Gå til innhold

Reklamene på Youtube blir dobbelt så lange


Anbefalte innlegg

Jeg bruker ofte Android sin YouTube app, og da kommer man ikke utenom reklame. Om man ønsker å ha reklamefritt YT så kan man enten holde seg til nettleser med ad-block eller begynne å betale for YouTube.

 

Jeg betaler idag 149kr/mnd (dette er dog gammel pris, fordi jeg signet opp tidlig) for å få reklamefri YouTube, Google Play Music (alternativ til Spotify) og YouTube's egne produksjoner for hele familien (opp til 5 brukere). Synes dette HELT KLART er verdt pengene!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Youtube bruker Opus, og Spotify Vorbis. Opus er helt objektivt bedre enn Vorbis.

Da er jeg kanskje ikke hørselsskadet likevel... Googlet akkurat Vorbis og Opus - man lærer stadig noe nytt :)

 

Opus overtar for både Vorbis og Speex på nye apper står det på wiki.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-rkUbrO

Ser ut som det er på tide og slutte å se på youtube på telefonen da, ser så skjeldent reklamer at hver gang jeg ser en så har dene en negativ effekt på meg nå. Takk gud for uBlock Origin og Adblock.

Lenke til kommentar

Google music har også en suveren funksjon som er verdt prisen i seg selv, nemlig muligheten til å laste opp 100.000 egne mp3s på deres servere, slik at du alltid kan ha tilgang til ditt eget bibliotek, uten å måtte "offline synce" eller hva de nå kaller det i spotify.

 

Det får du vel gratis, så definitivt verdt "prisen"...

Lenke til kommentar

Seriøse Youtubere har reklame/sponsorer i selve klippet, hvor alle pengene går til den man ser på

 

Hvor mye stikker Youtube av med på disse reklame"pausene"?

Hater virkelig folk som har dette, i starten med enten 30 sekunder eller et helt minutt.. til så en i midten med akkurat samme ræl.. For så på slutten hvor de sniker inn en fuckings reklame med samme dritten igjen eller en "nettside som gir det utrolige ideer" med utrolig liten skrift om at det er prøve-periode i 3 dager med 599,- kr for månedlig etter prøveperioden.. Bare blacklister alle som gjør dette og håper jeg aldri ser de igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driter i reklame, for så fort jeg blir avbrutt i noe jeg ser på slår jeg av, trykker på X'en oppi hjørnet eller søker på noe annet.

Det samme med nyhetsklipp og lignende på TV2, VG og div nyhetssteder, starter det med en annonse gidder jeg ikke se det.

Det er bare folk som tjener penger på å selge reklame som har laget dette behovet, skulle gjerne likt å se tall på hvor bra popp up annonser, adds og avbrytelser/reklamesnutter før eller under klipp faktisk fungerer på sluttkonsumenten.

For meg fungerer dette bare som et irritasjons moment, og det blir nesten slik at jeg absolutt ikke vil bruke en krone på produktet det reklameres for.

 

For noen år tilbake husker jeg det var mye reklame for Audi og spesielt Quattro firhjulstrekk systemet, dette irriterte meg så grenseløst at jeg kjøpte Volvo istedenfor ?

 

Bare kjør på med adds og annet drit for min del, ødelegg folks brukeropplevelse, jeg legger ned hele nettleseren å gjør noe annet.

Kan nesten garantere att dette funker mot sin mening, og at det er dem som selger annonsene som blåser opp den faktiske verdien av dette.

 

For mitt vedkommende gjelder dette også reklame på TV, og jeg tror dette kommer til å dø ut i fremtiden.

 

Den yngre generasjon som etterhvert vokser opp, har hele internett tilgjengelig i fingertuppene til enhver tid, man trenger ikke reklame for å vite hva man skal kjøpe, man vet allerede hva man skal ha.

Reklame slik det fungerer idag er gammeldags og da har jeg ikke begynt med hva jeg mener om tredjepartstracking.

Når jeg får reklame har jeg alltid kjøpt produktet i kategorien for lengst, derfor bommer tredjepartstracking totalt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reklame har ikke den funksjonen at du TROR du får fantastisk hår med Loreal fra Paris fordi dem på TV har det. Men det har den effekten at når du går i butikken og skal kjøpe sjampo så er Loreal et navn du kjenner igjen og vil da i mange tilfeller velge det framfor noe annet. 

Dette gjelder på langt nær alle såklart, men store deler av befolkningen. 

 

Når det er sagt, som blir nevnt i posten over her, pga internett og tilgjengelighet så har reklame blitt så aggressivt og inntrengende at det ofte kan ha stikk motsatt effekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Da er jeg kanskje ikke hørselsskadet likevel... Googlet akkurat Vorbis og Opus - man lærer stadig noe nytt :)

 

Opus overtar for både Vorbis og Speex på nye apper står det på wiki.

Du er ikke hørselsskadet. En dag gikk youtube over til Vorbis, det var så dårlig at jeg gikk over til Spotify (som har høyere bitrate). Plutselig en dag syntes jeg at Youtube var "bra igjen". Senere fant jeg ut at de hadde gått over til Opus.

 

Høyreklikk på videoen og velg "stats for nerds". Der står codec for video og audio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur at dette er starten på slutten for YouTube. I teorien høyrest det fornnuftig ut å innføre færre men lengre reklamepausar for å sikre nok inntening. Men i praksis blir det nok dei lengre pausane som gjer at fleire brukarar hoppar av YouTube.

 

Fleire og fleire av innholdsskaparane på YouTube har gått over til andre plattformer, eller andre inntektskilder slik som promotering i videoen eller gjennom forskjellige løysningar for å få donasjonar direkte frå sjåarane.

Når YouTube i tillegg stikk av med ein stor andel av annonseinntektene og har latterlig lav terskel for å "demonetize" videoane slik at skaparen enten ikkje får annonseinntektene i det heile tatt eller at alle inntektene går til selskap som har spama påstandar om brudd på opphavslova, så har det blitt stadig færre som klarer å leve av å lage innhold for youtube.

Noke som igjen betyr at andelen av profesjonelt produserte kvalitetsinnhold blir kraftig redusert. Det er lenge sidan ein kunne oppnå stort antall visningar med ein lavoppløyst mobilvideo av ein søt katt.

Lenke til kommentar

Fryktelig mange av dere som ikke skjønner at YouTube ikke driver med veldedighet. Først og fremst skal de dekke egne kostnader, som er helt vanvittige, og så skal de gjerne også tjene litt oppå der.

 

YouTube vil jeg påstå gjør dette på en god måte. Som noen andre nevnte, kunne de helt sikkert blokkert adblock. De tillater at folk kan snylte av plattformen, med andre ord. Dette med topp teknologi og programmering, hvor hvem som helst kan laste opp ubegrenset med innhold i opptil 8K kvalitet(riktignok med begrenset bithastighet, men uansett bedre enn samtlige konkurrenter). Kjemperesponsivt og kjapt GUI hvor man kan enkelt endre kvalitet på strømmen akkurat som det passer seg.

 

At dette har vært, og fortsetter å være, helt gratis uten å måtte se reklamer(med noen få unntak, Chromecast o.l) i så mange år er helt fantastisk. Tror ikke noen andre aktører hadde gjort en bedre jobb enn det Google gjør.

 

Å klage på de få, korte reklamene som de fleste ikke blir tvunget til å se på er da for meg helt idiotisk.

 

YouTube har gjort mye dumt, som for eksempel særdeles dårlig kommunikasjon med skaperne sine, ekstremt teit algoritme for å foreslå videoer, kødde med sub feed o.l. Men ser man på det store bildet gjør de en fantastisk jobb og tilbyr en fantastisk tjeneste absolutt ingen kan måle seg med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Orker ikke youtube lengere, bare generisk søpple underholdning, bruker DJ-pools (DJ databaser) for musikk, som digitaldjpool og Twitch for min dose med gaming underholdning... youtube har jo også gjort det omtrent umulig for små og mellomstore skapere å tjene penger på hva de lager, musikere tjener jo heller ingenting lengere på youtube... nei, finnes mange goode alternativ, som støtter innholds skaperne mye bedre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...