Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

WEBASTO - dårlig effekt


geekfreak

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med dårlig effekt på min Webasto. Dette er en Mercedes G-klasse (2013-modell) med fabrikkmontert Webasto (Thermo Top EVO).

 

Jeg har nå prøvd Webastoen flere ganger den siste tiden når det har vært kaldt (-5 til -9°C). Bilen har stått ute og har is på alle ruter.

 

Webastoen ble satt på i 30min. Bilen hadde etter denne perioden fortsatt is på øvre halvdel av frontrute og is på alle sidevinduer.

 

Tok å satt på Webastoen i nye 30min og da var det fortsatt noe is på toppen av frontruten. Is på siderutene foran var borte. Ellers var det is på resten av vinduene. Temperaturen inne i bilen var kald.

 

Innstillinger på klimapanel:

  • Ventilasjonsspjeld for bakseter er slått av for å få bedre effekt foran
  • Ventilasjonsspjeld foran har retning mot siderutene
  • Temperatur er på 22°C
  • Viftehastighet er satt på AUTO

 

Jeg har installert DEFA-lader, slik at batteriet er godt ladet. I tillegg er det nok drivstoff på bilen :) Webastoen fungerer, men effekten er for dårlig.

 

Spørsmål:

  • Bør ikke Webastoen klare å fjerne mer is på bilen etter 60 minutter, samt gi OK temperatur inne i bilen?
  • Bør jeg endre innstillinger på mitt klimapanel?
  • Er Webastoen for svak for bilen?
  • Er det noe vedlikehold, bytte av brenner etc som bør gjøres? Vil dette gi nevneverdig bedring i effekt?

 

Syns DEFA fungerer mye bedre.

Endret av geekfreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det er endel service som kan gjøres, men har ikke hørt om noen biler som har dette lagt inn i bilens serviceprogram. Om noen skulle ha gjort det, vil jeg tro Merce er de første til denslags.
Det er flere ting i en slik varmer som kan taes service på. Det første som må gjøres er å få lest ut (feil)logger. Vil tro det gjøres gjennom bilens OBD2 kontakt.

Lenke til kommentar

3-4 ganger man har bruk for motorvarmer? Må i såfall være med en liten bensinmotor i stavanger da el? :-p

 

Her i gården, på østlandet, med dieselbil så er det gjerne et par hundre ganger jeg burde ha brukt motorvarmer. (i alle fall 3-4 måneder med sub-zero, og som regel 2 ganger om dagen)

Alternativet er iskald forurensende bil, somsliter veldig og tungstartet som fy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en G63-modell og fabrikkmontert Webasto er en Thermo Top Evo (trolig 5kW). Ifølge Webasto (sendte bilde av delenummer), så var det ikke mulig å få sterkere Webasto ved fabrikkmontering.

 

Om motorvarmeren er brukt jevnlig siden bilen er ny er vanskelig å svare da det har vært andre eiere før meg.

 

Jeg har hatt to andre biler med fullt DEFA-kit, og har en annen bil nå med DEFA, og syns det fungerer utmerket (så lenge man har tilgang til strømnett). DEFA varmer veldig bra opp hele bilen og tiner rutene raskt. Motorelementet gjør også en god jobb, og motoren har 80-90°C etter 5-7km kjøring nå i kulda. Ellers kjenner jeg til en annen G-klasse som har DEFA med kupevarmer liggende i fotbrønnen på passasjersiden, og der blir bilen raskt varm.

 

Webasto mente at det her ikke var noe hensikt med vedlikehold/bytte brennkammer da Webastoen nå avga noe varme. Bytte av brennkammer ville mest sannsynlig ikke gi noe merkbar effekt. Det eneste tipset de hadde var å sette klimakontrollen på MAX varme.

 

Jeg prøver noen ganger til med ny MAX-varme innstillingen i bilen, men det er "hope in a hanging snore" for Webastoen.

 

Tror det ender opp med DEFA 1900w kupevifte som kobles opp til dagens DEFA 10A Multicharger. Så kan jeg bruke Webasto som supplement til motorvarmer og når jeg ikke har tilgang til strøm.

Lenke til kommentar

I de to bilene jeg hat hatt parkeringsvarmer, så har det vært godt opp i mot 20 grader etter 30-40 min med drift. Det er eber jeg har hatt på mine biler, men i praksis så bør det fungere på samme måte. 

Vet ikke hvordan viftestyring og temperaturinnstillinger har å si på akkurat din bil. Prøv å sett varmeapparatet på high med luftstrømmen opp mot frontruta før du stopper bilen og se om det hjelper. 

 

Kan også være at vannpumpa som går sammen med varmeren er slitt slik at det er for dårlig sirkulasjon. 

Lenke til kommentar

Det tas en diagnosetest av Webasto til uka hos verksted, samt se om det er noe som blokkere/forhindrer god effekt.

 

Ellers installeres det DEFA kupevarmer og motorvarmer (har DEFA-lader fra tidligere). Har ikke tro på vesentlig endring i effekt om de skulle finne noe.

 

Da blir det god og varm bil når den står hjemme, så får Webastoen hjelpe til på parkeringen på vei hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ble funnet feil på klimaanlegg ved at det kun blåste ut på frontruta ved bruk av AUTO funksjon. Dette er nå fikset slik at det blåser på både frontrute, side- og midtvifter ved AUTO funksjon. Dette gir trolig bedre sirkulasjon av varmluft ved bruk av Webasto.

 

De trodde også det ble dratt inn friskluft ved bruk av Webasto tidligere pga overnevnte feil.

 

Har ikke fått testet Webasto etter dette.

 

DEFA er nå montert. La kulda komme!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...