Gå til innhold

Reklamene på Youtube blir dobbelt så lange


Anbefalte innlegg

Jeg driter i reklame, for så fort jeg blir avbrutt i noe jeg ser på slår jeg av, trykker på X'en oppi hjørnet eller søker på noe annet.

Det samme med nyhetsklipp og lignende på TV2, VG og div nyhetssteder, starter det med en annonse gidder jeg ikke se det.

Det er bare folk som tjener penger på å selge reklame som har laget dette behovet, skulle gjerne likt å se tall på hvor bra popp up annonser, adds og avbrytelser/reklamesnutter før eller under klipp faktisk fungerer på sluttkonsumenten.

For meg fungerer dette bare som et irritasjons moment, og det blir nesten slik at jeg absolutt ikke vil bruke en krone på produktet det reklameres for.

 

For noen år tilbake husker jeg det var mye reklame for Audi og spesielt Quattro firhjulstrekk systemet, dette irriterte meg så grenseløst at jeg kjøpte Volvo istedenfor ?

 

Bare kjør på med adds og annet drit for min del, ødelegg folks brukeropplevelse, jeg legger ned hele nettleseren å gjør noe annet.

Kan nesten garantere att dette funker mot sin mening, og at det er dem som selger annonsene som blåser opp den faktiske verdien av dette.

 

For mitt vedkommende gjelder dette også reklame på TV, og jeg tror dette kommer til å dø ut i fremtiden.

 

Den yngre generasjon som etterhvert vokser opp, har hele internett tilgjengelig i fingertuppene til enhver tid, man trenger ikke reklame for å vite hva man skal kjøpe, man vet allerede hva man skal ha.

Reklame slik det fungerer idag er gammeldags og da har jeg ikke begynt med hva jeg mener om tredjepartstracking.

Når jeg får reklame har jeg alltid kjøpt produktet i kategorien for lengst, derfor bommer tredjepartstracking totalt...

 

Likt for meg, nesten som jeg skulle sakgt det selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan skjønne at folk betaler for en tjeneste de liker og synes er verdt det. Men jeg som ser på youtube en gang i blandt fordi spørsmålet jeg googlet førte meg "tilfeldigvis" til en youtube video. Hvor alle poster alt fordi det kommer så greit opp på søkemotoren og man kan få view og penger for å legge ut videoer. Værste med filmer er og at det er så vanskelig å "skumlese" de og når du atpåtil blir avbrutt med reklame så er løsningen ganske enkel. Betaler ikke over 100kr for å se en tutorial i ny og ne som jeg ikke finner andre steder pga. det jeg nevnet over. Jeg hadde ikke brydd meg mindre om youtube hadde lagt ned.

 

Det hadde bare dukket opp andre løsninger.

Lenke til kommentar

Du er ikke hørselsskadet. En dag gikk youtube over til Vorbis, det var så dårlig at jeg gikk over til Spotify (som har høyere bitrate). Plutselig en dag syntes jeg at Youtube var "bra igjen". Senere fant jeg ut at de hadde gått over til Opus.

 

Høyreklikk på videoen og velg "stats for nerds". Der står codec for video og audio.

Sannelig har du rett, etter å ha testa noen sanger så merker jeg ikke forskjell mellom youtube og spotify lenger. Før var det en klar forskjell.

Lenke til kommentar

 

Du får jo youtube music/play music med på kjøpet, som er i praksis er samme som spotify.

Ja, uhm... spotify-vanene er vel inngrodd her ;)

Dog synes jeg er forskjell på utvalget og spillelister.

 

Når det gjelder lydkvaliteten synes jeg youtube er litt mer åpent i lydbildet og passer min smak bedre.

Ja brukergrensesnitt er smak og behag, og ikke minst vanesak. Synes begge har ganske store huller i utvalget, spesielt i "sjangermusikk", men play music har den fantastiske funksjonen at man kan supplere gratis med egne mp3er.

Lenke til kommentar

Aldrig sett noe til reklamen på YT. Men så ser jeg kun på PC m Adblock + innstallert. Bruker kun YT til det den er fantastisk på..en tidsmaskin av musikk. Den dagen jeg blir tvunget til og se på idiotreklame for ting jeg ikke trenger slutter jeg simpelthen og bruke YT. Det vil isåfall uansett da alltid komme gratis alternativer til YT som det gjør for aviser o.l. Det ligger i hele internetts natur. Det er MITT valg. Ingen andres.

Endret av MC54
Lenke til kommentar

 

Dette er helt greit for min del da jeg ikke kommer til å se disse. Har man enda, i 2018, fortsatt ikke tatt i bruk uBlock Origin, så har man kun seg selv å takke. Disse lengre reklamene er med andre ord frivillig. 

 

Det er ikke mulig å bruke uBlock Origin på smart tv eller apple tv boksen dette gjelder vel kun for pc og kanskje mobiltelefon.

Jo, det kan du utmerket.

Routeren din har støtte for det så ingen enheter får reklame. Dette er ikke atomfysikk.

Lenke til kommentar

Aldrig sett noe til reklamen på YT. Men så ser jeg kun på PC m Adblock + innstallert. Bruker kun YT til det den er fantastisk på..en tidsmaskin av musikk. Den dagen jeg blir tvunget til og se på idiotreklame for ting jeg ikke trenger slutter jeg simpelthen og bruke YT. Det vil isåfall uansett da alltid komme gratis alternativer til YT som det gjør for aviser o.l. Det ligger i hele internetts natur. Det er MITT valg. Ingen andres.

Slutt å bruke AdBlock+ og/eller AdBlock Pro. De er sponset for å slippe igjennom enkelte reklamer og er ikke en ekte blokkerer. Ved å bruke den støtter du praksis som gjør at vi snart mister alle adblockere. uBlock Origin er beste alternativet pr. i dag.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Sannelig har du rett, etter å ha testa noen sanger så merker jeg ikke forskjell mellom youtube og spotify lenger. Før var det en klar forskjell.

Rimelig lenge siden det ble endret. I tillegg går ikke Youtube ned på bitrate på lyd selv om videoen går ned, så kan utmerket sette videoen på 144p og lyden er like god.

Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte Android sin YouTube app, og da kommer man ikke utenom reklame. Om man ønsker å ha reklamefritt YT så kan man enten holde seg til nettleser med ad-block eller begynne å betale for YouTube.

https://forum.xda-developers.com/android/apps-games/app-youtube-vanced-edition-t3758757

 

eneste stedet jeg nå får reklame er chromecast.

Endret av Bjowol
Lenke til kommentar

Skremmende hvor mange det er her som mener at de skal ha fri bruk av tjenester uten å betale eller være med på at tjenesten skal ha noen som helst inntekt.

 

Sett prislappen til 0 kroner, men med forbehold om litt reklame og det er fortsatt for mye. Adblock fører kun til at nettsider tjener mindre på reklame og er mer avhengige av å bli større og mindre spesialiserte. Hvordan klarer noen å overbevise seg selv om at det er noen som vil hoppe inn å ta over plassen til et marked uten inntekt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skremmende hvor mange det er her som mener at de skal ha fri bruk av tjenester uten å betale eller være med på at tjenesten skal ha noen som helst inntekt.

 

Så lenge en tjeneste er reklamefinansiert, så forventer jeg, og svært mange andre, at tjenesten forblir "gratis". Nå er ikke YouTube gratis uansett. Det er like "gratis" som Facebook og alle andre dataminere. Utenom reklame, så er de også Google-eid, som betyr at vi kan vinke farvel til eierskap av dataen vår siden Google bruker dette i deres andre tjenester. uBlock Origin er først og fremst et verktøy for å blokkere trackere, og ikke spesifikt reklame. Bieffekten av dette er at malware, spyware og adware også blir blokkert. Så ikke bare er nettet tryggere med uBlock, men man blir heller ikke fulgt rundt omkring mellom tjenestene. 

 

Jeg whitelister gjerne sider som jeg synes skal få beholde inntekten sin (som lokalaviser etc.), men når man blir bombardert med reklame, malware, spyware, adware osv over alt, så driter jeg i om Google, YouTube, Twitter, eller andre milliardselskaper taper 76 øre i uken på meg. Cry me a river.

 

Med dét sagt, så skal det sies at jeg foretrekker å betale for ting, spesielt apps, da jeg er allergisk mot reklame etter utallige år med "adblock". Hvorfor betaler jeg ikke for YouTube i dag? Fordi jeg ikke synes at det er verdt det enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kr. 119 for reklamefri youtube er rett og slett ran. Men siden jeg synes lyden er bedre på youtube enn spotify er det fristende å velge nettopp youtube.

 

Det inkluderer også Google Music som jeg syns faktisk er bedre enn Spotify. Ikke bare lydkvaliteten, men det at man også kan lagre inntil 50000 låter i skya som man også kan synce.

 

Jeg syns dette var en no-brainer da jeg erget meg kraftig over reklamene på Chromecasten, på PCen unngår man jo dette lett med uBlock origin. Man får i grunn to ting til en pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å bruke uBlock Origin på smart tv eller apple tv boksen dette gjelder vel kun for pc og kanskje mobiltelefon.

 

Du kan blokkere i router. Bruker du chromecast eller lignende må du nok force redirected forbindelser til 8.8.8.8 og 8.8.4.4 på port 53 til din routers adresse. Telefon på 4G kan du roote og bruker en reklame blokkerende DNS, om du ikke ønsker å blokkere eller bruke VPN av noe slag kan du bruke YouTube Vanced på android, eller firefox, som lar deg installere ublock origin.

 

iPhone er jeg litt usikker på andre alternativ da jeg ikke bruker iPhone. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...