Gå til innhold

Hvor lenge kan en MacBook Pro vare?


espen82

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har hatt en MacBook Pro 13-inch early 2011, i7 2,7GHz nå siden 2011/12. Batteriet synger på siste verset, mens eg har oppgradert harddisken til SSD. Problemer som eg har merket med Mac´en er at batteriet bør skiftes, og at når batteriet er helt brukt opp, så kan det ta litt tid(maks noen minutter med lader) før eg får den på igjen. Har også merket eit par ganger under oppstart at skjermen er litt merkelig. Men alt fungere fint når den har startet opp. Maskinen har 4 gb minne, og ser at det virker veldig enkelt å oppgradere minne selv på disse. Minne ser ut til å koste eit par hundrelapper på Finn.no. Hva vil eg få ut av å gjøre dette? Apple sier det kun er mulig å oppgradere til 8gb, men har lese på diverse forum at det skal være mulig å oppgradere til 16gb også. 

 

Hva er effekten av å bytte batteriet? Om eg bytter batteri og oppgradere minne, vil dette blir en rimelig bra maskin? Vil denne stoppe å fungere på eit eller anna tidspunkt?

 

Har nylig kjøpt meg en MacBook Air, rimeligste typen. I5, 1,8GHz, 8GB ram. Er det mulig å sammenligne disse to, hvordan de er opp mot hverandre? Spurte han i Elkjøp butikken, men syns eg fikk eit diffus svar, og virket egentlig ikke som han kunne svare på det. Har så vidt prøvd den nye Air´en, og syns ikke det er store forskjellen mellom den og den gamle Pro´en.

 

Håper noen der ut kan gi litt råd og tips..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange som sier den fungerer greit med 16 GB, men Apple garanterer det ikke, så det er vel noe som ikke er 100%. Ser ut til at bl.a bootcamp ikke takler det.

 

Batteri kan byttes og maskinen vil forhåpentligvis oppføre seg mer normalt slik at den er enkel å slå på og at du ikke opplever problemer med skjermen som kanskje er knyttet opp mot dårlig batteri. Du har allerede oppgradert til SSD som er det viktigste for hastighetsopplevelsen.

 

Spesifikasjonen til den gamle maskinen er såpass god at den matcher den nye.

Forbedringene på prosessorer over tid er ganske liten, da det gjøres i relativt små inkrementer.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mange som sier den fungerer greit med 16 GB, men Apple garanterer det ikke, så det er vel noe som ikke er 100%. Ser ut til at bl.a bootcamp ikke takler det.

 

Batteri kan byttes og maskinen vil forhåpentlivis oppføre seg mer normalt slik at den er enkel å slå på og at du ikke opplever problemer med skjermen som kansje er knyttet opp mot dårlig batteri. Du har allerede oppgradert til SSD som er det viktigste for hastighetsopplevelsen.

 

Spesifikasjonen til den gamle maskinen er såpass god at den matcher den nye.

Forbedringene på prosessorer over tid er ganske liten, da det gjøres i relativt små inkrementer.

 

Takk for gode svar. 

Angående 16gb, viss eg skulle gå for å prøve det og mac´en ikke vil fungere slik som før. Er det ingen vei tilbake da, eller kan eg sette inn igjen de gamle og mac´en er slik som den var? 

Lenke til kommentar

Jeg kjører samme Mac som deg. Byttet til SSD og 8GB minne. Er superfornøyd.

Dog samme problemet ifht batteriet som du har. Er ingen stor jobb å bytte ser det ut som, men har ikke tatt meg bryet.

Byttet du SSD og minne samtidig? Eg fekk ein bekjent til å skifte for meg, og slik eg eg tolket han så var det å skifte til SSD det eg ville merke mest forbedring på. Derfor vart ikkje minne oppdatert, men siden det ser veldig enkelt ut å gjøre og koster meg kun 2-300, så frister det å oppgradere, så fremt det ikke skader den noe.

Lenke til kommentar

Det er mulig at 16GB virker. Om det ikke skulle virke så er det bare å bytte tilbake. Jeg vil tro de fleste har ikke brukt for mer en 8GB ram og heller ikke vil merke forskjell på 8 og 16.

 

Sammenligning av cpu'er (det er kanskje disse du har):

Intel Core i7-2620M @ 2.70GHz (fra år 2011)

vs

Intel Core i5-5350U @ 1.80GHz (fra år 2015)

Ytelse målt PC mark: 3837 vs 3517

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-2620M-vs-Intel-i5-5350U/872vs2530

Altså er den gamle bitte litt raskere. Men der kan være andre ting som diskhastighet som også har betydning.

 

Det er en risiko for at noe annet går på en så gammel maskin spesielt om den er mye brukt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er mulig at 16GB virker. Om det ikke skulle virke så er det bare å bytte tilbake. Jeg vil tro de fleste har ikke brukt for mer en 8GB ram og heller ikke vil merke forskjell på 8 og 16.

 

Sammenligning av cpu'er (det er kanskje disse du har):

Intel Core i7-2620M @ 2.70GHz (fra år 2011)

vs

Intel Core i5-5350U @ 1.80GHz (fra år 2015)

Ytelse målt PC mark: 3837 vs 3517

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-2620M-vs-Intel-i5-5350U/872vs2530

Altså er den gamle bitte litt raskere. Men der kan være andre ting som diskhastighet som også har betydning.

 

Det er en risiko for at noe annet går på en så gammel maskin spesielt om den er mye brukt.

 

Skjønner, da går eg maks for 8gb om det blir oppgradering av minne. 

 

Ja, det ser ut som dei to modellene eg har. Interessant lesing. Dvs sei at den gamle hadde scoret høyere, siden eg har installert SSD harddisk på den? Den vart mye kjappere etter at eg installerte den hvertfall. Har jo dobbel med ram på den nye, itillegg er vel skjermen noe forbedret, pluss gjerne andre ting!? Står det i ein gammel prosessor i denne Air´en da? 

 

Skjønner, kanskje eg skal la være å bytte batteri på den da, siden det fort kan være unødvendig å bruke på penger, viss det plutselig tar kvelden og bruker den stort sett hjemme uansett. 

Lenke til kommentar

Byttet du SSD og minne samtidig? Eg fekk ein bekjent til å skifte for meg, og slik eg eg tolket han så var det å skifte til SSD det eg ville merke mest forbedring på. Derfor vart ikkje minne oppdatert, men siden det ser veldig enkelt ut å gjøre og koster meg kun 2-300, så frister det å oppgradere, så fremt det ikke skader den noe.

 

Ja, byttet begge deler samtidig. Det er utrolig enkelt å bytte minne, gjort på no time og lav risiko :) 

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring når jeg i fjor (2017) byttet batteri på min MacBook Pro Mid-2012. Fra før av hadde jeg også skiftet fra en SATA til SSD-disk året før (2016), noe som gjorde at den overraskende føltest helt som ny. Jeg hadde allerede 8GB minne i den, og de på Eplehjelp fortalte meg at jeg ikke behøvde å oppgradere til noe høyere RAM. 

Min anbefaling er å ta å få sjekket problemet du har med skjermen først. Om du bor i Oslo området, så vil jeg på det sterkeste anbefale Eplehjelp - da du kan være tilstede når de sjekker Macen din, og de har en gående kampanje på at de gjør dette gratis. De kan også skifte batteri om du skulle ønske det. Selv byttet jeg batteri i Apple Store i utlandet, da det er billigere å gjøre det der og jeg gjorde det i forbindelse med en reise, og som oftest trenger du kun en dag, kanskje ikke det en gang - om du gjør litt forarbeid og sjekk. Eplehuset har jeg bare dårlige erfaringer med, de fire gangene jeg har levert inn min maskin, så skygg unna dem.

Lenke til kommentar

Ja, byttet begge deler samtidig. Det er utrolig enkelt å bytte minne, gjort på no time og lav risiko :)

 

Tenker nok eg går for minne oppgradering, og tenker eg skal få det til selv. Ser disse kan fåes til noen hundrelapper på Finn.no. Er det noe problem å gå for disse? Har det noe å si om dei er brukt?

Lenke til kommentar

Jeg har veldig god erfaring når jeg i fjor (2017) byttet batteri på min MacBook Pro Mid-2012. Fra før av hadde jeg også skiftet fra en SATA til SSD-disk året før (2016), noe som gjorde at den overraskende føltest helt som ny. Jeg hadde allerede 8GB minne i den, og de på Eplehjelp fortalte meg at jeg ikke behøvde å oppgradere til noe høyere RAM. 

 

Min anbefaling er å ta å få sjekket problemet du har med skjermen først. Om du bor i Oslo området, så vil jeg på det sterkeste anbefale Eplehjelp - da du kan være tilstede når de sjekker Macen din, og de har en gående kampanje på at de gjør dette gratis. De kan også skifte batteri om du skulle ønske det. Selv byttet jeg batteri i Apple Store i utlandet, da det er billigere å gjøre det der og jeg gjorde det i forbindelse med en reise, og som oftest trenger du kun en dag, kanskje ikke det en gang - om du gjør litt forarbeid og sjekk. Eplehuset har jeg bare dårlige erfaringer med, de fire gangene jeg har levert inn min maskin, så skygg unna dem.

Som flere påpeker så ser eg at det er ingen grunn til å oppgradere mer til 8gb. Eg og hadde same følelse når eg gikk ifra SATA til SSD-disk, nesten som ny igjen. Største ulempen eg føler no, er batteriet. Antar det muligens påvirker Mac´en hvordan den oppføre seg også. 

 

Hvordan gå fram ved batteri skifte? Er det noe å tenke på her, finns det flere forskjellige batterier, som f.eks apple original batteri og look a like batterier, som eventuelt kan påvirke maskinen negativt i forhold til original batteri? Hva vil dette koste og hva kan eg forvente meg av batteritid etter skifte?

Lenke til kommentar

Det er mulig at 16GB virker. Om det ikke skulle virke så er det bare å bytte tilbake. Jeg vil tro de fleste har ikke brukt for mer en 8GB ram og heller ikke vil merke forskjell på 8 og 16.

 

Sammenligning av cpu'er (det er kanskje disse du har):

Intel Core i7-2620M @ 2.70GHz (fra år 2011)

vs

Intel Core i5-5350U @ 1.80GHz (fra år 2015)

Ytelse målt PC mark: 3837 vs 3517

https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i7-2620M-vs-Intel-i5-5350U/872vs2530

Altså er den gamle bitte litt raskere. Men der kan være andre ting som diskhastighet som også har betydning.

 

Det er en risiko for at noe annet går på en så gammel maskin spesielt om den er mye brukt.

 

Kan denne sammenligningen også brukes med Ipader? Har ein iPad air som hadde vert kjekt å byttes ut...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...