Gå til innhold

Hva skjedde da KNM Helge Ingstad kolliderte? Følg Havarikommisjonens pressekonferanse kl.14


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De hadde kanskje skrudd av radar også da? Sånn i tillegg til AIS? For på radar ville det vært nokså åpenbart at den lysende greia foran dem ikke kunne være terminalen ... siden det var en kilometer med vann mellom land og lys.

 

Men de seilte vel kanskje uten radar også? I mørket? Nær land? I trafikkert skipsleie Med andre ord "navigering etter øyemålsmetoden"? Har aldri gått galt før det :-p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Utfra hva damen sier så trodde mannskapet på Helge Ingstad at de kjørte rett inn i et stasjonert opplyst objekt, dvs Stureterminalen....og det gav ingen grunn til bekymring eller ønske om å endre kurs...???

 

Nei. Ut i fra det som er kommet frem, hold de seg nær det "stasjonære objektet" for å unngå motgående trafikk som de trodde var skipet som kalte de opp. Som gir god mening. Problemet var selvsagt at det "stasjonære objektet" var Sola TS. Så sett fra Helge Ingstad kom "Stureterminalen" plutselig rett mot dem og krysset fregatten kurs. Da var ulykken et faktum. Hadde Sola TS fortsatt i rett linje, ville ikke ulykken ha skjedd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De hadde kanskje skrudd av radar også da? Sånn i tillegg til AIS? For på radar ville det vært nokså åpenbart at den lysende greia foran dem ikke kunne være terminalen ... siden det var en kilometer med vann mellom land og lys.

 

Men de seilte vel kanskje uten radar også? I mørket? Nær land? I trafikkert skipsleie Med andre ord "navigering etter øyemålsmetoden"? Har aldri gått galt før det :-p

De hadde radaren sin aktivert. De kan motta AIS. De sendte ikke ut AIS signal, det betyr ikke at de ikke kan motta. Hvordan de ikke så det er helt utrolig.

 

Hadde Sola TS fortsatt i rett linje, ville ikke ulykken ha skjedd.

??? Hvis Helge Ingstad ikke satte kurs og kjørte rett inn i et tankskip i 17 knop så hadde ikke ulykken skjedd.  Jeg vet ikke om du vet det eller ikke, men et tankskip endrer posisjon svært svært sakte og kan egentlig bare gå rett frem. TS Sola valgte kurs utifra de andre båtene i fjorden som viste på AIS. Og så kom en fregatt og kjørte i dem rett i baugen 17 knop. Tenk om HI bare skrudde av motoren og avventet situasjonen? Må de kjøre 17 knop når de er usikker på hva som skjer?

 

Forstår ikke kommentarer om TS Sola. De gjorde hva de kunne, som var å  spørre om ukjent objekt + fortelle dem at de måtte snu. TS Sola kunne ikke gjøre veldig mye annet enn å holde kurs. Hva skal de gjøre? En toppmoderne fregatt kjørte bare rett inn i dem i høy fart?

 

Det TS Sola fortjener er erstatning for å reparere skader og erstatning til selskapet for tapt tid. Jeg mener det er så åpenbart at dette ender med 100% Helge Ingstad sin feil. Fedje VTS og TS Sola gjorde det de kunne, men HI stod på sitt. De skulle kjøre inn rett inn i tankskipet de. De hadde åpenbart ikke peiling på hvor de var. Hva som var land og hva som var båter. Liksom??? Hva visste de? Føler det er et mirakel de ikke har kjørt inn i noe tidligere. eneste TS Sola gjorde galt var å uheldigvis være i veien for en fregatt som ikke hadde peiling på  hvor den kjørte, og ikke hadde hastigheten til å kunne unnslippe sammenstøtet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

eneste TS Sola gjorde galt var å uheldigvis være i veien 

 

Det var vel noen på pressekonferansen som hevdet at det var ulovlig for Sola TS å gå med full dekksbelysning, men det har jeg ikke sett bekreftet. Uansett er det vanskelig for meg å se hvordan HI skal komme unna hovedansvaret for ulykken, med sine toppmoderne hjelpemidler, avslått AIS-transponder, høy fart og høy manøvreringsevne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det var vel noen på pressekonferansen som hevdet at det var ulovlig for Sola TS å gå med full dekksbelysning, men det har jeg ikke sett bekreftet. Uansett er det vanskelig for meg å se hvordan HI skal komme unna hovedansvaret for ulykken, med sine toppmoderne hjelpemidler, avslått AIS-transponder, høy fart og høy manøvreringsevne.

Si at det er ulovlig. At HI ikke klarte å se lanterner skikkelig pga dette lyset. Det forklarer fortsatt ikke hvordan de kjørte inn i TS Sola. Alle andre båter den kvelden styrte unna når TS Sola senere kuttet dem av etter krasj. Du har fortsatt radar fra Kystverket du kan bruke. Du har egen radar. Du har AIS. Det er mange måter å finne ut at det er et skip der og hvor det utenom lanternene. Kanskje får TS Sola en bot for dette, men det finnes ingen verden der de er delaktig i å være skyldig i denne ulykken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 Hadde Sola TS fortsatt i rett linje, ville ikke ulykken ha skjedd.

 

Dette er fjasete å si, for da hadde Sola TS brutt en internasjonal sjøveisregel.

Jeg har aldri antydet at Sola TS gjorde noe galt ved å vike til styrbord etter reglene. Det jeg poengterte var at Helge Ingstad, gitt mannskapet situasjonsforståelse, holdt avstand til det de trodde var et landobjekt. Som dessverre viste seg å være et skip i bevegelse og i ferd med å foreta en unnamanøver.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri antydet at Sola TS gjorde noe galt ved å vike til styrbord etter reglene. Det jeg poengterte var at Helge Ingstad, gitt mannskapet situasjonsforståelse, holdt avstand til det de trodde var et landobjekt. Som dessverre viste seg å være et skip i bevegelse og i ferd med å foreta en unnamanøver.

 

Skjønner det. Men at Sola TS ikke skulle vike er "out of the question". Hele ansvaret ligger på broa på HI.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har aldri antydet at Sola TS gjorde noe galt ved å vike til styrbord etter reglene. Det jeg poengterte var at Helge Ingstad, gitt mannskapet situasjonsforståelse, holdt avstand til det de trodde var et landobjekt. Som dessverre viste seg å være et skip i bevegelse og i ferd med å foreta en unnamanøver.

De holdt ikke på å gjøre unnamanøver. Jeg har prøvd å forklare dette før, men tankskip svinger ikke. De svinger bare ikke. De trenger hjelp fra taubåt til å svinge. Ser du på radarbildene så gikk taubåt opp til baugen ETTER krasj og dyttet TS Sola slikt at båten svingte. Når krasjet skjedde lå taubåten helt bak og oljetankeren hadde essensielt ingen styringsevne. Her bare finner du på ting altså. HI kjørte ikke inn i TS Sola fordi båten svingte og de ikke fikk det med seg. 

 

Når de skjønte at det var for sent i siste liten klarte og HI å svinge feil retning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Si at det er ulovlig. At HI ikke klarte å se lanterner skikkelig pga dette lyset. Det forklarer fortsatt ikke hvordan de kjørte inn i TS Sola.

 

Neida, for all del, jeg er helt enig. Ett toppmoderne marinefartøy som skal kunne oppdage og overvåke alt som befinner seg over, under og på havoverflaten skal ikke kunne kollidere med et tregt enormt tankskip.

 

Likevel tipper jeg forsvarstoppene vil forsøke å flytte både skyld og fokus over på de andre involverte (Sola TS, Fedje VTS og nå tydeligvis verftet/konstruktøren som har levert fregattene).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fantastisk unnskyldning; Fordi Sola TS hadde på så mye dekkslys så kunne de ikke se den...

Syns det er på tide at besetningen på Helge Ingstad står fram og innrømmer at de har vært ukonsentrert og ikke fulgt med i minuttene før kollisjonen. Om det skyldtes distraherende småprat ved vaktskiftet eller at unge menn fulle av testosteron har fjaset med kvinner på brua er likegyldig. De har ikke vært observante og ikke gjort jobben sin slik de skulle.

 

Vis litt stolthet og innrøm feil, istedet for å dikte opp flaue unnskyldninger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Om det skyldtes distraherende småprat ved vaktskiftet eller at unge menn fulle av testosteron har fjaset med kvinner på brua er likegyldig. De har ikke vært observante og ikke gjort jobben sin slik de skulle.

 

Vi vet jo enda ikke hvilke ordre de fulgte.

Det er sant. Hvis de ble beordret til å kjøre i 17 knop inn i første faste installasjon eller tankskip de møtte så er besetninga på Helge Ingstad uskyldig....

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det er sant. Hvis de ble beordret til å kjøre i 17 knop inn i første faste installasjon eller tankskip de møtte så er besetninga på Helge Ingstad uskyldig....

 

Jeg tenkte heller at dersom de har blitt beordret til å drive navigasjonstrening i et sterkt trafikkert område, så er det flere enn de på broa som har "tabbet seg ut".

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...