Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatist eksamen i Religion


Anbefalte innlegg

Hei, går vg3 og har Religion. Jeg vurderer å hoppe av faget og ta det som privatist. Vi har en lærer som forventer helt sinnsykt mye av oss.

 

Noen som har tatt Religion som privatist og vil dele noen erfaringer?? Har hørt at det er en forberedelses del på 30 min. Har også at man skal velge Islam og en valgfri religion. Betyr det at man ikke trenger å kunne noe om de andre religionene???

Endret av Posthalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke planlegg å ta fag som privatist. Det koster tusenvis per fag.

 

Eksamensavvikling varierer fra skole til skole, og år til år, så du kan ikke basere deg utelukkende på hvordan det har vært før.

 

Ta faget nå mens du får det gratis. Læreren SKAL forvente sinnsykt mye av deg. Det er sånn vi andre vet at du ikke blir sendt ut til resten av samfunnet uten å vite noe om arbeidsmoral.

Lenke til kommentar

Som RLE-lærer er jeg enig med han over: Ikke ta faget som privatist. Det koster penger og du har ikke like stor kontroll på hva du får. Hør heller på læreren, ta en prat med han/henne og spør hva du må kunne for å gjøre det bedre i faget. 

 

Selv om jeg er lærer på VGS, er jeg jaggu usikker på hvordan det fungerer å gå ut av et fellesfag

Lenke til kommentar

Ikke planlegg å ta fag som privatist. Det koster tusenvis per fag.

 

Eksamensavvikling varierer fra skole til skole, og år til år, så du kan ikke basere deg utelukkende på hvordan det har vært før.

 

Ta faget nå mens du får det gratis. Læreren SKAL forvente sinnsykt mye av deg. Det er sånn vi andre vet at du ikke blir sendt ut til resten av samfunnet uten å vite noe om arbeidsmoral.

Lenke til kommentar

Start med å snakke med kontaktlærer først så får dere drøftet og diskutert litt. Jeg legger til en tråd som kan være relevant for deg. Fortell meg hva garantien er for at du faktisk vil få bedre karakter som privatist? Du taper penger og tid på det spesielt på noe du kan få gratis. Som privatist har du heller ikke krav på noe undervisning med mindre du betaler for det som er en ekstra kostnad og enda en dum ide. Du må altså lese og få med deg pensumet på egenhånd. 

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1827265

https://www.ung.no/utdanning/2553_Hva_vil_det_si_%C3%A5_v%C3%A6re_privatist.html

Endret av flamethower1234
Lenke til kommentar

Nå er denne læreren ganske ekstrem på hvordan han vil at undervisningen skal være, flere av de andre lærerene har også reagert på hvordan han har underviser. Betaler heller 1000kr for å få en god karakter som privatist.

 

Du må nok ut med mye mer enn 1000kr. Og hvordan i all verden har du bestemt deg for å gjøre dette uten å undersøke den faktiske prisen?

 

For ikke å snakke om at du må utsette videre utdanning til du har fullført studiekompetansen, så det blir kjapt et bortkastet år bare fordi du ikke likte RLE-læreren.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i svarene her. Hvorfor ikke ta det som privatist?
Pensumet i læreplanen skal vel være det samme, uavhengig av hvor du tar eksamen?
Hvis du følger med i timene, og allerede har pensumbøkene, så har du jo alt du trenger til ta eksamen.
Da er det vel bare å melde seg opp til eksamen?

Prisen på eksamen er i dag 1084 kr (2048 hvis du allerede har bestått faget).

Melder du deg opp til våren, trenger du heller ikke utsette videre opplæring. Du får karakteren samtidig som resten av vitnemålet ditt.

Lenke til kommentar

Er ikke helt enig i svarene her. Hvorfor ikke ta det som privatist?

Pensumet i læreplanen skal vel være det samme, uavhengig av hvor du tar eksamen?

Hvis du følger med i timene, og allerede har pensumbøkene, så har du jo alt du trenger til ta eksamen.

Da er det vel bare å melde seg opp til eksamen?

 

Prisen på eksamen er i dag 1084 kr (2048 hvis du allerede har bestått faget).

 

Melder du deg opp til våren, trenger du heller ikke utsette videre opplæring. Du får karakteren samtidig som resten av vitnemålet ditt.

 

Litt av problematikken med dette er at man prøver en "plan to fail"-fremgang. Altså man planlegger å faile faget denne gangen, men

 

 - det koster penger å rette opp (og er det gitt at foreldrene betaler?)

 - man må utsette videre utdanning et helt år, siden de fleste skoler krever studiekompetanse, og man må søke et år senere

 - det finnes ingen garanti for at vedkommende skjerper seg og ikke faller i den samme fella som privatist

 

Som du sier kan det stemme at vedkommende kan melde seg på til våren og slippe utsettelsen, men det betyr likevel at faget må tas samtidig som alle andre fag, og sannsynligvis i et annet lokale, så det er i tillegg flere administrative hinder.

 

Dette er uansett noe som burde diskuteres med foreldre og rådgivere, og ikke med en gjeng anonyme fremmede på internett. I mellomtiden syns jeg heller vi burde anbefale å bli på skolen og gjøre et forsøk mens man kan.

Lenke til kommentar

Som du sier kan det stemme at vedkommende kan melde seg på til våren og slippe utsettelsen, men det betyr likevel at faget må tas samtidig som alle andre fag, og sannsynligvis i et annet lokale, så det er i tillegg flere administrative hinder.

 

Faget tas vel uansett på skolen, og vedkommende deltar allerede i timene. Problemet er vel at han risikerer en dårlig standpunktskarakter pga. dårlig forhold til læreren.

Hvis han melder seg opp til våren trenger han da bare å møte opp til eksamen. Dette koster 1084 kr fordi han ikke har karakter i faget fra før. Det er vel ingen risiko forbundet med dette?

 

Da går han ut fra skolen neste sommer med to karakterer i faget. En karakter fra skolen, og en karakter fra privatisteksamen. Når han skal søke på skole til høsten er det den beste karakteren som blir gjeldene.

 

Det blir å spille på to hester, men ser ingen risiko forbundet med dette. Bortsett fra en eksamenskostnad på litt over tusenlappen, men det kan være vel verdt investeringen! Har han noe annet å tape?

 

 

Lenke til kommentar

Etter - en - time med religion i vg3 gikk jeg rett opp til rådgiver og meldte meg ut av faget tvert. Jeg er en som tar skole seriøst, og ønsker å få best mulig karakter. Faglærer fortalte innledningsvis at skriftlige prøver og foredrag ville bli lite vektlagt - som da selvfølgelig er min sterkeste side. Hennes vurdering ville være en kombinasjon av muntlig aktivitet i timene og etiske diskusjoner i grupper, noe jeg hater som pesten. 

 

Så da meldte jeg meg bare opp til privatiskeksamen, hadde jo lærebok fra skolen for å gå igjennom relevant pensum. Det stemmer som du sier at du får en forberedelsestid på cirka 30 minutter. Men dersom du leser stoffet og kommer deg gjennom pensum så skal det gå greit. 

 

Husk at det er mye jobb å ta fag som privatist. Dersom du ikke er forberedt på å investere tid i faget, kan du like så godt bare ta faget på vanlig måte. 

Endret av Hawkis
Lenke til kommentar

Jeg tenker at til tross for at læreren deres stiller høye krav til dere, så er det ikke han som setter karakter på eksamen. Eksamenskarakter settes av sensor, som er en helt likegyldig og objektiv part av dette. Du vinner litt på dette med tanke på at du har forberedelsestid på 48 timer på videregående kontra kortere tid når du går privatist. Jeg foreslår at du ikke lar deg skremme av læreren din sin undervisningsmetode, og at du heller tar en sjanse på å gjøre det beste ut av det - ta eksamen og hvis det skulle gå helt på trynet og du skulle trenge en bedre karakter, så kan du bruke pengene og gå opp som privatist. 

Lenke til kommentar

Jeg tenker at til tross for at læreren deres stiller høye krav til dere, så er det ikke han som setter karakter på eksamen. 

 

Det er læreren som setter karakteren i faget. Ved avgang trekkes det ut ett eller to fag som eleven må ta eksamen i. Dette kan bli religion, men det kan også bli noe helt annet. Uansett vil fortsatt karakteren som faglærer gir være tellende på vitnemålet.

Eneste mulighet å forbedre denne vil være å ta privatisteksamen. Med to ulike karakterer i faget vil den beste bli tellende når han søker videre studieplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...