordi det ser dårlig ut i 24fps. En purist vil kanskje si at begresninger skaper kreativitet. Men jeg vil si at 100 år er nok, og at det er på tide å aktivt promotere innhold i høyere fps med nye og mer kreative typer kameraføring som da blir mulig. 



Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Panorering og 24p er til å spy av. Jeg føler jeg må ha på TrueMotion for ikke å bli svinmel.

 

24bps er vel omtrent minimum for hva øyet aksepterer som film og ikke bilder etterhverandre. Hadde det ikke vært for at filmrullene hadde blitt veldig mye større og dyrere med feks 48bps, 72bps eller 96bps ville de vel valgt å gå for flere bps.

 

Prøv feks. å spille dataspill med 24fps med og uten kunstig bevegelsesuskarphet. Det blir ikke så sinnsykt mye bedre selv med kunstig bevegelsesuskarphet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Problemet er at 24 fps vises på monitorer med 60 hz oppdatering. 24 går som kjent ikke opp i 60, og det gir en helt forferdelig bildeflyt. 24 fps i seg selv (med f.eks. gsync) vil ikke være i nærheten av så ille.

 

Det er her de som ber om å slå av bildeutjevning feiler. Man får nemlig ikke originalopplevelsen ved å slå av utjevning - man får den dårlige opplevelsen av gammelt og nytt som ikke er kompatibelt.

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hadde vært digg om de begynte å lage videoene i 60 eller 120p også fremfor 24p - så kunne man kastet motion-blur ut vinduet også :D

 

Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

Hjernen vår oppfatter rundt 90 bilder i sekundet. En helt annen ting er at vi kan også oppleve bedre flyt med over 200 bilder i sekundet. Hvorfor da filme i 24? Denne standarden ble satt da meterprisen på film var høy og dette var det minste tallet de kom unna med uten å få epilepsianfall. Det betyr ikke at 100 år senere så skal vi fortsatt bruke dette :)

 

 

Hadde vært digg om de begynte å lage videoene i 60 eller 120p også fremfor 24p - så kunne man kastet motion-blur ut vinduet også :D

 

Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

Den ble skutt i 48 fps. Men er nok et tegn på at du er litt for gammel hvis du blir svimmel av å se på 48 fps ;)

 

Spøk til side, spiller med 100++ hz og syntes det gir mindre motion sickness enn f.eks. 60.

Men nå er det slik at folk opplever faktisk framerate veldig forskjellig. Jeg får hodepine av å se på panoreringer på kino, det hakker så utrolig mye at blir ubehagelig. Grunnen er at forgrunnselementer flytter seg kanskje flere meter på lerretet mellom hvert frame. Sier seg selv at dette er ubehagelig å se på, selv med mye motion-blur. Håper vi får 100 fps kino snart.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bra at dei kjem med slike presiseringer, for film ser ikkje like realistisk med høgare bildehastighet. Augene våres fyller automatisk inn motion-blur når ein ser på raske bevegelser, men det skjer ikkje viss ein ser på ein skjerm (feks. 144hz display). Dermed er det veldig nyttig at kameraet "kompenserer" for denne effekten, slik at filmen ser mest mulig realistisk ut.

 

Ellers på gaming, fotballkamper og andre klipp med raske bevegelser er høgare bildehastighet greit, då meininga er å ha minst mulig motion-blur.

 

Sjå feks side-by-side sammenligning her:

Lenke til kommentar

 

Hadde vært digg om de begynte å lage videoene i 60 eller 120p også fremfor 24p - så kunne man kastet motion-blur ut vinduet også :D

 

Hobbitten var jo helt forferdelig å se på, nettopp fordi den er filmet i 60. Ja til 24 fps og motion blur. Snur du hodet raskt vil du også se motion blur, det er helt naturlig. Noe annet vil virke unaturlig og fake. 

Jeg syntes dette var mye mer behagelig å se på - spesielt når man så den i 3D, da bilderaten ofte blir fordelt på hvert øye ved vanlige filmer. Det var riktignok ikke tilfelle med Hobbiten, ettersom de filmet med to parallelle kameraer - så gevinsten ble enda større for min del.

 

Det er sikkert som med alt annet, smak og behag. Jeg er vandt med å spille PC-spill i 120+ fps, og syntes faktisk det blir litt slitsomt å se film i 24 fps. I mine øyne blir videoen svært hakkete, spesielt ved panering over store landskap eller horisonter. Da syntes jeg faktisk motion smoothing har en fin effekt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har siden slutten av 90-tallet foretrukket å se filmer/TV med en eller annen form for utjevning (100Hz m pixel plus eller hva enn det het på den tida). Elsker film og TV og er veldig opptatt av god bildekvalitet, men, hakkinga man opplever på 24fps er ikke til å holde ut ved f.eks. panorering. 

 

Film ser ikke realistisk ut. Gir f om det ikke er slik det SKAL se ut.

 

Film skal ikke se realistisk ut, det er jo litt av poenget. Hver sin smak, men utrolig irriterende å sitte og se på film med unaturlig bevegelse. Synes 100hz også er slitsomt å se på, i allefall film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...