Gå til innhold

Tilfeldigmellom uten 0


MKej

Anbefalte innlegg

Hei

 

Holder på med en formel som velger et tilfeldig tall i en rad:

=INDEKS($A$6:$A$848;TILFELDIGMELLOM(1;ANTALLA($A$6:$A$848))*1)

 

Problemet er at det er mange tomme celler mellom A6 og A848. Slik at det tallet som kommer ut ofte er 0.

 

Hvordan kommer jeg rundt dette? 

 

Ønsker også å ikke få samme tall to ganger. F.eks hvis jeg skal ha 10 tilfeldige tall

Endret av MKej
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så greit å få en formel til å kalkulere seg på nytt hvis den returnerer 0. Da må du nok ha en makro som styrer prosessen.

 

Til det andre, det er komplisert å trekke flere tilfeldige og samtidig unngå dubletter. Igjen kanskje en makro. Enklere er å tenke på det som en kortstokk; stokke og så trekke de x første. Med tall eller navn eller hva som helst i A kan du ha formel =TILFELDIG() i B, beregne arket med F9, og så sortere etter B synkende.

 

Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

Holder på med en formel som velger et tilfeldig tall i en rad:

=INDEKS($A$6:$A$848;TILFELDIGMELLOM(1;ANTALLA($A$6:$A$848))*1)

 

Problemet er at det er mange tomme celler mellom A6 og A848. Slik at det tallet som kommer ut ofte er 0.

 

Hvordan kommer jeg rundt dette? 

 

Ønsker også å ikke få samme tall to ganger. F.eks hvis jeg skal ha 10 tilfeldige tall

 

 

Hei.

 

Ta en kikk på denne siden som omhandler det samme problemet:

https://www.excelforum.com/excel-formulas-and-functions/1185076-how-to-skip-blank-cells-while-using-randbetween-function.html

 

På den siden ser jeg at løsningen er slik: 

=INDEX(H:H,INDEX(MODE.MULT(IF(H3:H25<>{"",""},ROW(H3:H25))),RANDBETWEEN(1,SUM(N(LEN(H3:H25)>0)))))

 

På norsk skulle det vel bli noe sånnt?:

=INDEKS(H:H,INDEKS(MODUS.MULT(HVIS(H3:H25<>{"",""},RAD(H3:H25))),TILFELDIGMELLOM(1,SUMMER(N(LENGDE(H3:H25)>0)))))

Endret av Kobraz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...