Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkering på privat grunn - grunneiers maktmidler


Pusher 50

Anbefalte innlegg

Inspirert av https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1831990:

 

Hvis noen parkerer på min private gårdsplass, hva kan jeg gjøre?
Rår jeg i det hele tatt over noen maktmidler?

 

I mitt tilfelle har jeg noen skarve kvadratmeter med asfalt foran huset. Her parkeres familiens biler, sykler o.l. Det er sømløs overgang mellom min gårdsplass og naboens. Vi deler ikke gårdsplass, grensene er klart definert på kartet. Men det er altså ikke mulig å se om man er på min eller naboens tomt uten å ha et detaljert kart for hånden.

 

Dersom uvedkommende parkerer en bil på min tomt, hva kan jeg da gjøre?

Som noen nevnte i tråden det refereres til i innledningen: Det ser ut som at jeg kan ringe politiet og be dem om å fjerne kjøretøyet (vegtrafikklovens §37). Det ser imidlertid ikke ut som om politet har noen plikt til å etterkomme dette. Det ser mer ut som at mitt krav er en nødvendig betingelse for at politiet skal ha lov til å fjerne en bil. Ergo vil jeg ikke sette min lit til at villparkering i villastrøk kommer særlig høyt på politiets prioritering.

 

I samme tråd står det også om skilting. Krikkert skriver at dersom det er skiltet med privat parkering, kan bruker selv bestille brottauing. Dette var riktig nok sagt om én bestemt plass på en større parkeringsplass i et sameie. Så det er kanskje ikke overførbart til en privat gårdsplass?

 

Er det slik at "vanlige huseiere" må skilte om privat parkering for å ha rett til å selv bestille borttauing?

 

- Pug

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dersom uvedkommende parkerer en bil på min tomt, hva kan jeg da gjøre?

Om dette mot formodning blir et reelt, gjentagende problem, eier ikke er er tilsnakkende og politiet ikke reagerer, så får du tak i disse og ruller bilen ut i gata eller hvor som helst:

 

Dealership-Car-Display-Cart-Dollies-Rang

 

Hvis du har jekk tilgjengelig trenger du ikke de dyre selvhevende, men kan gå for noe som dette:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/hjuldolly/hjuldolly-2-stk-2000021703

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om dette mot formodning blir et reelt, gjentagende problem, eier ikke er er tilsnakkende og politiet ikke reagerer, så får du tak i disse og ruller bilen ut i gata eller hvor som helst:

 

[bilde]

 

Hvis du har jekk tilgjengelig trenger du ikke de dyre selvhevende, men kan gå for noe som dette:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/hjuldolly/hjuldolly-2-stk-2000021703

 

Dette blir nok litt for mye selvtekt som sjeldent er særlig godt mottatt av myndighetene i Norge.

 

Jeg tror nok en bedre løsning er fysiske hindre, hvis mulig, eller da tydelig og juridisk gyldig skilting om at det på gårdsplassen håndheves privatrettslige regler hva angår parkering.

Og selv med korrekt skilting kan man neppe "rulle bilen ut i gata eller hvor som helst", bilen er fortsatt en annen manns eiendom selv om den er hensatt på din eiendom, så man kan bli erstatningsansvarlig for skader man direkte eller indirekte påfører den (vil jeg tro).

 

Edit: jeg vet at parkeringsselskaper skriver at feilparkerte biler blir tauet bort "for eiers regning og risiko", men de kan neppe hensette bilen 'hvor som helst'...

Endret av grenness
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette blir nok litt for mye selvtekt som sjeldent er særlig godt mottatt av myndighetene i Norge.

Jeg kan umulig se at det er ulovlig selvtekt å trygt flytte en bil som står på din eiendom. Så lenge du ikke skader den, og setter den et sted i nærheten så eier finner den igjen, kan jeg ikke forstå hvilke lover du skulle ha brutt.

Lenke til kommentar

Etter at endringene i vegtrafikkloven og parkeringsforskriften ble vedtatt er slike situasjoner fullt ut regulert av vegtrafikkloven §§ 8 og 37 og parkeringsforskriften.

 

Etter vegtrafikkloven § 37 kan politiet, regionvegkontoret, og kommunen kreve fjernet kjøretøy som er parkert i strid med loven, som er til hinder for trafikk eller vegdrift, eller som er plassert til ulempe for eier/bruker eller i strid med privat forbud. For fjerning etter § 37 oppbevares kjøretøyet alltid på eiers regning og risiko. Bestemmelsen omfatter også å ta kjøretøy i forvaring, dvs. hjulsperre o.l.

 

Etter vegtrafikkloven § 8 kan Kongen gi forskrift om når andre kan begjære motorvogner fjernet. For "profesjonell" parkeringshåndhevelse gjelder forskriften § 38. For privat parkering gjelder § 42.

 

Etter parkeringsforskriften § 42 kan en eier/bruker av privat grunn selv eller ved andre "fjerne og ta i forvaring" en motorvogn som er plassert ulovlig på privat grunn, når følgende vilkår er oppfylt:

1) Motorvognen er plassert til fare for andre, eller slik at eier/bruker utsettes for vesentlig skade/ulempe.

2) Føreren/eieren er forsøkt varslet, og gitt rimelig frist for å fjerne motorvognen. Dette gjelder ikke hvis det vil være vesentlig ulempe å varsle/vente på fører.

3) Det er klart for føreren at området er privat, at uvedkommende kan fjernes for eiers regning og risiko, og hvem som kan kontaktes for å få utlevert motorvognen.

4) Motorvognen er plassert på et sted der det er åpenbart at den vil kunne være til fare eller vesentlig skade/ulempe for andre.

 

Vilkår #1 og #2 må alltid være oppfylt, og i tillegg enten #3 eller #4.

 

Er vilkårene ikke oppfylt er grunneier, bruksberettiget, og tauefirmaet solidarisk erstatningsansvarlige for eiers kostnader ved fjerning/forvaring og for økonomisk tap som følge av fjerning/forvaring.

 

 

Borttauing er en form for selvtekt - du bruker makt mot andre uten å være en del av statens voldsmonopol og maktapparat. Du forskutterer en tvist og en avgjørelse i din favør, og går rett på fullbyrdelsen i egen regi. Derfor er det strenge regler for hvordan man går frem, og objektivt erstatningsansvar for den som trår feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Overlater jussen i dette til de som kan den, men en liten malingstrek i asfalten der grensen går, med husnummerne malt i de respektive deler er en god start for å slippe problemet i utgangspunktet. Evt. et skilt på grensen med husnummerne og piler, så folk kan se når snøen kommer. Jeg antar at et gjerde eller annen fysisk avdeling er upraktisk for begge parter. Edit: PantZman var før meg. :)

Ellers: Hvis man er gode naboer så kan man jo passe på sine besøkende litt. Jeg bor i tomanns-bolig med felles oppkjørsel og hver vår del av en dobbel garasje. Kommer noen til meg og parkerer foran naboens garasjedør, så ber jeg dem flytte seg derfra. Og så kvier vi oss ikke å ringe på til hverandre om det allikevel er noen som står i veien. Er det pizzabudet så venter jeg til han har kjørt igjen, er det rørleggeren ber jeg han parkere nede i veien.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I mitt tilfelle har jeg noen skarve kvadratmeter med asfalt foran huset. Her parkeres familiens biler, sykler o.l. Det er sømløs overgang mellom min gårdsplass og naboens. Vi deler ikke gårdsplass, grensene er klart definert på kartet. Men det er altså ikke mulig å se om man er på min eller naboens tomt uten å ha et detaljert kart for hånden.

Hva med å merke opp grensene mellom eiendommene? Mal streker eller lignende?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Etter at endringene i vegtrafikkloven og parkeringsforskriften ble vedtatt er slike situasjoner fullt ut regulert av vegtrafikkloven §§ 8 og 37 og parkeringsforskriften.

 

Etter vegtrafikkloven § 37 kan politiet, regionvegkontoret, og kommunen kreve fjernet kjøretøy som er parkert i strid med loven, som er til hinder for trafikk eller vegdrift, eller som er plassert til ulempe for eier/bruker eller i strid med privat forbud. For fjerning etter § 37 oppbevares kjøretøyet alltid på eiers regning og risiko. Bestemmelsen omfatter også å ta kjøretøy i forvaring, dvs. hjulsperre o.l.

 

Etter vegtrafikkloven § 8 kan Kongen gi forskrift om når andre kan begjære motorvogner fjernet. For "profesjonell" parkeringshåndhevelse gjelder forskriften § 38. For privat parkering gjelder § 42.

 

Etter parkeringsforskriften § 42 kan en eier/bruker av privat grunn selv eller ved andre "fjerne og ta i forvaring" en motorvogn som er plassert ulovlig på privat grunn, når følgende vilkår er oppfylt:

1) Motorvognen er plassert til fare for andre, eller slik at eier/bruker utsettes for vesentlig skade/ulempe.

2) Føreren/eieren er forsøkt varslet, og gitt rimelig frist for å fjerne motorvognen. Dette gjelder ikke hvis det vil være vesentlig ulempe å varsle/vente på fører.

3) Det er klart for føreren at området er privat, at uvedkommende kan fjernes for eiers regning og risiko, og hvem som kan kontaktes for å få utlevert motorvognen.

4) Motorvognen er plassert på et sted der det er åpenbart at den vil kunne være til fare eller vesentlig skade/ulempe for andre.

 

Vilkår #1 og #2 må alltid være oppfylt, og i tillegg enten #3 eller #4.

 

Er vilkårene ikke oppfylt er grunneier, bruksberettiget, og tauefirmaet solidarisk erstatningsansvarlige for eiers kostnader ved fjerning/forvaring og for økonomisk tap som følge av fjerning/forvaring.

 

 

Borttauing er en form for selvtekt - du bruker makt mot andre uten å være en del av statens voldsmonopol og maktapparat. Du forskutterer en tvist og en avgjørelse i din favør, og går rett på fullbyrdelsen i egen regi. Derfor er det strenge regler for hvordan man går frem, og objektivt erstatningsansvar for den som trår feil.

 

Takk for klargjøring.

 

Det siste avsnittet er på sin plass. Og det skal selvfølgelig være strenge regler for slikt.

 

Men jeg kan ikke la være å undres over hvor strenge kravene i 2) over må være. Hvis jeg parkerer på gårdsplassen til Røkke, og han uten problemer har plass til 20 parkerte biler - kan han med rette hevde at "eier/bruker utsettes for _vesentlig_ skade/ulempe." (min understrekning). Eller litt mindre forhold: Naboen disponerer en asfaltert gårdsplass (i et villaområde) der sikkert 5-6 biler kan stå uten trengsel. Og hvis naboen ikke venter mye besøk den dagen, kan han da sies å ha blitt utsatt for en _vesentlig_ ulempe? 

 

Dersom én bil stiller seg på min gårdsplass, så vil vel den vesentligste ulempen for min del være irritasjon over at folk ikke respekterer privat eiendomsrett. Og akkurat den retthaverske tilbøyeligheten vil kanskje ikke bli vurdert å være vesentlig ulempe?

 

Litt småfilosofisk til slutt: Jeg skjønner at det er på sin plass med strenge regler mot selvtekt i leieforhold o.l. der det ofte er en svak og en sterk part. Men at det skal være like strenge regler for å sanksjonere mot folk som tar seg til rette på annen manns grunn, er ikke like åpenbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter parkeringsforskriften § 42 kan en eier/bruker av privat grunn selv eller ved andre "fjerne og ta i forvaring" en motorvogn som er plassert ulovlig på privat grunn, når følgende vilkår er oppfylt:

1) Motorvognen er plassert til fare for andre, eller slik at eier/bruker utsettes for vesentlig skade/ulempe.

2) Føreren/eieren er forsøkt varslet, og gitt rimelig frist for å fjerne motorvognen. Dette gjelder ikke hvis det vil være vesentlig ulempe å varsle/vente på fører.

3) Det er klart for føreren at området er privat, at uvedkommende kan fjernes for eiers regning og risiko, og hvem som kan kontaktes for å få utlevert motorvognen.

4) Motorvognen er plassert på et sted der det er åpenbart at den vil kunne være til fare eller vesentlig skade/ulempe for andre.

 

Vilkår #1 og #2 må alltid være oppfylt, og i tillegg enten #3 eller #4.

 

 

Kunne du opplyse oss om begrepene vesentlig og rimelig her? 

 

Hvis jeg skal ta meg en times joggetur i marka og parkerer på tomta til en av de priviligerte som bor i randsonen. Da skal markaboeren altså forsøke å varsle meg. Og så skal min frekkhet "belønnes" med at jeg får en rimelig frist til å flytte bilen?

 

Forventes det at markaboeren skal søke opp reg. nr. og til og med måtte betale (småpenger, men lell) for å finne eieren og så ringe ham/henne?

 

Og rimelig frist? Snakker vi her om "tida av veien"? Må man da ta hensyn til at frekkassen er 30 minutter unna fordi han selv valgte å stille seg i en slik situasjon? 

 

Med håp om konkrete eksempler.

 

- Pug

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om dette mot formodning blir et reelt, gjentagende problem, eier ikke er er tilsnakkende og politiet ikke reagerer, så får du tak i disse og ruller bilen ut i gata eller hvor som helst:

 

Dealership-Car-Display-Cart-Dollies-Rang

 

Hvis du har jekk tilgjengelig trenger du ikke de dyre selvhevende, men kan gå for noe som dette:

https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/hjuldolly/hjuldolly-2-stk-2000021703

Ikke kast bensin på bålet, hva i en oppover\nedoverbakke, om bilen skulle bli skadet? Da risker man erstattnings ansvar.

I hovedtrekk må man ha god grunn å flytte bilen, ikke kun til irritasjon beste er å ringe et firma som tar jobben. Fordi da er man ikke selv ansvarlig.

Lenke til kommentar

Men jeg kan ikke la være å undres over hvor strenge kravene i 2) over må være. Hvis jeg parkerer på gårdsplassen til Røkke, og han uten problemer har plass til 20 parkerte biler - kan han med rette hevde at "eier/bruker utsettes for _vesentlig_ skade/ulempe." (min understrekning). Eller litt mindre forhold: Naboen disponerer en asfaltert gårdsplass (i et villaområde) der sikkert 5-6 biler kan stå uten trengsel. Og hvis naboen ikke venter mye besøk den dagen, kan han da sies å ha blitt utsatt for en _vesentlig_ ulempe? 

 

Eller dersom noen parkerer på plenen din. Då må du tole synet av ein bil i hagen og at det blir hjulspor i graset, men det å måtte sjå på ein anna bil er nok ikkje ein vesentlig ulempe, og hjulspor i graset er nok ikkje ein vesentlig skade sidan plenen reparer seg sjølv etterkvart.

Eller er det med vesentlig ulempe meint generelle ulemper?

 

Å måtte parkere eit par hundre meter lenger nedi gata fordi nokon har tatt parkeringsplassen din er ei ulempe, men er det ein vesentlig ulempe for funksjonsfriske personar?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... beste er å ringe et firma som tar jobben. Fordi da er man ikke selv ansvarlig.

 

Jo, du er solidarisk ansvarlig med den som tar jobben.

 

Parkeringsforskriftens §42, tredje avsnitt sier:

"Dersom motorvognen er fjernet, og eventuelt tatt i forvaring, uten at det har vært grunnlag for det, er eier og bruker av grunnen og den som eventuelt har forestått fjerningen på dennes vegne, solidarisk ansvarlige for at eiers kostnader ved fjerning og forvaring refunderes og at økonomisk tap som følge av fjerningen erstattes."

 

Uten at jeg vet noe om det, gjetter jeg at ethvert borttauingsfirma vil inngå en tilleggsavtale med deg der du aksepterer å erstatte overfor borttauer ethvert tap som måtte komme som resultat av at borttauingen var uberettiget.

 

Lenke til kommentar

Første problem her er å få skiltet og markert hva som tilhører trådstarters private eiendom.

 

Kontakt kommunen og be om oppmålingsforretning (dvs Klarlegging, merking og måling av eiendomsgrenser) utifra at grenser ikke er tydelig angitt og at det evt settes ned ekstra grensepinner. 

 

Det koster endel tusenlapper, men da unngår man all tvil om hvor grensene går.  Oppmåling skjer nå ned til centimeter nøyaktighet - så man kan evt også få justert gamle grensepinner som står litt unøyaktig hvis det er lenge siden de ble satt opp (kan slå begge veier... men man er jo tjent med at det er korrekt)

Mal så opp streker ihht din eiendom og skilt med privat parkering og borttauing og følge paragrafene Krikkert henviser til ang varsling/borttauing.

Lenke til kommentar

Jo, du er solidarisk ansvarlig med den som tar jobben.

Snip...

Uten at jeg vet noe om det, gjetter jeg at ethvert borttauingsfirma vil inngå en tilleggsavtale med deg der du aksepterer å erstatte overfor borttauer ethvert tap som måtte komme som resultat av at borttauingen var uberettiget.

 

 

 

Ja, det gjelder "eiers kostnader ved fjerning og forvaring refunderes og at økonomisk tap som følge av fjerningen erstattes."

 

Men gjelder det også skader på kjøretøyet ved fjerningen, eller er det dekket av tauingsfirmaet som tar betalt for jobben? Det var vel ankepunktet mot å flytte bilen selv, at det kan oppstå skader på den.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Eller dersom noen parkerer på plenen din. Då må du tole synet av ein bil i hagen og at det blir hjulspor i graset, men det å måtte sjå på ein anna bil er nok ikkje ein vesentlig ulempe, og hjulspor i graset er nok ikkje ein vesentlig skade sidan plenen reparer seg sjølv etterkvart.

Eller er det med vesentlig ulempe meint generelle ulemper?

 

Å måtte parkere eit par hundre meter lenger nedi gata fordi nokon har tatt parkeringsplassen din er ei ulempe, men er det ein vesentlig ulempe for funksjonsfriske personar?

 

Gode spørsmål. Jeg vet godt hva jeg synes svaret burde være.

 

Men hva svaret er, ser jeg gjerne at noen med kjennskap til hvordan slik ordlyd blir tolket i rettssalene uttaler seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...