Gå til innhold

Google forenkler Bluetooth-paring i Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man kan ikke se lenger enn man selv skjønner. :)

 

Jeg er dog enig, med et annet argument: Det er ikke alle telefoner som kommer med nfc. Spesielt i de lavere prisklassene der folk flest handler seg telefon her i verden.

 

Ergo blir det mer lettvint å koble seg opp mot enheter i vestlige verden, mens resten av oss på planeten må fortsatt bruke hodet når ting skal utføres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke se lenger enn man selv skjønner. :)

 

Jeg er dog enig, med et annet argument: Det er ikke alle telefoner som kommer med nfc. Spesielt i de lavere prisklassene der folk flest handler seg telefon her i verden.

 

Ergo blir det mer lettvint å koble seg opp mot enheter i vestlige verden, mens resten av oss på planeten må fortsatt bruke hodet når ting skal utføres.

 

Sant nok, men dette er jo på ingen måte noe enklere enn hvordan det er å pare f.eks en Sony-telefon og et Sony headsett. Unbox, tap, enjoy som det står i reklamen deres, og det er jo akkurat det jeg gjør med alle mine enheter også.

 

Den eneste enheten jeg har som ikke har NFC er et Huawei nettbrett, og der må jeg gjøre det manuelt.

Lenke til kommentar

Er første oppkobling (pairing) det snakkes om.

Okei, så man må trykke på pareknappen og trykke tilkoble i en liste fremfor å få det på startskjermen? Å pare en ny enhet er noe gjennomsnittsmannen gjør kanskje 2 ganger i året. Kult med forenkling av teknologi og sånt, men ser hardly hypen i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor ikke bare gjøre oppkoblingen med NFC?

 

Fordi NFC har maks rekkevidde 20 cm.

Har NFC på lydplanken min, og trenger bare touche brikken med mobilen så er den tilkoblet. Og visst du tror jeg trenger å være max 20cm fra lydplanken min etter det er gjort så tar du veldig feil. Og det samme hadde funka med headset ;)

Mulig jeg tar helt feil her. Men bruker du ikke bare nfc til å koble de sammen, så brukes bluetooth eller wifi for å overføre data?

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor ikke bare gjøre oppkoblingen med NFC?

 

Fordi NFC har maks rekkevidde 20 cm.

Har NFC på lydplanken min, og trenger bare touche brikken med mobilen så er den tilkoblet. Og visst du tror jeg trenger å være max 20cm fra lydplanken min etter det er gjort så tar du veldig feil. Og det samme hadde funka med headset ;)

Mulig jeg tar helt feil her. Men bruker du ikke bare nfc til å koble de sammen, så brukes bluetooth eller wifi for å overføre data?

Det er helt riktig. Nfc kan brukes til paring av enheter du ikke har koblet til før, eller til å starte tilkobling til en enhet du har paret. Deretter brukes Bluetooth til overføring av data. Med denne nye fast pair slipper du å bruke nfc, du bare klikker på varselet som kommer opp og boom, du er paret. Neste gang går dette helt automatisk.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet, har Jabra Elite Sport trådløse ørepropper og de kobler seg på automatisk om BT står på. Trenger bare å koble de sammen 1 gang, så går det automatisk etter det. Eller er det noe jeg misforstår nå?

Det er sjeldent problematisk når man har et headset/plugger/whatnot som man bruker med én enhet. Problemene begynner å oppstå når man har flere enheter. 

 

Jeg har ett Beyerdynamic Amiron Wireless. Funker strålende så lenge jeg bare bruker det på Macen og iPhonen. Men, så vil jeg kanskje bruke det mot LG TVen min. Dersom Macen og iPhonen er da påskrudd med bluetooth samtidig, så vil ikke hodetelefonene koble seg til TVen sånn uten videre. Da må jeg gjerne skru av bluetooth eller kobla fra på en av de andre enhetene. 

 

Andre hodetelefoner støtter jo å bytte mellom tilkoblede enheter via å trykke på en knapp for eksempel. Da er det en del enklere. Men akkurat pr i dag, så er det mye surr rundt bluetooth, og alt for å forenkle dette, settes pris på (selv om det i dette tilfelle kun gjelder Android).

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke snart få se bluetooth utstyr som har litt ekstra plass til nye firmwares og som har litt ekstra fartsfutt i kretsene til å kjøre en annen enn - opprinnelig kodesnutt. Da kunne det vel kobles mot internet og man fikk tak i en slik ny funksjon uten å måtte kjøpe nye hodetelefoner og hva av alt annet.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...