Gå til innhold

Chili setter opp prisen på Fri Data og lanserer 25 GB til 399,-


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda Nkom slår fast at alle skal kunne dele (tethering) mellom egne enheter. Dvs du setter på mobilen som hotspot. Så kan laptop eller tv koble seg trådløst opp mot mobilen slik at du kan streame film på tv eller pc. 

 

Da får de en ny kunde til den dagen fiber er på plass. Kommer til å nesten halvere bredbånd-regningen min i huset nå som jeg kan bytte ut mobilt bredbånd fra telia. Synd de ikke tilbyr dual-sim da (som jeg kan se), men det er jo forsåvidt forståelig.

 

Skulle forstatt likt å vite hvordan @JulianF6 bruker det som mobilt bredbånd. For ved bruk av hotspot så vil jo wifi kun være tilgjengelig hjemme når jeg selv er hjemme, dumt mtp noen smartprodukter som da ikke lenger kan fjernstyres. Vil det kanskje da være et alternativ å opprette en ny bruker, med et nytt nummer og bruke simkortet rett i en ruter som har støtte for simkort, eller blir det også problematisk?

Lenke til kommentar

Da får de en ny kunde til den dagen fiber er på plass. Kommer til å nesten halvere bredbånd-regningen min i huset nå som jeg kan bytte ut mobilt bredbånd fra telia. Synd de ikke tilbyr dual-sim da (som jeg kan se), men det er jo forsåvidt forståelig.

 

Skulle forstatt likt å vite hvordan @JulianF6 bruker det som mobilt bredbånd. For ved bruk av hotspot så vil jo wifi kun være tilgjengelig hjemme når jeg selv er hjemme, dumt mtp noen smartprodukter som da ikke lenger kan fjernstyres. Vil det kanskje da være et alternativ å opprette en ny bruker, med et nytt nummer og bruke simkortet rett i en ruter som har støtte for simkort, eller blir det også problematisk?

Følg med. Er allerede svart.

Bare skru på hotspot på mobilen din, hvorfor i all verden vil du bruke noe annet?

Lenke til kommentar

Følg med. Er allerede svart.

Bare skru på hotspot på mobilen din, hvorfor i all verden vil du bruke noe annet?

 

 

Nei. Han har ikke svart. Hvorfor jeg vil bruke noe annet? Les det forrige innlegget mitt som du selv siterte. 

 

Det er fascinerende hvor ensidig negativ du er og hvor butthurt du tydeligvis er av selskapet. 

Endret av U1ven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

25 GB til 399 kr mnd er fortsatt 100-lappen billigere enn det konkurrentene tilbyr så ChiliMobil prøver fortsatt å levere mer for pengene enn konkurrentene.

 

Jeg syntes ikke det nye FriData-alternativet med 5 GB om dagen og så ekstra sms for å åpne for videre bruk med 3 GB om gangen var avskrekkende men synd prisen øker med 100 kr måneden. Om du bruker oppi 5 GB hver dag så blir det 150 GB i måneden før du når taket, men jeg ser selv at når jeg hadde FriData så var det enkelte dager jeg brukte 20 GB++ når jeg var utenbys eller på hytten o.l. og ellers lå jeg på maks noen hunder megabyte siden jeg i hverdagen er i nærheten av Wifi store deler av dagen.

 

Så sms-løsningen blir noe tungvindt med min bruk om dataen stenges i det jeg deler nett med jobblaptopen og sitter i et elektronisk møte fordi jeg den dagen har brukt litt mer data enn vanlig eller midt i en stream av en serie eller film på Apple TV'en på hytten nå som det er lov å dele via hotspot.

 

Spørsmålet blir om de vil fortsette å stenge ute de som bruker 300+ GB ved å øke datamengden via sms, jeg tipper noen kommer til å lage et script som fikser autosms slik at stopp i dataflyten blir minimal :)

 

Fin løsning som også praktiseres i andre land, men Chili har fortsatt den laveste mengden jeg har sett internasjonalt før man må sende SMS...

 

Helt enig, de kunne fint ha valgt minst 15-20 GB før de sender sms syntes jeg og så heller 5 GB for hver gang man øker datamengden.

Tja, si du deler data med datamaskinen din på hytta, da vil dette kunne fungere som et mobilt bredbånd..men ikke med denne løsningen

Lenke til kommentar

Da får de en ny kunde til den dagen fiber er på plass. Kommer til å nesten halvere bredbånd-regningen min i huset nå som jeg kan bytte ut mobilt bredbånd fra telia. Synd de ikke tilbyr dual-sim da (som jeg kan se), men det er jo forsåvidt forståelig.

 

Skulle forstatt likt å vite hvordan @JulianF6 bruker det som mobilt bredbånd. For ved bruk av hotspot så vil jo wifi kun være tilgjengelig hjemme når jeg selv er hjemme, dumt mtp noen smartprodukter som da ikke lenger kan fjernstyres. Vil det kanskje da være et alternativ å opprette en ny bruker, med et nytt nummer og bruke simkortet rett i en ruter som har støtte for simkort, eller blir det også problematisk?

 

Ja altså tanken er jo at du ikke skal la andre personer bruke av din data. Altså du kan se på tv selv via mobilen. Men når du drar på jobb eller fotball og kona sitter igjen hjemme så blir hun da uten tv-serier. Med mindre du lar mobilen ligge igjen hjemme da. 

Lenke til kommentar

Ja altså tanken er jo at du ikke skal la andre personer bruke av din data. Altså du kan se på tv selv via mobilen. Men når du drar på jobb eller fotball og kona sitter igjen hjemme så blir hun da uten tv-serier. Med mindre du lar mobilen ligge igjen hjemme da. 

Men alle trenger jo mobil da kan jo bere kona ha et fri data abb og bruke det til hennes enheter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er bare å gratulere alle drittsekkene som aktivt jobbet for å ødelegge Fri Data-abonnementet.

Dere klarte det.

Håper dere er jævla fornøyde.

 

Og håper NKOM er fornøyd med resultatet, og med at kundene får et dårligere tilbud.

Godt jobbet, idioter!

Takk så faens mye.

 

Nå er det mange konkurrenter som gnir seg i hendene.

Kunden taper, konkurrentene vinner.

Flotte greier.

 

 

 

 

 

Ingen grunn til å være sur og gretten bare pga noen få vil bruke det de har betalt for.

Jeg var selv i kontakt med Chilli kundeservice for å høre for mye data jeg hadde brukt, (tidlig i sommer, da websiden og appen deres ikke fungerte).

Da svarte følgende:

 

 

 

 

Så hyggelig at du tar kontakt! 

 

 

 

 

Appen er under oppgradering, så den kan dessverre ikke brukes for øyeblikket.

Det er mulig at det er en visningsfeil på min side.

Jeg ser at du har brukt 4,5 GB og har ca 995 GB tilgjengelig igjen.

Vi skal prøve å løse problemet på min side.

 

 

 

 

Ha en fin dag! 

 

 

Vennlig hilsen 

 

 

Chilimobil Kundeservice 

 

 

De skriver jo at jeg hadde da igjen ca.995 GB med data.

 

Det er som å betale en vis sum penger for å kjøre så mye taxi som du vil, men om du vil på en langtur en dag så blir du kasta av midt på fjellet, ikke får du sitte på hjem heller.

Slikt skaper dårlig miljø.

 

De ville nok ikke aktivt gå inn for å ødelegge for andre, hvem har glede av noe slikt?

Enkelte bruker mer data enn andre, så enkelt er det.

Mange av dem fikk nok muligheten til å bruke mobilen utenfor wifi sone mer.

 

 

 

- Det virker på meg som om at det ikke nødvendigvis bare var grensen selv som var problemet, men snarere hvor kjapt folk nådde den grensen.

 

Kapasiteten var/er definitivt en faktor, da det er eller ideelt sett burde være kundens problem om han/hun brukte opp kvoten sin før måndskiftet.

Uansett om det er snakk om 1 Sekund eller 27 Dager.

 

Det virker som at Chili tok dette personlig, so to speak...

Så da var det tydeligvis et problem for dem;

Enten et spørsmål om kapasitet i form av data brukt per kunde eller prisen for data brukt per kunde.

 

Argumentasjonen til Chili om at de ikke ønsket at folk delte Data-kvoten sin med andre i nabolaget er forståelig nok.

De ønsker jo ikke å gå glipp av potensielle kunder i så måte.

 

Paradoksalt nok...

Det gir ikke mening å snylte data i fra andre med en pris på 399,- for sitt eget personlige abonnement med 1TB-Data-Kvote.

 

Men alikevel så frykter jeg at Chili levde på felgen.

Noe nye kunder ikke kunne ha hjulpet dem noe særlig med.

Lenke til kommentar

Det er bare å gratulere alle drittsekkene som aktivt jobbet for å ødelegge Fri Data-abonnementet. Dere klarte det. Håper dere er jævla fornøyde.

 

Og håper NKOM er fornøyd med resultatet, og med at kundene får et dårligere tilbud. Godt jobbet, idioter! Takk så faens mye.

 

Nå er det mange konkurrenter som gnir seg i hendene. Kunden taper, konkurrentene vinner. Flotte greier.

 

i grunn trist å se så mye eder å galle du tidvis kommer med. Det virker som du har mye emosjonell kapital investert i denne saken. Spesielt, er det, når du har nevnt gang på gang at du ikke har særskilt stort databehov. Har du vært uredelig på forumet? 5 GB daglig og noen SMSer kan da umulig ødelegge så mye for deg...

 

NKOM gjør jobben sin. Chili tok følgene av dette når de ble tatt med buksa nede. Sånn er det bare. Lev med. Skulle CHILI utfordre dette rettslig så er det noe de har full anledning til dette og forbruker vil få en endelig avklaring.

 

Fint med en avklaring. Så får vi se om det blir prøvd rettslig.

 

1TB/ubegrenset (hva det nå ble), men med grenser på 5GB for så en sms per 3GB virker noe begrenset. Spesielt hvis abonnementet fortsatt heter Chili Fri Data. Hvor enkelt vil det være med en eller annen autoskript o.l. å få minimalt med "problemer" med grensene. Tja, tror ikke det er så vanskelig.

 

Jeg synes datagrensene er noe lave. Spørsmålet blir om de setter den der pga. 1) svært få bruker 5 eller mer GB om dagen og "problemet" er en større nothingburger, 2) for mange bruker 5 GB eller mer og de ønsker å begrense bruken. Dette er problematisk j.f. "fri data". Er det 2 som er utgangspunktet så sier det en del om selskapets forretningsskikk.

 

Med forbehold om at abonnementet, til tross for sine begrensninger, så er det til prisen noe av det bedre om ikke det beste som er tilgjengelig. Det er interessant og tiden vil vise hva som skjer.

 

 

Endret av Countryman
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fint med en avklaring. Så får vi se om det blir prøvd rettslig.

 

1TB/ubegrenset (hva det nå ble), men med grenser på 5GB for så en sms per 3GB virker noe begrenset. Spesielt hvis abonnementet fortsatt heter Chili Fri Data. Hvor enkelt vil det være med en eller annen autoskript o.l. å få minimalt med "problemer" med grensene. Tja, tror ikke det er så vanskelig.

 

Vell vilkår er ikke oppe enda men di nevner ikke 1TB på fri data sidene lenger nå står det faktisk ubegrenset i norge 19 i eu fra 1.1 , så med auto svaring av sms skal man vell i teorien kunne bruke godt over 1TB

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så fint å ta en pause 2-5 ganger iløpet av filmen på Netflix for å få lov til å bruke mer av det man allerede betaler for.

Tviler på di stenger data helt. du blir sikkert satt ned til 64kbs els til du svarer på melding. så med autosvar trur jeg ikke man vill ha noe serlig problem med dropping av tilkoblinger man holder på med

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tullprat. Netflix sin høyeste bitrate på HD er 7.5Mbps. Det er ikke nok til å være i nærheten av 5GB engang. 4K, da stiller det seg helt annerledes.

 

Du må nesten ta høyde for 4K, spesielt nå som det er slått fast at man har lov til å dele mellom egne enheter. Da trenger 4k TV naturligvis 4k innhold. Selv om det er på mobilens hotspot. Husker ikke bitrate på 4K nå, men sjekket båndbreddebruken etter en 4K film på netflix, mener å huske det var 8GB. Så øker det jo om det er en lang film. Eller om det plutselig ryker 1 hel sesong av en serie på en kveld. 

 

Men ja autosms bør løse problemet. 

Lenke til kommentar

Du må nesten ta høyde for 4K, spesielt nå som det er slått fast at man har lov til å dele mellom egne enheter. Da trenger 4k TV naturligvis 4k innhold. Selv om det er på mobilens hotspot. Husker ikke bitrate på 4K nå, men sjekket båndbreddebruken etter en 4K film på netflix, mener å huske det var 8GB. Så øker det jo om det er en lang film. Eller om det plutselig ryker 1 hel sesong av en serie på en kveld. 

 

Men ja autosms bør løse problemet. 

Nei, trenger ikke ta så ille høyde for det, for det er veldig få filmer (og såvidt jeg vet, ingen serier) som har 4K på Netflix.

Uansett, 5 sekunder å svare på en SMS 1-2 ganger er ikke akkurat verdens undergang. Men Automate appen kan gjøre dette for deg.

Lenke til kommentar

Nei, trenger ikke ta så ille høyde for det, for det er veldig få filmer (og såvidt jeg vet, ingen serier) som har 4K på Netflix.

Uansett, 5 sekunder å svare på en SMS 1-2 ganger er ikke akkurat verdens undergang. Men Automate appen kan gjøre dette for deg.

 

Det er masse som er 4k på netflix... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer ikke chili til å slite enda mer nå da. vilkår er enda ikke oppdatert på siden men under fri data står det nå "Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter."

Ubegrenset betyr vell man kan gå over 1TB tilogme? burde jo ikke vere noe problem med auto svar av en melding og bruke som fast bredband da

 

"1000 gigabyte-grensen fjernes, men Chili kopierer modellen til blant annet Telia og Tele2 i Sverige, som krever at du manuelt må åpne for mer data når du når 5 GB på én dag."

 

Hadde du lest artikkelen hadde du visst at de fjernet den

Lenke til kommentar

Nei, trenger ikke ta så ille høyde for det, for det er veldig få filmer (og såvidt jeg vet, ingen serier) som har 4K på Netflix.

Uansett, 5 sekunder å svare på en SMS 1-2 ganger er ikke akkurat verdens undergang. Men Automate appen kan gjøre dette for deg.

 

Hm du må nok oppgradere kontoen din hos Netflix. Det er faktisk endel serier i 4K og ganske bra utvalg av filmer. Verdt de ekstra penga om du først har netflix og 4K tv. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...