Gå til innhold

Sony-eiere klager over at hodetelefonene lever sitt eget liv i kulda


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det produsenten sitt ansvar når de lanserer et produkt som har betydelige svakheter langt ut over det som er normalt med tilsvarende produkter i kategorien, også sammenlignet med deres egne tidligere modeller av akkurat det samme produktet. Hadde det vært helt normalt at dette skjedde med alle hodetelefoner i temperaturer under null så kunne jeg vært enig med deg, men det er jo beviselig fullt mulig å produsere hodetelefoner som fungerer helt fint om vinteren. 

Det finnes sikker flere produkter i kategorien som fungerer enda dårligere også, og definisjon av normalt er høyst subjektiv. Selv synes jeg det er rart å bruke dyre hodetelefoner til rett under 4.000kr som "ørevarmere" ute i minus grader. Spesielt med tanke kondens. 

Produktet virker innenfor oppgitte spesifikasjoner. En kan ikke kreve noe annet av dette produktet. 

 

Produsent har alt på sitt rene, det ville vært galskap å refundert ett produkt som er bruk utenfor design.

De kan ta imot tilbakemeldinger, og utbedre operativ arbeidstemperatur på andre produkt, men dette produktet er jo som det er. 

 

Hadde det vært som Apple Iphone som sluttet å virke når temperaturen krøp ned til '+5' grader, selv om de sier at den skal virke mellom '+0' - '+35' grader, ville jeg vært enig med deg. Da har ikke selger eller forbruker gjort noe galt, men produsent har laget ett produkt som ikke leverer ihennhold til design.

 

Selger har tatt valget å importere dette produktet, for å så selge det videre til deg. Om det er noe du skal peke fingeren på, ville det vært selgeren. Er den parten som har "lurt" deg.

 

Når mener du selv at det er akseptabelt at produktet kan begynne å svikte?

-5 grader? -10? eller kanskje minus 20 grader? Du ser hvor jeg vil hen.

 

PS: selv om du mener produktet burde tåle enda mer kulde, noe jeg kan være enig i, kan vi ikke klandre produsent, så lenge det virker innenfor oppgitte grenser. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes sikker flere produkter i kategorien som fungerer enda dårligere også, og definisjon av normalt er høyst subjektiv. Selv synes jeg det er rart å bruke dyre hodetelefoner til rett under 4.000kr som "ørevarmere" ute i minus grader. Spesielt med tanke kondens. 

Produktet virker innenfor oppgitte spesifikasjoner. En kan ikke kreve noe annet av dette produktet. 

 

Produsent har alt på sitt rene, det ville vært galskap å refundert ett produkt som er bruk utenfor design.

De kan ta imot tilbakemeldinger, og utbedre operativ arbeidstemperatur på andre produkt, men dette produktet er jo som det er. 

 

Hadde det vært som Apple Iphone som sluttet å virke når temperaturen krøp ned til '+5' grader, selv om de sier at den skal virke mellom '+0' - '+35' grader, ville jeg vært enig med deg. Da har ikke selger eller forbruker gjort noe galt, men produsent har laget ett produkt som ikke leverer ihennhold til design.

 

Selger har tatt valget å importere dette produktet, for å så selge det videre til deg. Om det er noe du skal peke fingeren på, ville det vært selgeren. Er den parten som har "lurt" deg.

 

Når mener du selv at det er akseptabelt at produktet kan begynne å svikte?

-5 grader? -10? eller kanskje minus 20 grader? Du ser hvor jeg vil hen.

 

PS: selv om du mener produktet burde tåle enda mer kulde, noe jeg kan være enig i, kan vi ikke klandre produsent, så lenge det virker innenfor oppgitte grenser. 

 

 

Dette problemet oppstår også ved 0 grader, så produktet holder ikke spec.

Det er også slik at, selv om touch plata "trykker av seg selv" virker den ikke ved 0 grader.

Lenke til kommentar

For det første så er ikke dette spesifikasjoner som tydelig blir kommunisert. Det står kanskje med liten skrift i et eller annet vedlegg som du får med hodetelefonen, men det er ikke informasjon som blir kommunisert på nettbutikkene til de som selger produktet og heller ikke på Sony sine egne hjemmesider. Men det er klart, dette er jo informasjon du ville fått med deg før du kjøpte ikke sant?

 

Og for det andre så er dette en ganske standard formulering som står med liten skrift på det meste av elektronikk. Det man normalt kan forvente er at batterilevetiden går ned i kaldt vær, ikke at knappene på hodetelefonen begynner leve sitt eget liv. 

 

Og for det tredje, så er dette et produkt som blir markedsført for å være et produkt du kan bruke utendørs og på reise, så det er ikke unaturlig å forvente at hodetelefonen også kan fungere i normale vintertemperaturer, spesielt med tanke på at andre tilsvarende produkter fungerer fint i slike situasjoner. 

 

Så for å bruke sammenligningen din, så blir det litt mer som å si "Mann (19) kjøpte bensinbil, ble forbanna da volumet på anlegget begynte justere seg selv og fjernlysene slår seg av og på av seg selv når han bruker bilen i vintertemperaturer."

 

Nei, de reklamerer nok ikke med at hodetelefonene har brukstemperatur innenfor et gitt område, på samme måte som at de reklamerer med at det har berøringspanel, Blåtann eller annen funksjonalitet. Likevel så er det noe alle forstår, eller burde forstå, at elektronikk generelt kan oppføre seg rart både i fuktige og kalde omgivelser. Dette gjelder særskilt forskjellige touchpaneler, avhengig av hvilken teknologi som er benyttet. Så man må kunne forvente at folk som skal bruke slik elektronikk utendørs, sjekker helt elementære ting som f.eks. hvordan de tåler vann og vær. Jeg gjør i alle fall det, enten det er hodetelefoner eller mobiltelefoner jeg skal kjøpe.

 

 

Ærlig talt. Er det ikke ulovlig å sykle med hodetelefoner i Norge? Og  Også støydempende sådan?! Her jeg bor er det ihvertfall strengt forbudt, og vet om flere tilfeller der folk har fått bot. Hjelm derimot er de ikke så nøye på...

 

Mener du virkelig selv at du har tilsvarende 100% kontroll på alle retninger kun med å bruke øynene? Isåfall er du en soleklar kandidat til X-men akademiet...

 

Er det noen som har klarhet i om dette er tillatt eller ikke i Norge?

 

Kan ikke si at jeg har fått med meg at det er spesifisert at det ikke er tillatt med støydempende hodetelefoner i trafikken. Og med mindre man mener at døve og tunghørte ikke skal kunne kjøre bil eller sykle, så bør heller ikke støydempende hodetelefoner være et problem. Selv om jeg er enig med deg i at det helt klart begrenser ens evne til å oppfatte det som skjer rundt seg og at man utgjør en potensiell fare for seg selv og andre.

Lenke til kommentar

Det er jo et fryktelig vanskelig og omfattende tema. Noen er jo langt mer distré enn andre av natur, jeg har ofte opplevd utfordringer i trafikken (riktignok ikke som bilist) uten at de som skaper problemer har på seg verken hodetelefoner eller ørepropper. Noen er rett og slett så distré eller rett og slett ignorant i forhold til alt som foregår rundt seg at de blir temmelig håpløse å forholde seg til.

 

Det er klart bruk av hodetelefoner, ørepropper osv gjør deg neppe mer oppmerksom men de som allerede er litt oppvakte og overvåken når de ferdes ute er gjerne dette selv med hodetelefoner over ørene. Og de som er distré og de som er ignorante er jo gjerne det selv med eller uten hodetelefoner osv...

 

Tror man skal være litt forsiktig med å rope ulv, ulv her og dømme folk i alle retninger. Jeg tar alltid utgangspunkt i det faktum at de andre jeg møter utendørs når jeg sykler, jogger osv er distré og/eller ignorant og at jeg må forholde meg deretter. Så for alt annet bli ren bonus og så lenge jeg da sørger for meg selv så går ting som oftest veldig greit.

 

Og hvor stor forskjell  er det i praksis på det å sitte med dundrende høy musikk fra stereoanlegget i en godt isolert bil kontra det å benytte hodetelefoner sånn i praksis? Hvor skal man sette grensa?

 

 

Selv ferdes jeg mye ute med støykansellerende hodetelefoner, og jeg jogger alltid med temmelig isolerende in-ear ørepropper og har gjort dette i hvertfall 8 år uten at det har vært noe stort problem. Føler vel generelt at jeg er mer overvåken når jeg ferdes ute med hodetelefoner og ørepropper enn når jeg for eksempel går med nesa nede i mobiltelefonen som jeg føler brorparten av det jeg ser går ute pleier å gjøre. Nå har jeg sjeldent nesa nede i telefonen, jeg setter stortsett på podcast, lydbok eller musikk og har mobilen plassert i lomma og følger da gjerne ekstra godt med for å få med meg det som skjer rundt meg og det har aldri vært noe problem.

 

Det er jo de gangene jeg først er midt i en samtale på Telegram, iMessage, Messenger eller lignende mens jeg er ute å går, om det så er med eller uten noe over eller i øra det er da jeg har soleklart minst kontroll og oversikt og det er vel et langt mer realistisk og reelt scenario for de fleste vil jeg tro.

 

 

Det er jo ikke sånn at støykansellerende hodetelefoner gjør deg helt døv i trafikken heller. Med mindre du virkelig peiser på med et voldsomt lydvolum så er er det ikke spesielt vanskelig å gjøre verken biler, trikk osv.. Stemmer hører du temmelig greit også. Det demper en hel del bakgrunnsstøy men det isolerer deg jo ikke fullstendig fra omverdenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så man må kunne forvente at folk som skal bruke slik elektronikk utendørs, sjekker helt elementære ting som f.eks. hvordan de tåler vann og vær. Jeg gjør i alle fall det, enten det er hodetelefoner eller mobiltelefoner jeg skal kjøpe.

Ok, så fortell oss hvordan du ville gått frem for å sjekke slikt i dette tilfellet da?
Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt disse en stund, og synes ikke de er så gode. Jeg bruker dem på kontoret, av og til når jeg er ute og går og i bil.


I bil reagerer de kraftig på trykkendringer, typisk inne i en tunnel. Støydempingen skrur seg av og på, det bråker fryktelig og lyden er dårlig. Jeg har forsøkt ulike innstillinger i appen, men det er like galt. Jeg har også et sett med Bose QC 25 - disse gjør aldri noe slikt. Bosene kan smelle når man lukker bildøra - det er nesten det samme som skjer med Sony når man kjører inni tunnel og passerer biler etc.


Når jeg kjører, switcher den modus fra "transport" til "gående" - selv om jeg kjører i 100 kmt. Når det går over til gående, er det akkurat som den skrur av all støydemping. Så skjønner den at den kjører bil igjen, biper og switcher tilbake.


Den innebygde mikrofonen er svært dårlig. På kontoret klager de jeg snakker med over at de hører meg dårlig, og i bilen er det vanskelig å føre en skikkelig samtale så de i andre enden forstår og hører hva jeg sier. Mine Bose QC 25 - som riktignok er med ledning med mikrofon i - er milelangt foran hva gjelder dette.


Når headsettet fungerer så dårlig i bil, har jeg problemer med å forstå at de skal fungere bra i fly, Jeg kan se for meg at tog på strekninger med tunneler må være helt håpløst.


Ser jeg bort fra det ovenfor, så synes jeg lyden er bra og støydempingen er også bra - når de bare virker.


Lenke til kommentar

Ok, så fortell oss hvordan du ville gått frem for å sjekke slikt i dette tilfellet da?

1. Jeg ville søkt opp manualen som ligger fritt på Sony sine hjemmesider, eventuelt be om å få se denne i butikken jeg vurderte å handle fra:

https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/4739/3260e84757279f7993d647c0704c8ab3/47392794M.pdf

Specifictaions ...

Operating temperature: 0C-40C.

 

2. Deretter ville jeg søkt på verdensveven for å se om noen allerede har kjøpt produktet og har noe å si om saken.

http://lmgtfy.com/?q=1000XM3+cold+weather

Lenke til kommentar

1. Jeg ville søkt opp manualen som ligger fritt på Sony sine hjemmesider, eventuelt be om å få se denne i butikken jeg vurderte å handle fra:

https://www.sony.co.uk/electronics/support/res/manuals/4739/3260e84757279f7993d647c0704c8ab3/47392794M.pdf

Specifictaions ...

Operating temperature: 0C-40C.

 

2. Deretter ville jeg søkt på verdensveven for å se om noen allerede har kjøpt produktet og har noe å si om saken.

http://lmgtfy.com/?q=1000XM3+cold+weather

Selvsagt ville du det :)

 

Og dette er noe du forventer at alle forbruker gjør, også de som oppgraderer fra fjorårets modell som de brukte uten problemer forrige vinter. Og de som har brukt hodetelefoner de siste fem vintrene uten problemer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvsagt ville du det :)

 

Og dette er noe du forventer at alle forbruker gjør, også de som oppgraderer fra fjorårets modell som de brukte uten problemer forrige vinter. Og de som har brukt hodetelefoner de siste fem vintrene uten problemer?

Jeg sjekker ALLTID spesifikasjoner på elektronikk jeg kjøper. Når jeg kjøper mobiltelefon så sjekker jeg hvilken IP-rating de har, batterikapasitet, lagringskapasitet etc, jeg kjøper ikke et bestemt merke fordi jeg kjøpte det i fjor eller året før. Jeg vet hvilke behov jeg har, så jeg sjekker om utstyret jeg tenker å kjøpe, faktisk dekker disse behovene. Jeg tar meg bryet med å sjekke, når jeg faktisk betaler såpass mye for ting.

 

Ja, jeg forventer at folk som punger ut tusenvis av kroner for en elektronisk dings, faktisk gidder å sjekke hva de kjøper, FØR de kjøper det. En hver med litt omløp i topplokket sjekker da vel alternativer, når de skal kjøpe slike ting? Synes i alle fall ikke synd på folk som bare kjøper det første og beste som faller dem inn - da kan de faktisk bare skylde seg sjøl. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sjekker ALLTID spesifikasjoner på elektronikk jeg kjøper. Når jeg kjøper mobiltelefon så sjekker jeg hvilken IP-rating de har, batterikapasitet, lagringskapasitet etc, jeg kjøper ikke et bestemt merke fordi jeg kjøpte det i fjor eller året før. Jeg vet hvilke behov jeg har, så jeg sjekker om utstyret jeg tenker å kjøpe, faktisk dekker disse behovene. Jeg tar meg bryet med å sjekke, når jeg faktisk betaler såpass mye for ting.

 

Ja, jeg forventer at folk som punger ut tusenvis av kroner for en elektronisk dings, faktisk gidder å sjekke hva de kjøper, FØR de kjøper det. En hver med litt omløp i topplokket sjekker da vel alternativer, når de skal kjøpe slike ting? Synes i alle fall ikke synd på folk som bare kjøper det første og beste som faller dem inn - da kan de faktisk bare skylde seg sjøl. 

 

Dette er ikke informasjon som er oppført i spesifikasjonene til produktet. Som du selv allerede har funnet ut så er ikke dette engang oppført på produktsiden til Sony sin egen hjemmeside. Det er ikke å finne under avsnittet som heter "Spesifikasjoner og funksjoner" og det er heller ikke å finne på siden som heter "Fullstendige spesifikasjoner". 

 

Du måtte gå til support-siden for produktet og laste ned en "Referanseveiledning" i pdf-format hvor du finner driftstemperatur oppgitt i liten skrift. 

 

Og det er da ikke snakk om å bare kjøpe det første og beste. Det her er et produkt som har blitt skrytt opp i været i utallige tester, og du kunne lest deg grønn på alle nettbutikker, Sony sine oppgitte spesifikasjoner, googlet og stått på uten å finne noe som helst info om dette problemet. Inntil noen uker siden var det nemlig ikke skrevet noe om dette på nettet. Da er det direkte provoserende at du sitter her å påstår at dette er noe alle burde ha sjekket på forhånd og at folk kan takke seg selv. 

 

Det er lov å fremstå hakket mer empatisk. Neste gang er det kanskje du som går glipp av vesentlige mangler skjult i liten skrift. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ikke bra - men hvem i all verden bruker slike ute til sykling, gåing etc.??

 

ler hver gang høyt når jeg ser noen med slik spaserende rund ...

 

Sannsynligvis folk som er mer opptatt av lyd evt støydemping enn hvordan det ser ut.

På den andre siden, bor du i en større by så ser du folk med hodetelefoner på ute hele tiden i alle aldre. Så at du ler av dem forteller kanskje mer om deg enn de med hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...