Gå til innhold

Klokkemaker hos Patek Philippe: — Slik utvikler vi enda mer kompliserte ur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er da en viss sjarm med mekaniske klokker, syns jeg - dette krever skikkelig håndverk, og jeg syns det kan være undervurdert, selv i dagens iPhone-alder :)

 

Jeg kan forstå den innstillingen. Men da synes jeg det er rart at de snakker om CNC og datastyrt overvåkning av nøyaktigheten. Og hva slags klokker er det forresten i datamaskinene soon overvåker tikkingen i disse mekaniske vidunderene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå den innstillingen. Men da synes jeg det er rart at de snakker om CNC og datastyrt overvåkning av nøyaktigheten. Og hva slags klokker er det forresten i datamaskinene soon overvåker tikkingen i disse mekaniske vidunderene?

Må jeg kunne svare på det, siden jeg beundrer disse urverkene?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Den perfekte treski. En hestevogn med kulelager. En dampmaskin med forhøyet virkningsgrad. En nokia 3310 med eksternt tastatur. Eller en patek phillipe. Hvem i all verden vil ha slikt ræl?

 

Ganska månge. De har ju ikke noen problemer at få uren sålda. Jeg selv liker mekaniske ur, men holder meg i en litt mer moderat prisklass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan forstå den innstillingen. Men da synes jeg det er rart at de snakker om CNC og datastyrt overvåkning av nøyaktigheten. Og hva slags klokker er det forresten i datamaskinene soon overvåker tikkingen i disse mekaniske vidunderene?

 

Hmmm... En MEMS oscillator? Du vet, mekanikk tatt til det helt ekstreme? Men som dessverre ikke tåler Helium.

 

Nei, jeg kan godt forstå iveren etter å skaffe seg et mekanisk underverk… unnskyld, urverk. Den moderne verden er blitt så fattig på ordentlig mekanikk. Og optikk. Ikke som i gamle dager da marinegaster med hår på…, med håret i behold, utførte kalkulasjoner for ildleding med penn og papir samt en diger mekanisk datamaskin. Mekanikk som også utførte ulineære beregninger. Med måldata hentet fra en like diger triangulerende stereokikkert.

 

Nei, den mest interessante mekanikk vi omgir oss med i dag er vel en CVT girkasse med dytte-belte, i metall. Stusselig. Med elbil-revolusjonen er vel selv differensialen i all sin herlighet på vei ut til fordel for separate elmotorer. Selv CD/DVD/DAT drivverk er over og ut nå. Og systemkamera (D/SLR) er blitt sjelden vare. Snart er det bare bajonettfestet (F-mount) igjen på dem i alle tilfelle, etterhvert som disse speilløse tar helt over.

 

Men MEMS er altså til gjengjeld på full fart oppover. 

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et ur med komplikasjoner? er dette autooversatt............

Det var noe liknende jeg tenkte da jeg hørte om dette første gang, selv om slik datateknologi ikke fantes da. Da var det ordbøker som sto for slikt. Men når man tenker på begrepet er det ikke så dumt. Hver mekanisk funksjon som skal vise et eller annet er komplisert. Og da blir substantivet deretter. 

Odd R. Valmot

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Men det skjer bare hvert hundre år som er delelig med 400. Neste justering er altså i 2100, og så i 2300,"

 

Det har nok falt bort et "ikke". Riktig er: Men det skjer bare hvert hundre år som ikke er delelig med 400. Neste gang du slipper å justere for 100 års mangel på skuddår i 2400.

Men du må justere dato om ca. 81 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...