Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ansvar for reservert parkeringsplass


alhajoth

Anbefalte innlegg

Sameiet jeg tilhører disponerer en parkeringsplass, hvor man mot en fast sum hver måned får en reservert plass. Plassene er merket med nummerskilt, og i innkjøringen står det et skilt om privat parkering.

Men vi har ingen avtale med noen parkeringsselskap om håndheving av reglene, dvs at det som står på skiltet om inntauing av feilparkerte biler er en tom trussel.

 

Etter at det ble innført betaling for gateparkering i området for noen måneder siden, opplever jeg stadig oftere at jeg kommer hjem til at det står en bil på plassen min. Som regel  er eier rett i nærheten og flytter seg umiddelbart.

For noen dager siden sto det en bil der, uten noen eier i nærheten. Jeg søkte opp bilnummeret, og sendte melding til eier over facebook. Mens jeg ventet på svar, ringte jeg styreleder. Han sa det var ingenting de kunne gjøre, og jeg måtte parkere på gata. Jeg spurte da hvem som skulle betale for det, da svarte han det var mitt ansvar.

 

Eieren av bilen kom snart, beklaget seg og flyttet bilen. Så problemet løste seg enkelt, men jeg har i ettertid stusset litt over styreleders svar og holdning.

Når jeg betaler for å reservert en fast plass, kan sameiet virkelig fraskrive seg alt ansvar om noen tyvlåner plassen?

Kan jeg kreve at sameiet dekker mine kostnader knyttet til alternativ parkering i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra en tilsvarende tråd;

 

Har dere betalingsparkering i nærheten? De parkerer ulovlig på din eiendom, så du må parkere et annet sted - om det påfører deg utgifter så skal de som parkerer ulovlig erstatte det.

 

Om du ikke har noen parkeringsmuligheter i nærheten er det litt verre - det er relativt lite du i praksis får gjort når de står der i såpass kort tidsrom.

Lenke til kommentar

Sameiet jeg tilhører disponerer en parkeringsplass, hvor man mot en fast sum hver måned får en reservert plass. Plassene er merket med nummerskilt, og i innkjøringen står det et skilt om privat parkering.

Men vi har ingen avtale med noen parkeringsselskap om håndheving av reglene, dvs at det som står på skiltet om inntauing av feilparkerte biler er en tom trussel.

 

Etter at det ble innført betaling for gateparkering i området for noen måneder siden, opplever jeg stadig oftere at jeg kommer hjem til at det står en bil på plassen min. Som regel er eier rett i nærheten og flytter seg umiddelbart.

For noen dager siden sto det en bil der, uten noen eier i nærheten. Jeg søkte opp bilnummeret, og sendte melding til eier over facebook. Mens jeg ventet på svar, ringte jeg styreleder. Han sa det var ingenting de kunne gjøre, og jeg måtte parkere på gata. Jeg spurte da hvem som skulle betale for det, da svarte han det var mitt ansvar.

 

Eieren av bilen kom snart, beklaget seg og flyttet bilen. Så problemet løste seg enkelt, men jeg har i ettertid stusset litt over styreleders svar og holdning.

Når jeg betaler for å reservert en fast plass, kan sameiet virkelig fraskrive seg alt ansvar om noen tyvlåner plassen?

Kan jeg kreve at sameiet dekker mine kostnader knyttet til alternativ parkering i en slik situasjon?

Jeg vil tro du kan holde tilbake betaling for den tiden parkeringsplassen er opptatt samt kostnader for gateparkering i tidsområdet, har hatt noe lignende ved en leie-leilighet der parkeringsplassen ofte var full.

 

Jeg tok fram paragrafer og truet med å holde tilbake xx kr for hver dag jeg ikke fikk parkert en eller annen gang i løpet av dagen. Da ble det fort satt opp skilt med husnr på plassene og skilt om borttauing.

 

Si du betaler 3000kr per mnd for plassen, så vil dagsleien utgjøre kr100. Betaler du så 20kr gateparkering vil jeg tro (er på tlf uten å ha Lovdata eller Google oppe) at du kan og bør holde igjen kr120 hvis plassen er opptatt en dag på neste faktura, og opplyse om dette.

 

Du betaler for en plass du skal disponere hele tiden, det er utleier av denne plassen som har ansvar for å håndheve dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er vel hvis noen i borettslaget låner din plass, etisk nok burde man forstå når det er private plasser, at man må betale leie eller finne annen parkering.

Men tror nok de som gjør det ulovlig vet størst sansynlig de slipper unna. Med mindre man bryter loven selv å gi ripe i lakken eller få noen å taue vekk bilen.

 

 

Du betaler for en plass du skal disponere hele tiden, det er utleier av denne plassen som har ansvar for å håndheve dette.

Si det til borettslaget, får du tilsendt faktura for kostnaden om dette. Typisk slik med overvåking eller innbrudd er beboerne som taper penger på andre som bryter loven.

Er jo slik ved renhold av parkeringsplassen tar ikke borettslaget ansvar for skader på andre biler eller hærverk.

De tar heller ikke ansvar for urimlig kostnader ved installasjon av strømkabler er faglig utført eller skader på bilen som følge av ladning om natten. Det er jo slik å sitte i styret i borettslag fraskriver seg all ansvar og gjør så lite som mulig men mye penger skal de ha. Hvis du ikke godtar betingelse styret setter flytt en annen plass.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Fra en tilsvarende tråd;

 

Har dere betalingsparkering i nærheten? De parkerer ulovlig på din eiendom, så du må parkere et annet sted - om det påfører deg utgifter så skal de som parkerer ulovlig erstatte det. 

 

Om du ikke har noen parkeringsmuligheter i nærheten er det litt verre - det er relativt lite du i praksis får gjort når de står der i såpass kort tidsrom.

 

Hmm, jeg tolker det svaret slik at det er den som er feilparkert som er ansvarlig, ikke sameiet. Men den feilparkerte bilen vil jo i de fleste tilfelle tilhøre noen som ikke bor i sameiet, og det blir vanskelig for meg å spore han opp. Har altså ikke sameiet noe ansvar her?

Eller er den feilparkerte bilen ansvarlig overfor sameiet, som igjen er ansvarlig ovenfor meg?

 

Vil også påpeke, jeg bor ganske sentralt i Oslo. Summen jeg betaler for parkering er så liten at den kan nesten anses som symbolsk. Jeg tror gateparkering i 1 døgn vil koste omtrent det samme som jeg betaler i månedsleie.

Blir uansett snakk om så små summer at jeg aldri vil gidde bruke tid på det, som LMH1 sier. Men er nysgjerrig på hva som er riktig på prinsipielt grunnlag.

Endret av alhajoth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har noe rettslig grunnlag for et krav mot sameiet, men du har helt klart et krav mot den som parkerer. I alle fall så lenge det er merket. Som du sier er det ikke nødvendigvis verdt det å forfølge et slikt krav, og en løsning hvor sameiet samarbeider med et parkeringsfirma og/eller i alle fall et tauebilfirma er nok bedre for beboerne. Men du kan nok ikke kreve at sameiet gjør det. Da må du inn i styret, eller påvirke på annen måte. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Koster jo å ansette folk eller leie inn folk som passer på.

Samme med videoovervåking må jo folk bevise folk bryter loven. Og følge opp i domstolen hvis de ikke gjør det slipper jo forbryterne unna.

Hjelper lite hvis ting er tyverisikkert i butikk om ingen følger opp tyven etterpå.

 

Problemet med bortauving har jo bileier mulighet å klage\krangle eller flytte bilen, ergo koster det fremdeles med falsk uttrykking der.

Samme med bøter.

Lenke til kommentar

Er jo verre hvis det er inni en garasje på privat området med nummerskilt da må man bevise man eier området. For der hjelper det lite med bøter. Er grasjedøren åpen kan jo hvem som helst parkere.

Så lenge det er skiltet privat parkering med regler, henvisning til lovverk samt konsekvenser tydelig ved innkjøring er det jo ikke er problem. Hadde prøvd å høre med et selskap hva de evt tar

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har noe rettslig grunnlag for et krav mot sameiet, men du har helt klart et krav mot den som parkerer. I alle fall så lenge det er merket. Som du sier er det ikke nødvendigvis verdt det å forfølge et slikt krav, og en løsning hvor sameiet samarbeider med et parkeringsfirma og/eller i alle fall et tauebilfirma er nok bedre for beboerne. Men du kan nok ikke kreve at sameiet gjør det. Da må du inn i styret, eller påvirke på annen måte. 

Selvfølgelig er det sameiet som er ansvarlig, styret har jo gitt beskjed om at han skal parkere på gata mens han har betalt for egen plass som er merket opp og reservert hans bil.

Her har jo styret gitt bort hans plass, når de tillater at andre tar plassen hans.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det sameiet som er ansvarlig, styret har jo gitt beskjed om at han skal parkere på gata mens han har betalt for egen plass som er merket opp og reservert hans bil.

Her har jo styret gitt bort hans plass, når de tillater at andre tar plassen hans.

Hæ? Styret har ikke gitt bort hans plass. En tredjemann har okkupert hans plass. Det er noe annet. 

 

Dersom styret faktisk hadde gitt noen andre tillatelse til å bruke plassen hadde det vært en ting, men at styret ikke aktivt fjerner andre biler er ikke ansvarsbetingende. 

 

Det kan nok tenkes et krav om prisavslag her (men det er etter mitt skjønn ikke åpenbart), men fradrag for noen timers leie en gang i blant når månedsleien tilsynelatende er noen hundrelapper er ikke verdt å bruke tid på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Mens jeg ventet på svar, ringte jeg styreleder. Han sa det var ingenting de kunne gjøre, og jeg måtte parkere på gata.

Når de ikke gidder å opprettholde skiltingen sin, og ikke gidder å gjøre noe når deleier i sameiet mister sin betalte og reserverte parkeringsplass, og gir deleier beskjed om å parkere på gata, så er de ansvarlig for utgiftene deleier får. Passiviteten til styret tilsier at de gir uvedkommende tillatelse til å parkere på trådstarters betalte og reserverte parkeringsplass.

 

Det er ikke trådstarters ansvar å gjøre jobben til utleier (sameiet ved styre).

Lenke til kommentar

Styret i sameiet eksisterer vel bare i utgangspunktet for å sammen avgjøre hvordan de private områdene skal fordeles og det er (med mindre de avtaler noe annet) fortsatt den private enkeltpersonen sitt ansvar å "håndheve" dette. Dersom det skal hyres inn en tredjepart for å håndheve dette, eller at styret skal utnevne noen så må vel brukerne betale dor det.

 

For min egen del hadde jeg hatt det morsomt med å sjekke opp bileierne via skiltnummer og sendt fakturaee i hytt og gevær med bilder av bilen parkert på et tydelig merket privat område. Ellers kan jeg se for meg flere måter å sperre av plassen med fastmontert utstyr selv om det ikke skulle la seg gjøre å sette opp stenger på sidene.

 

I usa er det vanlig å bruke privat borttauing som lever av å kreve inn sinn gevinst fra den som har parkert ulovlig. Jeg vet ikke hvordan slikt er i her i Norge - typisk norsk så er man overlatt til seg selv og de frekke blir belønnet mes at det er alt for kostbart å forfølge dem med mindre man er særdeles prinsippfast.

Lenke til kommentar

Er jo enkelt å bare innføre parkeringsbevis man har i ruta. Da tar det ikke mange minutter å gå rundt om det uansett ligger i nærheten, knipse et bilde og skrive bøter. Er vel slik på mange borettslag i Oslo

 

 

Vi har klistremerker vi fester på ruta, men folk bryr seg jo ikke.. Skal ta det opp på neste generalforsamling og foreslå vi henter inn noen til å håndheve parkeringsbestemmelsene, jeg vet jeg ikke er den eneste i sameiet som er misfornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når de ikke gidder å opprettholde skiltingen sin, og ikke gidder å gjøre noe når deleier i sameiet mister sin betalte og reserverte parkeringsplass, og gir deleier beskjed om å parkere på gata, så er de ansvarlig for utgiftene deleier får. Passiviteten til styret tilsier at de gir uvedkommende tillatelse til å parkere på trådstarters betalte og reserverte parkeringsplass.

 

Det er ikke trådstarters ansvar å gjøre jobben til utleier (sameiet ved styre).

Jeg noterer meg at du fortsatt ikke klarer å finne et rettslig grunnlag for ansvar for dekning av trådstarters utgifter, og bare postulerer at det er utleiers jobb å fjerne feilparkerte biler. Men utleie innebærer jo nettopp at rådigheten over parkeringsplassen er overlatt til leietaker. Ringer du utleier når du vil ha folk ut av leiligheten din, eller ber du dem selv om å gå? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...