Gå til innhold

Når er det gunstig å be om fast ansettelse?


Anbefalte innlegg

Har en stilling som lærer 100% Jeg er vist en av de få nyansatte lærerne som fikk en midlertidlig ansettelse på 12 måneder. Jeg syntes det er ganske stressende å ikke vite om jeg er ønsket videre fra høsten 2019.. Er det noen som har noen råd til hvordan og når jeg kan/bør ta opp et ønske om videre ansettelse? Et annet problem er at jeg egentlig trenger å vite det ganske raskt, slik at jeg eventuelt kan begynne å søke på nye arbeidsplasser.

 

Takk for alle svar.

Endret av InToRv
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en stilling som lærer 100% Jeg er vist en av de få nyansatte lærerne som fikk en midlertidlig ansettelse på 12 måneder. Jeg syntes det er ganske stressende å ikke vite om jeg er ønsket videre fra høsten 2019.. Er det noen som har noen råd til hvordan og når jeg kan/bør ta opp et ønske om videre ansettelse? Et annet problem er at jeg egentlig trenger å vite det ganske raskt, slik at jeg eventuelt kan begynne å søke på nye arbeidsplasser.

 

Du stresser allerede nå selv om du har jobb minst frem til høsten neste år?

 

Jeg ville luftet tanken overfor arbeidsgiver utover våren en gang når du har hatt sjanse til å vise hva du er god for.

Lenke til kommentar

Har en stilling som lærer 100% Jeg er vist en av de få nyansatte lærerne som fikk en midlertidlig ansettelse på 12 måneder. Jeg syntes det er ganske stressende å ikke vite om jeg er ønsket videre fra høsten 2019.. Er det noen som har noen råd til hvordan og når jeg kan/bør ta opp et ønske om videre ansettelse? Et annet problem er at jeg egentlig trenger å vite det ganske raskt, slik at jeg eventuelt kan begynne å søke på nye arbeidsplasser.

 

Takk for alle svar.

Spør forsiktig om hva de tenker kommer til å skje etter de 12 månedene er over, og så legger du til spørsmål om du burde søke på jobb andre steder slik at du har noe klart når prøveperioden er over. Det er ikke konfronterende, men du tvinger samtidig frem et svar.

Lenke til kommentar

Av egen erfaring, så råder jeg deg til å søke på nye jobber i slippet som starter mellom vinter- og påskeferie.

 

Jeg har vært vikar i 2 år, og trivdes veldig godt begge steder. Prøvde derfor å håpe på at det skulle være behov for meg videre og at de hadde stilling til meg. Det var det ikke (overtallighet første stedet grunnet bortfall av ekstra-tilskudd ifbm forskningsprosjektet for økt lærertetthet i ungdomsskoler). Andre sted grunnet unntak (beste kvalifiserte søker på søknadstidspunkt, men unntak da jeg formelt sett ikke var skikket - jeg har 5-10, underviste 2. trinn).

 

Om din kommune fungerer på samme måte som Bergen, så er det 14 dagers oppsigelse i prøvetiden. Så i verste fall hvis du takker ja til noe nytt, så kan du si opp der igjen om du skulle få fortsette der du er. I verste fall må du da jobbe fra 1-14. aug, men vet ikke om oppsigelsen da gjelder fra første arbeidsdag (om du f eks sier opp i sommerferien) eller fra oppsigelsesdato. Iom ta det er 14 dagers gjensidig oppsigelse, tror jeg ikke du er bundet av den vanlige "første i mnd etter motatt oppsigelse.

 

Tl;dr. Ha en backup plan!

 

PS: Dette er noe ledere i skolen er veldig vant med, så det er ikke verre enn at du (når tiden kommer for evt intervjuer og er nødt til å be om fri til disse) sier at du søker andre jobber for å ha en backup, men at du aller helst ser for deg å fortsette der du er. Å stresse over dette nå er helt tullete. Hvis du kommer til påskeferien og ikke har funnet deg noe annet, så kan du begynne å bli litt stresset (ingen grunn til panikk, men mulighetene blir mindre fra da av).

Endret av Neonex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en stilling som lærer 100% Jeg er vist en av de få nyansatte lærerne som fikk en midlertidlig ansettelse på 12 måneder. Jeg syntes det er ganske stressende å ikke vite om jeg er ønsket videre fra høsten 2019.. Er det noen som har noen råd til hvordan og når jeg kan/bør ta opp et ønske om videre ansettelse? Et annet problem er at jeg egentlig trenger å vite det ganske raskt, slik at jeg eventuelt kan begynne å søke på nye arbeidsplasser.

 

Då forstår eg det slik at du har takka ja til denne jobben til tross for dårlig arbeidsavtale, fordi du var redd for å bli ståande utan jobb?
Eit godt tidspunkt for å kreve endringar i lønn og arbeidsforhold er ved avtaleinngåelsen, det kan godt være at du burde ha forhandla på jobbtilbodet for å få andre tilsettningsforhold.
 
Når i vikariatstillinga du skal be om fast stilling kjem litt ann på, og kokar eigentleg ned til strategi.
Du kan spele med heilt opne kort og informere om at dersom du ikkje får tilbod om fast stilling så kjem du til å starte å søke på andre jobbar.
Eller du kan gjere det heilt omvendt å starte med søke på andre jobbar utan å fortelle om det.
 
På generelt grunnlag så vil eg anbefale deg å bruke siste alternativ, altså at du fortsetter med å sjå deg rundt etter andre jobbmuligheiter medan du har den midlertidige sikkerheita i at du har jobb fram til hausten.
Då slepp du å risikere å ikkje ha ny jobb å gå til til hausten, og i tillegg står du sterkare når du skal forhandle.
Dersom du har eit jobbtilbod i handa så kan du tillate deg å være litt tøffare når du krever fast stilling (og kanskje høgare lønn?), sidan det verste som skjer då er at du leverer oppsigelse og takkar ja til den andre jobben du har fått.
Dersom du går i forhandling utan å ha anna jobb å gå til, så kan du risikere at arbeidsgiver seier kontant nei og at du då ikkje har andre val enn å akspetere at du ikkje får fast stilling.
 
Når det er sagt, andre framgangsmåtar kan også være hensiktsmessig. Har du god kontakt med sjefen så kan du ha mykje å tene på å være heilt ærleg på kva du vil ha, men du har også meir å tape på den måten.
 
Det einaste du må passe deg for er å akseptere tomme løfter om at du vil få tilbod om fast stilling etter at vikariatet ditt har gått ut, då dette ikkje nødvendigvis held seg oppe og du då kan risikere at du likevell blir ståande utan jobb til hausten.
Lenke til kommentar

Helst i morgen. Alle burde være mye flinkere til å ha den dialogen gående konstant med lederskapet. Det er viktig for psyken å vite hvor man står i arbeidslivet. Jobb er ikke bare noe man gjør, det er noe man tar del i, og man har krav på å få være en del av hele systemet og vite hvor man står. Det burde egentlig være klart for deg alleréde, og det er ikke optimalt at du ikke får vite det, men det er ingen grunn til bekymring før du eventuelt får negativ respons når du spør. Ta grep og spør fortest mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...